به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۴۱۰۰۷

به جهنم که می‌لرزید!

صادق صدرایی
همزمان با افزایش موج انتقادات و اعتراضات حامیانِ دیروز روحانی به عملکرد دولت اعتدال شاهد آن هستیم که پاسخگویی مسئولان دولتی نیز کاهش یافته است و به جای آن که با حضور در صحنه به اعتراضات پاسخ دهند و برخی ابهامات را رفع کنند به گوشه‌ای رفته‌اند و یا همچون سخنگوی دولت پاسخ هایی را مطرح می‌کنند که یا ابهامی بر ابهام‌های قبلی می‌افزاید و یا فقط خودشان را قانع می‌کند.

در همین روزها صفحه رییس جمهور روحانی درشبکه اجتماعی اینستاگرام هم بخش نظرات خود را غیرفعال کرده است تا شاید به این شکل دیگر کمتر از قبل صدای اعتراضات مردمی به گوش آقایان دولتی برسد. این رفتار که نشان دهنده نوعی عقب افتادگی از وضعیت موجود و فرار از پاسخگویی است نشانگر آن است که تیم رسانه‌ای دولت الفبای بازی سیاسی را هم فراموش کرده است. اگر امروز به بستن کامنت‌های اینستاگرام روحانی روی آورده‌اند حتما در برابر اعتراضات بزرگتر هم می‌خواهند از برخوردهای سخت و چکشی استفاده کنند.

مسئولان دولت که برخی شان بیشتر از نیم قرن در صحنه‌های مدیریتی کشور حضور داشته‌اند چگونه توان درک این مسئله را ندارند که راه مواجهه با اعتراضات مردمی حذف صورت مسئله نیست؟ مگر می‌شود که دولتی که با تلاش همین مردم به قدرت رسیده است با تصمیماتی عجیب و غریب صدای مردم را خفه کند و آنان را به سکوت وارد سازد؟

حسن روحانی و حلقه اعتدالی اطراف او به خوبی می‌دانند که همین  مردمی که در روزهای بهار 96 برای «تَکرار» دولت اعتدال هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند امروز هم می‌توانند با عدم حمایت از دولت مستقر آن را دچار چالش هایی جدی و فراموش نشدنی کنند. به همین خاطر حتی اگر به منافع خود در دولت هم می‌اندیشند می‌بایست به جای رفتارهای «عصر حجری»  که نشانه «بی سوادی» است صدای اعتراض مردم را بشنوند.

ممکن است مسئولان دولتی در پاسخ به این نقد این موضوع را مطرح کنند که در نظرات نوشته شده در صفحه اینستاگرام روحانی الفاظ نامناسبی وجود داشت و حتی برخی تنها به قصد فحاشی در این صفحه حضور پیدا می‌کردند، حتی ممکن است گفته شود که برخی از جناح تندرو به شکل برنامه ریزی شده نظراتی هدفمند را به قصد تخریب رییس جمهور و دولت می‌نوشتند به همین خاطر بخش نظرات غیر فعال شده است.

پاسخ به این توجیه یک جمله بیشتر نیست؛ بر فرض آنکه همه این مسائل ریشه در واقعیت  داشته باشد آیا دولت منتخب اکثریت از چند جمله در بخش نظرات صفحه مجازی رییس جمهور هم می‌ترسد؟ اگر عده‌ای در تیم رسانه‌ای دولت از نظرات مردم به خود می‌لرزند باید همان واژه معروف رییس جمهور روحانی را خطاب به آنان گفت که «به جهنم» که می‌لرزید!