به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۷۳۷۸۸
انتقاد فعالان حزبی از وزارت کشور

احزاب برای‌همایش باید از اماکن‌مجوز بگیرند!

گروه سیاسی: عصر روز دوشنبه نشست هم‌اندیشی دبیران کل احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد و هر کدام از فعالان سیاسی حاضر در این نشست، به بیان مطالب و دیدگاه‌های خود درباره شعار سال و فعالیت احزاب پرداختند.
احزاب برای‌همایش باید از اماکن‌مجوز بگیرند!
به گزارش خبرگزاری آنا، در نشست احزاب با محمد حسین مقیمی، فعالان سیاسی بیش از هر چیز بر مسئله بازگشایی خانه احزاب تأکید کردند و خواستار توجه جدی‌تر وزارت کشور نسبت به فعالیت احزاب شدند.

شکوری‌راد: وزارت کشور قدرت توسعه فضای سیاسی کشور را ندارد/ جایگاه این وزارتخانه تنزل یافته است
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این جلسه گفت که معتقد است جایگاه سیاسی وزارت کشور تنزل یافته است و به همین منظور از عملکرد رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در ماجرای استان فارس و علی مطهری انتقاد کرد. علی شکوری‌راد، عضو انجمن اسلامی پزشکان، ضمن تمجید از وزارت کشور ناطق نوری، عبدالله نوری و علی‌اکبر محتشمی‌پور و دولت اصلاحات و سازندگی، اظهار کرد: وزارت کشور مقتدرترین وزارتخانه دولت است چراکه می‌تواند امنیت و ایجاد فضای سیاسی مناسب برای نقش‌آفرینی مردم را برقرار کند.

وی با بیان اینکه «پروژه وزارت کشور برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترش رقابت و افزایش مشارکت است»، گفت: شور و نشاط سیاسی و افزایش مشارکت، فعالیت سیاسی احزاب را می‌طلبد؛ بنابراین پروژه وزارت کشور باید مشارکت سیاسی را ارتقا دهد. شکوری‌راد با تأکید بر اینکه «وزارت کشور در زمان فعلی قدرت توسعه فضای سیاسی کشور را ندارد»، گفت: در زمان وزارت آقایان ناطق نوری، محتشمی‌پور و آقای عبدالله نوری، وزارت کشور نشان داد که از چه منزلتی برخوردار است؛ بنابراین اگر وزارت کشور در منزلت خود قرار بگیرد می‌تواند پروژه‌های خود را انجام دهد.

عضو انجمن اسلامی پزشکان با تأکید بر اینکه «وزارت کشور باید فضای امنیتی را تبدیل به فضای سیاسی کند»، گفت: فضای امروز فضای گسترش سیاسی نیست؛ چراکه احزاب برای برگزاری یک همایش باید از اماکن مجوز بگیرند در حالی که هیچ جای قانون، این اجازه را به این نهادها نداده است. وی ابراز عقیده کرد: متأسفانه در کشور ما تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه به دست مقامات امنیتی است نه مقامات سیاسی. شکوری‌راد به حادثه شیراز و علی مطهری اشاره و خاطرنشان کرد: در استان فارس نهادهای امنیتی اجازه سخنرانی به آقای مطهری را نداده بودند و استاندار هم تبعیت کردند. اینکه وزیر کشور نمی‌تواند برای یک نماینده معتمد مجلس کاری کند نشان می‌دهد که جایگاه وزارت کشور تنزل یافته است. وی در پایان تأکید کرد: باید این جایگاه ارتقا یابد.

اعظم طالقانی: بدون فضای نقادانه کارها پیش نخواهد رفت
در ادامه جلسه، اعظم طالقانی دبیرکل حزب زنان انقلاب اسلامی با اشاره به نیت نقد و فضای نقادانه در کشور گفت: احزاب باید نقد کنند چراکه بدون وجود این فضا، کارها پیش نخواهد رفت. وی، نقد را درون‌مایه و شاکله اصلی احزاب عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در یک جامعه‌ و نظامی نقد وجود نداشته باشد کارها پیش نخواهد رفت.

ظالقانی افزود: وزارت کشور قدرت این را دارد که در ارتباط با صلاحیت و عدم صلاحیت احزاب و دبیرکل این تشکل‌ها برخوردی داشته باشد. دبیرکل حزب زنان انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که «چرا نباید به من صلاحیت داده شود؟» گفت: من تاکنون کار خلاف قانون انجام ندادم اما پیوسته نقد کردم؛ بنابراین از وزارت کشور تقاضا دارم که نیروهای امنیتی را در مورد احزاب قانع کنند یعنی آنها را متوجه سازند که احزاب حق دارند نقد کنند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم با نقد کردن، نظام تضعیف نمی‌شود؛ بلکه نقد احزاب و نقد منتقدان به حفظ نظام کمک می‌کند و بسیار مفید بوده است. وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران امروز قدرت اول منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود»، گفت: از مسئولان تقاضا دارم، تاریخ انقلاب را آماده کنند و به جوانان عرضه سازند تا جوانان ما منحرف نشوند. با کوچک‌ترین دروغ‌های دشمنان نظام اسلامی پاهایشان نلغزد و باور نکنند.

سید محمد حسینی: منشور اخلاقی انتخابات تدوین شود
از دیگر فعالان سیاسی که در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت، سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد اسلامی و دبیرکل کانون دانشگاهیان بود که با اشاره به نقش احزاب گفت: احزاب باید در سال 94 در چارچوب موازین قانونی و شرعی عملی کنند. وی با بیان اینکه «احزاب باید بر مشترکات تأکید کنند»، پیشنهاد داد که برای فعالیت احزاب در انتخابات، یک منشور اخلاقی تدوین شود. حسینی اظهار کرد: احزاب می‌توانند مطالبات به حق مردم را بیان کنند. در ادامه این جلسه، بیشتر حضار به تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرده و از دولت و وزیر امور خارجه قدردانی کردند.

دیگر حاضران و سخنرانان نشست فعالان سیاسی احزاب با معاون سیاسی وزیر کشور، عبارت بودند از: فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، حجت‌الاسلام نیکی ملکی دبیرکل حزب نیک اندیشان ایران اسلامی، محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی ایران، عباسپور دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، شریف دبیرکل کانون همبستگی فارغ‌التحصیلان، کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان، محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، سعید باقری، رییس جمعیت اسلامی وکلای ایران، پورنامدار دبیرکل کانون مهستان ایران، صفرپور دبیرکل اتحاد ملی ایران، حاجی عباسی دبیرکل جامعه اسلامی زینب، قدیری ابیانه دبیرکل انجمن فارغ‌التحصلان ایتالیا، ابک آذربافت دبیرکل حزب ترقی ایران، بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورزی ایران