به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۵۳
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۶۵۴۲۷
سخنگوی قوه قضاییه:

برخی اظهارات مطهری قابل‌تعقیب است

گروه سياسي: سخنگوی قوه قضاییه در هفتاد و چهارمین نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه مبنی بر سنگین بودن جرم سران فتنه پرسید آیا برای روشن شدن افکار مردم در این زمینه کیفرخواست صادر نمی‌شود، گفت: مردم که روشن هستند و بحمدالله می‌فهمند اتفاقاتی که در زمان فتنه افتاد و جرایمی که رخ داد جرایم سنگینی هستند.
برخی اظهارات مطهری قابل‌تعقیب است
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: تا زمانی که پرونده قضایی تشکیل نشود کیفرخواست صادر نمی‌شود و حتی اگر صادر شود هم طبق قانون نمی‌توان نسبت به آن اطلاع‌رسانی کرد. وي اظهار کرد: اگر روزی زمینه فراهم شد، محاکمه صورت خواهد گرفت و مردم هم طبیعتاً در جریان قرار خواهند گرفت.

خبرنگاری با اشاره به نامه علی مطهری و همچنین اعتراض برخی حقوقدانان به حصر نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات 88 از محسنی اژه‌ای در این باره توضیح خواست که وی گفت: بعضی از مطالب این نامه کذب محض و قابل تعقیب است و در آینده نزدیک هم به آن پاسخ داده خواهد شد. وی ادامه داد: ایشان در جلسه شورای عالی حضور نداشته ولی برخی موارد را به صورت حدس بیان کرده‌اند که این امر دور از شأن یک نماینده مجلس است. برخورد با قانون به عنوان ابزار سیاسی کار صحیحی نیست و این کار نخ‌نما شده است. ضمن اینکه اگر این افراد متخصص یا حقوقدان باشند بعضی حرف‌هایی که در آن نامه آمده است را نمی‌زدند.

صدور 20هزار صفحه قرار مجرمیت برای بابک زنجانی
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا برای بابک زنجانی کیفرخواست صادر شده است یا خیر و اگر صادر شده دادگاه چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: طبق آخرین خبری که از بازپرس پرونده گرفتم برای سه نفر از متهمین این پرونده قرار مجرمیت صادر شده و به دلیل اینکه این پرونده بیش از سه چهار متهم دارد تا الان فعلا برای سه نفر از آنها قرار مجرمیت صادر شده و اگر دادستان قرار مجرمیت را تایید کرد سپس کیفرخواست صادر می‌شود، اما تاکنون کیفرخواستی صادر نشده است. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: تا الان در رابطه با این پرونده شش نفر در بازداشت هستند و بقیه با تبدیل قرار آزادند، اما از بیش از 50 نفر به عنوان مطلع و متهم تحقیق شده است.

وی بیان کرد: اموالی در خارج و داخل شناسایی شده و بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این اموال باید شناسایی و تقویم شود و در اختیار شرکت نفت قرار گیرد. اموالی که شناسایی و کارشناسی شده به متهم و وکیل وی ابلاغ شده و آنها اعتراض کردند و اعتراض آنها به هیات سه نفره رفته است. محسنی اژه‌ای افزود: در رابطه با ردیابی اموال توفیقات خوبی پیدا کردیم. این اموال شناسایی شده و اگر بخواهیم به حساب ریالی، دلار و یوروی امروز حساب کنیم تکاپوی بدهی‌ها را نمی‌دهد، اما ردیابی کردند که وجوه به کجا رفته است. البته بخشی از پول نامشخص است که آیا به صورت نقد در داخل یا خارج وجود دارد یا خیر که البته در داخل بودن آن امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بازپرس پرونده گفته است متهم صداقت کافی ندارد و هر مقدار اطلاعات بتوانیم بر اساس شناسایی اموال به دست آوریم متهم ناگریز قبول می‌کند. همچنین بازپرس پرونده گفته که برای بابک زنجانی بیش از 20 هزار صفحه قرار مجرمیت صادر شده که باید دادستان آن را با دقت بخواند و اگر بپذیرد کیفرخواست صادر می‌شود؛ لذا مشخص نیست که دادگاه چه وقت برگزار می‌شود، اما تلاش قوه قضاییه این بوده و هست که پرونده با دقت توام با عدالت رسیدگی شود و مهم این بوده که بتوان اموال را شناسایی کرد تا به بیت‌المال بازگردد.

اعتماد مردم در سرمایه‌گذاری کم شده است
محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اقدامات پدیده شاندیز، اعتماد مردم در سرمایه‌گذاری کم شده است، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: هنوز در رابطه با این موضوع کسی بازداشت نشده که بخواهیم بگوییم فساد مالی صورت گرفته است. ما در این رابطه با این موضوع، شکایت برخی از دستگاه‌ها را داریم، اما هر آنچه که سبب تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود را باید رعایت کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما اگر برخی مسائل به صورت شفاف بیان می‌شود موجب بی‌اعتمادی مردم نمی‌شود، بلکه آنها خوشحال از بیان آن می‌شوند، اما باید یادآوری کرد که نباید در اینگونه پرونده‌ها بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی صورت گیرد. برای مثال در رابطه با پرونده موسوم به فساد 12 هزار میلیاردی که بیان شد مردم تصور کردند که 12 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها خارج شده، در حالی‌که این موضوع تنها گردش مالی بوده است. امکان‌پذیر نیست شعبه‌ای از یک بانک در یک یا چند دوره توانایی پرداخت 12 هزار میلیارد را داشته باشد.

خبرنگاری با اشاره به پرونده پدیده شاندیز از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که آیا در پدیده شاندیز در خصوص فروش سهام تخلف داشته است یا خیر و اینکه مقامات قضایی یک سال قبل به صداوسیما گفته بودند که از تبلیغات پدیده شاندیز خودداری کنید اما این کار صورت نگرفت که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: مقامات قضایی یادآوری و تذکر داده بودند که ممکن است در آینده برای مردم مشکل به وجود آید اما حکم قضایی نداشتند. در حال حاضر مجموعه شکایت‌ها در حال رسیدگی است. در رابطه با این موضوع برخی از وزارتخانه‌ها شاکی هستند و برخی مشکلات بین نهادها وجود دارد که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

قرار کفالت مرتضوی به وثیقه تبدیل نشده است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در پرونده سعید مرتضوی ابهاماتی وجود دارد، برای مثال برخی از رسانه‌ها تبدیل قرار کفالت وی به وثیقه را منتشر کردند اما از میزان وثیقه خبر ندادند و باز خبر دیگری منتشر شد که فردی به نام «خ» وثیقه 47 میلیاردی گذاشته است سوال اینجاست که این فرد چه ارتباطی با آقای مرتضوی دارد و آن نهاد دیگری که پرونده سعید مرتضوی را برای مطالعه بیشتر از دستگاه قضایی گرفته است چه نهادی است؟ گفت: باید بگویم که قرار کفالت به قرار وثیقه تبدیل نشده، همچنین پرونده‌ای که در دادسرا مطرح بوده هیچ نهاد دیگری آن را نگرفته است، اما احتمال است نهادی نظارتی رفته باشند و پرونده را مطالعه کرده باشند اما اینکه پرونده را گرفته باشند درست نیست. خبرنگاری از وضعیت پرونده محمود احمدی نژاد سوال کرد که محسنی اژه‌ای گفت: این پرونده هنوز در حال رسیدگی است و در آن حکمی صادر نشده است.
مرجع : ايسنا