به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۲۷۵۶۲
250 هزار مهندس ‌و ‌‌فیزیکدان ایرانی ‌در آمریکا

ایران در زمینه فرار مغزها در جهان رتبه دوم را دارد

گروه علمي: سوال این است، بهترین فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی مکانیک پس از اتمام دانشگاه به کجا مي‌روند؟ ایران یکی از کشورهایی است که درگیر معضل فرار مغزها است.
ایران در زمینه فرار مغزها در جهان رتبه دوم را دارد
به گزارش «تدبیر»، بنیاد ملی علوم در آمریکا (NSF) طی گزارشی اعلام کرد که ایران در زمینه فرار مغزها میان سایر کشورهای جهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بسیاری از دانشجویان برای اخذ مدرک دکترا تمایل خود را برای ماندن در آمریکا اعلام کردند. بر اساس نتیجه تحقیقاتی که صندوق بین المللی پول در سال 1999 انجام داده است، ایران در میان کشورهای در حال توسعه بیشترین میزان مهاجرت را به خود اختصاص داده است.

نزدیک به 150 هزار نفر از بهترین جوانان و مغزهای ایرانی هر سال این کشور را ترک مي‌کنند. صندوق بین المللی پول در گزارش سال 2009 خود مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در میان 91 کشور توسعه یافته و توسعه نیافته بیشترین میزان فرار مغزها را به خود اختصاص داده است. این گزارش اضافه مي‌کند که این میزان مهاجرت مساوی با از دست دادن سرمایه ای بالغ بر 50 میلیون دلار در هر سال است. این گزارش متذکر مي‌شود که در حال حاضر 250 هزار مهندس و فیزیکدان ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با مدارک علمی بالا در ایالات متحده آمریکا زندگی مي‌کنند.

دولت ها باید شرایط لازم برای تحصیل دانشجویان در دانشگاه های دولتی را فراهم کنند، این یکی از شرایط سرمایه گذاری بلند مدت است. در میان تمام مراکز آموزش عالی که در سراسر کشور ایجاد شده اند، دانشکده مهندسی دانشگاه شریف به عنوان یکی از مشهورترین نهادهای علمی شناخته شده و بیشترین تعداد مهاجران به اروپا و آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است.

ورود به دانشگاه های معتبر ایران جنبه رقابتی دارد. این دانشگاه ها توسط دولت حمایت مي‌شوند. در این دانشگاه ها دانشجویان یا از پرداخت شهریه معاف هستند و یا مبلغ اندکی پرداخت مي‌کنند. در زمینه مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف به عنوان بهترین موسسه علمی در سراسر ایران شناخته شده است. داوطلبان برای ورود به دانشگاه باید در آزمونی سراسری شرکت کنند. داوطلبان به شدت دچار استرس مي‌شوند. سوالات کنکور از کتاب های درسی دوران دبیرستان طراحی مي‌شوند و دارای چهار گزینه است. در رشته ریاضیات و فیزیک، دست کم 350 هزار دانش آموز در کنکور سراسری شرکت مي‌کنند. در نهایت دانش آموزان بر اساس رتبه ای و امتیازی که به دست مي‌آورند مي‌توانند نوع رشته تحصیلی خود در دانشگاه را انتخاب کنند. دانش آموزان حداقل یک سال از عمر خود را برای آمادگی در آزمون صرف مي‌کنند.

در میان متقاضیان 4 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته اهی این دانشگاه هستند. معمولا 400 نفر از داوطلبان مي‌توانند وارد این دانشگاه شوند. دانشجویان پذیرفته شده به مدت 4 سال در دانشگاه درس مي‌خوانند تا بتوانند مدرک کارشناسی خود را بگیرند. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی یا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر مي‌کنند و یا در ایران مي‌مانند و تلاش مي‌کنند تا شغلی مناسب با تحصیلات خود بیابند.

بر اساس نتایج آماری به دست آمده در سال 2011 و 2012 در حدود 8/48 از کل دانشجویان پس از فارغ التحصیلی کشور را ترک مي‌کنند. از سویی دیگر موج جدیدی از مهاجرت ها درست دو سال بعد روی مي‌دهد، زمانی که دانشجویان فوق لیسانس خویش را گرفته و برای کسب دکترا از ایران خارج مي‌شوند. بر اساس نتایج آماری موجود، بین سال های 2011 و 2012 ایالات متحده آمریکا مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی بوده است. کانادا پس از آمریکا بیشترین درخواست مهاجرت را داشته است. بر اساس تحقیقات نهاد ملی علوم 89 درصد کسانی که به آمریکا پرواز کرده اند پس از اخذ مدرک دکترا در این کشور اقامت گزیدند.

نویسنده: محمد حسین دارایی، دانشجوی مدرسه مهندسی جک بکسین
منبع: وب سایت دانشگاه کالیفرنیا سانتاکروز

۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۱:۲۶
مگه چقدر نخبه داریم که هرسال 150 هزار تاشون برن خارج؟؟؟؟

من 10 تا از دوستام رفتن ، از این تعداد 3 تاشون نخبه بودن بقیه شون عادی بودن (197592)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۴۷
من هم موقعيتشو داشتم صدباره ميرفتم

در ضمن توكشور ما قدر نميدونن وگرنه تك تك ايراني ها نخبه اند (197663)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۲:۵۲
خب آخه یه چیزی بگید که با عقل جور در بیاد.
مگه ما چند تا نخبه داریم که در سال 150 هزار نفر مهاجرت می کنن. (197595)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۱۹
شما هروقت تونستی آمار معتاداتو بدست بیاری بعد تعداد نخبه ها هم بروز پیدا میکنه
اینو وزیر علوم اصلاحات گفته نه احمدی نژاد (197655)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۳:۰۲
ایران تا 100 سال دیگه هم هیچ حرکتی نمیکنه
1404 که هیچ 1504 هم ما با این وضعیت به هیچ کجا نمیرسیم
استاد مهندسی مکانیک ما دکتراش رو از آمریکا گرفت و برگشت ایران
برای تحقیقاتش یه وسیله ی آزمایشگاهی میخواست،قیمتش حدود 80 90 میلیون بود
دانشگاه چیکار کرد؟کاش میگفت بودجه نداریم،برگشته بهش گفته 2 میلیون ما وام میدیم بقیشو خودت باید جور کنی،اونم یک ماه بعدش برگشت آمریکا
پارس جنوبی متوسط حقوق یه مهندس هزار دلاره،قطر تو همون پارس جنوبی 10 هزار دلار میده حالا شما باشی چیکار میکنی؟ (197596)
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۳:۵۲
میرن جایی که ارزش دارند و براشون احترام قائلند
بمونن ایران واسه 450 تومان از صبح تا شب کار کنند که چی؟؟؟؟
اونم اگه کار پیدا شد (197598)
آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۷:۲۶
نه مرگی برایمان آرزو میکند نه مردمش به خیابان می ریزند تا پرچم سوزی کنند. ساکت و آرام با هزینه های خودمان برایشان آبادانی و رفاه به ارمغان می بریم و بهترین گل دسته های کشور را به هزار منتت و تمنا تقدیمشان می کنیم. نه امریکا مقصر است نه جوان عزیز بلکه پایه های سست اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور مسبب این فاجعه در کشور می باشد. (197602)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۸:۵۰
آفرین.........
ما هنوز تو این گیریم که بگیم مرگ یا نه یا پرچم بسوزونیم اما اونا به راحتی جواب ما رو اینجوری میدن که البته اینم از خود ماست.....!
واقعا متاسفم........... (197690)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۹:۱۰
لطفأ به برنامه خبری ۲۰/۳۰بگید جواب بده
واقعأ این برنامه دیشب به چه علت تهیه شده بود
اینها انحصار طلب و بی منطق نیستند (197604)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۹:۱۸
میخواهید دلیلش رو بهتون بگم یه خبر تو همین سایتتون زده بودید که راجع به پوشش بود این مساله مهاجرت نخبگان و دراصل نابودی مغزها فقط متعلق به ما نیست در کل منطقه هم رایجه به جای اینکه به فکر پیشرفت کشورشان باشند هنوز در تصمیم گیری برای نوع لباسشان مانده اند درج کن (197605)
دکتر احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۹:۳۸
فرار مغز ها نداریم. هر کسی بنا به تشخیص خود در هر جایی می تواند زندگی کند.
شما هم اگر می خواهی برو. (197607)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۰۹:۵۰
به نظر من 90 درصد برای آزادی های اجتماعی ایران رو ترک میکنن حتی نخبه های ما (197609)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۰۱
شاید فرار مغزها نتواند عمق فاجعه را بیان نماید، فرار ژن ها به واقعیت تلخی که این سال ها دچارش شده ایم نزدیکتر است، چرا که با فرار یک نخبه یا نابغه در واقع ایران ژن این فرد را از دست داده است و این یعنی از دست دادن یک نسل نخبه!
حال ما باید واحسرتا و وااسفا را برای چه بگوییم؟!!!! (197610)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۱۵
اینجا بمونند که چی بشه. فقط عمرشون تلف میشه. (197613)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۱:۰۶
این واقعیت بسیار تلخی است که باید به حال مردمی که اینچنین سرمایه های اصلیشان را از دست میدهند گریست.
ضمنا خواستم از بهار خواهش کنم زین پس بجای تصویر آقای رسایی از یک گلدان استفاده کنه بخدا ما گناه داریم. (197615)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۲:۴۶
بمونن ایران که یه پسر یا دختر بیاد به نوع یا رنگ لباسش گیر بده و فردا واسه یه لقمه نون به این در و اون در بزنه آخر سال هم هی در جا بزنه؟ کسی که سرمایه مالی خوب و پارتی درست حسابی نداره با این وضعیت موجود بزنه بیرون اگه بگم ۱۰۰٪ خوشبخت نشه اما مطمئنم ۱۰۰۰٪ بدبخت نمیشه (197623)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۳:۰۲
من 15سال سابقه کار مهندسى دارم با مدرک فوق ليسانس از بهترین دانشگاه کشور و سابقه خوب تو پروژه هاى بزرگ اين مملوت اما الان بيکار خونه نشستم با دو تا بچه و کلى مخارج ، چرا؟ چون تحريميم ، چون باند باند بازيه ، اون چند نفر تازه فارغ التحصيل هم به من نگاه ميکنن که در ميرن، دوستاى من الان تو آمريکان با بورس همين وزارت علوم رفتن ميگن اينجا خيالت راحته که با برادر اوباما هيچ فرقى ندارى ، راستى نگفتى چند نفر اين نود درصد که برنميگردن فرزند مقاماتن ، دوستم ميگفت باورت نميشه که بيشتر همکلاسي هام. تازه اونم تو يه دانشگاه فرزندان مقامات ذى نفوذ و نوه و نواده.... هستند. (197626)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۱۱
شما درست میگید اما اگه از جانب فرزندایه مقامات به این مسئله نگاه کنی می بینی اونها هم مثل شما دلشون از وضعیت مملکت خونه ضمن اینکه مسببایه این وضعیت اقوام درجه یکشونم هستن پس حق میدی بهشون که خروج از مملکت و دوری و دوستی با اقوام رو ترجیح بدن (197650)
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۲:۳۷
کسی که 15 سال سابقه کارمهندسی داشته باشه غیرممکنه بیکارباشه. (197737)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۳:۴۸
من خودم دانشجوی ارشد شریفم و در اولین فرصت ممکن هم خواهم رفت (197630)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۳:۵۵
ارقامی که نوشتی معقول نمیاد ضرر سالانه 50 میلیون دلار برای مهاجرت 150 هزار نفر یعنی ضرر 330 دلاری بابت هرمتخصص اشتباهه (197632)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۰۰
50 میلیارد دلار یعنی 333 هزار دلار یعنی 1 میلیارد تومن به ازای هر نفر ! (197648)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۴:۲۶
حداقل توکشورهای دیگه میتونن به یه جایی برسن. (197637)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۵:۴۷
به چه امیدی برگردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (197646)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۸:۵۱
اولا هرکه مدرک دانشگاهی داشت نخبه نیست . دوما اکثرا همه میخواهند بروند نخبه و غیر نخبه ندارد , منتها مشکل ویزا دارند که دانشگاهیان ممتاز از شانس ویزای تحصیلی استفاده میکنند و راحتتر میرن. (197691)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۰:۵۳
صد البته
کشور، برای بشری مثل تو اصلا جایی نداره (197723)
اسی
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۱:۰۹
من خودم اگر خدا بخواهد قصد رفتن دارم چون به جای حمالی مفت اینجا حداقل یک پول دارم از خودم.
اما اینم بگم که آنجا سخت میگذره مخصوصا مجردی.
انتخاب کنید. (197725)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۲:۱۲
آمار افرادی تحصیل کرده بیکار به قدری زیاد است که هیچ انگیزه ای برای جوانان نمی ماند که بخواهند در ایران ادامه تحصیل بدهند. (197732)