به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۶۸۸۶۴
فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل در مسكو

مذاكره روسیه، آلمان و فرانسه بر سر اوکراین

گروه بين الملل:رهبران روسیه، فرانسه و آلمان در مسکو توافق کرده‌اند بر روی طرح صلحی کار کنند که قرار است روز یکشنبه آن را به رییس جمهور اوکراین بدهند.
مذاكره روسیه، آلمان و فرانسه بر سر اوکراین
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، فرانسوا اولاند، نخست وزیر فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه بیش از چهار ساعت برای حل بحران شرق اوکراین با هم گفت‌وگو کردند. جزئیات گفت‌وگوهای این دیدار مشخص نیست اما هر سه طرف آن را "سازنده و مهم" خوانده‌اند. آنها فردا، یکشنبه هفتم فوریه، این طرح را در یک کنفرانس تلفنی با پترو پوروشنکو، رییس جمهور اوکراین در میان خواهند گذاشت.

گفته می‌شود این طرح صلح تلاشی برای احیای آتش‌بسی است که در ماه سپتامبر در شهر مینسک در بلاروس امضا شد. از آن زمان، شورشیانی که برای استقلال از اوکراین با دولت این کشور می جنگند، مناطق بیشتری را تصرف کرده‌اند که این امر، زنگ خطری برای اوکراین و کشورهای حامی آن بوده است. تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران شرق اوکراین امروز و فردا نیز ادامه خواهد یافت و بسیاری از کشورهایی که در این تلاش ها نقش دارند، در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان حمع شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید درگیری‌های شرق اوکراین از آوریل گذشته تا کنون حدود ۵۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است. روسیه متهم است که به جدایی طلبان اوکراینی سلاح و تدارکات می‌دهد اما این اتهام را رد می‌کند. طی این مدت و پس از آن که شورشیان طرفدار روسیه کنترل بخش های بزرگی از مناطق لوهانسک و دونتسک را در دست گرفتند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خانه‌هایشان فرار کردند. تصرف این مناطق بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه صورت گرفت.
مرجع : بي بي سي