به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۶۳۸۰۶

مشاهدات جالب روان‌پزشک سوئیسی از کنگره روان‌پزشکی در ایران

گروه علمي: دین، خانواده و جنگ چه نقشی در ایجاد یا سلب ترس دارند؟ این موضوع یک کنگره ‌روان‌‌پزشکی در تهران بوده که کارشناسانی از سراسر جهان در آن شرکت کرده‌اند. یک روان‌پزشک سوئیسی مشاهدات خود را از این کنگره بیان کرده است.
مشاهدات جالب روان‌پزشک سوئیسی از کنگره روان‌پزشکی در ایران
پروفسور گرگور هازلر روان‌پزشک ۴۶ ساله سوئیسی و رئیس کلینیک روان‌پزشکی دانشگاه برن که یکی از میهمانان کنگره روان‌پزشکی در اوایل ماه اکتبر در تهران بوده، مشاهدات خود را در این باره در پایگاه اینترنتی "اشپیگل آنلاین" آلمان منتشر کرده است. وی در آغاز خاطر نشان می‌سازد که موضوع سخنرانی او در کنگره تهران درباره علل اختلالات روانی مربوط به ترس و چرایی افزایش آن بوده است.  رای او به عنوان کودکی ترسو، حس عدم‌اطمینان خیلی زود به مشغله‌ای ذهنی تبدیل شده است.

به گفته ‌او بسیاری از افرادی که دچار اختلالات روانی مربوط به ترس هستند از بازگو کردن آن شرم دارند و از این‌رو از کسی کمک نمی‌گیرند؛ در حالی که ترس از منظر تاریخ تکامل انسان سازوکاری محافظت‌کننده و برای بقا ضروری بوده است. ترس، آدمی را در برابر تهدیدات بیرونی هشیارتر می‌کند.
این روان‌پزشک سوئیسی می‌افزاید که چند روز پیش از پرواز او به تهران برای شرکت در کنگره، تروریست‌ها یک بریتانیایی را در برابر دوربین گردن زدند و او را در سفر به خاورمیانه به تردید انداخت.

او می‌گوید که با وجود سال‌ها مطالعه درباره ترس هنگام پرواز به تهران ناآرام بوده است. با این همه برای او مایه خوشحالی بوده که در ایران به تحقیقات او درباره اختلال ترس ارج می‌گذارند. به باور او این ایده باارزشی است که اروپایی‌ها بتوانند مشترکا با آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها درباره ترس تبادل‌نظر کنند. زیرا عوامل فرهنگی در ایجاد اختلالات روانی مربوط به ترس همواره نقش بزرگ‌تری بازی می‌کنند و فقط در قیاس‌های فرهنگی می‌توان علل آنها را فهمید.

پروفسور هازلر می‌نویسد که نخستین سخنران کنگره روان‌شناسی تهران یک نماینده مجلس ایران بود. این نماینده مجلس گفت که در برابر ترس یک ابزار ساده می‌شناسد و آن هم دین است. ترس‌های مردم در ایمان به الله از بین می‌رود. این سخنران تاکید کرد که خانواده و اجتماع اهمیت زیادی دارند. ترس نتیجه فرهنگ غربی و بی‌ایمانی است. این سخنران با صدای بلند و شتابزده سخن می‌گفت، به‌طوری که رشته کلام از دست مترجم خارج شد!

هازلر می‌افزاید که از خانم سالخورده‌ای که در کنار او نشسته بود می‌پرسد این سخنران چگونه میان روان‌درمانی و دین رابطه برقرار کرده است؟ و این خانم که از پیشگامان روان‌درمانی خانواده در تهران است اعتراف می‌کند که به سخنرانی او گوش نمی‌داده است و این سخنان اهمیتی هم ندارند. هر چه باشد هزینه این کنگره را دولت تامین کرده و به همین دلیل هم نماینده مجلس در آن سخنرانی می‌کند!

روان‌پزشک سوئیسی می‌نویسد که این خانم هم مانند همه زنان در ایران حجاب داشت. حتی یک همکار آمریکایی نیز ناچار بود حجاب اسلامی را در ایران رعایت کند. به گفته او حجاب آزاردهنده است و هر چه طولانی‌تر بر سر باشد بیشتر آزار می‌دهد. یک زن ایرانی می‌گفت که باید دختران را از سن ۵ سالگی به حجاب عادت داد. پروفسور هازلر در ادامه گزارش خود از سخنرانی یک پژوهشگر باتجربه یاد می‌کند که درباره ترس در ایران تحقیق کرده است.

به گفته او ترس جوانان بیشتر از آینده و ناموفقیت در یافتن کار است، در حالی که افراد سالخورده بیشتر ترس از موجودیت دارند، زیرا پیوندهای اجتماعی سنتی به تدریج در حال گسستن هستند و تامین خدمات اجتماعی دوران پیری توسط نهادهای دولتی ناچیز است. افزون بر آن قشر حاکم مرتب تفسیرهای تازه‌ای از دین ارائه می‌دهد. آموزش دینی باعث امنیت بیشتر نمی‌شود و فقط چیزی ظاهری و پوسته‌ای توخالی است. همین امر نیز خود ترس ایجاد می‌کند.

پدیده دیگر مهاجرت خانواده‌های روستایی به شهرهاست که به برخورد سنت‌های روستایی با زندگی شهری منجر می‌گردد که به طور روزافزون تحت تاثیر فرهنگ غربی است. این مساله بسیاری از خانواده‌ها را در برابر مشکلات لاینحل قرار می‌دهد و آنان را می‌ترساند. یک روان‌درمان دیگر در کنگره به انتقاد از تصورات جزم‌گرایانه مذهبی می‌پردازد و خواستار گسترش روان‌درمانی در کشور می‌شود. به گفته او فقط از این طریق می‌توان منازعه میان سنت و تحقق فردیت خویش را حل کرد. وی می‌افزاید، این موضوع که اسلام و فردگرایی را نمی‌توان تلفیق کرد، یک پیشداوری غربی است.

پروفسور هازلر در گزارش خود همچنین از برگزاری چندین کارگروه ‌در این کنگره برای بررسی موردهای مشخص روان‌درمانی می‌نویسد. در یکی از این کارگروه‌ها بیمارانی شرکت داشته‌اند که بازماندگان جنگ ایران و عراق بودند. این افراد بر اثر رویدادهایی سهمگین به اختلالاتی دچار شده بودند. نشانه‌های این نابهنجاری، بروز خشم و دردهای جسمی مانند سردرد و گردن درد و عرق کردن بیش از اندازه است. شرکت‌کنندگان در این کارگروه آرام صحبت می‌کنند و می‌توان آنان را فهمید. ولی عجیب اینکه گفت‌وگو درباره موضوعاتی چون رقص، سکس و شراب فاصله ایجاد می‌کند، زیرا فرهنگ‌ها خیلی متفاوت‌اند. بر عکس گفت‌وگو درباره ترس، درد و جراحت، روان‌پزشکان و بیماران را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

یک خانم شرکت‌کننده در کنگره می‌خواهد بداند که پیشرفته‌ترین گروه‌های پژوهشی برای درمان اختلالات تنش‌زای پس از رویدادی سخت در کدام کشور است. پاسخ این است: در اسرائیل. ولی هیچ کس جرات نمی‌کند این را بر زبان آورد. بار دیگر ترس حاضر است! روان‌‌پزشک سوئیسی در پایان می‌پرسد که همراه خود از تهران چه آورده است؟ پاسخ او این است که ترس پدیده‌ای جهانشمول است. شاید علل و انگیزه‌های آن گوناگون باشد، ولی احساس آن همه جا یکسان است. در نشست‌های بین‌المللی نباید فراموش کرد درباره موضوعاتی صحبت شود که ما را به هم نزدیک‌تر می‌کنند. روان‌پزشکی در این زمینه می‌تواند نقشی داشته باشد.
مرجع : دويچه وله

آلزايمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۵۷
وقتي اينها رو مي بينم مي فهمم هيچ فرقي بين اينها با يك مبلغ داعشي نيست هر دو از روي تعصب حرف مي زدند
وقتي كه مي خواهند به دين حمله كنند مي گويند دين به خاطر ترس بشر و عدم اطلاع او بوجود آمد و حالا هم اين جمله را مي زنند:
"هازلر می‌افزاید که از خانم سالخورده‌ای که در کنار او نشسته بود می‌پرسد این سخنران چگونه میان روان‌درمانی و دین رابطه برقرار کرده است؟" (270882)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۵:۵۰
اگر فردی دینمدار واقعی در ان جلسه بود پاسخی قانع کننده به او میداد. چون پاسخ منطقی وجود دارد و اتفاقا خود امریکاییها هم به این معترفند که دین باعث کاهش ترس و اضطراب و ارامش افراد است. بهار نیوز کافی است سری به مقالات مرتبط با اضطراب و بیماری و ارتباط ان با دعا بزنید و دیگر چرندیات یک محمل باف رو منتشر نکنید. (270929)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۱۹
دوست عزیز باید بدونی که وقتی صحبت از علمه همه چی باید تحت شرایط کنترل شده علمی باشه علم کاری به اعتقادات شما نداره که مواظب باشه یه وقت خدای نکرده بهش بر بخوره از این رو حرف ایشون کاملا درسته که سوال پرسیدن بر اساس چه کار علمی این نماینده این حرفو میزنه کنفراس علمی مجلس وعظ مسجد محلتون نیست که یک کسی حرف بزنه و همه به نشانه تایید سر تکون بدن و بعد همه پاشن برن این کنفراس علمی نیست همون طور که گفتم مجلس پند واندرزه که به درد شما میخوره نه به درد دانشمند و پژوهشگر (270940)
آلزايمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۳۳
ببينيد خودتون رو به اون راه نزنين از بغل دستيش پرسيده بر چه اساسي طرف اين حرف رو مي زنه !!!
پند اندرز هم به درد همه مي خوره از جمله خود من ولي علم علم كردن شما مثل دين دين كردن بعضي هاست
نمونه هايي از نظر دانشمندان به قول شما علمي :
1950 سيگار سرطان زا نيست تازه بعد كلي تحقيق اينو اعلام كردن
در مريخ آبراهه وجود دارد
اگر هواپيما وارد ابر بشه منفجر ميشه
نظريه رشته ها كه تا كنون حتي محيطي براي آزمايشش نبوده و كسي مثل شما هم نگفته چيزي كه نميشه آزمايشش كرد علمي نيست
نظريه كرم هاي فضايي (271007)
تذلات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۳۷
حالا شما که داعشی نیستید بفرمایید که "این سخنران چگونه میان روان‌درمانی و دین رابطه برقرار کرده است" (270942)
آلزايمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۲۱
جواب رو دادم شما نمي خواي ببيني !
كافيه بري يه سرچ ساده بكني ببيني همين طيف مگه نمي گن مردم چون دانش نداشتن چون از چيزهايي كه درك نمي كردند مثل مرگ مي ترسيدند دين رو خلق كردن ولي وقتي يكي (من اصلا قصد دفاع از ايشون رو ندارم) مياد ميگه دين باعث آرامش ميشه و ... مي گن نه چه ربطي داره
بنده هم مثل شما اين رفتارهاي داعشي رو قبول ندارم ولي همون عقلي كه ميگه اينا غلطه تعصب كور رو تو اين نوشته مي بينه
ما تو ايران دختر 5 ساله رو وادار به چادر مي كنيم! (271006)
نوروز
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۴:۰۶
ترس...نماینده مجلس...دین....گروه درمانی...اسرایل...ترس
پراکنده گویی زیاد داشت اما بهرحال سفرنامه خوبی بود
امیدوارم روانپزشک سوییسی باز به مرز پرگهر! برگرده (270903)
sevda
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۴:۴۹
ما عمرمون با ترس و نگرانی میگذره...چن ردصد ایرانیا از زندگیشون لذت میبرن؟خییییلی کم....حتی اونایی که انقدر دم از ایمان به خدا و دین و توکل میزنن استرسشون از همه بیشترهوبه عینه دیدم...حالا هر کی خواست قبول کنه هر کیم که نخواست به زندگی کبک واریش ادامه بده (270916)
008
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۵:۴۷
اينكه ما تعريف مشرخصي از جامعه انساني اسلامي نداريم يك بلا تكليفيست يا يك سعي بيهودست ..هزاران پيامبر امدند خدا را نشان دهند اين كه چطور بايد زيستو بايد از عقل كمك گرفت شايد عقل بعضي قوانين ديني را تاييد كند و بعضي را براي قرن زايش همان دين بداند..الهي فرستي ده تا چگونه زيستن را بياموزم چگونه مردن را به وقت خود خواهم اموخت.. (270928)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۰:۰۵
اکثر پیامبران وقتی مبعوث شدند که دین ابزاردست حاکمان شده بود وتوجیه گر زورگویی آنان. جالب اینکه اولین شعار همه انبیا این بود که هیچ خدایی نیست..لااله ..یعنی خدایی که حاکمان زورگو مدعی ان هستند دروغ است برای فریب توده مردم مدعی خدا میشوند. الا الله،، یعنی خداییکه کمک کننده مردمان ستمدیده است درمقابل حاکمان ستمگر وانبیا به مردم میگفتند آنخدا دروغ است واین خدا حقیقت (270971)