به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۹۸۳۴۷

ریزجثه‌های زبان‌دراز شگفت‌انگیز

گروه علمی:مارمولک‌های بسیار ریز جثه در هنگام گرفتن جیرجیرک‌ها، قادرند زبانشان را تا فاصله‌ای بسیار دورتر از خود پرتاب کنند؛ این فاصله 2.5 برابر طول بدن آنهاست.
ریزجثه‌های زبان‌دراز شگفت‌انگیز
زبان این مارمولک‌ها با سرعت 2.590 متر در ثانیه و قدرت خروجی برابر با 14 هزار و 40 وات در کیلومتر به جلو پرتاب می‌شود که رقم شگفت‌انگیزی است.
 بر اساس یافته‌هایی که اخیرا در مجله علمی Scientific Reports به چاپ رسیده، این مارمولک‌های کوچک دارای بالاترین سرعت و بیشترین قدرت پرتابی هستند.  محققان دانشگاه براون مارمولک‌هایی از 20 گونه مختلف را با اندازه‌های متفاوت جمع‌آوری کرده‌اند که برخی از کوچک‌ترین مارمولک‌ها نیز در بین آنها بوده‌اند. این مارمولکها در برابر دوربینی که در هر ثانیه 3000 عکس می‌گرفت قرار داده شدند و یک جیرجیرک در برابر هر مارمولک رها شد.
 
به طور کل محققان 279 بار گرفتن غذا را در 55 مارمولک مجزا مورد مطالعه قرار دادند. مشخص شد که گونه‌های کوچکتر عملکرد بهتری نسبت به گونه‌های بزرگ جثه‌تر دارند.  هرچه مارمولک کوچکتر بود حداکثر سرعت، نیروی شتاب نسبی و فاصله‌ای که زبان مارمولک دراز می‌شد بیشتر بود. به عنوان مثال مشخص شد که مارمولک کوتوله، زبان خود را 2.5 برابر طول بدنش می‌کشد.

علاوه بر این بیشینه نیروی مورد نیاز برای این کشش بین 1410 تا 14 هزار و 40وات در هر کیلومتر بود. به طور کلی موجودات کوچکتر به ازای هر واحد وزن بدن خود انرژی بیشتری صرف می‌کنند.  پیش از این بیشتر مطالعات در زمینه مارمولک‌ها بر گونه‌های بزرگ‌جثه‌تر متمرکز شده بود و مارمولک‌های مینیاتوری اغلب مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند.
مرجع : ایسنا