به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۶ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۶۰۰۶۷
هشدار در مورد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

فراخوان مشعل برای دفاع از مسجدالاقصی

گروه بين الملل: رهبر جنبش حماس تمامی گروه های فلسطینی، ریاست تشکیلات خودگردان و فلسطینیان را به انقلابی گسترده علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس فرا خواند و تاکید کرد: تنها این انقلاب است که دشمن را از اقداماتش باز می دارد.
فراخوان مشعل برای دفاع از مسجدالاقصی
خالد مشعل، از عربستان، اردن، مصر و مراکش خواست تا به خاطر موقعیت ویژه‌شان در جهت حمایت از مسجد الاقصی بکوشند و تاملی جدی در مورد حوادث اخیر قدس داشته باشند. وی تاکید کرد که حمایت از مسجد الاقصی تنها وظیفه ملت فلسطین نیست بلکه تمام امت اسلام در این امر مسئول هستند. این رهبر فلسطینی به رژیم صهیونیستی در مورد هر گونه دست‌درازی به مسجد الاقصی هشدار داد و گفت: بر خلاف گذشته که این مکان مقدس خطراتی را در مقابل خود داشت، در حال حاضر این مسجد در قلب خطر قرار دارد.

اين رهبر حماس در ادامه از مقاومت و سوق دادن ملت به سمت قیام و انقلاب علیه اشغالگران به عنوان یکی از دو عامل اساسی جهت مقابله با اقدامات تل‌آویو علیه مسجد الاقصی یاد کرد و اظهارداشت: این کار، دشمن را از اقداماتش باز می دارد که البته این تنها مسئولیت حماس نیست بلکه تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و جهاد اسلامی در این مسئولیت شریک هستند. ریاست تشکیلات خودگردان و تمامی مقامات فلسطینی یک مسئولیت سیاسی، تاریخی و ملی را در قبال مسجد الاقصی و آرمان فلسطین دارند؛ آرمانی که قدس و الاقصی قلب آن به شمار می‌رود.
وی در توضیح عامل دوم گفت: دولت‌ها و ملت های مسلمان از مقامات رسمی گرفته تا جنبش‌ها، رهبران، اندیشمندان، گروه ها و احزاب، علما، نویسندگان مسلمان و مسیحی و هر انسانی که ارزش‌های عدالتخواهانه برایش اهمیت دارد، باید به حمایت جدی از مسجد الاقصی بپردازند و صدای خشم خود را به گوش جهانیان برسانند. باید این خشم تمام عیار باشد. این پیام ما به امت اسلامی است.

وی گفت: آنچه که امروز در مسجد الاقصی جریان دارد، چیز جدیدی نیست. دشمن صهیونیستی از زمان اشغال قدس شرقی در سال 1967 در راستای گسترش روند شهرک سازی در این شهر و تغییر هویت آن می کوشد. اشغالگران حفاری های بسیاری در قدس انجام دادند تا برای خود تاریخی کذایی بسازند ولی در این امر ناکام ماندند و پس از آن مسجد الاقصی را به آتش کشیدند و مورد تجاوزش قرار دادند و همچنان نیز خطر، مسجد الاقصی را تهدید می کند. این صرفا جنگ ملت فلسطین نیست بلکه جنگ عرب ها، مسلمانان و تمامی انسانیت است. در همين حال به دنبال فراخوان جنبش حماس از تمامی فلسطینی‌ها برای برگزاری تظاهرات در حمایت از مسجدالاقصی، ده‌ها تن از فلسطینی‌ها در مناطق مختلف از جمله قدس اشغالی و کرانه باختری تظاهرات کردند.

هیچ تغییری در اماکن مقدس روی نمی‌دهد
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که در شرایط کنونی هیچ تغییری در اوضاع حاکم بر اماکن مقدس در قدس شرقی به‌وجود نخواهد آمد.

بنیامین نتانیاهو عنوان داشت که با توجه به شرایط وخیم موجود در این منطقه هیچ تغییری در شرایط کنونی در اماکن مقدس در قدس شرقی صورت نخواهد گرفت.وی در ادامه افزود: هر کسی که موضع دیگری در این خصوص اتخاذ کند، یک موضوع شخصی اتخاذ کرده و تنها بیانگر نظر شخصی وی و نه سیاست‌های دولت خواهد بود.
همچنين وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به‌ شدت وزرا و اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را که ظرف روزهای اخیر به مسجدالاقصی یورش برده‌اند، به باد انتقاد گرفت. آویگدور لیبرمن اعلام کرد: ادامه تلاش‌های برخی از وزیران و اعضای کنست برای ورود به مسجدالاقصی ضرر زیادی به تلاش‌های پلیس اسرائیل و نیروهای امنیتی برای آرام کردن اوضاع در شهر قدس می‌زند و همچنین فضای تمام منطقه را متشنج می‌کند و این تلاش‌ها امنیت را برای شهر قدس به ارمغان نخواهد آورد.

وی این اقدامات مقامات اسرائیلی را "حماقت سیاسی" خواند و گفت: آن‌ها برای آنکه نامی را به ‌دست آورند، دست به این کار می‌زنند و این اقدامات نشان‌دهنده کم‌تجربگی آن‌هاست.

هشدار در مورد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی نسبت به افزایش تنشها در خاورمیانه در صورت عدم تحقق صلح میان طرفین فلسطینی و اسرائیلی هشدار داد.

فدریکا موگرینی در اولین سفر رسمی خود به خارج از این اتحادیه، وارد اسرائيل شد.
موگرینی در جریان این سفر هشدار داد، در صورتی که تلاشها برای حل‌وفصل اختلافات میان طرفین فلسطینی واسرائیلی از سر گرفته نشود، با ناآرامی ها واقدامات خشونت آمیز دیگری در خاورمیانه مواجه خواهیم شد.وی گفت: باید رویکردی منطقه‌ای در قبال روند صلح وجود داشته باشد و اتحادیه اروپا آماده است تا در این راستا عمل کند.
مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با ابراز نگرانی از اعتراضات اخیر در بیت‌المقدس گفت: در صورتی که روند سیاسی پیشرفتی نداشته باشد،ما بار دیگر شاهد خشونت خواهیم بود.

وی افزود: شرایط برای اسرائیل در منطقه، هرگز تا این حد خطرناک نبوده است. با این وجود، فرصت‌هایی وجود دارد که بازیگران منطقه‌ای ایفای نقش کنند.
مرجع : ايسنا