به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۵۵۴۸۸
شرق در یک نگاه

اروپا می‌تواند فشار آمریکا را تعدیل کند

گروه سیاسی: باید جان‌های صلح طلب تربیت شوند، امیدها و آرزوهای دختران شین آباد و تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت حجت الاسلام دعاگو عنوان‌های انتخابی روزنامه شرق برای چاپ در شماره روز دوشنبه محسوب می‌شود.
اروپا می‌تواند فشار آمریکا را تعدیل کند
این روزنامه تیتر یک را به سخنان سید محمد خاتمی مبنی بر اینکه باید جان‌های صلح طلب تربیت شوند، اختصاص داد و عنوان کرد: ستایش کردن و توصیه کردن به صلح فایده زیادی ندارد بلکه باید جان‌های صلح طلبی تربیت شود. باید گفت وگو درباره صلح به گفتمان صلح در جهان تبدیل شود و پارادایم یا سرمشق ستیز و خشونت به سرمشق و پارادایم تفاهم تبدیل شود چرا که باید در برابر جنگ تمدن‌ها، گفت وگوی تمدن‌ها مطرح شود. روزنامه شرق به موضوع امیدها و آرزوهای دختران شین آباد، پرداخت و نوشت: 12 دانش آموز آسیب دیده شین آبادی روز گذشته از تحریریه روزنامه شرق بازدید کردند و در آستانه آغاز سال تحصیلی از امیدها و آرزوهای خود سخن گفتند.

تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت حجت الاسلام دعاگو، تیتر دیگر این روزنامه است. حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در پیامی درگذشت روحانی مبارز و غیور، حجت الاسلام شیخ محسن دعاگو را تسلیت گفتند. روزنامه شرق با بازتاب سخنان علی ماجدی، سفیر تهران در برلین مبنی بر اینکه اروپا می‌تواند فشار آمریکا را تعدیل کند، نوشت: از یاد نبریم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای سال‌های 82 تا 84 نیز فشار خود را وارد می‌کرد اما سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) نقش تعدیل کننده داشتند. اکنون نیز باید تلاش کنیم آمریکایی‌ها در مذاکرات جاری تنها سهم خود را داشته باشند و اروپایی‌ها خود را از زیر فشار آمریکا بیرون بیاورند. من سعی می‌کنم به آلمانی‌ها ارزش‌های صلح خواهانه و نقش ایران در تامین ثبات جهانی و نیز منافع رابطه اقتصادی - تجاری با ایران را متذکر شوم و یادآوری کنم ایران می‌تواند در آینده شریک مطمئن تجاری برای آنها باشد.

این روزنامه با انعکاس موضوع طرح هسته‌ای جدید آمریکا به روایت رسانه‌های غربی، نوشت: هفتمین دور از مذاکرات ایران و گروه «1+5» در نیویورک به سنت دوره‌های پیشین مذاکرات وفادار مانده و خبر رسمی خاصی از مذاکرات به پشت درهای بسته درز نمی‌کند. تنها خبرهای منتشر شده مربوط به دیدارهای دوجانبه است. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه به وقت محلی دیدار و گفت وگو کردند. همچنین معاونان آنها، سیدعباس عراقچی و هلگا اشمیت هم با یکدیگر ملاقات کردند. به غیراز این دیدارها، هیات‌های ایران با آمریکا، روسیه و چین ملاقات‌هایی جداگانه داشتند. همچنین شامگاه شنبه به وقت تهران، دیپلمات‌های ایران به صورت یکجا با سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) ملاقات کردند. اما در حالی که هیچ خبری از اتاق‌های مذاکره به بیرون درز نمی‌کند و اخبار تنها به شروع و اتمام دیدارها، مربوط می‌شود، برخی رسانه‌های غربی به صورت همزمان دست به انتشار اخباری زدند که واکنش تعدادی از سناتورهای آمریکایی را در پی داشت. برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز از طرح جدید آمریکا برای متقاعد کردن ایران برای برچیدن لوله‌های اتصال بین سانتریفیوژها خبر داده بود.