به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۲:۰۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۵۵۷۸۶
مروج "برابری جنسیتی" در مسجد آفریقای جنوبی

مسجد با پيش‌نماز زن بسته می‌شود

گروه جامعه: شهرداري پايتخت آفریقای جنوبی اعلام كرد اولین مسجدی که به زنان اجازه می‌دهد پیشنماز شوند و با برابري جنسيتي را ترويج مي كرد را به دلايل ايمني می‌بندد.
این مسجد آفریقای جنوبی که در آن به زنان اجازه داده شده به همراه مردان عبادت کنند، به دلیل عدم رعایت مقررات ساختمانی بسته می‌شود
این مسجد آفریقای جنوبی که در آن به زنان اجازه داده شده به همراه مردان عبادت کنند، به دلیل عدم رعایت مقررات ساختمانی بسته می‌شود
به گزارش بی‌بی‌سی، شهرداری کیپ‌تاون می‌گوید این مسجد که به تازگی باز شده به‌ خاطر نداشتن پارکینگ، قوانین شهر را نقض کرده است. این مسجد روز جمعه با وجود انتقاد از طرف جامعه مسلمان شهر کیپ‌تاون رسما درهای خود را گشود و آغاز به کار کرد. تاج هارگی، موسس این بنای دینی گفت این مسجد می‌تواند به مقابله با بنیادگرایی کمک کند. هارگی گفت: "شهرداری در کوشش است که با استفاده از بهانه‌های مسخره قانونی مسجد را ببندد و من یا شخص دیگری در معرض تهدید آنها نیستیم". او ادامه داد: "ما در این کشور آزادی مذهب و بیان داریم. هیچکس حق ندارد به دیگری بگوید به چه چیزی اعتقاد داشته باشد. این مسجد، مسجد برابری جنسیت‌هاست، با آزادی عمل کامل و مستقل است و اینطور باقی خواهد ماند".

گنیف هندریکز، یک عضو شورای شهر اما می‌گوید بستن این مسجد به خاطر "یک نوع سرکوب قرون وسطایی" نیست. او گفت: " این یک مسئله احساس‌برانگیز است. بعضی از اعضای شورای شهر که مسلمان هستند نمی‌خواهند از این مسئله بیشتر از آنهایی دفاع کنند که مسلمان نیستند. ولی حرف آخر این است که باید مطمئن بود که قوانین رعایت می‌شوند". موسس مسجدی که بر سردرش نوشته شده "مسجد درهای باز" است، می‌گوید می‌خواهد مادر، همسر و دخترش دوشادوش او نماز بخوانند، نه اینکه شهروند درجه دو باشند.

او همچنین گفت که هارگی برای تبدیل این ساختمان از یک فروشگاه به مسجد، از شهرداری اجازه نگرفته بود. هندریکز اضافه کرد: "باید قبل از اینکه یک مسجد راه‌اندازی شود مسائل ایمنی و سلامتی را در نظر گرفت". به گفته این مسئول، بررسی تقاضا برای صدور مجوز ممکن است تا شش ماه طول بکشد. ولی هارگی، موسس مسجد می‌گوید او باور داشت که همه چیز درست و مطابق مقررات بوده است. او گفت: "این تصمیم صرفا ناشی از ترس و هراس است. چرا آنها اینطور ترسیده‌اند؟ برای اینکه آنها می‌دانند که اگر این مسجد موفق شود، سلطه مطلق دینی آنها پایان می‌یابد. این مسجد همجنس‌گراها نیست، ولی من نمی‌خواهم هیچکس را بخاطر نژاد یا گرایش جنسی‌اش از راه برگردانم.

به گفته وي، این مسجد با الهام از طرح اولیه نخستین مسجد در مدینه (مسجد النبی) ایجاد شده که برای زنان و مردانی که برای عبادت می‌آمدند تنها یک در ورودی داشت. او در خاتمه گفت: من می‌خواهم مادر، همسر و دختر من دوشادوش من نماز بخوانند، نه اینکه شهروند درجه دو باشند. زن و مرد همراه هم مراسم حج را اجرا می‌کنند، چرا آنها نمی‌توانند همراه هم حتی در یک مسجد در دنیا نماز بخوانند؟