به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۶۳۳۵۱
پژوهش‌ها باید مسائل جامعه را حل کند؛

راه اندازی ۴ منطقه ویژه علم و فناوری

گروه سیاسی: وزیر علوم تحقیقات و فناوری از تشکیل ۳۴ پارک علم و فناوری در مراکز استان‌ها، ۱۵۴ قطب علمی و ۴۶۵ مرکز رشد خبر داد و گفت: تا کنون ۴ منطقه ویژه علم و فناوری در کشور تشکیل شده است.
راه اندازی ۴ منطقه ویژه علم و فناوری
دکتر محمد فرهادی در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور افزود: نمایشگاه پژوهش و فناوری با هدف معرفی توانمندی‌های پژوهشی کشور و تحقق روحیه تحقیق و تدبیر برگزار شد چراکه آموزش بدون فرهنگ و تدبیر نخواهد بود و این نمایشگاه فضای علمی کشور را به توسعه و ترویج و تحقیق بدون تقلید هدایت می‌کند. او نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی را نمایش اقتدار علمی ایرانیان دانست و گفت: نمایشگاه فن بازار نیز جلوه‌گاه تحقق علم و فناوری نوین و تجاری‌سازی آن در بستر اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی است که باید از این فرآیند حمایت کرد.

پژوهش‌ها باید مشکلات کشور و مسائل جامعه را حل کند
فرهادی با تاکید بر افزایش سهم تولید محصولات دانش و فناورانه در کشور گفت: باید بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی از این امر محقق شود و پژوهش‌هایی باید مورد اهتمام واقع شود که سمت و سوی آن حل مشکلات کشور و مسائل جامعه باشد. وی با تاکید بر توسعه پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کاربردی در سراسر کشور و استان‌ها گفت: در حوزه آموزش باید بازبینی و بازنگری برنامه‌های آموزشی و واحدهای درسی صورت گیرد به طوری که این واحدهای درسی متناسب با تجاری‌سازی علم و تحقیقات در دانشگاه‌ها اضافه شود و دانشگاه‌های ما به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه‌های کارآفرین پیش روند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: طبق فرمایش‌های مقام معظم رهبری گفتمان علم و فناوری باید به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود و تولید علم بومی جزء اهداف سند چشم‌انداز قرارگیرد به طوریکه کشور ما به رتبه اول علم و فناوری در منطقه و جهان اسلام دست یابد. وی با بیان اینکه طبق اعلام موسسه اشپرینگر رتبه ایران در تولیدات علمی بین سال‌های 1996 تا 2013، بیست و یکم بوده است اما در سال 2013 به رتبه اول منطقه دست یافتیم.

فرهادی خاطر نشان کرد: باید پژوهش‌های ما به سمت تحقیق و تولید و ثروت آفرینی جهت داده شود و چرخه تولید علم و فناوری با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود بنابراین پارک‌های علم و فناوری مراکز مهمی در کشور هستند. وی با بیان اینکه اکنون دارای 36 هزار مقاله آی اس آی و آی اس سی در کشور هستیم اظهار امیدواری کرد که با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار در جهت شناسایی توانمندی‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و فناوران بر‌تر و فراهم کردن فضای همکاری بین آنها کوشا باشیم.
مرجع : آنا