به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۵۳۶۳۳

تشکر رؤسای دانشگاه ها از "فرجی‌دانا"

گروه سیاسی: سومین اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسه‏ های آموزش عالی سراسر کشور در دولت تدبیر و امید، طی روزهای 11 تا 13 شهریور ماه 1393 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
تشکر رؤسای دانشگاه ها از "فرجی‌دانا"
در این اجلاس سیاست‏های کلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزۀ پژوهشی و فناوری، آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری، مالی و مدیریت منابع و سنجش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بیان دیدگاه‏های سرپرست محترم وزارت علوم تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر نجفی و رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، حجه الاسلام محمدیان، همچنین معرفی سند اقتصاد مقاومتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از دیگر مباحث مطروحه در اجلاس بود.

در این بیانیه آمده است:

 شرکت کنندگان در این اجلاس
1- مراتب قدرشناسی خود را نسبت به مقام معظم رهبری به خاطر حمایت های بیدریغ ایشان از توسعه علمی کشور ابراز داشتند و اطمینان دادند که پیشبرد برنامه‏‌های علمی کشور را با تلاش و کوششی مضاعف پیگیری خواهند کرد .

2 از ریاست محترم جمهوری به خاطر اهتمام ویژه ایشان به امور علم و فناوری و آموزش عالی و توجه و بهره‏گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی در تصمیم‏‌سازی‏ها و انتخاب هوشمندانۀ سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری سپاسگزاری کردند و مراتب تقدیر و تشکر قلبی خود را نسبت به استاد فرهیخته جناب آقای دکتر فرجی دانا به جهت اقدامات اثر گذاری که طی مدت کوتاه وزارت خود در پیشبرد برنامه های آموزش عالی، پژوهش و فناوری به عمل آورند، ابراز داشته و از خداوند متعال دوام توفیقات ایشان را در خدمت به نظام علم و فناوری کشور خواستار شدند.

3 با توجه به اینکه ارتقای کیفیت آموزش عالی اساسی ترین چالش آموزش عالی عنوان شده است، بر ضرورت طراحی نظام جامع تضمین کیفیت آموزشی، پژوهش و فناوری تأکید کردند و ضمن اعلام آمادگی همه جانبه برای عملیاتی کردن این خواسته، حمایت دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی را برای تحقق این امر مهم خواستار شدند.

4 رؤسای دانشگاه‌های شرکت کننده در نشست آمادگی خود را برای بازنگری در مأموریت های دانشگاهی با رویکرد توجه خاص به محیط های محلی و منطقه‏‌ای و با هدف توجّه بیش از پیش به اقتضائات محیطی و بازنگری در برنامه‏‌های آموزشی و پژوهشی به منظور کارآمد کردن هر چه بیشتر دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی چه در حوزۀ تولید علم و چه در بحث مربوط به کاربست علم در جامعه و توانمند سازی دانش آموختگان دانشگاهی اعلام کردند.

5 با توجه به محدودیت منابع مالی از یک سو و افزایش تعداد دانشگاه‏ها و مؤسّسه‏‌های آموزش عالی بهره مند از اعتبارات عمومی، با تایید ضرورت تدوین راهبرد تامین منابع مالی و توجه به اقتصاد آموزش عالی و تحقیقات و اعلام آمادگی برای همراهی و مشارکت در عملیاتی کردن این مهم، از وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخواست کردند که پرداختن به این موضوع را در اولویت قرار دهد .

6 گذار از تمرکزگرائی به تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی را مورد تاکید قرار دادند و این اقدام را زمینه ساز مشارکت آحاد دانشگاهیان و به تبع آن فراهم آمدن نظام تصمیم سازی مبتنی بر خرد جمعی عنوان کرده و از وزارت علوم تحقیقات و فنّاوری خواستند که در این خصوص بر اساس یک برنامه زمان بندی مشخص و مبتنی بر مقتضیات اقدام کنند.

7- به کارگیری شیوه های نوین آموزشی متناسب با آخرین یافته های علمی جهان و اتخاذ دیدگاه های جدید و تحول آفرین مبتنی بر آینده پژوهی را در زمرۀ مهم ترین راهبردهای خود دانستند.

8- حرکت دانشگاههای برتر کشور به سمت بین المللی شدن را از اهمّ وظایف مدیریتی خود عنوان کردند و با اعلام آمادگی برای برداشتن گام های عملیاتی در این ارتباط، همکاری سایر وزارتخانه‏‌های ذی ربط از جمله وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات را خواستار شدند.

9 بر سیاست‏‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حوزه‏های فرهنگی، آموزشی، و پژوهشی و فناوری به ویژه سیاست‏های مربوط به توسعه هدفمند آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمینی را به عنوان ضامن ارتقای کیفیّت، مورد تأیید قرار دادند و از وزارت علوم درخواست کردند با توجّه به اقدامات انجام یافته در این زمینه نسبت به تدوین نهایی طرح آمایش آموزش عالی براساس آمایش سرزمینی اهتمام ویژه صورت گیرد.

10- ضمن اعلام آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید، در فضایی پر از امید و نشاط و بدور از هر گونه جهت‏گیری‏های فرساینده سیاسی، در پیشگاه خداوند متعال عهد بستند که نهایت توان خود را جهت شتاب دهی به توسعه علمی کشور و صعود به قله های دانش جهانی به کار گیرند.

11- ساماندهی آموزش عالی کشور منحصر به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت عتف نمی شود و کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز می باید در این فرآیند مشارکت نمایند.

12 همچنین شرکت کنندگان در این اجلاس مراتب سپاسگزاری خود را از ستاد وزارتخانه و رئیس محترم دانشگاه فردوسی مشهد و همکاران گرانقدرشان به دلیل میزبانی سخاوتمندانه و برنامه‏ریزی منظّم این اجلاس ابراز می دارند و ارتقای جایگاه این دانشگاه بزرگ کشور را در سایه اعضای هیات علمی گزیده و فرهیخته ، دانشجویان مستعد و پرانگیزه و کارکنان توانمند و کوشنده خواستارند."
مرجع : ایسنا