به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۰۹:۳۹
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۹۵۱۵۴
انتقال ۱۵۰۰ کیلو طلا از آفریقا به استانبول

بابک زنجانی: پول‌های خودم بود٬ دوست داشتم خرج کنم

گروه سیاسی: دوازدهم جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.
بابک زنجانی: پول‌های خودم بود٬ دوست داشتم خرج کنم
بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی حدود ساعت ۸:۱۵ همانند جلسات قبل با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی و دیگر وکلای مدافع و خواهران متهم نیز در دادگاه حضور دارند.
اتفاقات مهم دوازده جلسه گذشته به این شرح هستند:

توضیحات متهم در مورد قراردادهای وی با بانک‌ها در جلسه سیزدهم
توضیحات بابک زنجانی در مورد خرید ملک ایران زمین در جلسه دوازدهم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم
ادامه شکایت بانک مسکن٬ تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
شکایت شرکت HK از زنجانی در جلـــــسه هشتــــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــسه چهـــــارم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت در جلــــــــــسه سوم
رابطه زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم در جلـــــــــسه دوم
قرائت کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان در جلــــــسه اول

آغاز رسمی دادگاه
ماجرای خرید طلا از آفریقا
قاضی صلواتی از بابک زنجانی موضوع خرید ۱۵۰۰ کیلو طلا از آفریقا را پرسید که زنجانی پاسخ داد: چنین چیزی نخریدم.

قاضی صلواتی در پاسخ گفت: شما از آقای «الف» این طلا‌ها را خریده‌اید که زنجانی در پاسخ گفت این آقایی که شما اسم بردید٬ کلاهبرداری است که با شکایت من و با دستور بازپرس به همراه فرد دیگری به نام آقای «م» بازداشت شده است. این آقایان مدعی بودند که در آفریقا طلا دارند من هم به آنها گفتم بیایید قراردادی ببندیم تا طلا‌ها را به ایران بیاورم. من در این خصوص با رئیس کل وقت بانک مرکزی صحبت کردم و قرار شد برای رفع برخی از مشکلات این طلا‌ها را به ایران بیاوریم.

متهم نفتی تصریح کرد: آقای «الف» ۵ میلیون دلار از من پیش‌پرداخت گرفت و من هم از ترکیه یک هواپیمای مسافربری بزرگ را به همراه دو مأمور نظارتی و یک نماینده از سوی خودم عازم آفریقا کردم.
زنجانی تصریح کرد: وقتی که به آفریقا رسیدم با من تماس گرفته و گفتند طلا‌ها را دیده‌ایم و اگر اجازه دهید بارگیری کنیم. آقایان یک میلیون دلار به خاطر هزینه گمرک از ما طلب کردند و ما هم این رقم‌ها را بدون هیچ مدرکی پرداخت کردیم طلا‌ها بارگیری شد و هواپیما در استانبول نشست و قرار بود باز به ایران منتقل شود.

بابک زنجانی با بیان اینکه متأسفانه آقایان «الف» و «م» اطلاعات اشتباهی را به پلیس استانبول منتقل کردند٬ گفت: این آقایان به پلیس استانبول گفتند که یک محموله قاچاق در هواپیماست، پلیس هم هواپیما را توقیف و درخواست مدارک کرد. ما مدارک را به گمرک استانبول ارائه کردیم اما آن‌ها از ما اصل مدرک را خواستند، به آقایان «الف» و «م» گفتم اصل مدارک را بدهید اما آن‌ها در ازای ارائه اصل مدارک درخواست ۵ میلیون دلار دیگر را کردند که ما آن پول‌ها را نیز پرداخت کردیم.

در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت: شما این پول را از منابع شرکت نیکو پرداخت کردید که زنجانی گفت آن موقع شرکت نفت با ما کاسبی نداشت که بخواهم از منابع آنها پرداخت کنم. در مجموع ۱۱ یا ۱۲ میلیون دلار دادیم و مدارک را گرفتیم. در مدارکی که ارائه کرده بودند قید شده بود که این کالا‌ها مصنوعی است و زمانی که ما دلیل آن را پرسیدیم گفتند به این خاطر این را نوشته‌ایم تا گمرک پول کمتری بگیرد.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت بار از استانبول به دوبی منتقل شد، در دوبی آقای «م» که صاحب بار بود و دوستان ما برای ترخیص بار رفتند و ملاحظه کردیم که روی شمش‌های طلا اسپره اکلین پاشیده شده، این آقایان زیر بار نمی‌رفتند و مدعی شدند که ما طلا‌ها را عوض کردیم. از آنجا که خدا می‌خواست گروه‌شان را در آفریقا دستگیر کردند و این خبر در روزنامه‌ها نیز منتشر شد، ما نسبت به آن‌ها شکایت کردیم و دو نفر از آن آقایان را زندانی کردند. به ما هم ۴ میلیون دلار ضمانت‌نامه ۴ ساله دادند و بقیه پول را بدهکار شدند.

قاضی صلواتی در خصوص جزئیات دریافت منابع شرکت نیکو و واریز یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو از منابع این شرکت به حساب بانک مالزی از بابک زنجانی سؤال کرد که زنجانی در پاسخ گفت: شرکت HK پس از اینکه حسابی را در بانک FIIB باز کرد، دستور پرداختی را به بانک مرکزی داد مبنی بر اینکه مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به حسابش در بانک مالزی واریز شود. بانک مرکزی این مبلغ را از طریق بانک‌های مختلف همچون بانک کنلون چین و سایر بانک‌ها به حساب شرکت HK نزد بانک مالزی واریز کرد.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت ارقام واریز را با جزئیات بیان کن که متهم در پاسخ گفت در حال حاضر رقم دقیق مبالغ را به یاد ندارم. قاضی صلواتی هم مبالغ واریزی را شامل هفتاد و هفتمین میلیون یورو از بانک کنلون چین، حدود ۵۰۰ میلیون یورو از هالک بانک ترکیه و مابقی را نیز به صورت بن کره اعلام کرد.

زنجانی پس از اظهارات قاضی صلواتی گفت: پول‌ها در حساب بانک‌های پارسیان، مسکن و سرمایه بوده و این پول از تیر ماه سال ۹۱ تا آذر ماه‌‌ همان سال یعنی در عرض ۵ ماه پرداخت شده و از محل آن نیز دستور پرداخت‌های شرکت نفت انجام شده است.

صلواتی خطاب به زنجانی گفت: قرار شما با آنها چگونه بود که زنجانی در پاسخ گفت من هیچ حساب و کتابی با آنها نداشتم. آنها از بانک مالزی خواسته بودند برای واریز وجه کارگزار خود را معرفی کند و بانک مالزی هم SCT را به عنوان کارگزار معرفی کرد و پول‌ها به SCT واریز شد. در مجموع ۷۰ میلیون یورو از محل منابع آن‌ها به پیمانکاران در خارج از کشور پرداخت شد.
مرجع : ایلنا