به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۰ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۷۱۹۴۲

ورود تجهیزات نظامی روسی به اوکراین

گروه بين الملل: معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا گفت: در چند روز گذشته تانک‌ها و تجهیزات سنگین نظامی روسی وارد اوکراین شده‌اند که نقض توافق آتش‌بس ۱۲ فوریه مورد حمایت کشورهای اروپایی است.
ورود تجهیزات نظامی روسی به اوکراین
اظهارات ویکتوریا نولاند به دنبال اتهامات اخیر اوکراین و کشورهای غربی بیان شده است که مدعی‌اند روسیه بر خلاف آتش‌بس به ارسال نیروهای نظامی و تسلیحات برای پشتیبانی از جدایی‌طلبان شرق اوکراین ادامه می‌دهد. نولاند در نشست کنگره آمریکا در مورد مسائل اوکراین گفت شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از الحاق آن به روسیه «زیر سلطه حکومت ترور» هستند.

او افزود دولت آمریکا هنوز هم در حال بررسی ارسال تسلیحات برای ارتش اوکراین است. ویکتوریا نولاند به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت:در چند روز گذشته تانک‌ها، زره پوش‌ها، تسلیحات سنگین و تجهیزات موشکی از مرز عبور کرده و برای جدایی‌طلبان شرق اوکراین ارسال شده است. او افزود: «در چند روز آینده، و نه چند هفته آینده، باید شاهد برقراری آتش بس کامل باشیم». معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که در مورد ارسال تسلیحات برای اوکراین بحث‌های جدی در دولت در جریان بوده است. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ماه دسامبر به اتفاق آرا لایحه ارسال تسلیحات به اوکراین را تصویب کردند.

در حالی که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، این لایحه را امضا کرده است اما دست او برای ارسال تسلیحات و انتخاب زمان آن باز است.

روسیه همچنان جدایی طلبان را تجهیز می‌کند
دبیرکل ناتو ضمن اعلام اینکه روسیه همچنان به مسلح کردن و آموزش جدایی طلبان شرق اوکراین ادامه می‌دهد، از مسکو خواست تا با خروج کامل از این درگیری به آتش بس صورت گرفته در اوکراین احترام بگذارد. ینس استولتنبرگ گفت: ما همچنان شاهد حضور روسیه و حمایت شدید از جدایی طلبان در شرق اوکراین هستیم. ما همچنین ارسال تجهیزات، اعزام نیرو و آموزش را شاهد هستیم و در نتیجه روسیه همچنان در شرق اوکراین است. وی افزود: از این رو ما از روسیه می‌خواهیم تمام نیروهایش را از شرق اوکراین خارج کرده و به توافقنامه مینسک احترام بگذارد.

اوکراین به دنبال ارتقای تسلیحات ارتش
وزارت دفاع اوکراین در نظر دارد در سال 2015 برای تهیه تسلیحات جدید و ارتقای تجهیزات ارتش 600 میلیون دلار هزینه کند. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که دولت کی‌یف در نظر دارد برای سال 2015 حدود 600 میلیون دلار بودجه دفاعی صرف کند . ویکتوریا کوشنیر خاطرنشان کرد: این هزینه بالا با توجه به وضعیت کنونی در شرق اوکراین در نظر گرفته شده و هدف آن ارتقای تسلیحات کنونی ارتش است.این اظهارات سخنگوی وزارت دفاع اوکراین در حالی مطرح می‌شود که بخش بسیاری از بودجه کنونی اوکراین از طریق وام‌های خارجی تامین می‌شود.

در همین حال، ارتش اوکراین اعلام کرد، به رغم موافقتنامه آتش‌بس، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در حال جمع‌آوری تسلیحات سنگین در انبارها در اطراف شهر دونتسک هستند.
مرجع : راديو فردا