به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۶۲۴۸۳

آغاز تدوین سند سیاستی رفاه اجتماعی

گروه جامعه: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تدوین سند سیاستی رفاه اجتماعی با همکاری نهادهای حمایتی آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد تدوین این سند در حوزه شهری تا آخر امسال به پایان برسد.
آغاز تدوین سند سیاستی رفاه اجتماعی
احمد میدری ضمن اعلام اینکه همایش « رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه» با همکاری انجمن علمی رفاه و چند دستگاه دولتی دیگر در روزهای 18 و 19 آذر ماه برگزار می‌شود اظهار کرد: تا کنون 60 مقاله رسیده به همایش پذیرفته شده است. وی افزود: این همایش همزمان در سازمان تامین اجتماعی، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی برگزار می‌شود و حوزه‌های مختلف رفاه اجتماعی در آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت و گفت: تلاش می‌کنیم در شیوه برنامه‌ریزی خود به سمت " سند سیاستی" به جای قانون‌گذاری صرف حرکت کنیم. معمولا در برنامه‌های توسعه‌ای یک سری قوانین نوشته می‌شد اما تا زمانی که به تصویب مجلس و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی می‌رسید بخش عمده‌ای از زمان برنامه پایان می‌یافت.

میدری افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد بسیاری از قوانین برنامه توسعه‌ای در کشور اجرا نمی‌شود. برای حل این مشکل در حوزه رفاه اجتماعی در حال تدوین سند سیاستی هستیم. وی با بیان اینکه به عنوان مثال اگر بخواهیم بیمه‌ها را گسترش دهیم، قوانین و آیین‌نامه‌ها و همچنین بار مالی ناشی از آن دیده می‌شود گفت: در این صورت سند از ابتدای تصویب برنامه اجرا می‌شود نه اینکه قوانین نوشته شوند و بعد بخواهیم آیین‌نامه‌ها را تنظیم کنیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: محور بعدی همایش طرح مسائل رفاه اجتماعی است. معمولا برنامه‌های توسعه بر روی عمران و آبادی کشور و سرمایه گذاری فیزیکی متمرکز شده و به مسائل اجتماعی نظیر ازدواج پایدار، کاهش اعتیاد، کودکان و ... توجه لازم صورت نمی‌گرفته است. هدف ما در این همایش نشان دادن واقیعت‌های جامعه است و اینکه از سیاست‌گذاران بخواهیم توجه بیشتری به آن نشان بدهند.

میدری با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای تدوین برنامه‌های رفاه اجتماعی به صورت استانی وشهرستانی گفت: معمولا برنامه‌ها به صورت ملی تدوین می‌شوند. اکنون به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم برنامه‌های رفاه اجتماعی را در سطح استان‌ها تدوین کنیم. به گفته وی، تدوین سند سیاستی رفاه اجتماعی با همکاری نهادهای حمایتی آغاز شده و امید است برنامه‌ شهری آن تا پایان امسال به پایان برسد.
مرجع : ایسنا