به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ - ۱۹:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۹۱۴۱۷
به همراه یکصد زندانی دیگر؛

سیسی خبرنگاران‌وفعالان‌سياسي را بخشید

گروه بين‌الملل: «عبدالفتاح سیسی» رییس جمهور مصر روز چهارشنبه «محمد فهمی» خبرنگار کانادایی تلویزیون الجزیره و «باهر محمد» همکار وی را به همراه یکصد زندانی دیگر مورد عفو قرار داد.
سیسی خبرنگاران‌وفعالان‌سياسي را بخشید
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، «اعلا یوسف» سخنگوی ریاست جمهوری مصر با اعلام این خبر گفت که «سانا سیف» و «یارا سلام» دو فعال زن مدافع حقوق بشر در این کشور نیز در میان عفو شدگان بودند. فهمی و محمد چندی پیش به اتهام انتشار اخبار کذب در حمایت از گروه اخوان المسلمین به 3 سال زندان محکوم شدند. محاکمه این افراد، انتقاد جامعه جهانی از سیسی را به همراه داشت. خبرنگاران مذكور دسامبر 2013 در جریان تشدید ناآرامی ها در مصر و سرکوب اخوان المسلمین بازداشت شدند.

قطر که منابع مالی شبکه تلویزیونی الجزیره را تامین می کند، همواره از اخوان المسلمین حمایت می کند، از این رو برخی ناظران بازداشت خبرنگاران این شبکه را با روابط دولت جدید مصر و قطر مرتبط و آن را دارای ابعاد سیاسی دانستند. در پی برکناری «محمد مرسی» رییس جمهور پیشین مصر و تظاهرات هواداران اخوان المسلمین که با خشونت همراه بود، دولت مصر این گروه را به انجام یک رشته عملیات خرابکاری متهم و آن را سازمان تروریستی و غیرقانونی اعلام کرد.

در فرمان عفو السيسي همچنين دهها نفر از تظاهركنندگان خشونت بار حاميان اخوان كه اغلب جوان بودند، حكم آزادي گرفته و از زندان آزاد شدند.