به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۰:۱۰
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۳۰۴۳۱
دست و پا زدن‌هاي افراطيون براي چيست؟

علت اعتراض به دیدار با آيت‌الله اصلاح‌طلب

گروه سياسي: یک عضو گروه «جبهه پایداری» گفته که تعدادی از نمایندگان روحانی مجلس نامه ی تذکر به رییس جمهور را در اعتراض به ملاقات معاون اول رییس جمهور با آیت الله صانعی امضا کرده اند؛ نامه ای که بیش از هر چیز سیاسی به نظر می رسد ناشی از عصبانیت این جریان سیاسی از «شکست کاندیدای خود» و «انتخاب کاندیدای مورد حمایت این مرجع تقلید» در 24 خرداد 92 باشد.
علت اعتراض به دیدار با آيت‌الله اصلاح‌طلب
به گزارش انصاف‌نیوز، آیت الله صانعی یکی از مراجع تقلید است که دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه هیاتی از دولتی ها از جمله حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور در سفر اخیر با مراجع تقلید، با وی نیز دیدار کرده اند. تعداد کل نمایندگان روحانی 27 نفر و تعداد کل نمایندگان مجلس 280 نفر است. با توجه به اینکه حدود دو سوم نمایندگان در جلسه ی شنبه حضور داشتند، احتمال می رود که تعداد امضا کنندگان این نامه حداکثر زیر 20 نفر باشد.

حمید رسایی، نماینده مجلس از نزدیکان آیت الله مصباح یزدی و حامیان سخت 8 سال احمدی نژاد بود که معمولا مواضع سیاسی او در میان اصولگرایان نیز در اقلیت است اما سکوت اصولگرایان میانه رو گاهی به شنیده شدن صدای او به عنوان صدای اصولگرایان کمک کرده و در موارد بسیاری باعث تخریب کل این جریان سیاسی شده است.

وی به خبرگزاری فارس گفته است: «پس از انجام دیدار هفته گذشته معاون رییس جمهور با شیخ یوسف صانعی که به عنوان آخرین دیدار و پس از دیدار با مراجع عظام تقلید صورت گرفت، روحانیون مجلس با امضای تذکری خطاب به رییس جمهور از ایشان خواسته اند که به معاونین و وزرا و مدیران اجرایی به منظور حفظ حرمت جامعه مدرسین حوزه علمیه تذکرات لازم را بدهند. جامعه مدرسین در سال ٨٨ پس از مکاتبه برخی از مومنین در این باره با توجه به مواضع شیخ یوسف صانعی اعلام کرد که بر اساس تحقیقات به عمل آمده و پس از جلسات متعدد، آقای صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت است».

مرجع تشخیص نیست

نظر تعدادی از مراجع درباره ی بیانیه ی جامعه ی مدرسین علیه آیت الله صانعی در سال 88 در پی می‌آید:

- دفتر آیت الله سیستانی: در این موارد نظر شخص مقلد ارجح است. جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست.
- دفتر آیت‌الله جوادی آملی: در این موضع تشخیص به عهده خود مقلد است و اگر قول و حرف جامعه مدرسین برای مقلد حجت است باید از پیروی از آیت الله صانعی برگردد.
- دفتر آیت الله مکارم شیرازی: در ادامه پیروی از آیت‌الله صانعی ایرادی وارد نیست و همانطور که امام خمینی دیدگاههای سیاسی آیت‌الله منتظری را مردود می‌دانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان هم‌چنان مقلدانی داشتند، در موضوع آیت‌الله صانعی نیز به همین‌گونه برخورد شود.
- دفتر آیت‌الله موسوی اردبیلی: ادامه ی تقلید از آیت‌الله صانعی بلامانع است.
- دفتر آیت‌الله نوری همدانی: به سادگی نمی‌توان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت الله صانعی پیروی می‌کند می‌تواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.

شیخ اصلاح طلب

یکی از دلایل حساسیت ها نسبت به آیت الله صانعی، مواضع سیاسی و حمایت از جریان سیاسی اصلاح طلب در کشور است؛ جریانی که بر خلاف جریان رقیب به عنوان خط امامی شناخته می شد و در کنار آیت الله صانعی از نزدیک ترین نیروهای سیاسی و مذهبی به امام خمینی (ره) بودند.

جامعه ی مدرسین از زمانی که امام در قید حیات بود مواضع سیاسی متفاوتی با جریان چپ داشت و از اعلام این موضع نیز امتناع نمی کرده است؛ جامعه ی مدرسین در سال 76 رسما از حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، عضو این تشکل در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد، کاندیدایی که رقیب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز بود. در آن انتخابات کاندیدای جامعه ی مدرسین شکست سنگینی خورد و کاندیدای مورد حمایت آیت الله صانعی و مجمع محققین و مدرسین حوزه ی علمیه ی قم و عضو مجمع روحانیون پیروز شد.

در سال 84 اعضا به اجماع نظر نرسیدند ولی 24 نفر از آنها با صدور بیانیه ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی حمایت کردند. در آن انتخابات هاشمی حامیانی هم اصلاح طلب و هم اصولگرایان داشت، از جمله بخشی از موتلفه و جامعه ی روحانیت. سال 88 هم جامعه ی مدرسین از محمود احمدی نژاد، کاندیدای اصولگرایان حمایت کرد، کاندیدایی که رقیب اصلاح طلبان بود. در این انتخابات آیت الله صانعی مانند انتخابات های قبلی از کاندیدای اصلاح طلبان حمایت کرد، همچنان که مجمع محققین و مدرسین چنین موضعی گرفت.

در سال 92 هم کاندیدای جامعه ی مدرسین، رقیب کاندیدای اصلاح طلبان بود. آیت الله محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان (ناظر انتخابات)، بعد از انتخابات در مصاحبه ای با مهر به روند تصمیم گیری برای حمایت جامعتین (جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) از دکتر ولایتی پرداخت و از اینکه سه نفر از علاقمندان مصباح یزدی در پایان تصمیم آن را قبول نکردند، گلایه کرده است. در این انتخابات جریان مصباح یزدی از دکتر جلیلی حمایت کرد. در این انتخابات نیز آیت الله صانعی و همچنین مجمع محققین و مدرسین از دکتر حسن روحانی حمایت کرده بودند.

تفکر مصباح و خط امام

در حالی که جریان سیاسی نزدیک به آیت الله مصباح (از جمله جبهه ی پایداری) در زمان زندگی امام خمینی و دوران مبارزه علیه رژیم شاه، نه تنها چنین ارتباطی نداشته اند، بلکه نگاهی عکس نیز وجود داشته، به طوری که حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری، از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر اسبق کشور سال 1387 در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله توسلی، مسوول دفتر امام خمینی گفته بود:

«پس از شهادت جناب حاج شیخ فضل‌الله محلاتی، برادران سپاه با بیت امام تماس گرفته و به حاج‌احمد‌آقا گفتند، اگر امام تأیید کند، آقای فلانی را به عنوان جانشین آقای محلاتی خدمتتان معرفی می‌کنیم. آقای توسلی می‌گفت: تا مرحوم حاج‌ احمد آقا این پیام را به امام رسانید، امام به رسم عادت همیشگی‌شان که مخالفتشان را با پشت دست نشان می‌دادند، با دستشان به او اشاره کرده و گفتند: "نخیر؛ من بیایم این آقا را به عنوان نماینده خودم در سپاه بگذارم که برود منویات و نظرات پدرخانمش [آقای مصباح] را پیاده کند و سپاه را وارد این مسائل نماید؟". حاج احمد آقا که لحن ناراحت و نگران امام را دید، به امام عرض کرد: "آقا این نظر من نبود. نظر فرماندهان سپاه بود که خدمتتان عرض شد"، که امام باز با همان لحن فرمودند: "نخیر، نمی‌شود. شخص دیگری تعیین ‌شود"».