به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۷۴۴۵۵
یونیسف اعلام كرد: به دليل مخالفت با تحصیل؛

بوکوحرام ۸۰۰۰ کودک را ربوده است

گروه جامعه: یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، می‌گوید گروه بنيادگرا و افراطي بوکوحرام، که مخالف تحصیل دختران است، تاکنون هشت هزار کودک را ربوده و از خانه و خانواده‌ خود دور کرده است.
بوکوحرام ۸۰۰۰ کودک را ربوده است
به گزارش بي بي سي، این سازمان می‌افزاید تعداد کودکان پناهنده در نیجریه، در یک سال گذشته دو برابر شده است. این کودکان حدود نیمی از جمعیت یک و نیم میلیونی شهروندان نیجریه‌ای را تشکیل می دهند که با به قدرت رسیدن گروه بنيادگرای بوکوحرام بی‌خانمان شده‌اند. سال گذشته در حمله شبه‌نظامیان افراطي به یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه، نزدیک به ۳۰۰ دانش آموز دختر ربوده شدند. گزارش یونیسف می‌گوید کودکانی که تجربه اسارت در دست گروه بوکوحرام را دارند در نقاشی‌هایشان مردان مسلح، تابوت و خودروهای در حال انفجار را به تصویر می کشند.

کودکانی که از سوی بوکوحرام ربوده می‌شوند اغلب "در معرض انواع خشونت از جمله خشونت جنسی و قتل‌های بی‌رحمانه قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند تن به ازدواج با آدم‌ربایان بدهند." یکی از پر سر و صداترین این آدم ربایی ها یک سال قبل روی داد و طی آن بیش از ۲۱۹ دختر از شهر چیبوک ربوده شدند. یک شاهد عینی گفته است که بیش از ۵۰ نفر از آن دختران را سه هفته پیش زنده دیده است.این شاهد گفت که دختران را در شهر گوزا در شمال شرقی نیجریه پیش از عقب نشینی بوکو حرام از آنجا توسط نیروهای منطقه ای دیده است.

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکو حرام پس از آن آدم ربایی گفته بود که "این دختران به جای مدرسه رفتن باید ازدواج می کردند." او افزوده بود: "خدا به من دستور داده آنها را بفروشم، آنها اموال خدا هستند و من دستورات او را اجرا می کنم." گزارش یونیسف می‌گوید از کودکان به عنوان اسلحه هم استفاده می‌شود. بنا بر این گزارش، "آنها ناچارند همراه با گروه بجنگند و گاهی از آنها به عنوان بمب انسانی استفاده می‌شود" و وادار به عملیات انتحاری می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تعداد دانش‌آموزانی که مدرسه را ترک کرده‌اند از ۸ میلیون نفر در سال ۲۰۰۷ به ۱۰ میلیون و پانصد هزار نفر در سال جاری رسیده است. به این ترتیب نیجریه، نسبت به سایر کشورهای جهان، بیشترین تعداد دانش‌آموزانی را دارد که ترک تحصیل کرده‌اند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید گروه بنيادگرای بوکوحرام تاکنون بیشتر از ۳۰۰ مدرسه را نابود کرده‌ و ۳۱۴ دانش‌آموز و ۱۹۶ معلم ر کشته‌است. معنای نام این گروه این است که "آموزش به سبک غربی حرام است." آنها ابتدا برای ممنوعیت آموزش غربی تلاش می کردند اما اکنون سودای تشکیل حکومت اسلامی را دارند.