به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۶۶۷۷۰
آغاز نگارش سند توافق هسته ای

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 29 دی

گروه سیاسی: آغاز نگارش سند توافق هسته ای ، امان از گذشته و بازداشت تعدادی از متخلفان ورزشی سرخط خبرهای روزنامه آرمان در روز دوشنبه است.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 29 دی
این روزنامه تیتر یک را به خبر آغاز نگارش سند توافق هسته ای اختصاص داد و نوشت: تمامی قراین و شواهد دال بر این است که مذاکرات روی ریل منطقی و رو به تفاهمی قرار گرفته است و باید منتظر تحولات تازه در مذاکرات بود. در همین رابطه پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است: مذاکره کنندگان ایران و آمریکا تمام روزهای اخیر را در ژنو برای تهیه پیش نویس یک سند مشترک به منظور تسریع در روند مذاکرات هسته ای تلاش کردند اما انتظار نمی رود آنها این سند را در نشست جامع میان مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 در روز یکشنبه ارائه کنند.

این منابع آگاه آنگونه که المانیتور نوشته است درخصوص محتوای مذاکرات و سند ادعایی نیز گفته است: این سند اصول توافق نام دارد که احتمالا مقدمات چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس 2015 به آن دست پیدا کنند. رسیدن به تدوین سند مشترک بسیار حائز اهمیت و کلیدی است و شاید عدم الان آن در جلسه رسمی 1+5 ناشی از این نکته باشد که طرفین ایرانی و آمریکایی از کارشکنی منتقدان بیم داشته و می خواهند سند موصوف را با طمانینه و با لحاظ همه شرایط و با قوام یافتگی مطلوب ارائه دهند. تدوین این سند می تواند نقطه عزیمتی مطلوب برای رسیدن به توافق نهایی باشد و از این حیث حائز اهمیت است که توافقاتی کلی بر سر دو موضوع مهم ظرفیت غنی سازی و فرآیند لغو تحریم ها حاصل شده است.

امان از گذشته! تیتر دیگر روزنامه آرمان است، امان از گذشته، گذشته ای که خیلی گذشته نیست. همان گذشته ای که این روزها با یادآوری بخش هایی از آن اخم به چهره برخی می آید و با مرور بخش های دیگر خنده بر لبشان می نشیند...اکنون وزیر ارشاد دولت یازدهم که فضای سیاسی کشور را متفاوت از وزیر دولت قبل می بیند شاید در دل می گوید امان از گذشته و بر زبان می آورد که فیلمهای دارای ممنوعیت اکران از گذشته به ارث رسیده است. علی جنتی نمی خواهد حکم برائت به وزارت متبوعش بدهد اما درصدد است با آگاه ساختن جامعه به آنها پیام دهد آنچه در گذشته بود به پای آینده و اکنون نگذارند. 12شهریور سال گذشته بود که این امان از گذشته مثالی داشت: در آن روز مهر نوشت که کارگردان جاب جا از لطمه خوردن فیلم به خاطر ممیزی که حتی ارتباط اکبر عبدی و دختر واقعی اش را که بازیگران این فیلم هستند، تحت تاثیر قرار داده است سخن گفت.

وی همچنین معتقد است فیلمش به دلیل نقدهایی که به دولت احمدی نژاد دارد باید در همان زمان اکران می شد ولی سال گذشته به فیلمش اجازه اکران ندادند. حالا وزیر ارشاد دولت یازدهم وعده می دهد که در دوره جدید تلاش شد که مجوز ساخت با دقت بسیاری ارائه شود و پس از آن پای مجوز می ایستیم که همه مجوزها اکران شود. وزیر ارشاد با حضور در مراسم رونمایی از سامانه دسترسی به منابع تصویری سی و سومین جشنواره فیلم فجر از تجهیز ۳۳۰ سالن سینمای کشور به سیستم دیجیتال خبر داد. علی جنتی در این مراسم که شنبه شب (۲۷دی ماه) برگزار شد، گفت: زمانی که به این وزارتخانه آمدم جلساتی با سینماگران برگزار کردم که بسیاری عنوان می کردند ۴ یا ۸ سال است پا به وزارت ارشاد نگذاشته اند یا برخی از ارائه فیلم خود به جشنواره فیلم فجر امتناع می کردند. فیلم رستاخیز در سال ۹۱ آماده شده بود، اما سینماگر حاضر به ارائه فیلم به جشنواره نبود، این رخدادها به دلیل سرخوردگی ایجاد شده در اهالی سینما بود اما اکنون اهالی سینما نشاط پیدا کردند.

این روزنامه در تیتر دیگر خود به موضوع بازداشت تعدادی از متخلفان ورزشی پرداخت و نوشت: مشاور وزیر و مدیرکل دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان ابعاد دستگیری و بازداشت تعدادی از متخلفان مرتبط با ورزش را تشریح کرد. به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، رضا حسنی خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان در مورد بازداشت تعدادی از متخلفان ورزش گفت: یک نفر از این افراد از حوزه ستادی وزارتخانه بوده و دو نفر دیگر خارج از مجموعه مدیریتی ورزش، اما مرتبط با آن هستند. وی ادامه داد: حسب دستور وزیر محترم، محمود گودرزی، موضوع سالم سازی و مقابله با ناهنجاری ها در وزارت ورزش و جوانان به صورت جدّی در دستورکار مجموعه حراست و سایر دستگاه های نظارتی قرار گرفت. در همین رابطه تحقیقات جامعی در بخش های مختلف صورت پذیرفت که هفته گذشته یکی از موارد، به نتیجه رسید و در نهایت با همکاری نهادهای نظارتی و همراهی بسیار خوب مقام محترم قضایی، 3 نفر از متخلفان که یک نفر آنها در وزارت ورزش و جوانان دارای مسئولیت ستادی و دو نفر دیگر خارج از مجموعه مدیریتی ورزش، اما مرتبط با آن هستند بازداشت شدند.

روزنامه آرمان خبر دستگیری 84 نفر در پارتی شبانه مشهد را بازتاب داد و نوشت: شنیده شد که دستگیری 84 نفر در پارتی شبانه توسط اطلاعات سپاه ناحیه سلمان مشهد صورت گرفت. فرارو نوشت به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، به دنبال دریافت گزارش مردمی در خصوص برگزاری پارتی مختلط در حوزه 5 ناحیه سلمان اطلاعات حوزه با هماهنگی اطلاعات ناحیه مکان مورد نظر را تحت نظر گرفتند که پس از تایید صحت گزارش هماهنگی های لازم بافرماندهی و مراجع قضایی و گرفتن مجوز دادستانی در یک عملیات غافلگیر کننده 49 مرد و 35 زن در این پارتی مختلط دستگیر شدند.

این روزنامه خبر معلق در ذرات معلق را انعکاس داد و نوشت: یک کارشناس محیط زیست نیز در گفت وگو با آرمان می گوید: در دو سال گذشته بارها اخبار مربوط به کاهش آلودگی هوا در تهران شنیده شده است. به عنوان یک شهروند کاهش آلودگی را احساس می کنم اما، وجود ذرات معلق در شهر را به واسطه ساخت وساز گسترده، از بین رفتن فضای سبز و باغات اطراف تهران و کاهش میزان بارندگی نمی توان نادیده گرفت. محمدرضا فاطمی در ادامه عنوان می کند: بهبود وضعیت هوا در تهران حداقل 10 سال طول می کشد البته، به این شرط که برنامه های مصوب به شکل کامل اجرا شود و اعتبارات مورد نیاز تامین گردد.

او عنوان می کند: واقعیت این است که خودروسازان ما هنوز در مقابل استاندارد یورو 4 مقاومت می کنند. بارها گفته شده است که مزدا 2 تولید آلاینده می کند اما، همچنان کارخانه ها مصمم به تولید هستند. شهرداری هم به تازگی قول ورود موتور سیکلت های برقی را داده است که به دلیل شیب زیاد تهران میان شمال و جنوب عملاً امکان رسیدن به نتیجه پایین است. فاطمی خاطرنشان می کند: سالانه 500 هزار خودروی جدید وارد تهران می شود و در مقابل حمل ونقل عمومی آن چنان که باید توسعه پیدا نکرده است. تردد با خودروهای شخصی در شهر زیاد است و این کلاف سردرگم تا زمانی که به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد همچنان قربانی می دهد.