به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۹:۲۰
 
۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۷۱۷۹۷
گزارش كامل و واكنش چند تشكل به حادثه شيراز

ما برای چه انقلاب کردیم؟

گروه سياسي: گزارش مشروح حوادث ديروز شيراز كه منتهي به زخمي شدن علي مطهري نماينده تهران در مجلس گرديد را در زير مي‌خوانيد:
ما برای چه انقلاب کردیم؟
در حالی که برنامه سخنرانی دکتر علی مطهری، ساعت 18:30 ديروز دوشنبه 18 اسفند شروع مي‌شد، دست اندرکاران برنامه از ساعت 17، برای تمهیدات سالن به سمت محل برگزاری حرکت کردند، اما با جمعیت انبوه ضد ارزشی‌ها جلوی درب سالن مواجه شدند. سركردگان آن‌ها که با همکاری برخي عوامل دانشگاه، قبل از عوامل برگزاری در سالن حضور داشتند، عوامل اجرایی را با تاییدشان به داخل راه مي‌دادند.

جمعیت انبوه در ورودی سالن با بی نظمی و عجله برای مستقر شدن درصندلی‌ها به نیرو‌هاي حراستی فشار مي‌آوردند، تا جایی که درب بیرونی سالن صدمات جدی دید. گروه‌هاي ضد ارزشی همزمان با ورود به سالن، با فحاشی و اغتشاش قصد برهم زدن جو سالن قبل از شروع برنامه را داشتند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که در همان زمان، انجمن اسلامی مستقل دانشگاه شیراز، مناظره‌ای با همفکران خود در تالار فجر دانشگاه، مهم ترین تالار دانشگاه، ترتیب داده بود و همین اقدام موجب انتقال برنامه از تالار فجر به تالار حکمت که سالن کوچکتری نسبت به تالار فجر است، شد.

نکته ی قابل توجه این بود که خود ِ اعضای مناظره کننده ی برنامه ی فوق در سالن حکمت حضور داشتند.پس از مستقر شدن دانشجویان در صندلی‌هاي خود، اعضای  انجمن اسلامی مستقل، با برنامه‌ای از پیش تعیین شده، حملات خود را به منظور بر هم زدن نظم سالن آغاز کردند که تا ساعت 7 ادامه داشت.

در همان حال دکتر مطهری که از لحظه نشستن هواپیما، توسط نیرو‌هاي افراطی مورد هتک حرمت واقع شده و با شعار "مرگ بر فتنه گر" مورد حمله موتورسواران چوب و چماق و آجر به دست، دچار جراحات در ناحیه چشم خود شده بود، با اسکورت نیروی انتظامی و تعقیب نیروهای افراطی موتورسوار، به پاسگاه گل سرخ شیراز در نزدیکی فرودگاه منتقل شد.

در همین زمان و طی مکالمات با همراهان ایشان، و با توجه به جو خطرناک و وحشیانه ی داخل سالن، و امکان تهدید جدی جان ایشان، عملا حضور دکتر مطهری در دانشگاه شیراز ملغی شد. در این هنگام مجری برنامه پشت تریبون عنوان کرد: من سوالی دارم، ما برای چه انقلاب کردیم؟ آیا ما انقلاب کردیم تا شاهد چنین رفتار هایی باشیم؟ آیا انقلاب ما جهت تربیت چنین نیروهایی بود؟

پس از آن، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست پشت تریبون رفت و جزییات واقعه را برای دانشجویان توضیح داد و ضمن آن، اعتراض خود را به عملکرد ضعیف استاندار فارس ابراز کرد. این صحبت‌ها با تشویق دانشجویان و فحاشی نیروهای افراطی که تنها از دانشجویان دانشگاه شیراز هم نبودند، همراه بود.

با وجود این که این برنامه توسط انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برگزار مي‌شد، با همکاری برخي عوامل دانشگاه، نیرو‌هاي افراطی دیگر دانشگاه‌هاي استان فارس، با در دست داشتن دعوتنامه هایی، با دیگر همفکران خود به فحاشی و درگیری با انتظامات سالن که در عین حضور حراست دانشگاه، خود را تنها مي‌دیدند، پرداختند.

عمده اعتراضات این افراد به عنوان کردن مسئله ی حمله به دکتر مطهری در فرودگاه و جراحت ایشان بود که با شعار هایی چون "دروغه، دروغه" سعی در تطهیر همدستان خود داشتند که با درایت دانشجویان آگاه، و شعار "بسیجی واقعی، همت بود و باکری" راه به جایی نبردند و تنها چاره را در درگیری، فحاشی و حتی توهین علنی به مسئولان حراست حاضر در سالن دیدند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که هر لحظه امکان رخ دادن حادثه ای جانی برای دانشجویان و مخصوصا دختران حاضر در سالن وجود داشت که در طبقه ی بالای سالن اسکان داده شده بودند و برای بهتر دیدن درگیری‌ها به سمت لبه ی بالکن هجوم آورده بودند. در حالی که انتظامات سالن قصد در آرام کردن جو سالن و برقراری فضایی آرام داشتند، دلواپسان با درگیری‌هاي پراکنده و مظلوم نمایی، سعی در بهره برداری از شرایط موجود داشتند.

با قطعی شدن لغو برنامه و اعلام عمومی در سالن، سردسته افراطی ها، عنوان کرد تا زمانی که از آن‌ها به خاطر نشر حقایق و وقایع رخ داده عذرخواهی نشود! حاضر به ترک سالن نیستند. اعضای انجمن فرهنگ و سیاست که برنامه را پایان یافته مي‌دانستند، با تقاضا از دانشجویان برای ترک سالن سعی در تخلیه سالن داشتند، اما همچنان افراطی‌ها با اقدامات ضد ارزشی خود، کوشش مي‌کردند که دانشجویان و دست اندرکاران و هم فکران خود را بیشتر تحریک کنند.

با ترک سالن توسط دانشجویان، سركرده آنها تریبون را در دست گرفته و در جمع مریدان خود و برای همفکران خود سخنرانی کرد اما پس از مدتی در حالی که هیچ مخاطبی را برای صحبت‌هاي خود نمی دید، دستور به تخلیه سالن داد. گروه‌هاي ضد ارزشی با تبریک و شادباش به یکدیگر و بيان اينكه "عملیات با موفقیت انجام شد"، از سالن خارج شدند!

در بیرون از تالار همچنان درگیری‌ها ادامه داشت و نیروهای افراطی، دانشجویان را تهدید به برخورد حراستی و حتی امنیتی مي‌کردند. به نقل از دبیر انجمن فرهنگ و سیاست، طی تماسی از بيرون دانشگاه گفته شد که در صورت خروج دانشجویان از دانشگاه، با آن‌ها برخورد قانونی صورت مي‌گیرد! این جو امنیتی تا حدی بود که حال روحی عده ای از دانشجویان مسئول برگزاری برنامه نامطلوب بود و هیچگونه احساس امنیتی از طرف مسئولین دانشگاه احساس نمی‌کردند.

به هر حال فرزند شهید مطهری با وضعيتي ناخوشايند ناشي از جراحت در ناحیه چشم، هتک حرمت و فشار‌هاي روحی و روانی شدید و پس از حدود 3 ساعت محاصره! به تهران بازگشت. این دومین برنامه ای بود که در چند هفته اخیر در شیراز بهم زده شد. در چنین شرایطی تقاضای دانشجویان و فعالین استان صرفا اقدام قاطع از طرف مسئولین استان از جمله استاندار و فرمانداری مي‌باشد.

واكنش چند تشكل به حمله به مطهری

چند تشکل دانشجویی استان فارس در اعتراض به حمله به علي مطهری در شيراز بیانیه ای صادر کردند. متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم
جناب آقای دکتر احمدی
استاندار حقوقدان و محترم فارس
با سلام
آیا فکر نمی کنید که زمان اعمال سیاستهای مبعض و دوگانه و یک بام و دوهوا گذشته است؟ آیا دوران جدایی اعمال و اقوال و پایبندی به شعارها و ادعاها فرا نرسیده است؟ آیا زمان آن نرسیده که اندکی به فهم و شعور و احساسات مردم فهیم و مومن و دلسوز و انقلابی استان پهناور فارس نیز عنایت گردد؟

آیا نمی اندیشید که شکستن حریم بزرگان جامعه و اهانت به شعور قاطبه مردم آزادیخواه این مرز و بوم مغایر با آرمان تدبیر و امید و مخالف با وعده اصلاح و تغییر میباشد؟ آیا نمی‌دانید که قانون نانوشته حاکم بر جامعه، مبتنی بر برهان علیت و سببیت بوده و بر پایه منطق عمل و عکس العمل میباشد؟ آیا نمیبینید که التهاب روزافزون جامعه ما ناشی از قانون ستیزی و قانون گریزی مخالفان عدالت و انصاف میباشد؟

این مقدمه کوتاه راگفتیم تا اندکی از عمق تاثر و تاسف و شگفتی و نارضایتی مردم فهیم و نجیب استان فارس به خصوص شیرازیهای فرهیخته و اندیشمند و بالاخص قشر وارسته و دوراندیش دانشجو نسبت به هتک حرمت و اسائه ادب و شکستن رسم دیرین مهمان نوازی در بدو ورود یادگار بزرگوار فیلسوف شهید، آیت الله مطهری همان پاره تن حضرت امام (ره) ، جناب آقای دکتر علی مطهری و همراهان ایشان به سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت فرهنگ و هنر و ادب و تمدن ایران زمین از سوی عده ای افراد معلوم الحال و مجهول الهویه را به شما منعکس کرده باشیم.

البته ممکن است که در مقام استاندار دولت تدبیر و امید، خود را فارغ از عتاب و خطاب این بیانیه بدانید اما از آنجا که قانونا و رسما، سکاندار امور دولتی و اداری و نماینده عالی هیات وزیران و مسوول مستقیم تامین امنیت استان فارس میباشید، صمیمانه و مصرانه از شما میخواهیم تا ترتیبی اتخاذ فرمایید که:

اولا:نسبت به شناسایی و تعقیب و محاکمه و مجازات خاطیان بی ادب و خودسران بی فرهنگ و بزهکاران یقه سفید اقدام شده و عاملان و مسببین و مسئولین مستقیم و غیر مستقیم اعمال ننگین و مجرمانه عصر روز دوشنبه ، هیجدهم اسفندماه جاری را در فرودگاه شیراز، معرفی و متنبه گردند.

ثانیا: ضمن اطلاع رسانی کامل و شفاف به عموم مردم شریف استان ، تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه در آینده دور و نزدیک اندیشیده شود.

ثالثا: در اسرع وقت و به طور رسمی مراتب نگرانی و پوزش و تاسف و دلجویی مردم استان و مسئولین ذیربط را به عرض جناب آقای دکتر علی مطهری رسانده و گزارش حادثه پیش آمده را نیز به مسئولین عالی مملکتی منعکس فرموده و در راستای جبران مافات و پاسداشت فرهنگ کهن مهمان نوازی شیرازیان ، نسبت به دعوت مجدد از ایشان جهت ایراد سخنرانی،ضمن تامین امنیت و حرمت وی ، اقدام نمایید.

امضا کنندگان این بیانیه اعتقاد دارند که حضرتعالی به خوبی میتوانید از انجام وظایف قانونی خود در این برهه حساس سیاسی و تاریخی ، آنگونه که باید و شاید، برآیید چرا که سابقه این توانمندی را دراستقبال شایان و تامین امنیت از آقایان سید احمد خاتمی ، دکتر سعید جلیلی ، حجت الاسلام حمید روحانی و... و فراهم شدن بستر مناسب و آرام برای سخنرانی و نقادی ایشان ، آنگونه که میدانید و میدانیم ، در شما و سایر مسوولین محترم استان و شهرستان شیراز دیده و شنیده ایم.

بدیهی است، انفعال یا بی توجهی به این تذکرات و درخواست قانونی و منصفانه تشکل‌هاي پیگیر و بصیر دانشجویی، میتواند نتایج طبیعی و آثار خاصی را به همراه داشته باشد که کمترین آن، ایجاد یاس و بدبینی به بعض مسوولین و تردید و تضعیف اقتدار منطقه ای و مدیریتی و تحقق جسارت و جرات محتمل در انجام اقدامات نسنجیده و متقابل توسط افراد سودجو ، خواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش واحد مرودشت
تشکل امید ایران واحد شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان متحد واحد کازرون
تشکل زاگرس واحد ارسنجان
تشکل ولایت واحد سپیدان
تشکل وحدت نواندیشان واحد بیضا
انجمن اسلامی دانشجویان واحدفیروزآباد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا
انجمن امید دانشجویان علوم پزشکی شیراز
مرجع : انتخاب