به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۸۷۷۰۹

پزشک میگوید پارازیت سرطانزا نیست!

گروه سلامت: استاد جراحی سرطان گفت: سبک زندگی نامناسب در مصرف غذاهای چرب و شیرین و استعمال دخانیات در روند صعودی ابتلا به سرطان نقش بسیار مهمی دارد.اما پارازیت ندارد!
پزشک میگوید پارازیت سرطانزا نیست!
محمد اسماعیل اکبری گفت: تحقیقات علمی که در زمینه سرطان پستان صورت گرفته است نشان می‌دهد که بارداری زیر 20 سال خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 50 درصد کاهش می‌دهد این به این معنی است که از 30 درصد مبتلایان به این بیماری آمار به 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این مطالعات بر روی طبقه‌های مختلف مردم در زمان‌های طولانی انجام شده است و همچنین مطالعات ژنتیکی در این زمینه بر روی موش تا انسان صورت گرفته است. در ایران سونامی سرطان در کار نیست و کسی که موضوع را بیان می‌کند تعریفی از سرطان و سونامی نمی‌داند چرا که سونامی یک اتفاق ناگهانی است در حالی که سرطان با علایم هشداردهنده در زمان طولانی رخ می‌دهد. سرطان یک روند طبیعی دارد و نمی‌توان آن را سونامی نامید.
اکبری درباره آمار مبتلایان به سرطان گفت: در کشور در سال 90 هزار کیس جدید مبتلا به سرطان داریم و 400 هزار نفر در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند اولین سرطان شایع در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان است که این آمار در کشور روند صعودی دارد.تحقیقات 15 سال گذشته نشان می‌دهد آلودگی هوا عامل خطر برای ایجاد سرطان است و نقش مهمی در روند صعودی مبتلایان ایفا می‌کند اما درصد خاصی برای آن مشخص نشده است.
این پزشک جراح درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان، گفت: پیشگیری از سرطان یک فرآیند ایستاده نیاز دارد و به این معنی نیست که روش‌های پیشنهادی چند ساله جواب خواهد داد و باعث جلوگیری از سرطان شود. مسائل روانی، روحیه و قدرت بالا و توکل به خدا و توجه به معنویات می‌تواند در زمینه پیشگیری مؤثر باشد.
این پزشک مصرف نمک زیاد، چربی‌های حیوانی تاریخ گذشته، مصرف زیاد شکر و مواد قندی و استعمال دخانیات و همچنین عوامل عفونی، میکروبی و ویروس‌ها را از ابتلا به سرطان‌ها دانست.
وی در مورد مصرف دخانیات گفت: مصرف قلیان، سیگار و مواد مخدر تا 30 درصد شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. متأسفانه قلیان جایگاه اجتماعی بسیاری پیدا کرده است و بیش از نیمی از جوانان به آن روی آورد‌ه‌اند که این می‌تواند بر افزایش مبتلا به سرطان مؤثر باشد. باید بدانید هر قلیان معادل 40 تا 100 نخ سیگار است و دو عامل دود ناشی از تنباکو و دود ناشی از اسانس درصد ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد همچنین مصرف قلیان باعث پیری زودرس و زشتی و چروک شدن پوست نیز می‌شود.
اکبری درباره نقش پارازیت‌ها در ابتلا به سرطان گفت: هیچ دلیل علمی درباره نقش پارازیت‌ها در ابتلا به سرطان یافت نشده است و پارازیت‌ها در این باره کاملاً بی‌خطر هستند.