به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : ۸۵۳۱۱
بررسی رابطه مبهم "امیر تتلو" با انرژی هسته‌ای! و خاموشی صدای شجریان!

استاد شجریان و استاد كلهر ممنوع‌الكار؛ ترویج موسیقی تتلو!

گروه هنری: درحالی‌که بزرگان موسیقی کشور از استقلال هنر و هنرمند سخن می‌گویند؛ فردی مثل امیر تتلو که ادعای زیرزمینی بودن داشت؛ قصد دریافت مجوز دارد و از قضا از سوی تندروترین رسانه‌های کشور و وزارت ارشاد نیز حمایت شده و این درحالی‌ست که بزرگانی چون کلهر و شجریان امکان فعالیت در کشور خودشان را ندارند!
امیر تتلو!
امیر تتلو!

به گزارش ایلنا؛ امیر تتلو (خواننده موسیقی رپ و Rnb) که از سال‌های آغازین دهه هشتاد فعالیت خود را در موسیقی زیرزمینی ایران آغاز کرده؛ اخیرا با تغییر رویکردی عجیب؛ گرایش‌هایی به سمت موسیقی‌ سیاسیِ از خود نشان  می‌دهد. این خواننده زیرزمینی در طول بیش از یک دهه فعالیت؛ توانست طرفداران بی‌شماری را برای خود جلب کند و این محبوبیت به جایی رسید که این روزها شب بخیر گفتن‌های مجازی او نیز در صفحه‌های اینستاگرام و فیسبوک ده‌ها و صدها هزاران لایک دریافت می‌کند.

گسترش موسیقی خالتوری در دولت احمدی‌نژاد

درباره‌ی چگونگی رسیدن تتلو به این شهرت؛ مسائل متعددی وجود دارد اما اساسی‌ترین مسئله این است که این خواننده در ابتدا به همراه چند خواننده دیگر که امروزه از بنیان‌گذاران هیپ هاپ فارسی به‌شمار می‌روند؛ فعالیت خود را به‌صورت زیرزمینی آغاز کرد اما به تدریج از اهداف موسیقی زیرزمینی و رپ اعتراضی دور شد و به جریان عامه‌پسندی که در کشور ممنوع بود؛ روی آورد.

به این ترتیب جریانی منشعب از موسیقی رپ زیرزمینی ایران شروع به رشد و فعالیت کرد که نه هویت موسیقی زیرزمینی را داشت و نه تطابقی با فرهنگ ایران در آن دیده می‌شد اما جالب اینجاست که این سبک بیش از هر موسیقی دیگری از سوی جامعه پذیرفته شد و درنهایت موجب شد جریان دیگری درکنار موسیقی رپ با مخاطبان گسترده به‌صورت غیرقانونی به فعالیت بپردازد. از همان ابتدا خوانندگان رپ زیرزمینی این جریان را اصطلاحا (خالتور) خواندند و از آن‌ دوری جستند چراکه جامعه به‌طور کلی این خواننده‌های بی‌هویت که نه اعتراضی در کارشان وجود داشت و نه مقابل جریان عامه جامعه ایستاده بودند را به عنوان رپرهای زیرزمینی می‌شناخت.

               WqFRXSsEjGBw

در اوسط دهه هشتاد به تدریج اینترنت ایفاگر نقش پررنگ‌تری در زندگی نسل جدید شد و این مسئله نیز موجب شد به تدریج خوانندگان زیرزمینی از همین طریق آثارشان را به مردم ارائه کنند. با ورود این موسیقی‌ها به اینترنت به یکباره طرفدارهای خواننده‌هایی مثل تتلو یا ساسی مانکن چندین برابر شد و درنتیجه موسیقی آن‌ها سر از مهمانی‌های زیرزمینی درآورد. تنها ویژگی موسیقی این خواننده‌ها شاد بودن و سرخوشی‌شان بود. درواقع موسیقی آن‌ها به قدری شاد و بی‌محتوا بود که جوان‌های خسته‌ی آن روزها که در محدودیت‌های بسیاری در دوره اول ریاست محمود احمدی‌نژاد زندگی می‌کردند؛ عامدانه به سمت این موسیقی می‌رفتند تا انرژی خود را تخلیه کنند.


سرکوب هوشمندانه هنرمندان معترض

موسیقی زیرزمینی در هر کشور می‌تواند به هنری تاثیرگذار تبدیل شود چراکه مقابل جریان عامه می‌ایستد و با شرایط موجود بر سر آرمان‌هایش می‌جنگد اما اتفاقی که در موسیقی رپ ایران افتاد؛ نوعی الگوسازی چندوجهی ازجمله حاکمیتی بود. می‌توان گفت بستر و شرایط اجتماعی به‌صورتی بنا شد که بخشی از خوانندگان بی‌هویت با اشعاری بی‌خاصیت تبدیل به ستاره‌های موسیقی رپ شوند و معترضان در موسیقی زیرزمینی به حاشیه بروند. که نتیجه آن رقم خوردن فصل جدید زندگی افرادی چون امیر تتلو با ریاست پیروز ارجمند در دفتر موسیقی بود.

مدیر مستعفی دفتر موسیقی سال گذشته به‌طور رسمی اعلام کرد موسیقی رپ در قالب گفت‌آواز مجوز دریافت خواهد کرد و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند؛ می‌توانند با خوانندگی به شیوه‌ای که دفتر موسیقی می‌پذیرد؛ مجوز موسیقی رپ دریافت کنند. چنین اظهاراتی از سوی نهاد رسمی‌ای که به ارائه مجوز برای تمام تولیدات موسیقایی کشور می‌پردازد؛ کمی عجیب و درعین حال خوشحال‌کننده به نظر می‌رسید چراکه با این رویکرد؛ سبکی که همواره نادیده گرفته شده بود، می‌توانست مانند سبک‌های دیگر عادلانه به حیات خود ادامه دهد اما نتیجه چیز دیگری شد.

زمانی که ارجمند از ارائه مجوز برای موسیقی رپ سخن گفت بار دیگر جدالی میان رپرهای زیرزمینی که وارد جریان عامه‌ نشدند با خوانندگان عامه‌پسندی مثل تتلو یا آرمین 2afm به‌وجود آمد. اکثر رپرها به دلیل روحیه معترض خود با صحبت‌های ارجمند مخالفت کردند چراکه معتقد بودند پا نهادن در این راه یعنی انفعال موسیقی اعتراضی. در این میان خواننده‌هایی مثل تتلو یا 2afm تلاش کردند خود را بیشتر در دل دولت جا کنند.

آرمین 2afm یکی از کسانی بود که توانست با مجوز ارشاد تک آهنگی با فریدون آسرایی منتشر کند. او نیز سال‌ها در موسیقی زیرزمینی ایران فعالیت داشته است و این روزها از فعالیت با مجوز در چارچوب قوانین سخن می‌گوید.

پیروز ارجمند در شرایطی از مجوز دادن به موسیقی معترض رپ سخن گفته بود که موسیقی کلاسیک ایران با تمام پیوندهای عمیقی که با فرهنگ مردم دارد؛ با محدودیت مواجه بود و هنوز سانسور می‌شد. درواقع شرایط موسیقی در ایرانِ امروز آنقدر متزلزل است که مسئله بر بودن یا نبودن موسیقی‌ست و محدودیت‌ها به حدی‌ست که نمی‌توان انتظار داشت که موسیقی رپ با همان کارکرد بتواند مجوز دریافت کند. بدیهی‌ بود که خوانندگان زیرزمینی ایران برای اینکه درآمدزایی کنند و به واسطه موسیقی قانونی کشور مشهورتر شوند؛ باید زیر تیغ سانسور بروند.

باید پذیرفت هنرمندان در هر سبک و شرایطی با روی کار آمدن دولت روحانی به آینده موسیقایی خود امیدوار شدند و معتقد بودند فضا برای فعالیت بازتر خواهد شد اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد. این‌بار اتفاقی که شاهدش هستیم کنار گذاشتن بزرگانی مثل شجریان و روی کار آمدن الگوهای بی‌هویتی مثل تتلوست. جالب اینجاست که تندروترین رسانه‌های ایران؛ خواننده‌ی ربنا و ایران ای سرای امید را آمریکایی و ضدانقلاب می‌دانند و در مقابل از تتلو به‌طور رسمی حمایت می‌کنند.

                    143671238881832525photo_2015-07-12_19-14-49

تغییر رویکرد یا ماهی گرفتن از آب گل‌آلود

امیر تتلو طی یکسال گذشته با تغییر رویکرد جالبی آغوش برای دریافت مجوز باز کرده و بارها از آرزویش درباره اجرا در برج میلاد تهران سخن گفته است. او در آخرین اثر خود که با عنوان انرژی هسته‌ای منتشر شد؛ به حمایت از ایران به مسائل سیاسی پرداخته و انرژی هسته‌ای را حق مسلم ایران دانسته و از آمریکا انتقاد کرده است. او درحالی چنین موضعی گرفته که تمام فعالیت‌های گذشته‌اش نزدیکی زیادی با فرهنگ آمریکایی داشته و حتی طرز لباس پوشیدن و تتوهای روی بدنش نیز حکایت از عشق و علاقه او به زندگی آمریکایی دارد.

نماهنگ انرژی هسته‌ای به کارگردانی اردشیر احمدی و با حمایت نیروی انتظامی، نیروی دریایی و گروه فرهنگی هنری دل‌صدا و شبکه اینترنتی نصر ساخته شده است. و در شرایطی که بزرگان موسیقی کشور مثل کیهان کلهر یا محمدرضا شجریان؛ برای اجرای برنامه در کشورشان دچار مشکل هستند، تندروترین رسانه‌های کشور با اشتراک گذاشتن کلیپ انرژی هسته‌ای به حمایت از تتلو پرداختند و حال زمزمه‌هایی مبنی بر نمایش آن در صداوسیما شنیده می‌شود و جالب توجه آنکه وزرت ارشاد نیز به شدت از رویکرد جدید تتلو استقبال کرده است.

حمایت ارشاد از تتلو/ تغییر رویکردی که مجوز به همراه داشت

حسین نوش‌آبادی (سخنگوی ارشاد) در رابطه با فعالیت‌های اخیر این خواننده و تغییر رویکرد او به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ما خیلی خوشحالیم بسیاری از هنرمندان با تغییر رویکرد خود تصمیم گرفتند در چارچوب‌ قوانین برای مردم کشورشان شعر بگویند و بخوانند. اصولا وزارت ارشاد از این تغییر رویکردها استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای حمایت از آنان نیز پیشتر نشان داده است.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از کسانی که امروز قصد دارند وارد جریان رسمی موسیقی کشور شوند و با مجوز فعالیت کنند؛ گذشته خوبی نداشتند و گاها رفتارهایی کردند که مورد پسند ملت نبوده اما حالا تصمیم گرفتند با معیارهای فرهنگی کشور و باورهای دینی و اجتماعی مردم همسو شوند که اتفاق بسیار مثبتی‌ست. دولت و نظام همواره خواستار این بودند که هنرمندان در راه اعتلای فرهنگ جامعه گام بردارند و به مطالبات مردم با درنظر گرفتن باورهای دینی‌شان بپردازند. ما بسیار خوشحالیم که هنرمندانی این روزها درباره مسئله مهمی مثل انرژی هسته‌ای شعر می‌گویند.

سخنگوی ارشاد درباره شرایط فعالیت مجاز تتلو توضیح می‌دهد: ما به گذشته‌ی افراد مجوز نمی‌دهیم و مهم رویکرد امروز آن‌هاست. وی کلیپ انرژی هسته‌ای خود را ابتدا برای صداوسیما فرستاده بود که آن‌ها مجوز پخش آن را صادر نکردند و ابتدا باید فرآیندهای قانونی دریافت مجوز طی شود. خوشبختانه چون خود ایشان هم علاقمند به فعالیت مجاز در چارچوب قوانین هستند؛ بسیاری از مسائل رفع شده و ما امیدواریم بتوانند طبق فرآیندی مشخص مجوز بگیرند و مطمئنا در این مسیر نگاه ما هم مثبت خواهد بود. او در پایان با بیان اینکه اخذ مجوز از ارشاد امری متداول است؛ عنوان می‌کند: ما پیشتر گفته بودیم که ارشاد به برخی شخصیت‌ها به دلیل رویکردها و فعالیت‌هایشان مجوز نمی‌دهند و این امر باعث شد بسیاری از ما دلخور شوند اما امروز می‌بینید که ارشاد تنها علاقمند فعالیت قانونی هنرمندان است و کسانی که بخواهند در چارچوب قوانین فعالیت کنند مورد حمایت ارشاد نیز هستند. تمام هنرمندان بزرگ کشور نیز برای آثار هنری خود مجوز دریافت می‌کنند و این امری متداول است.

وی همچنین اضافه می‌کند: ممکن است بسیاری از جریان‌های ناسالم در جامعه طرفدار داشته باشندٰ کمااینکه عده‌ای در کشور موسیقی آن‌ور آبی گوش می‌دهندٰ اما آن‌ها را نمی‌توان ملت ایران دانست. به هرحال عده‌ای محدود ممکن است از خیلی موسیقی‌ها حمایت کنند اما این مثل کف روی آب است. هنرمندان هم نباید دچار توهم شوند و بگویند که ما مخاطبان خود را بدست آوردیم. هنری در ایران مورد استقبال قرار می‌گیرد که در چارچوب منافع و مصالح کشور باشد و با اعتقادات مردم همسو باشد. مطمئن باشید حتی کسانی که موسیقی‌های ناهنجار و باطل گوش می‌دهند اگر خوراک مناسبی دریافت کنند دیگر به آن موسیقی توجه نمی‌کنند.

                      N4m2L1n7UyNB

ترویج موسیقی تتلو؛ خاموشی صدای استاد شجریان!

با این سخنان باید به زودی منتظر فعالیت رسمی تتلو باشیم اما در این میان به‌نظر می‌رسد که سخنگوی ارشاد اطلاع چندانی از شرایط موسیقی و مخاطبان آن در ایران ندارد. امیر تتلو با بی‌محتواترین موسیقی‌هایش هم در صدر پرطرفدارترین‌ها بود و میزان دانلود آثار او در اینترنت و سایت‌های غیرمجاز دانلود موسیقی گواهی بر این حرف است. چندی پیش حسین علیزاده در پایان کنسرت خود در ونکوور کانادا به اعتراض از شرایط موسیقی در کشور پرداخت و گفت: با تمام مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، من هیچ‌گاه زانوی غم بغل نمی‌گیرم، از هیچ مسئولی خواهش نمی‌کنم به من مجوز بدهد. هیچ مسئولی در اندازه‌ای نیست که بخواهد برای کسانی مثل ما که نیم قرن در مملکت کار کرده‌ایم؛ مجوز بدهد. سی و سه پل نمی‌گوید اجازه بدهید من باشم؛ وقتی می‌گوییم شجریان؛ مثل این است که می‌گوییم عالی قاپو یا سی و سه پل. با همه‌ی اینها، باید تلاش کرد تا در همین چارچوب‌ها، حرف‌های خودت را بیان کنی، باید فکر کرد چگونه می‌توان تداوم داشت؟ باید هنر زندگی کردن را بلد بود و به بهترین شکل از آن استفاده کرد.  باید به دقت نگاه کنیم و ببینیم چه کسی درست می گوید و چه کسی اشتباه می‌کند و در نهایت با هدف صلح و دوستی فکر چاره‌جویی باشیم.

نکته اینجاست که هنرمندان بزرگ کشور که نیمی از عمرشان را پای موسیقی گذاشتند از استقلال هنر و هنرمند سخن می‌گویند اما چهره‌ای که ادعای زیرزمینی بودن داشت؛ امروز با سرسپردگی به تنور داغ سیاست مشخص نیست کدامین هویت موسیقایی را ترویج خواهد داد. آنچه واضح است؛ رویکرد موجود در الگوسازی از تتلوست. الگوسازی در جریان سرکوب‌گرانه‌ای که شجریان‌ها و کلهرها حق حضور ندارند اما برخی دیگر به آسانی می‌توانند مجوز بگیرند و فعالیت کنند. تغییر رویکردی که امروز ارشاد از آن سخن می‌گوید احتمالا همان چیزی‌ست که سال گذشته از شجریان خواسته بود و این هنرمند به آن دست رد زده است.

سال گذشته نیز شجریان از سوی سخنگوی ارشاد به فاصله گرفتن از مردم متهم شد و گفته شد شجریان باید رفتارهای گذشته‌اش را جبران کند. اما استاد آواز ایران که همه می‌دانند از محبوب‌ترین هنرمندان موسیقی ایران است؛ رویکردی کاملا متفاوت نسبت به دولت نشان داد و هیچگاه برای مجوز به زیر فشار هیچ نهادی قرار نگرفت و به عنوان هنرمندی که نامش بخشی از میراث ایران شده؛ بسنده کرد.


حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۲:۵۲
همه چیزمون به هم می‌آد! ملتی كه الگوش بشه امیر تتلو، شجریان ها، كلهرها، ناظری ها، رخشانی ها، انتظامی ها، علیزاده ها و .... را می خواد چكار!!!!!!!!؟ (316633)
آرمان امروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۳:۴۷
باشد شا....ید تو این رویکرد
کجان اون دلواپسان سینه چاک ؟ که درد و غمشون تهاجم فرهنگیه و اندوه و دین مردم ؟؟ ؟ (316642)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۱:۲۵
دارن فکر می کنند چه بلایی سر مردم بیارن و پول بالا بکشند (316758)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۵:۳۷
براستی که جای تاسف تاثر و تفکر و تعجب دارد
کاش کمی گذشت داشتیم و کینه و نفرت و توهین و تهمت را با منش علی(ع) وار کنار میگذاشتیم (316646)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۸:۲۸
ممنوع بودن شجریان و کلهر و غیره اصلاً خوب نیست. اما نویسنده هم خیلی به صورت شخصی و کینه ای به تتلو تاخته است. نباید برای کوبیدن تتلو آقایان شجریان و کلهر را ابزار قرار داد . این کار خیلی کار غیر اخلاقیه. (316661)
لبو فروش
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۸:۴۲
درست گفتی دوست عزیز
ممنوع بودن هیچ هنرمندی درست نیست چه تتلو چه شجریان
نباید از سانسور کسی به نفع کس دیگر دفاع کرد . بد بد است .
مردم تشخیص می دهند که چه موسیقی را گوش دهند . هیچ هنرمندی جای هنرمند دیگری را تنگ نکرده و نخواهد کرد. (316748)
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۳:۰۸
وقتیکه لومپنیسم در سرزمینی لانه میکند دیگر جائی برای فرهیختگان باقی نخواهد ماند که با داشتن گزک بهترین امکان سوء استفاده از موضوع برای دلواپسان و امثال آنها خواهد بود . (316709)
طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۴:۱۸
همه بايد بتوانند هنر خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند. (316726)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۵:۴۳
واقعا که جای تاسف دارد خوبان اصل فراموش شوند و بدلی ها جای انها را بگیرند (316734)
ارزشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۹:۳۷
این حرف ها یعنی چه تتلو همانند الهام چرخنده راه راست را پیدا کرده و به ارزش ها بازگشته و مطمئنا در قلوب مردم جای پیدا خواهد کرد شجریان امثالهم هم از فتنه گران و فریب خوردگان فتنه حمایت کرده اند. (316751)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۲:۱۹
هر چیزی و هر کسی جای خود را دارد .
اگر اینطور بود شاید یک دیپلمه هم میتوانست با جنجال پا جای پای استاد دانشگاه بگذارد !
هر چند که متاسفانه در بسیاری از عرصه ها منجمله در موسیقی این اتفاق افتاده است.

من از خاری که در بالای دیوار است دانستم ....
که ناکس کس نمی گردد از این بالا نشینی ها....


بیت از صایب تبریزی (316765)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۲:۰۹
عندلیبان را چه پیش آمد
هزاران را چه شد ؟ !!! (316764)
بهاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۳:۴۲
دوستان عزیز و گرامی مملکت همونقدر که سهم استادشجریان ها علیزاده هاناظری هاو.... میباشد سهم امیرتتلوها ساسی مانکن هاو.... هم هست همین طور سهم بنده و شما،کاش مملکتمون طوری بشود که نه اساتید یاد شده مشکلی در ارائه آثارخود داشته باشند و نه این خوانندگان به اصطلاح زیر زمینی ای کاش همه آزاد در کار خود باشند و ما مردم هم بتوانیم بنا بر نیاز و سلیقه خود بین سبک های مختلف انتخاب کنیم بنده به شخصه طرفدار موزیک تتلو یا سبکهای مشابه نیستم ولی فکر هم نمیکنم که با توهین به این قشر بر ارزش قشر دیگری اضافه بشه (316768)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۲:۵۷
خود من طرفدار موسیقی رب و زیرزمینی هستم ولی چیزی که تتلو می خونه اصلا ماهیت اعتراضی و سنخیتی با هیب هاب نداره(اگه داشت که مجوز نمی گرفت)..
درست هم نیست ۲ سبک متفاوت باهم مقایسه شه..این هم در نظر بگیرید خواننده های واقعی رب اجازه فعالیت ندارن و این خودش قابل قبول نیست... (316635)
فرشاد
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۴:۰۸
الان خودت متنو خوندی یا دادی واست متنو خوندن
کجاش داره موسیقی مقایسه می شه
داره میگه چرا کسی مث تتلو باید مجوز داشته باشه و افرادی مثل شجریان و کلهر نداشته باشن (316725)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۳:۰۴
گسترش موسیقی خالطوری در دوران احمدی نژاد ..
گسترش قلیان و مواد مخدر در دوره ی احمدی نژاد
گسترش فساد و بی اخلاقی جوانان در دوره ی احمدی نژاد ..

هنوز یادم نرفته وقتی موبایل به راحتی در دوره ی ریاست این اقا حتی از کنار خیابون هم قابل تهیه بود , چطوری آبرو و شرف و ناموس مردم تو گوشی های موبایل دست به دست میشد !
موبایلی که اول باید نحوه استفاده از اون فرهنگ سازی میشد برای ما .. (316636)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۴۶
گسترس فساد و بدبختی مردم از سال 88 که عده ای جنگ طلب و دروغگو ریختن تو خیابون و دنبال رای نداده بودن زیاد شد. (316676)
صدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۳:۲۵
خداییش خودت فهمیدی چی گفتی ؟!
چندچندی با خودت (316716)
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۳:۵۹
چه ربطی داره! دولت وظیفه اش که تکنولوژی رو گسترش بده
بعد هم این خیلی خنده داره که اعتیاد و بی کاری و.. همه رو نتیجه دوره احمدی نژاد بدونیم.. شاید شما کوجولویی و اصلن یادت نمیاد، احمدی نژاد اساسا به خاطر گسترش فقر و تبعیض و اعتیاد و.. رای آورد! و شعارش مقابل با شکاف های طبقاتی و سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی بود (316723)
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۴:۰۵
این که تتلو بده به معنای این نیست که شجریان باید بیاد تلویزیون! این حرف شما محدود کردن سبک موسیقی به چند فرد خاصه. مگه غیر ازین که افراد مثل سالار عقیلی و... از جایگاه خوبی در رسانه برخوردارند؟
شجریان محدود شد چون صدای آواز سیاسی اش بلند تر آواز هنری اش بود و در مقابل اصل نظام و احکام دینی موضع گرفت. بماند که شجریان پس از 88انقدر برای شما ها مهم شد.. بماند. وگرنه تا قبلش هم طیفی هاتون دلشوره همین خواننده های این مدلی رو داشتین (316724)
علی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۵:۴۵
ای بابا هرچی میشه مگیند محمود.
ولش کنید راستی باورتون شده همه چی مقصرش احمدی نژاده. (316735)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۳:۰۷
شرایط کنونی جامعه ایجاب میکنه برا اینکه تو کارت و زمینه شغلیت موفق باشی و پیشرفت کنی باید راه و روش تتلو رو پیش بگیری! خوبه یه مکتب فکری و عملی راه بندازه با عنوان تتلیسم!! شاید ماهم خوندیم راهکاراشو و تو کارامون فرجی شد...ماها که دورویی و ریا و خود شیرینی و ..بلد نیستیم کلامون پس معرکه اس (316637)
آناهیتا
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۳:۱۰
گرچه از این که خیلی وقت صدای استاد رو نشنیدم ناراحتم.ولی خوشحالم که این صدا وسیما طرفدار تتلوئه!! (316639)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۴۴
به صدا و سیما چه ربطی داره؟؟ (316675)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۵:۲۹
باید همه سبک ها مجوز بگیرن فقط موسیقی های بی کیفیت حذف بشن
هر نوع سلیقه ای تو موسیقی هست نباید سانسور باشه (316645)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۶:۰۲
رپ و رپ خوانی یک موسیقی صد در صد اعتراضی و پایه گذاران آن سیاهپوستان برده در امریکا بودند و برای تأثیر گذاری از کلیسا آغاز کردند و در امریکا چون آزادی بیان و عمل وجود دارد و وزارتی هم بنام ارشاد ندارند رشد قابل چشمگیر و شعر های زیبا یی هم دارد. در شعر های اعتراضی اخلاق هم به آن گره خورده است .لیاقت موسیقی ما بیشتر امیر تتلو و تأیید ارشاد نیست ،اگر فردا عکس تتلو را در تیتر کیهان دیدید تعجب نکنید (316647)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۶:۲۸
ایکاش در ایران سایتی بنام اعتراض وجود داشت تا از این طریق مردم اعتراض خود را بگوش مسؤلین میرسانند تا اعتراض ها به زیر زمین کشیده نشود ،اگر اعتراض ها تلمبار بشه آنوقت پشیمانی دگر سودی نخواهد داشت. (316650)
حسابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۷:۱۲
درجامعه ای که به هاشمی صلاحیت نمی دن وبجاش احمدی نژادومیزارن که کشورونابودکنه نبایدانتظاردیگه ای داشت .ایرانی وقتی قیافه این به اصطلاح خواننده هارومیبینه خجالت میکشه درحالی که باصدای استادشجریان... (316652)
الفت
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۸:۰۷
خود کرده را تدبیر نیست! (316656)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۸:۱۰
فاصله گرفتن استاد شجریان از مردم ؟ با چه معیاری؟ توی یک سایت از مردم نظرخواهی کنید اونوقت خواهید فهمید نباید بجای مردم حرف بزنید (316657)
ممد
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۸:۲۴
این نشون میده که آقایون برای اینکه بخوان جایگاه و محبوبیتشون بین جوونها رو که دیگه بر نخواهد گشت، برگردونن، هر کار تابلو و مسخره ای انجام میدن. ولی جوونای پخته و آگاه گول این شوها و نمایشها رو نمیخورن. بطور مثال پخش تصویر بانوان با پوششهای خاص در راهپیماییها از رسانه های محافظه کار.
عشق است اسطوره ها: شجریان و کلهر (316659)
سید علی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۸:۲۶
این موضوع کاملا طبیعی است. زمانی که سیستم بخواهد چیزی را (شجریان) از جامعه حذف کند باید ناچارا جایگزینی را برای آن در نظر بگیرد. تتلو در حقیقت جایگزین شجریان در ذهن جوانان است . وقتی قرار است نام داریوش و کورش در ذهن ها پاک شود جایگزینی ها انجام خواهد شد . باید تلاش کنیم تا ارزشهای گذشته از ذهنمان پاک نشود . (316660)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۱۴
اینده ایران دست جوانان امروز است

از الان تسلیت میگویم به همه ایرانیها با این تفکرو بینش جوانان امروز البته اکثریت

آینده ای برای ایران متصور نیست (316668)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۱۸
همینکه تابو شکسته شده خوبه (316669)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۳۱
وقتی هنرمندان خوب واصیل رافراری یامنزوی کنیم شرایط برای رشدآثاربی کیفیت ومبتذل فراهم میشه.دیگه جبرانش فایده نداره.بایداجازه بدیم هنرمندایی که فراری دادیم برگردن تاشایدجلوی رشدموسیقی های مبتذل گرفته بشه.البته خیلی دیرشده. (316671)
امير على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۰۹:۴۱
سران مملكت نبايد سكوت كنند ، حتى از شريعتمدارى و جنتى و خاتمى و حداد دعوت كنيد اظهار نظر كنند (316674)
آرشاویر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۰:۳۵
استادشجریان یعنی کوه دماوند.سهندوسبلان.زاگرس و البرز.شجریان یعنی خلیج تا ابدفارس...شجریان یعنی ملت ایران آیاملت ایران برای خودش مجوز میخواهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! (316679)
رضابوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۰:۴۳
انقدر شعر وآواز وموسیقی امثال شجریان وکلهرارزشمند وپرمعنا ومفهومه که مسئولین صداوسیما ناتواننندازدرک آنهالذاننمیشه ایرادگرفت چراتتلودررسانه ملی جایگاه دارد اما موسیقی که فرهنگ اصیل ایرانی وآرامبخش روح هست جایگاهی ندارد هر چند حیف این موسیقی که ... (316680)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۰:۴۶
من کارشناس ارشد ادبیاتم. فرهنگ ایران بعد از هجوم بنیانکن مغول (در اواخر دوره تیموریان و اوایل دوران صفویه) شاهد سبکی به اسم واسوخت بود که از ویژگیهای مهمش ناسزا به معشوق بود. این سبک درست در زمانی رخ داد که فرهنگ جامعه ایرانی به پایین ترین حد نزول کرده بود. رشد و نمو سبکهایی مثل سبک این آقایان در موسیقی(که کاری جز افزودن اضطراب روانی و ترویج خشونت ندارن) نیز نمود بارزی از همین امره که این آدما، شدن اسطوره. دلیل گرایش جوانان هم اینه که ما دچار رکود فرهنگی وحشتناکی شدیم (316681)
م66
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۰:۵۰
شما یک بوم دارید و دو هوا .....
یه روز مدافع تتلو ... یه روز دشمن تتلو
اصلا معلوم نیست موضع تون چیه ؟
نه شما ، اکثر جریان ها و سایت ها همین هستند تو این مملکت . ...
متاسفانه (316682)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۰:۵۶
متاسفم که این دولت نقشه راهی برای مسائل فرهنگی جامعه نداره این که یه نفر صرفا به خاطر تعداد طرفدارانش یا تغییر جهت سیاسی اش بخواد مجوز بگیره عجیبه گیجی وزارت ارشاد تو هنر و فرهنگ منو یاد الیس در سرزمین عجایب می اندازه:
الیس:از کدوم طرف برم
گربه:کجا می خوای برای
الیس:نمی دونم
گربه:حالا که نمی دونی کجا می خوای بری پس از هر طرف که بریی فرق نمی کنه (316684)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۱:۰۷
با بررسی تاریخ ادوار عرصه های موسیقی ، بسیاری با وزن های متفاوت آمده و رفته اند و البته مقام و ارزش هر یک توسط مردم و نه حاکمان ، سنجیده می شود . اساتیدی همچون شجریان و کلهر و بسیار ی از اساتید که به دلیل ضیق وقت امکان نامبردنشان نیست ، ماندگاران این عرصه هستند. و تتلو هم ، بگذارید تتلو بازی شان را بکنند . فقط بیچاره ملتی که هم عصر ، اما محروم از استاد شجریان ها و محکوم به تحمل تتلو ها می شوند !!!!! (316686)
فانوس
United States
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۱:۰۹
اینجاست که میگن هدف وسیله روتوجیح میکنه !!اما کدام هدف؟الله اعلم. (316687)
بينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۱:۱۶
تعجب هم نداره همه به هم ميان كسي كه سليقه اش موسيقي تتلو انتخابش هم آقاي پاكدست يا تو همون طيفه واقعا تاسف باره (316688)
بينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۱:۱۸
بايد ديد چه پروسه اي جوانان ما رو به اين سمت سوق داده كه اينجوري دوست دارن زندگي كنن (316689)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۳
بنظرم هنر ارزشمند هست حالا توی بعضی مواقع یه سبک خاصی رد میکنه و یه سری طرفدار هم داره به نظرم مقایسه کردن اساتید موسیقی سنتی با موسیقی رپ کار درستی نیست و امیر تتلو هم مسول ممنوع الکار بودن استاد شجریان نیست.
به امید کنسرت استاد شجریان در ایران (316694)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۲:۲۳
هر چی باشه تتلو به کشورهای بیگانه دل نبسته حالا که تتلو درباره انرژی هسته ای خواننده اینطوری موضع گرفتید چرا قبلا ایراد نمیگرفتید پس انتقاد خط قرمز شماست چه تتلو باشد چه شجریان (316700)
سیدجوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۲:۴۹
اگه واقعا به گذشته افراد کاری ندارید، اجازه بدید اندی و کوروس و معین و سیاوش قمیشی و داریوش و صدها خواننده دیگه که آرزوشونه به ایران برگردن و طبق فرهنگ ایران موسیقی اجرا کنن برگردن به وطنشون!!!!!! (316701)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۲:۵۵
اینها درحد واندازه ای نیستند که بخواهند به استادشجریان واستاد علیزاده مجوزبدهندیاندهند.جایگاه این بزرگان تو دل مردم است.از قلب ملت که نمیتونند استاد شجریان رابیرون کنند!البته مابعنوان ملتی دموکرات هنرمندانی مثل آقای تتلو را هم ارج می نهیم. (316703)
میلاد
United States
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۳:۰۳
خب این دولت داره بهش مجوز میده..... چه ربطی به احمدی نژاد داره!! (316706)
هادی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۳:۰۶
اگر بر ضد انرژی هسته ای میخواند می نوشتید احمدی نژاد به دنبال سرکوب آنها بو‌دو اکثر آنها در زمان محمود فراری شدند وبه دنبال مجوز آنها تیتر میزدید که قبلا هم فکرهای شما به دنبال مجوز بودند (316707)
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۵:۰۲
به موسیقی اقای شجریان بیشتر از همه هنرمندان بها داده شد-ولی خود اقای شجریان اصرار داشت از صف ایراندوستان جدا بشه (316732)
روشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۶:۳۶
حالا فرض کنیم مجوزگرف اهنگ های بی ادبهاشوکنارمیذاره ینی دیگه نمیخونه؟
بنظرمن اقای امیرحسین مقصودلویاهمان امیرتتلورپر نیست ونخواهدبود رپریاس وهیچکس وووووهستش.حالا این مجوز میگیره باخالکوبی های خوشگل مشکلش میادجلونوجوونااهنگ میخونه والگوی بدی ب انها میشه!؟! (316737)
مهاجر
Sweden
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۶:۴۴
برای هر فرهنگ پویایی وجود همه جنبه های سنتی تا مدرن هنر الزامیه. نمیشه چون اساتید مسلم موسیقی ممنوع الکار هستن به استعداد بقیه بی احترامی کرد.
امیدوارم صدای عشق که همیشه از آواز و ساز اساتید بزرگمون در گوش ایرانیان پیچیده باز هم در کشور از سر گرفته بشه....که به قول حافظ
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گتبد دوار بماند. (316738)
بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۷:۲۹
نمی شود به زور به کسی چیزی را خوراند. موسیقی که استاد شجریان، استاد کلهر، استاد ذوالفنون و دیگر اساتید موسیقی سنتی ارایه می کنند، با گوشت و پوست و استخوان مردم ایران زمین آمیخته است. نمیشه اینها را به راحتی از مردم جدا کرد. (316740)
یونس
United States
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۷:۳۱
استاد بزرگ آواز ایران جناب شجریان بیدادی را خواند که حتی خود خواجه شیراز هم بعد از سرودن این شعر انرا علنی نکرد .شجریان تکرار نشدنی است. (316741)
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۹:۵۰
فرق شجریان و تمثالهم با داش امیر ما اینه که امیر میگه خونه خوبه چون بوی مامانم رو میده ولی اقایان روشنفکر و غرب زده کشور خود را به غرب فروختند . زنده باد ایرانی (316752)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۱:۵۹
از نظرت معلومه سید مهدی جان که قدرت تفکر و تعقلت دقیقا مثل داش امیرت هست! از شما بیشتر این انتظاری نمیره (316761)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۱:۰۲
جای تاسفه واقعا
تتلویی که میگفت من اصلا کاری با سیاست و این حرفا ندارم حالا واس من انقلابی شده !!!!!!!
هنر و فرهنگ اصیل خیلی وقته تو ایران رو به نابودیه

فرقی برای هنر اساتید بزرگ و جوجه خواننده ها قائل نیسن (316756)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۱:۰۸
باید به همه احترام گذاشت (316757)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۲۱:۵۸
جای آن است که خون موج زند در لعل////زین تغابن که خزف می شکند بازارش (316760)