به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۲۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۶۳۳۲۸
اعتماد در یک نگاه

تحلیل آنچه به پدیده پاشایی شهرت یافت

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد خبرهای قدرت نمایی شیعه در اربعین و بمباران تبلیغاتی تازه از راه رسیده ها علیه چهره های انقلابی را در صفحه نخست شماره روز یکشنبه انعکاس داد.
تحلیل آنچه به پدیده پاشایی شهرت یافت
این روزنامه در تیتر یک به عنوان قدرت نمایی شیعه در اربعین پرداخت و نوشت: اینجا کربلا است. نزدیک به ٢٠ میلیون زایر با پای پیاده به آن رسیده‌اند تا همین لحظه را حس کنند؛ سجده به خاکی که سال‌ها پیش پیکر امام شان در آن آرام گرفته است. سجده می‌کنند و می‌روند تا چهلمین روز شهادت امامی را عزاداری کنند که برای شان نماد عدالت بوده و حق طلبی. اینجا همانجایی است که خیلی‌ها نباید باشند تا امنیت شان به خطر نیفتد. اما خیلی‌ها سودای امنیت جان در سر ندارند و به دنبال امنیت دل‌های شان هستند. ٢٠ میلیون زایر جمع شده‌اند تا بگویند جهان تشیع از تهدیدهای ضد امنیتی وحشتی ندارد. شیعیان خمپاره‌های میان راه را دیدند و آمدند. حمله‌هایی که نیروهای امنیتی عراقی در میانه‌های مسیر راهپیمایی خنثی کرده بودند هم آنان را منصرف نکرد. بیش از 2 میلیون زایر ایرانی رفتند تا نمادی باشند از عشق ایرانیان به امام حسین(ع). کربلا امسال حال و هوای دیگری داشت. اربعینش متفاوت بود.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن موضوع بمباران تبلیغاتی تازه از راه رسیده ها علیه چهره های انقلابی، به نقل از سید حسن خمینی یادگار امام نوشت: آیت الله شیخ حسن صانعی از قدیمی ترین یاران امام نقل می‌کنند که وقتی امام تبعید شدند، من و پدرت (مرحوم سیداحمد خمینی) روزها در خانه می‌نشستیم اما کسی در آن خانه را هم نمی‌زد. در نجف هم کسانی که الان هم هستند، وقتی امام به حرم امیرالمومنین (ع) می‌رفتند به ایشان پشت می‌کردند. یادگار امام با تاکید بر اینکه کسانی که بنای ارزش گذاری دارند باید حواس شان به این تمایز باشد، گفت: البته همراهان بعد از فتح آدم‌های بدی نیستند مخصوصا اینکه برخی از آنها جوان هستند و آن زمان نبودند. اما برخی کسانی که تازه از راه رسیده‌اند، با بمباران تبلیغاتی برخی چهره‌های قدیمی را منکوب می‌کنند. به عنوان مثال آیت الله هاشمی رفسنجانی کم کسی نیست. او زیر تیغ اعدام رفته بود و با لطف خدا از زیر تیغ بیرون آمد؛ ایشان به خاطر تبلیغ امام میان حوزویان در قم به وزیر خارجه امام مشهور بود. اکنون ممکن است اختلاف سلیقه‌ای پیش بیاید اما اینکه از ابتدا کسی را نفی کنیم صحیح نیست.

دلهره سقوط در بازار نفت، تیتر دیگر این روزنامه است. قیمت نفت اوپک برای نخستین بار در پنج سال گذشته به حدود٦٠ دلار در هر بشکه رسید. آخرین اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه این کشور تولید خود را کاهش نخواهد داد و اقدامی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت نخواهد داشت، در تداوم کاهش بهای نفت تاثیرگذار بود. در حالی بهای نفت هر روز را با کاهشی محسوس نسبت به روز گذشته آغاز می‌کند که ایران در حال بررسی برنامه مالی خود در سال آینده است. ایران قیمت هر بشکه نفت را در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ١٣٩٤ معادل ٧٢ دلار پیش بینی کرده است. رقمی که حالابه نظر برخی تحلیلگران و با توجه به اوضاع فعلی بازار اندکی بالا به نظر می‌رسد. هر چند دولت ایران رقم ٧٢ دلار برای هر بشکه نفت را معقول دانسته است اما برخی کشورهای جهان قیمت هر بشکه نفت را در بودجه سال آینده میلادی شان حتی تا ٨٠ دلار نیز پیش بینی کرده‌اند. این بدان معناست که کشورهای نفتخیز انتظار تداوم کاهش قیمت ها را ندارند اما واقعیت بازار چیزی دیگر را در این حوزه نشان می‌دهد.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن خبر کنایه های بحث برانگیز یک جامعه شناس، نوشت: تحلیل آنچه به پدیده پاشایی شهرت یافت، بار دیگر حاشیه ساز شد. این بار نه مرگ پاشایی و واکنش و حضور گسترده و غیرقابل پیش بینی مردم، بلکه اظهارات جنجالی روشنفکران و جامعه شناسانی که در کمتر از یک ماه از گذشت این اتفاق، برای چندمین بار به تحلیل این پدیده نشسته بودند، خبرساز شد. انجمن جامعه شناسی دانشگاه تهران روز سه شنبه ١٨ آذرماه نشستی تحت عنوان پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ با حضور اساتید و جامعه شناسانی همچون حمیدرضا جلایی پور، سعید معیدفر، یوسفعلی اباذری، نعمت الله فاضلی، محمدسعید ذکایی، هادی خانیکی، محمد امین قانعی راد و... در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد. در میان همه تحلیل‌های صورت گرفته از پدیده پاشایی در این نشست، صحبت‌های یوسفعلی اباذری استاد جامعه شناسی و دانشیار دانشگاه تهران با واکنش گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد. لحن صریح و بی پرده اباذری در تحلیل پدیده پاشایی که با انتقاداتی به عکس العمل هواداران و حوزه رسمی همراه بود، در همان تالار ابن خلدون با واکنش حاضران و جنجالی شدن فضا همراه شد و با گذشت چند روز از انتشار فایل صوتی و متن صحبت‌های او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، همچنان موافقت ها و مخالفت‌ها به اظهارات جنجالی او ادامه دارد.

این روزنامه با بازتاب عنوان ١٠٠ نفر مظنون اسیدپاشی اصفهان، به نقل از معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آورد: پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان یکی از پیچیده ترین پرونده های کشور در زمینه کشف جرم است، در این زمینه بررسی‌های زیادی انجام شده و براساس آخرین آنالیزها تعداد کسانی که با چهره‌های آنها تطبیق داده می‌شود به زیر 100 نفر رسیده است. حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره آخرین خبرها از پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان بیان کرد: شناسایی اسیدپاشی یکی از نادرترین پرونده‌های کشور با حجم کار بسیار قابل ملاحظه است. به عنوان مثال فقط ١٩١ هزار نفر در یک قشر مورد بررسی قرار گرفتند.