به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۳۱۰۹۹

«صدای مردم» خط قرمز «امید»

«صدای مردم» خط قرمز «امید»
گروه سیاسی: شنیده‌ها از تلاش‌ها برای حذف علی مطهری از هیئت رییسه مجلس خبر می‌دهد. شنیده هایی که با گسترش آن واکنش چهرهای ارشد فراکسیون امید از جمله ریاست این فراکسیون را به دنبال داشته است. اعضای فراکسیون امید به صراحت اعلام کرده‌اند که علی مطهری خط قرمز آن هاست و به هیچ وجه به تلاش‌ها برای حذف او روی خوش نشان نخواهند داد. با وجود این موضع گیری قاطع، از این نکته نمی‌توان به سادگی عبور کرد که تعداد اعضای این فراکسیون که چهره‌های اصلاح طلب (و نه همه چهره هایی که با فهرست امید وارد مجلس شده اند) بین 100تا120 نفر است و در این شرایط اگر نمایندگانی که منتسب به رییس مجلس هستند این بار به جای ائتلاف با اصلاح طلبان به سوی اقلیت تندرو که حدود 50 تا60 کرسی از 290 کرسی مجلس را در اختیار دارند متمایل شوند می‌توانند علی مطهری را از هیئت رییسه مجلس حذف کنند.

این که در روز رای گیری چه اتفاقی خواهد افتاد چندان قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان از الان با قطعیت گفت که یاران لاریجانی دست در دست «امید» خواهند داد و یا یاری گر نمایندگانی می‌شوند که به واسطه شکستی سنگین در انتخابات96 «نا‌‌امید» شده اند. اما این موضوع امری قطعی است که با وجود تاکید برخی نمایندگان که شنیده‌ها در این باره را در حد یک «شایعه» می‌دانند در این که عده‌ای از ماه‌ها قبل در تلاش برای کنار گذاشتن مطهری هستند کمتر کسی‌تردید دارد.

عده‌ای که تمایلی به حضور فردی که حتی پس از تکیه زدن به کرسی نایب رییسی مجلس از مطرح کردن دیدگاه هایش در خصوص موضوعات ملتهب مرتبط با سیاست داخلی مانند مخالف با ایجاد محدودیت‌ها برای برخی چهره‌های سیاسی - که حتی رییس جمهور هم تمایلی به صحبت درباره آن ندارد - و همچنین تلاش برای رفع آن ابایی ندارد. قابل پیش بینی بود که آنان که چه در درون مجلس و چه خارج از آن این نوع موضع گیری‌های مطهری را نمی‌پسندند تمام تلاش خود را به کار خواهند بست که «صدای مردم» جایی در بین اعضای هیئت رییسه نداشته باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که ناظران عرصه سیاست در توضیح تلاش‌ها برای حذف مطهری از هیئت رییسه مجلس مطرح کرده‌اند معامله پشت پرده دولت، رییس مجلس و جریان مخالف دولت در مجلس است.

برخی معتقدند که حسن روحانی و تیم نزدیک به او با علی لاریجانی و همراهانش در «بهارستان» به این توافق رسیده‌اند که مجلس با رای بالا و تضمین شده‌ای به استقبال وزرای پیشنهادی روحانی برای کابینه دولت دوازدهم برود و به جای آن علی مطهری به عنوان یکی از حامیان دولت که البته صراحت و صداقت را هم چاشنی این حمایت کرده است و در بیان نقدها به دولت، مجلس و دیگران‌تردیدی به خود راه نمی‌دهد از هیئت رییسه حذف شود. سخنگوی دولت این گمانه زنی‌ها را رد کرده است و محمود واعظی، وزیر ارتباطات، نیز که نامش به عنوان فردی که مشغول رایزنی از طرف با مجلس برای تغییر در هیئت رییسه است شنیده می‌شد در صفحه مجازی اش این شنیده‌ها را «قویا» تکذیب کرده. باید صبر کرد و دید که در روز انتخاب هیئت رییسه مجلس هم اثری از این تکذیب‌ها خواهد بود و یا باید شاهد حذف «صدای مردم» از هیئت رییسه مجلس باشیم. با نگاهی به عملکرد علی مطهری در سال‌های اخیر و همچنین محبوبیت قابل ملاحظه او در بین مردم به نظر می‌آید این نوع تلاش‌ها برای کنار گذاشتنم مطهری بیشتر از آن که آسیبی به وجهه این نماینده مردم در مجلس بزند باعث خدشه دار شدن اعتباری افرادی خواهد بود که مردم با «امید» چه در دولت و چه در مجلس به آن‌ها رای داده‌اند و این ناامیدی خطری بزرگ برای همه خواهد بود.

توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۹ ۲۱:۰۴
اگر نمایندگان صدای مردم و امید را نشنوند سال98 خواهند شنید انشاا... (353506)
سیدمحمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ۰۷:۴۹
گل گفتید (353516)