به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۶۴۲۵۲
برای رشد متوازن در اقتصاد

ليلاز: دولت باید تورم را به حال خود بگذارد!

گروه اقتصادی: رشد اقتصادی 4 درصدی برای شش ماهه نخست سال قابل پیش بینی بود اما در پایان سال نرخ رشد تعدیل و به 2 درصد خواهد رسید.
ليلاز: دولت باید تورم را به حال خود بگذارد!
سعید لیلاز با بیان این مطلب گفت: در شش ماهه دوم سال بواسطه کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی صفر خواهد بود و در مجموع یکسال با رشدی برابر با 2 تا 3 درصد روبرو خواهیم شد. لیلاز با تاکید بر اینکه دولت یازدهم کاری بیشتر از این نمی تواند انجام دهد، ادامه داد: تمرکز دولت بر مهار تورم یکی از مسایلی است که مانع از رشد متناسب اقتصادی می شود و دولت برای رشد متوازن در اقتصاد باید تورم را به حال خود بگذارد.

وی افزود: تورم 15 تا 20 درصدی در ایران پذیرفته شده است و دولت نباید در چنین شرایطی به دنبال مهار تورم باشد چراکه یک جایی زمام امور از دست دولت خارج می شود و آن وقت تورم غوغا خواهد کرد. به گفته وی سال آینده می تواند این اتفاق در اقتصاد ایران رخ دهد و تورم بار دیگر اقتصاد را به چالش بکشد. قائم مقام دبیرکل حزب کارگزاران رشد اقتصادی منفی را حاصل فراری شدن بخش خصوصی از سرمایه گذاری در اقتصاد طی دوران دولت نهم و دهم دانست و گفت: برای بازگشت رشد اقتصادی باید مهار تورم از سوی دولت رها شود و در کنار این امر بخش خصوصی حضور پررنگ تری در سرمایه گذاری داشته باشند.

لیلاز در ادامه به نرخ سود بانکی نیز اشاره کرد و با بیان این مطلب که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به این موضوع نگاه ناموسی دارند، تصریح کرد: نرخ سود یکی از ابزار موجود در کنترل اقتصاد است و تغییر آن هیچ ایرادی ندارد. وی افزود: در ایالات متحده فدرال رزرو با توجه به شرایط به صورت هفتگی،ماهانه و حتی فصلی نرخ سود را تغییر می دهد. وی ادامه داد: نرخ سود در اقتصاد مثل فرمان خودرو است و وقتی آن را بالا یا پایین می برید یعنی آن را به راست و یا چپ چرخانده اید و اگر متناسب با مسیر پیش رو آن را تغییر ندهید مقصدی جز دیوار بتنی نخواهید داشت.
مرجع : ایسکانیوز

شاهسون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۲:۳۵
آقای لیلاز دولت در رشد اقتصادی هم صادق نیست چطور رشد اقتصادی ما جهش داشته باشد در صورتی که بیکاری زیاد تر شده و هزاران شغل از دست رفته .
پس دولت نه می تواند تورم را مهار کند و نه می تواند رشد اقتصادی را افزایش دهد.در ثانی با یک کسری بودجه حدود 40 درصدی هم مواجه است .
این یعنی بن بست کامل اقتصادی (272126)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۶:۵۳
تورم کاهش یافته نه گرانی، یعنی اجناس به عوض افزایش 40 درصد در سال، اکنون 20 درصد افزایش می یابند و اگر این روند ادامه یابد و تورم به صفز برسد در آینده گرانی هم محو میشود، اگر واقعا اینرا بعضی اینرا نمیدانند، حالا دیگه باید بدانند (272184)
علیمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۶
بهتر بود آقای لیلاز بجای اینگونه حرفها یک حرف علمی میزد نه آنکه به گونه ای رفتار کند که همه او را نا آشنا به اقتصاد بدانند . (272194)
ای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۲:۵۴
نظرات لیلاز را جدی بگیرید سال آینده سال تورم غیر قابل کنترل است

اقتصاد یک واقعیت تجربی است نه دستوری (272132)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۳:۳۶
یعنی چوپان باید گرگ ها در گله رها کند (272149)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۳:۵۷
اظهارت فوق کاملاً صحییح است ولی متأسفانه در عزم دولت تدبیر و امید چیزی مشاهده نمی شود که به دنبال اقتصاد باشد ، فقط تمام تلاشش این است که از موضوع هسته ای به عنوان برگ برنده برای خود استفاده نماید و بتواند 4 سال دیگر بر کرسی صدارت باشد . حالا به هر قیمتی که باشد از دیدگاه این دولت ایرادی ندارد. (272156)
مس نقره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۱۴:۴۹
امان از آدمهای بی درد و کم سواد مثل ایشان/ وظیفه هر دولتی حفظ ارزش پول آن کشور است که هم دولت قبل و هم دولت فعلی از طریق بی ارزش کردن پول در آمد کسب کرده و می کنند و این کار خیانت به مردم است . اگر مملکت ما دلسوز واقعی داشت اکنون نرخ دلار کمتر از 2000 تومان بود ورفاه و آسایش مردم هم 10 برابر الان بود . (272164)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ۲۲:۱۵
اگر عنان کشورمان دست کارشناسانی امثال ایشان بود تاکنون بیشتر مردم از گشنگی تلف شده بودند، من نمیدانم ایشان کجا درس اقتصاد خوانده اند که تمامی نظراتشان در تضاد با منافع اکثریت مردم است. (272248)