به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۷۳۷۰۲

یک ایرانی خلبان مدرن‌ترین هواپیمای دنيا

گروه علمی: کمتر کسی در ایران وجود دارد که تبحر و مهارت بالای خلبانان کشورمان را در هدایت و راهبری انواع هواپیماهای مسافربری نشنیده باشد، خلبانانی که علی رغم تحریم های ظالمانه و غیرقانونی غرب، با کمک متخصصان فنی، روزانه هزاران نفر از مردم کشورمان را در مقاصد مختلف جابجا می کنند و خوشبختانه صنعت حمل و نقل کشورمان را در شرایط خوبی نگه داشته اند.
همین چند ماه پیش بود که برای نخستین بار هواپیمای پهن پیکر ایرباس 380 در 30 سپتامبر برابر با 8 مهرماه امسال در فرودگاه امام خمینی با صدها مسافر به زمین نشست و خلبان این پرواز کاپیتان کامبیز پورقناد بود که از خلبانان برجسته شرکت هواپیمایی امارات محسوب می شود.

اکنون نیز رسانه های دنیا از پرواز جدیدترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی ایرباس آ-۳۵۰ (Airbus A350) با هدایت کاپیتان وازریک ساهاکیان خبر می دهند.


کاپیتان ساهاکیان (سمت راست) به همراه کاپیتان ایوانف در کابین ایرباس 350

این ایرباس یک هواپیمای مسافربری پهن‌ پیکر و دو موتوره است که توسط شرکت ایرباس ساخته شده و کاربرد اصلی این هواپیما جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌ های طولانی است. آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنه آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صنعت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شده است و شرکت هواپیمایی قطر نخستین نمونه تجاری ایرباس آ-۳۵۰ را دریافت کرده است. مدل A350-1000 دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است.

کاپیتان وازریک ساهاکیان که سالها قبل از مسئولان هواپیمایی ایران ایر محسوب می شد، پس از آنکه شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای A350 XWB را در فروگاه بین ‌المللی حمد در دوحه تحویل گرفت تا اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیما در دنیا باشد، به همراه کمک خود کاپیتان ایوانف، مسئولیت انتقال مسافران را با مدرن ترین هواپیمای فعلی مسافربری در جهان بر عهده گرفته است.
مرجع : صبحانه