به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۶۸۶۰۷
«داعش»؛ ايدئولوژي نفرت، مرگ، خشونت و افراط

تا بحران سوريه حل نشود، داعش هم وجود دارد

...سوريه مي‌تواند از يك طرف نقطه بقا و حتي تقويت و رشد اين پديده وحشي و ضدبشري (داعش) باشد و از سوي ديگر نقطه عطفي براي اضمحلال و فروپاشي خلافت اين عقب‌ماندگان؛ البته اگر عزمي جدي در عرصه منطقه و بين‌الملل بوجود آيد!...
تا بحران سوريه حل نشود، داعش هم وجود دارد
گروه سياسي: رونمايي از جديدترين وحشي‌گري گروه موسوم به داعش جهان را در بهت و خشم مضاعف قرار داد. پديده «داعش» كه از حروف اول كلمات «دوله الاسلاميه عراق- شام» تشكيل مي‌شود و اخيرا به «الدوله الاسلاميه» تغيير نام داده است را شايد بتوان از پيچيده‌ترين رخدادهاي چندساله اخير جهان دانست، زيرا به زعم بسياري از تحليلگران، بررسي تفكر حاكم بر اين پديده روز به روز پيچيده‌تر مي‌شود!

بسياري از سياسيون غربي، اسلامي و منطقه‌اي بر اين گمان بودند كه اين پديده شوم صرفا با بمباران و جنگ، به پايان مي‌رسد اما واقعيات ميداني چندساله اخير، چنين چيزي را نشان نمي‌دهد. اينكه هزاران جوان از كشورهاي مختلف جهان به راحتي و با انگيزه جهادي! فوج فوج به اين گروه ملحق شوند و در راه آرمان!! خود آماده مرگ باشند و در اين راه به هر كاري از سربريدن، تجاوز (تحت نام اسارت و بردگي زنان كفار!)، سنگسار، پرتاب از ساختمان چندطبقه (تحت عنوان پرتاب از بلندي) و در تازه‌ترين نوعش زنده‌زنده سوزندان يك اسير جنگي «آن هم به استناد فتاوي شرعي!!» دست مي‌زنند، امري بسيار پيچيده است كه حتي نوع برخورد و سركوب آن نيز دشوار و سخت خواهد بود.

پيچيدگي موضوع آنجاست كه حتي اگر نگاه صرفا نظامي هم به اين بحران داشته باشيم، به دليل اينكه مركز ثقل داعش كشوري است (سوريه) كه هيچ‌كدام از قدرت‌هاي منطقه‌اي (به جز ايران و روسيه) و جهاني اصلا حاضر نيستند با دولت تضعيف شده آن كه فقط حدود يك سوم خاك كشورش را در تسلط دارد، كمترين همكاري و تعاون نظامي داشته باشند، دورنماي اميدوار كننده و مطلوبي نمي‌توان (حداقل با شرايط كنوني)، از نابودي داعش متصور بود. آسمان سوريه در حال حاضر و شبانه روز در اشغال هواپيماهاي غربي و ائتلاف است بدون اينكه دولت سوريه كمترين توان و اختياري در مديريت آنها داشته باشد.

در روي زمين نيز هر بخش و استان سوريه در اختيار يك گروه مسلح قرار دارد، شمال شرق آن در اختيار داعش است، شمال غرب آن در اختيار كردها، شهرهاي درعا، حمص، حما ، حلب و ... نيز هر گروه مسلحي بخش‌هايي از آنان را تحت تسلط دارند و جنگ به طور مرتب بين همه آنها و همچنين ارتش حكومتي در جريان است. ظاهر شهرها به ويرانه  مبدل شده، ميليون ها سوري در داخل و خارج آواره شده و...!

*‌ داعش چگونه به وجود آمد؟!

اين تشكيلات پس از حمله نظامي آمريكا و ائتلاف همسو با غرب به عراق كه به سرنگوني حكومت صدام حسين منجر گرديد، در مناطق سني‌نشين عراق شكل گرفت و از همان زمان چهره خشن خود را در سربريدن برخي نظاميان اسير شده غربي و همچنين شهروندان شيعه، كرد و در برخي موارد اهل سنت نشان داد اما به دليل حضور نيروي زميني غرب و خصوصا آمريكايي‌ها در عراق، رشد و نمو اين گروه با سرعت توام نبود تا اينكه اتفاقات بهار عربي به سوريه رسيد و اين كشور در پي تظاهرات مردمي، صحنه سركوب شديد شد تا بخشي از نيروهاي ارتش و نظامي سوريه به جمع مخالفان و معترضان پيوسته و عملا يك هسته نظامي را در بسياري از شهرهاي سوريه شكل دادند. اين موضوع عملا به يك جنگ خونين 4ساله كه حاصل آن بالغ بر 200 هزار كشته و 7 تا 9 ميليون آواره و همچنين نابودي كامل زيرساخت‌هاي اكثر شهرهاي اين كشور بوده مبدل شد كه همچنان و با شدت ادامه دارد.

«داعشي‌ها» كه عرصه را در عراق تنگ مي‌ديدند از چهار سال پيش سوريه را كه با عراق مرز طولاني هم دارد بهترين مكان براي رشد و نمو مناسب‌تر ديده و از اين طريق پايگاه اصلي خود را از غرب عراق به سوريه منتقل كردند. در واقع هسته اصلي داعش، گرچه عراقي‌ها هستند اما حوادث سوريه اين گروه را به تشكيلاتي «فراعراقي» تبديل كرد كه ابتدا با نيروهاي داوطلب «عراقي» تاسيس شد، سپس با جذب برخي مخالفان «سوري» به «دولت اسلامي عراق- شام(داعش)» تبديل شد وهنگامي كه ابوبكر البغدادي (رهبر اين گروه) چند شهر سوريه و عراق را به تصرف درآورد، خصوصا هنگامي كه جوانان عمدتا مسلمان از ديگر كشورها و خصوصا غرب را جذب كرد عنوان «خلافت اسلامي» بر خود نهاد و مدعي شد در تلاش است مناطق گسترده‌اي از جهان را تحت خلافت خود درآورد!

در حال حاضر مهمترين شهرهاي تحت كنترل «داعش»، موصل و تكريت، فلوجه در عراق و «الرقه» و «ديرالزور» و بخش‌هايي از شهر بزرگ «حلب» در سوريه مي‌باشند. نكته جالب اينكه اينكه داعش در سوريه همزمان با نيروهاي مسلح مخالف حكومت اسد (همچون ارتش آزاد و حتي جبهه النصره (شاخعه القاعده در سوريه) هم در حال جنگ است و آنها را نيز مرتد مي‌داند!

داعش از سال گذشته با تقويت و كادرسازي خود در سوريه مجددا به فكر بازگشت به خاستگاه اوليه اش يعني عراق افتاد و تصرف شهرهاي بزرگي چون موصل و تكريت در عراق در سال 2014 و به غنيمت گرفتن بسياري از پادگان‌هاي نظامي، اين گروه مخوف را عملا به يك گروه شبه دولتي نظامي مبدل كرد. گروهي كه پول دارد، سلاح دارد و به طور مرتب از نظر نيروهاي داوطلب از جاي‌جاي دنيا نيروهاي جنگي خود را تامين مي‌كند.

يك نگاه گذرا به ميزان كشته‌هاي اين گروه طي 4 ساله اخير نشان مي‌دهد حداقل بالاي 20هزار نفر از عناصرش در اثر بمباران‌ها و حملات پيشگيرانه نيروهاي دولتي و مردمي در عراق و سوريه به قتل رسيده‌اند. جايگزين كردن فوري نيروهاي جنگي كار يك گروه ساده و مبتدي نيست لذا به خوبي مي‌توان دريافت كه در حال حاضر داعش را صرفا نبايد يك گروه تروريستي محسوب كرد. اين گروه تواما هم گروهي تروريستي است، هم يك دولت، هم ارتش تقريبا منسجم و از نظر مالي و امكانات، مجهز!

در كنار همه اينها بايد به ايدئولوژي حاكم بر داعش نگاه ويژه‌اي داشت كه شايد به جرات بتوان گفت رمز ماندگاري و اين همه مقاومت‌شان در مقابل بمباران‌ها و عمليات ارتش‌هاي منسجمي چون ارتش عراق، سوريه بمباران نيروهاي غرب موسوم به ائتلاف و همچنين در مصاف با مخالفان مسلح ديگر سوري، ريشه در ايدئولوژي و نگاه خاص افراطي، ارتجاعي و انحرافي به ايجاد حكومت مذهبي دارد.

از نظر داعش، حكومت به اصطلاح مذهبي يعني سربريدن، هر كسي مخالف ماست از شهروند عادي به خاطر شيعه يا ايزدي يا كردبودن تا خبرنگار ژاپني و... خانه‌نشيني محض و كامل زنان و «برقعه بستن» زنان در خيابان (متاهل‌ها با پوشيه مشكي و مجردها با پوشيه سفيد!)، جهاد نكاح، حرام بودن بسياري از تفريحات و حتي ورزش‌ها! و... از همه مهمتر نگاه ضدغربي(فرهنگ غربي).

همين مورد آخر (ضديت با فرهنگ غرب) باعث گرايش شديد بسياري از جوانان مهاجر (يا از خانواده‌هاي مهاجر مسلمان آفريقايي و عربي) مقيم اروپا به داعش شده به نحوي كه در حال حاضر بسياري از نيروهاي جنگجو و همچنين حوزه‌هاي مختلف تكنولوژي مورد نياز (كامپيوتر، اينترنت، مخابرات و...) از اين نيروها تشكيل مي‌شوند.

نگاه غرب و حتي بسياري از مسلمانان ميانه‌رو نسبت به پديده داعش، سطحي به نظر مي‌رسد و مي‌پندارند با بمباران‌هاي متوالي، مي‌توان از شر آنها خلاصي يافت اما در عمل اينگونه نيست و نحوه بازپس‌گيري «كوباني» گواهي بر صحت ادعاي پيش گفته شده است. ماجراي كوباني نشان داد فقط مبارزه و مقاومتي «بومي» آن هم روي زمين در مقابل اين جماعت مرتجع و متوحش، مي‌تواند نتيجه بخش باشد.

داعش به دليل اينكه از يك ايدئولوژي تركيبي از افراط، نفرت، مرگ و خشونت با نهايت عقب‌افتادگي و جمود تشكيل شده بايد در روي زمين به مبارزه طبيده شود همان طوري كه در «كوباني» توسط كردها و همچنين برخي شهرهاي عراق شاهد هزيمت آنها بوده‌ايم؛ اما خلاصي از شر اين جماعت و اين پديده نحس به مجموعه عوامل ديگري نيز نيازمند است. يكي از اصلي ترين پيش نيازها، بحران سوريه است.

حالا عمده رهبران منطقه و جهان به اين نتيجه رسيده اند كه تا اوضاع كشور سوريه به شكل كنوني باشد، (شهرها زير بمباران مستمر و بالغ بر نيمي از جمعيت كشور در آوارگي!) بستر فعاليت داعش همچنان فراهم است، ديروز در خبرها آمده بود كه رييس‌جمهور فرانسه از انفعال كشور در قبال بحران سوريه سخت پشيمان است، (اينجا) . به زبان ساده اغلب سياسيون جهان به اين نتيجه رسيده‌اند كه سرزمين سوريه مي‌تواند از يك طرف نقطه بقا و حتي تقويت و رشد اين پديده وحشي و ضدبشري (داعش) باشد و از سوي ديگر نقطه عطفي براي اضمحلال و فروپاشي خلافت اين عقب‌ماندگان؛ البته اگر عزمي جدي در عرصه منطقه و بين‌الملل بوجود آيد!

اين عزم و اراده بايد توسط همه كشورهاي تاثيرگذار در بحران سوريه در منطقه و جهان، ايجاد شود در غير اين صورت متاسفانه هر روز تداوم و تحكيم سلطه شوم داعش بيش از پيش به نگاه جهاني به اديان الهي و خصوصا دين مبين اسلام صدمات جدي و جبران‌ناپذيري وارد خواهد آورد كه آخرين موردش را فاجعه آتش زدن يك اسير جنگي توسط اين جانيان شاهد بوديم كه جهان را تكان داد.

میلاد 2
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۰:۳۳
ضعف اوباما باعث آوارگی و کشته شدن سوریها شده است . تا زمانی که این رئیس جمهور ضعیف در آمریکا وجود داشته باشد نباید به خوب شدن اوضاع خاورمیانه امیدی داشت .
مـــــــــذاکـــره در بـــــــرخود بـــــا داعـــــــش مـــــعـــنــــــــا نـــــدارد .
جامعه ی بین الملل باید اول تکلیف پوتین را مشخص کند تا زمانی که این دیوانه به تاخت و تاز ادامه می دهد امیدی به بهبودی اوضاع جهان نداشته باشید .
پوتین چون خرس زخمی است که تنها راه مهارش این است که تیر خلاص به او زد . (288104)
واقع بین
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۱:۵۸
اوباما در مقایسه با جمهوریخواه و افراطی آمریکا یک انسان واقعی است که به خاطر منافع اقتصادی کارخانجات اسلحه سازی و اسراییل حاضر به لشکر کشی و مرگ مردم منطقه و سربازان کشور خود نیست، بر عکس تمام عامل جنگ های امروز جرج بوش و تندروهای آمریکا هستن که بیجهت به عراق حمله کردن و ارتش و پلیس آن کشور را منحل و زمینه رشد القاعده و داعش که فرزند القاعده هست را فراهم کردند، روسیه یک ابرقدرت هست و اینکه می گویی تیر خلاص به پوتین بزنند نشانه کم دانی شما از قدرت هسته ای روسیه هست (288147)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۳:۴۲
دقیقا برعکس ، ضعف اوباما باعث آشوب در منطقه شده است و در شرایط فعلی جیب کارخانجات اسلحه سازی پر پول تر از زمان بوش است . بخشیهایی از حزب دموکرات آمریکا که اوبامای ناتوان هم از آن بخش است خاورمیانه را به این روز انداختند نه بوش.
همین دموکراتها بودند که گروههای تروریستی اسلامگرا را وارد بازی در خاورمیانه کردند .دموکراتها، آمریکا را در معرض جنگ قرار می دهند و رئیس جمهور جمهوری خواه بعدی مجبور است جنگ را شروع کند.
ادامه دارد (288200)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۲:۴۳
کارخانجات اسلحه سازی, حامیان اصلی و قدیمی جمهوری خواهان هستند... (288459)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۳:۴۹
در زمان رفتن بوش که طالبان و القاعده در عراق ریشه کن شده بود . همین اوبامای ضعیف بود که با بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از عراق ، زمینه ی جنگ داخلی را در عراق فراهم کرد .دوستان اصلاح طلب به مدال صلح نوبل اوباما دلخوش کردند در صورتی که این فرد آتشی را در خاورمیانه برافروخت که امروز می بینیم .
طالبان و القاعده در زمان کلینتون که یک دموکرات است به وجود آمد . داعش هم در زمان اوبامای دموکرات .
ادامه دارد (288209)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۲:۴۱
شکل گیری هسته های اولیه القاعده به قبل از کلینتون و در دوران جمهوری خواهان و با کمک و حمایت آمریکا از مجاهدین افغان در جنگ با شوروی سابق و جلوگیری از خطر کمونیسم بر می گردد و... (288457)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۳:۵۳
بنده از قدرت هسته ای روسیه آگاه هستم . من گفتم تیر خلاص به پوتین زده شود .این به معنی جنگ آمریکا با روسیه نیست . آمریکا باید به کمک مردم روسیه و اطرافیان پوتین ، پوتین را به زیر بکشد.
به همین دلیل است که آمریکا اطرافیان پوتین را تحریم کرده . آنها پولهای هنگفتی در بانکهای عرب دارند . برای نجات همین پولها هم که شده اوضاع را برای تغییر در روسیه آماده می کنند.
تا پوتین بر سر کار است اوضاع جهان بهتر نمی شود .
شما بهتر است مطالعه ی سیاسی خود را بیشتر کنی. (288211)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۰:۲۵
برای جلوگیری از خطاهای فاحش هم مطالعه ی سیاسی باید صورت گیرد و هم تامل تا کارمان به جایی نرسد که به مانند سلطنت طلبان, کودتای 28 مرداد را قیام ملی بدانیم و یا این که کودتای 28 مرداد را طراحی دکتر مصدق برای سقوط خود و به منظور جلوگیری از افتادن ایران در شکم روسیه بدانیم و...!؟ (288404)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۰:۲۹
برای جلوگیری از خطاهای فاحش هم مطالعه ی سیاسی باید صورت گیرد و هم تامل تا کارمان به جایی نرسد که به مانند سلطنت طلبان, کودتای 28 مرداد را قیام ملی بدانیم و یا این که کودتای 28 مرداد را طراحی دکتر مصدق برای سقوط خود و به منظور جلوگیری از افتادن ایران در شکم شوروی بدانیم و...!؟ (288405)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۰:۵۱
حادثه ی 28 مرداد اگر قیام ملی نبود کودتا هم نبود .
طبق قانون مشروطه شاه نمی توانست مصدق را برکنار کند و مجلس اختیار این کار را داشت . طبق همان قانون مصدق هم نمی توانست مجلس را منحل کند . پس اگر قانون شکنی بود هر دو شخصیت مرتکب آن شدند .
در جریان یک کودتا ارتش به خیابان می آید ولی در جریان حادثه ی 28 مرداد مردم (یا حداقل گروهی از مردم)به خیابان آمدند پس از این نظر هم نگاه کنیم حادثه ی 28 مرداد کودتا نبود .
ادامه دارد (288416)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۳:۲۹
آمریکا و انگبیس به مداخله ی خود در کودتای 28 مرداد اعتراف کرده اند و در حال انتشار اسناد آن هستند و حتا برخی از مقامات آنها بطور تلویحی از مردم ایران عذر خواهی می کنند و اما شگفت آن که برخی کودتای 28 مرداد را قیام مردمی می نامند... (288484)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۳:۳۶
یک پرسش ساده پیرامون 28 مرداد ; اگر شاه می خواست مطابق قانون دکتر مصدق را عزل کند چرا شبانه دستور عزل مصدق را توسط نظامیان به او ابلاغ کرد و خود به رامسر رفت و سپس از کشور گریخت...؟! (288489)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۰:۵۸
مصدق به خاطر لجبازیهای خود و به بهانه ی استقلال و شعارهای عوام فریبانه کشور را از نظر اقتصادی در معرض سقوط قرار داده بود . بسیاری از صاحب نظران از جمله دکتر زیباکلام بر این باورند که دولت مصدق دیر یا زود به خاطر مشکلات اقتصادی سقوط می کرد.
مصدق در سالهای ابتدای حکومت شاه قدرت برکناری او را داشت اما اینکار را نکرد این خود نشان می دهد مصدق اساس سلطنت را قبول داشت .
من حساب مصدق را از اطرافیان او نظیر فاطمی ، جدا می دانم . اطرافیان مصدق خائن ملی بودند .
ادامه دارد (288418)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۱:۰۳
شما نگاه کنید بعد از حادثه ی 28 مرداد 32 ، چه اتفاقی در کشور افتاد . انقلاب سفید را در نظر بگیرید . انقلاب سفید حرکت بزرگی بود که به اقتصاد ما رونق بخشید و بسیاری از حقوق مدنی از جمله حق رای برای زنان و برابری زن مرد را تحقق بخشید.مطمئنا این مسیر به دموکراسی ختم می شد اما افسوس که روشنفکران این موضوع را درک نکردند.
من طرفدار دموکراسی هستم و سلطنت طلب نیستم و اعتقاد دارم سلطنت یا جمهوری اهمیت ندارد بلکه ماهیت یک حکومت مهم است .
دعوای شاه و مصدق دردی از ما دوا نمی کند.بهتر است به آینده بیندیشیم . (288422)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۳:۴۷
دوست خوب من;شاه آنقدر خودکامه بود که حتا علی امینی را تحمل نمی کرد; شاه آنقدر خود کامه بود که حتا دکتر صدیقی را تحمل نمی کرد ; شاه آنقدر خود کامه بود که حتا اجازه ی دفن دکتر مصدق را کنار شهدای 30 تیر نداد; شاه آنقدر خودکامه بود که همه ی مخالفین از چپ تا ملی را یا سرکوب کرد و یا به آنها اجازه ی فعالیت نداد تا این که صدای انقلاب مردم را با رهبری روحانیت شنید... (288495)
میلاد 3
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۰:۳۸
آمریکا موقعیت خود را در خاورمیانه از دست داده است . کشورهای خاورمیانه هم نمی توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند . شاید تنش در خاورمیانه منافع کوتاه مدت غرب را تامین می کرد ولی از این به بعد تنش در خاورمیانه به ضرر غزب و به نغع روسیه است . مردم ایران متحد طبیعی غرب در این اوضاع هستند و غرب باید دریابد .
بریتانیا باید خلاء آمریکا را در خاورمیانه پر کند و ابزار رسانه ای خود را در حمایت از مردم ایران قرار دهد چون چاره ای ندارد. (288108)
sh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۰:۵۱
دینی که هر گروه و هر شخصی به اسم خودش تفسیرش کنه ...فقط یه معنی داره

درست معرفی نشده...

ریشه داعش هر چی که هست..به اسم اسلام داره قعالیت میکنه و این بزرگترین ننگه برای ما به اصطلاح مسلمانا (288114)
علیرضاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۴:۱۴
نباید خودمان را گول بزنیم و بگیم داعشی ها فقط عوامل استکبار هستند , قبول کنیم که انها شعبه کوچکی از اسلام هستند, در راه عقیده خود حتی خودشان را با عملیات انتحاری تکه تکه می کنند . باز جای شکرش باقیست که اگر مسلمانم شیعه اصلاح طلب هستم . ازبس حرص میزنم نمیشد ک نگم تند روی های شدید فعلی ازاهل تسنن بیشتر هست (288223)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۱:۰۲
براستی که جای تامل دارد اما اگر بشار قدرت را مثلا ب فاروق الشرع میداد بازم داعش رشد میکرد؟ (288119)
واقع بین
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۲:۰۰
البته من موافق کارهای بشار نیستم ولی ایا در لیبی که قذافی ی مقاومت نکرد اوضاع خیلی بهتر است ؟ (288150)
میلاد
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۳:۵۷
قذافی اتفاقا مقاومت کرد و باعث شد لیبی به این روز بیفتد . اگر قذافی قدرت را به طور مسالمت امیز ترک کرده بود این اتفاق برای لیبی نمی افتاد.
البته اگر آمریکا هم حمله نکرده بود لیبی به تدریج به همین روز می افتاد چون حکومتهایی چون قذافی یک کشور را نابود می کنند .
در مصر حسنی مبارک مثل آدم کنار رفت و مصر صدمه ندید . البته در شرایط فعلی مردم مصر باید در کنار السیسی ، اخوان المسلمین را از ریشه در بیاورند .مردم مصر نباید السیسی را تنها بگذارند .
اوباما با راه انداختن بهار عربی خاورمیانه را به هم ریخت . (288212)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۲:۱۸
معلوم نيست بشار اسد رييس جمهور سوريه است يا دمشق! چون هر منطقه سوريه در اختيار يك گروهه و آسمانش هم در تسلط هواپيماهاي خارجي! تازه اطراف 30 كيلومتري دمشق هم هميشه جنگه!‌ (288161)
علیرضاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۴:۲۳
خیلی دلم میخواست بفهمم اون اقا یا خانم نروژی یا سوئدی که توی خونه نشستند وقتی این کارای داعش رو میبینند چی فکر می کنند ! (288228)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۵:۴۴
پایتخت سوریه هدف پرتاب موشک‌ و شلیک خمپاره قرار گرفت.روز پنجشنبه، ۱۶ بهمن (۵ فوریه)، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که در پرتاب موشک و خمپاره به یک محله مسکونی دمشق دست کم سه نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی شده‌اند. گروه جیش الاسلام مسئولیت را پذیرفته ..سوریه در حال فروپاشی است و عده ای از حمایت بشار اسد دست بر نمیدارند.ضمنا" ارتش آزاد سوریه 60 هزار نیروی آموزش دیده و آماده به جنگ برای سرنگونی بشار اسد دارد.سوریه در حال سقوط ابدی است. (288294)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۶:۵۱
دلم برای مردم سوریه می سوزد اما بی تفاوتی مردم سوریه باعث این وضع شد . مردم سوریه فساد گسترده در این کشور را می دیدند و بی تفاوت بودند . فیلم مدیر کل(ساخت سوریه) را یادتان است ؟؟؟ این فیلم با فیلم خنده بازار از یک جنس است . هر دو برای تخدیر آمدند .
مردم سوریه به جای تماشای فیلم مدیر کل باید در فکر ایجاد یک آلترناتیو به جای اسد می بودند .
مطمئنم اسد پشیمان است که چرا پاسخ تظاهرات مسالمت آمیز مردم را با گلوله داد .
اسد می توانست اصلاح شود اما اکنون دیر شده است و با وجود او سوریه آرام نمی شود . (288317)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۷:۰۴
امریکا باید وارد جنگ زمینی علیه داعش بشود با جنگ هوایی چیزی درست نمی شود .
البته ائتلافی جهانی برای جنگ زمینی با داعش تشکیل شود . (288323)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۱:۰۱
تحلیل شمادرجاهایی غلط است داعش در اثربهار عربی درسوریه وخشونتهای آن ایجادنشدبلکه در پادگانهای آمریکایی در عراق وتحت آموزشهای آنان در عراق واسرائیل تشکیل وجهت سرنگونی یکی از محورهای مقاومت یعنی سوریه به آنم کشور اعزام گردیدند هدف اصلی آنان هم نه فقط نظام سوریه بلکه تمام کشورهای اسلامی وکل ممالک اسلامی است ودر درجه اول هم با اعمال خود قصدتخریب چهره اسلام ومسلمین رادارندکه در اروپا درحال پیشروی سریع بود سپس تعدادی از افراد ارتش از طرف غربیها اجیرشدند که بانام ارتش آزاد(نه داعش)به فعالیت پرداختند (288420)
حاج کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۱:۲۸
مطمئن باشید داعش داره تغذیه میشه ائتلافی هم شکل نمی گیره فقط کشورها نباید بیگدار به اب نزنن چون جنگ اسیب داره هر چند دشمن ضعیف تر باشه (288433)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۲۱:۳۹
تمام‌این‌اتفاقها‌تقصیر‌اسد‌هست‌چون‌جواب‌راهپیمایی‌‌ارام‌،توپ‌و‌تانک‌نبود‌
درجواب‌اقا‌میلاد‌اینکه‌دولت‌اقای‌مصدق‌را‌ملی‌مینامد‌مگه‌با‌رای‌مردم‌انتخاب
شده،ایشون‌هم‌انتصاب‌شدن‌و‌هیچگاه‌بر‌علیه‌شاه‌نبودن،ودراخر‌ارزوی‌صلح
برای‌مردم‌سوریه‌،عراق،افغانستان،پاکستان،مصر،یمن‌دارم‌و‌ایران‌میتونه‌با‌درایت
نقش‌مفید‌وموثری‌داشته‌باشه (288436)