به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۷۶۴۷۱
جشنواره بین الملل فجر امسال مستقل بود

شرکت در جشنواره‌ خارجی، دیپلماسی فرهنگی است

گروه فرهنگی:
شرکت در جشنواره‌ خارجی، دیپلماسی فرهنگی است
دکتر علی جنتی در حاشیه آیین پایانی جشنواره فیلم فجر با ابراز خرسندی از مستقل شدن بخش بین‌الملل این جشنواره، تاکید کرد که این روال در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. وی روز 12 اردیبهشت در حاشیه آیین پایانی جشنواره فیلم فجر، حضور نزدیک به 200 کشور خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی دانست و افزود: حضور هنرمندان این کشورها باعث آشنایی بیشتر آنان با فرهنگ ایرانی می‌شود؛ همچنانکه وقتی فیلم‌های ما در مجامع بین‌المللی نمایش داده می‌شود، خود بخشی از دیپلماسی فرهنگی است زیرا ملل دیگر با فرهنگ و تمدن ما بیشتر آشنا می‌شوند.

جنتی که در جمع خبرنگاران در تالار وحدت سخن می‌گفت، با بیان اینکه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر سال‌های آینده هم مستقل برگزار می‌شود، یادآور شد: سال‌های گذشته بخش بین‌الملل تحت‌الشعاع بخش ملی قرار می‌گرفت، اما امسال به صورت مستقل فیلم‌های خارجی در جشنواره اکران شد. حضور میهمانان خارجی تجربه بسیار خوبی بود؛ آن‌گونه که میهمانان خارجی‌ هم می‌گویند، تجربه قابل قبولی بوده که می‌تواند با جشنواره‌های خارجی رقابت کند.

وزیر فرهنگ درباره تأثیر سینمای ایران در ارائه تصویری واقعی از فرهنگ و تمدن مردم کشورمان توضیح داد: در گذشته هم فیلم‌های سینمایی ما که در جشنواره‌های خارجی یا اسکار شرکت می‌کردند، فرهنگ و تمدن ما را نمایش می‌دادند. فیلم‌های ما عموماً ارزشی بوده و در جهت صلح، تحکیم خانواده و بسیاری از مفاهیم بلند عرفانی بوده‌اند. وی با اشاره به استقبال از بازار فیلم‌های ایرانی در جشنواره، افزود: تجربه امسال بسیار خوب بود چون بسیاری از سینماگران بیشتر با فیلم‌های ایرانی آشنا شدند و مهم این است که آنان به ایران آمدند و از نزدیک با مردم و فرهنگ و تمدن ما آشنا شدند. همچنانکه دیدیم حتی بعضی از آنان با بکارگیری واژگان و کلمات فارسی می‌خواستند احساسات خود را نشان دهند. علی جنتی در پایان صحبتش گفت: تجربه این دوره تجربه خوبی است، اما به هر حال تجربه اول است و کاستی‌هایی دارد و باید برای سال‌های آینده بسیار قوی‌تر این تجربه را انجام دهیم.
مرجع : ایسنا