به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۶۶۸۵۴

شمس لنگرودی در سینما می‌ماند

گروه فرهنگ و هنر: شمس لنگرودی که در این دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر با فیلم «احتمال باران اسیدی» حضور دارد، گفت: تصمیم دارم بازیگری را در سینما ادامه بدهم.
شمس لنگرودی در سینما می‌ماند
این شاعر و پژوهشگر که به عنوان بازیگر هم تجربیاتی دارد در نشست معرفی فیلم «احتمال باران اسیدی» یادآور شد: قضیه من و سینما به دهه 50 بر می‌گردد که عضو کانون سینمای ایران بودم اما بعدا وارد ادبیات شدم تا اینکه سالهای اخیر دوباره به سینما بازگشتم. وی که روز دوشنبه 29 دی ماه در برنامه «یک فیلم یک سلام» در پردیس سینمایی ملت سخن می‌گفت، اضافه کرد:‌ در سالهای اخیر که بار دیگر پیشنهاد بازیگری به من داده شد، ابتدا مقاومت می‌کردم چون فضای سینما را نمی‌شناختم اما وقتی وارد این حوزه شدم، دیدم نسبت به ادبیات فضای کاملاً متفاوتی دارد.

لنگرودی در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه حضور او با فیلمی شاعرانه روبرو هستیم؟ توضیح داد:‌ به سینما آمدم تا از شاعرانه بودن فاصله بگیرم. این فیلم یک کار شاعرانه است اما نه به دلیل حضور من بلکه به دلیل نوع استعاره که دارد شاعرانه شده است. این شاعر که در فیلم «احتمال باران اسیدی» نقش منوچهر را بازی می‌کند با ارائه توضیحاتی در مورد این نقش افزود: آنچه در ادبیات و شعر برایم برانگیزاننده است معصومیت پای مال شده آدم‌هاست و منوچهر نیز این ویژگی را دارد، به همین دلیل با او هم دلی می‌کردم و بعد از چند روز از شروع فیلم‌برداری گویی یکی از رفقای من شده بود.

لنگرودی سپس درباره دیگر ویژگی‌های این فیلم گفت: شاید داستان فیلم غم‌انگیز باشد اما خود فیلم غم‌انگیز نشده است بلکه نوعی از زندگی است و خیلی هم داوری نمی‌کنم، ضمن اینکه خوشبختانه افسردگی را رواج نمی‌دهد. او اضافه کرد: این فیلم داستان عاشقانه یک آدم تفلک بدبخت نیست و با نتیجه‌گیری اخلاقی تمام نمی‌شود.

شمس لنگرودی با دعوت از مردم برای تماشای این فیلم افزود: یکی از مشکلات آثار هنری این است که موضوع را بهانه هنر می‌کنند اما این فیلم رنج قهرمانش را فریاد نمی‌کند بلکه با نشان دادن نوعی از زندگی،مخاطب را با یکسری معضلات آشنا می‌کند بدون اینکه او را به گریه بیاندازد. در این نشست بهتاش صناعی‌ها کارگردان این فیلم توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری این کار ارائه کرد وگفت: در این اثر ترکیب خوبی از هنرمندان جوان و باتجربه حضور دارند.

او درباره انتخاب شمس لنگرودی برای بازی در فیلمش گفت: انتخاب بازیگر منوچهر یکی از دغدغه‌های اصلی ما بود.به خاطر جنس فیلم و سادگی و مینیمال بودنش، محدودیت زیادی در انتخاب داشتیم تا اینکه تصمیم گرفتیم کسی را انتخاب کنیم که لزوماً‌ بازیگر نباشد اما آدمی با قریحه قوی و احساسات قابل کنترل باشد. این کارگردان جوان سینما ادامه داد: شمس لنگرودی پیشنهاد کامبوزیا پرتوی مشاور فیلم بود و ایشان در مدت کوتاهی خود را به نقش کاملاً نزدیک کرد. همچنین پوریا رحیمی یکی دیگر از بازیگران این فیلم با ابراز خرسندی از حضور در این اثر گفت:‌بسیار مغرورم در این فیلم بی‌ادعا بازی می‌کنم، این فیلم با بودجه باورنکردنی ساخته شده است. او اضافه کرد: فیلم ما قضاوت‌گر نیست و بیشتر ناظر است. فیلمی به شدت ساده و بی تکلف که امیدوارم این ویژگی به مخاطب هم منتقل بشود.

این بازیگر جوان که در این دوره از جشنواره فیلم با دو اثر حضور دارد در ادامه با انتقاد از شیوه داوری این دوره از جشنواره گفت:‌ امسال فیلم‌های اول در بخش جداگانه‌ای رقابت می‌کنند اما متاسفانه همه عوامل فیلم‌ها داوری نمی‌شوند و همین موضوع باعث دلزده شدن هنرمندان می‌شود. زیرا آن‌ها بابت همکاری با این فیلم‌ها دستمزد حرفه‌ای نگرفته‌اند اما امیدوار بودند زحماتشان دیده شود که متاسفانه این شانس از آن‌ها گرفته شده است.

در ادامه این توضیحات صناعی‌ها نیز با تائید صحبت‌های رحیمی افزود: اینکه یک فیلم ساز اولی فیلمی بسازد که از فیلم‌های پیشکسوتان بهتر باشد، ایرادی ندارد و هنوز متوجه نمی‌شوم چرا فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ حضور ندارند. او پیشنهاد کرد که این شیوه داوری در سال آینده اصلاح شود. این کارگردان درباره ترغیب تماشاگران برای تماشای فیلم‌اش گفت: بیشتر فیلم‌های اجتماعی روی یک ناتورئالیسم تلخ و شعاری تمرکز دارند اما ما تلاش کردیم به این سمت نرویم و در فضای شاعرانه و مینیمالیستی حرف خود را بزنیم. در پایان این برنامه شمس لنگرودی شعار فیلم را بیان کرد و گفت: «هوا ابری است، شاید باران ببارد، بارانی اسیدی.» سپس پوستر فیلم توسط شمس لنگرودی و پوریا رحیمی رسام رونمایی شد.
مرجع : ايسنا