به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۳۸۶۸۰

آقای کلانتری؛ اگر می‌توانید بسم الله!

مرتضی آژند
رئیس سازمان محیط زیست در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران گفته است که بدون شک از سه دهه قبل بسیاری می‌دانستند که سیاست‌های آبی کشور نادرست است ولی با سکوت خود درخصوص این سیاست‌ها باعث شدند امروز کشور به ورشکستگی در بخش آب برسد. بسیاری از این صاحب‌نظران به علت این که اعمال سیاست‌های نادرست آبی باعث افزایش درآمدشان می‌شد نه تنها جلوی اجرای آنها را نگرفتند بلکه خودشان پیش قدم اجرای آن‌ها شدند. عیسی کلانتری گفته بود که امروز یک تالاب و دریاچه زنده در کشور نداریم و از این متعجب هستیم که چرا حجم ریزگردهای کشور افزایش یافته است، در طی این سال‌ها اگر هر دشمنی در این سرزمین حاکم می‌شد این رفتار را با منابع طبیعی و محیط زیست انجام نمی‌داد. در واقع ما خودخواه‌ترین نسلی هستیم که در طول هفت هزار سال پیش در این سرزمین زیسته است چرا که هر بلایی بر سر حوزه محیط زیست آمده طی چهار دهه گذشته بوده است.

سلام آقای کلانتری؛
بیان صریح و شفاف واقعیت‌های حوزه آب از زبان شما در شروع دوره ریاست‌تان بر سازمان محیط‌زیست را به فال نیک می‌گیریم و آن را نقطه‌ شروعی برای احیای این حوزه می‌دانیم، شما به درستی از سطحی نگری‌های کلان و سیاست‌های نادرست آبی سخن راندید تا دیگر نیازی نباشد دغدغه‌مندان، کارشناسان و فعالان محیط زیست خطرات این حوزه و اهمیت کارتان را برایتان بازگو کنند.

آقای کلانتری بزرگوار،
چند صباحی است که بیان مشکلات و دردها از زبان مسئولین به یک رسم و رویه تبدیل شده است و در هر همایش و برنامه‌ای با ژستی طلبکارانه و انتقادی مشکلات هر حوزه را بیان می‌کنند و بدون ارائه راه حل برای برون رفت از وضع موجود سخننان‌شان را به پایان می‌رسانند، گویا فراموش کردند که این همه معضل که در جامعه وجود دارد متوجه مدیریت خود آنها است و بیان کردن آنها برای مردمی که در این گرفتاری‌ها کمترین تقصیر را دارند دردی را دوا نمی‌کند.

آقای کلانتری،
نگرانیم که نکند جنس صحبت‌های شما و بیان دردهای محیط زیست ناشی از همین رویه‌ای باشد که در کشور حاکم شده است، یعنی شما خواسته باشید با بیان مشکلات و انتقاد کردن از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید و در بدو ورود گفته باشید که شرایط خیلی بحرانی است و انتظار معجزه از من نداشته باشید. می‌دانید که دانستن و اقدام نکردن گناهی به مراتب نابخشودنی‌تر از کسانی دارد که ندانسته کاری را انجام می‌دهند، پس همانگونه که مسائل را بیان کردید پیگیر حل آنها و متوقف کردن این سطحی‌نگری‌های کلان باشید تا این ورشکستی آبی به نابودی یک تمدن منجر نشده است.

آقای کلانتری،
معرفی وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس که متولی مدیریت آب در کشور است می‌تواند نقطه‌ شروع راست‌آزمایی صحبت‌ها و مصمم بودنتان برای بهبود شرایط آبی کشور باشد، پس با رئیس جمهور جلسه‌ای برگزار کنید و همین صحبت‌های هشداردهنده را به او بگویید، از خطرات تداوم تفکر سازه‌ای و معتقد به انتقال آب بین‌حوزه‌ای برای مصارف کشاورزی و صنایع آب بر همانند فولاد صحبت کنید و خواهان روی کار آمدن کسی باشید که تفکر غیرسازه‌ای و مدیریتی را بر بخش آب حاکم کند و با مراکز قدرت، ثروت و سیاسیونی که تنها نگاه منطقه‌ای و بخشی به آب دارند ارتباطی نداشته باشد. از تبعات کنونی انتقال‌های بین حوزه‌ای در استان‌های مبدا و مسائل زیست‌محیطی که گریبان این استان‌ها را گرفته است هم سخن بگویید و از لزوم روی کارآمدن وزیری با نگرش محیط‌زیستی و هماهنگ با سازمان محیط زیست برای فرار از وضعیت موجود سخن برانید. یک نشست هم با نمایندگان مجلس برگزار کنید و خطرات رای بدون مسئولیت در قبال آینده کشور را به وزیری که اعتقادی به پیوست‌های زیست-محیطی ندارد را گوشزد کنید.

در این راه از جامعه‌شناسان کمک بگیرید تا بتوانید بگویید که روی کار آمدن وزیری که مشکلات امروز را نادیده بگیرد و تنها به فکر مهندسی منفعت طلبانه آب باشد چه واکنش‌های اجتماعی در استان‌هایی که حیات زیست‌شان را از دست داده‌اند می‌تواند داشته باشد. آقای کلانتری در همان همایش گفته‌اید که امروز دیگر زمان آن نیست که علت مشکلات و کم کاری‌های صورت گرفته را گردن دیگران بیندازیم بلکه باید تلاش کنیم وضعیت موجود را اگر بهتر نمی‌کنیم لااقل بدتر نکنیم، پس این گوی و این هم میدان. اگر می‌توانی «بسم الله» و گرنه منتظر می‌مانیم تا رئیس بعدی که همین صحبت‌های شما را با لحنی تند‌تر به خودتان برگرداند، البته اگر تا اون روز این نسل خودخواه، تاریخ هفت هزار ساله را به نابودی نکشانده باشد.