به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۷۳۴۸۹
تفاهم لوزان محک مدعیان ولایتمداری است

مخالفت‌ها نمی‌تواند كام پیروزی را تلخ کند

گروه سیاسی: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه «تفاهم سیاسی در مذاکرات محکی است برای مدعیان حرکت در خط نظام و رهبری»، افزود:‌ اگر انتقادات به تفاهم هسته‌ای رنگ و بوی تندی و تخریب بگیرد نشان‌دهنده خروج از خط رهبری است؛ چون مقام معظم رهبری ضمن تأیید نقد، تخریب را رد کردند.
مخالفت‌ها نمی‌تواند كام پیروزی را تلخ کند
حجت‌الاسلام طه هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا، درباره تفاهم سیاسی ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: به نظر من طبق پیش‌بینی‌ها، تفاهم به هر شکلی صورت می‌گرفت، در داخل با آن مخالفت‌هایی می‌شد و این جریان‌های مخالف با مخالفت‌هایی که در خارج از کشور علیه تفاهم تلاش می‌کردند، همصدا می‌شدند. وی افزود: همه آن‌هایی که با سیاست‌های دولت مخالفند، طبیعی است که در برابر هر نوع موفقیتی از دولت موضع بگیرند و مخالفت کنند. مشاهده کردیم وقتی که بیانیه لوزان رسما از سوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان قرائت شد، مخالفان هجمه‌های خود را شروع کردند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابعاد بیرونی هم، همان‌هایی که با منطق گفت‌وگو مخالف‌اند و راه منازعه و جنگ را ترجیح می‌دهند، با پیروزی منطق گفت‌وگو مخالفت کردند و دیدیم که بیشتر محافظه‌کاران و لابی صهیونیستی در آمریکا و همچنین دولت نیانیاهو مخالفت جدی و شدید خود را با توافق اعلام کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به نظرم این تفاهم، ایران را از انزوای جدی، تحریم همه‌جانبه و تهدید نظامی دور کرد که این خودش موفقیت بزرگی است. اما جدا از این دستاورد بزرگ، یک بار دنیا به این نتیجه قطعی رسید که امروز جامعه جهانی بر پایه گفت‌وگو و تفاهم می‌تواند بغرنج‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل را حل کند. امروز جامعه جهانی در نقاط مختلف دنیا به ویژه خاورمیانه درگیر خشونت‌هاست، اما این مذاکرات نشان می‌دهد که به هرحال منطق گفت‌وگو می‌تواند به بهترین شکل ممکن جامعه جهانی را به نقطه مطلوبی برساند.

هاشمی با اشاره به مبحث بازی برد- برد تصریح کرد: بازی برد- برد به این معنی است که در گفت‌وگو هر طرفی باید از بخشی از خواسته‌های خود دست بردارد و به غیر از این شیوه، گفت‌وگو نمی‌تواند به موفقیت برسد. در بحث مذاکرات هسته‌ای هم کاملا محسوس بود که هر دو طرف با یک نرمشی به سمت تفاهم حرکت کردند و به نظرم ایران به آنچه می‌خواست رسید. وی با بیان اینکه «هنوز راه زیادی تا تبدیل این تفاهم به یک توافق نهایی در پیش است»، گفت: در فاصله سه ماهی که در پیش داریم، ممکن است فراز و فرودهایی وجود داشته باشد که تیم مذاکره‌کننده همچنان با حمایت‌های رئیس‌جمهوری و به ویژه مقام معظم رهبری به مسیر خود ادامه دهد و امید است که پیروزی نهایی حاصل شود.

هاشمی تأکید کرد: من فکر می‌کنم مخالفت‌های داخلی و جهانی نمی‌تواند شیرینی این پیروزی بزرگ را تلخ کند. الان اکثریت قاطع مردم ایران و کشورهای جهان از این دستاورد راضی هستند و از آن حمایت می‌کنند. شخصیت‌های برزگ سیاسی جهان نیز از این تفاهم استقبال کردند که این خواست جامعه جهانی را نشان می‌دهد. بنابراین واقعا باید این موفقیت را به ملت ایران تبریک گفت. از طرفی جای تبریک به دولت هم وجود دارد زیرا که دکتر روحانی توانست یکی از وعده‌های مهمی را که مطرح کرده بود به سرانجام برساند و موفق شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در دولت‌های قبلی اظهار کرد: البته این مذاکرات در دولت اصلاحات شروع شد و در آن زمان، دکتر روحانی در جایگاه امروزی دکتر ظریف به عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای قرار داشت که در آن زمان هم دیدیم منطق گفت‌وگو به تفاهم نزدیک شد، هر چند نتیجه‌ای حاصل نشد. اما بعد از آن در هشت سال گذشته لطمه‌های زیادی به ما وارد شد و مسئله را بسیار پیچیده‌تر و بغرنج‌تر کردند. از طرفی به نظرم کاری که امروز دکتر ظریف به همراه تیم خود انجام داد، خیلی مشکل‌تر و سخت‌تر از زمانی بود که دکتر روحانی مسئولیت مذاکرات را برعهده داشت. به هرحال همیشه ایران نشان داده است که طرفدار گفت‌وگوست و از منطق گفت‌وگو حمایت می‌کند و این شیوه هم نتیجه خود را گرفته است و خوشبختانه ما به دستاوردهای خوبی رسیدیم.

وی با اشاره به این موفقیت در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: به نظر من بدون تردید مقام معظم رهبری پیش‌بینی می‌کردند که این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد که شعار سال را برای حمایت از دولت همزبانی و همدلی دولت ملت اعلام کردند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: امروز تفاهم سیاسی در مذاکرات هسته‌ای محکی است برای همه کسانی که مدعی حرکت در خط نظام و رهبری هستند. اگر انتقادات به تفاهم هسته‌ای رنگ و بوی تندی و تخریب بگیرد نشان‌دهنده خروج از خط رهبری است؛ چون مقام معظم رهبری ضمن تأیید نقد، تخریب را رد کردند. بنابراین من فکر می‌کنم که این یک آزمایش است برای کسانی که متعهد به نظام، دستاوردهای نظام و فرمایش‌های رهبری هستند؛ چون رهبری این حرکت را تأیید کرده و تیم مذاکره‌کننده را حمایت کرده‌اند.