به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۶۱۸۸۰

طرح‌اتحادیه‌عرب برای تشکیل‌کشورفلسطین

گروه بين الملل: 22 کشور عضو اتحادیه عرب از پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که حاوی جدول زمانی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین است، حمایت کردند.
طرح‌اتحادیه‌عرب برای تشکیل‌کشورفلسطین
قرار است این پیش‌نویس به زودی در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گیرد. وزیران خارجه اتحادیه عرب با حمایت از پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که برای تشکیل کشور مستقل فلسطین جدول زمانی تعیین می‌کند، اعلام کردند که این قطع‌نامه را در روزهای آینده برای رای‌گیری نهایی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهند کرد. وزیران خارجه اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که کمیته‌ای به رهبری اردن، که از اعضای عرب شورای امنیت است، مسئولیت جلب حمایت‌های بین‌المللی برای این قطع‌نامه را برعهده خواهد گرفت. نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب، گفت که اردن پیش‌نویس مزبور را در چند روز آینده رسما تقدیم شورای امنیت خواهد کرد. در این بیانیه همچنین به تصریح آمده که اعضای اتحادیه عرب، اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت نخواهند شناخت.

با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل و با توجه به حق وتوی این کشور، به نظر نمی‌رسد این طرح شانس چندانی برای تصویب نهایی در شورای امنیت داشته باشد و ناظران سیاسی می‌گویند هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده تعامل برای مذاکرات رسمی بر سر چنین قطع‌نامه‌ای را خواهد پذیرفت یا نه. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که در مراسم افتتاحیه جلسه اتحادیه عرب در قاهره سخن می‌گفت، بار دیگر تاکید کرد که شرایط کنونی در قلمرو فلسطین قابل دوام نیست. به گفته او دیگر برای ما شریک و هم‌پیمانی در اسرائیل باقی نمانده و دیگر به جز جهانی کردن این موضوع، کار دیگری از دست‌مان ساخته نیست.
مرجع : دويچه وله