به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ساعت ۰۰:۲۱
کد مطلب : ۱۳۶۹۳
وام مي‌دهند، استخدام مي‌كنند و ...!

اين روزها در سيستم اقتصاد و اداري چه مي‌گذرد؟

گروه اقتصادي: در روزهاي پاياني دولت احمدي‌نژاد چه اتفاقاتي در عرصه اقتصاد و سيستم اداري كشور در حال وقوع است؟ با اين توضيح ضروري كه مستندات اين گزارش، بطور كامل از خبرها و مطالب رسانة‌هاي اصولگرا است، به نظر مي‌رسد مراحل نهايي طرح «زمين سوخته كردن اقتصاد كشور» در فاز نهايي و هفته‌هاي پاياني روندي پرشتاب، جهشي و ... پيدا كرده است. بخوانيد:
اين روزها در سيستم اقتصاد و اداري چه مي‌گذرد؟
اشکان بنکدار جهرمی

 روز دوشنبه يك خبرگزاري خبر داده بود كه سيستم بانكي به همه افراد متقاضي وام كه چندسال در نوبت قرار داشته‌اند، به يكباره به همه آنان قرار است وام‌ها را پرداخت كند! روزنامه خراسان هم روز شنبه نوشت: بر اساس دستور اخير يکی از وزرای اقتصادی مقرّر شده تمامی بخش‌هاي اين دستگاه دولتی آمار مورد نياز خود درباره‌ي استخدام نگهبان و سرايدار در سطح کشور را حداکثر تا آخر تيرماه به سازمان مرکزی وزارتخانه ارسال کنند تا استخدام ها و جذب افراد صورت بگیرد.

سايت آينده‌آنلاين هم نوشته است: در نهایت تأسف آن چه این روزها از سوی دولتی ها انجام مي‌پذیرد بیش از پیش درد به دل تمام کسانی مي‌کند که به منافع ملی این کشور مي‌اندیشند. استخدامهای فلّه‌اي و حاتم بخشی‌هاي سراسر شبهه دارِ دولت که ذیلاً به آنها و دلایل رخدادشان خواهیم پرداخت تماماً نشان مي‌دهد افرادی در دولت با سوء استفاده از آخرین روزهای قدرت خود، در حال انجام استخدام‌هاي بی رویه و بی مبنا هستند تا نیروهای نزدیک و نورچشمی و آشنایان خود را به استخدام دولت در آوردند.

این سایت همچنین مي‌نویسد: این رویه در چند ارگان مختلف گزارش شده و به عنوان نمونه گفته مي‌شود در یکی از بخشهای ریاست جمهوری، بیش از هزار نفر در حال استخدامند که برای بسیاری از آنان، پست هایی هم رتبه با معاون وزیر و مدیر کل تعیین مي‌شود. "

تصميم به استخدام فلّه‌اي نيروهای منصوب به تيم رسانه‌اي دولت در مؤسسه‌ي ایران نیز اقدامی در راستای باقی ماندن عقبه‌ي رسانه‌اي یک جریان خاص در اصلی ترين روزنامه دولتی ارزيابی مي‌شود. سایت «شفاف» در این باره مي‌نویسد: ليست منتشره از افرادی كه برای استخدام آنها در مؤسسه‌ي ايران توافق شده، مملو از افرادی است كه كمتر از چهار سال از حضور آنها در مؤسسه‌ي ايران مي‌گذرد و برخی حتّی فقط سابقه‌ي چندماه فعاليت در اين مؤسسه را دارند.

سایت «الف» نیز در این مورد نوشت: اصل ماجرا برسر این است که عده‌ای قصد دارند تا با رفتن دولت نیز صندلی‌های خود را ترک نکنند. این افراد که به یقین دریافتند پس از ۱۲ مرداد جایی در روزنامه ارگان دولت نخواهند داشت از ماه‌ها قبل تلاش می‌کنند تا خود را از حالت قراردادی خارج و جزو کارمندان رسمی دولت کنند. در صورت رسمی شدن این افراد دولت آینده نمی‌تواند به راحتی روزنامه خودش را از وجود اطرافیان مشایی خالی کند و مجبور است آنها را تحمل کند.

سایت «صراط» نیز با ورود به این موضوع به نقل از ميعاد صادقی فرمانده بسيج مؤسسه‌ي مطبوعاتی ايران مي‌نویسد: بسياری از افرادی كه نامشان در ليست مذكور آمده نزديكی فراوانی به تيم رسانه‌اي كنونی دولت دارند و در ميان اين ۱۴۰ نفری كه استخدام شده اند افرادی وجود دارند كه دارای مشكل امنيتی هستند و به دليل فعاليت در نشريه همت نمی توانند در هيچ دستگاه دولتی استخدام شوند اما به راحتی وارد اين مؤسسه شده اند. وی با اشاره به اخراج نیروهای با تجربه‌ي این مؤسسه در اواخر سال ۹۱ تأکید مي‌کند: "حرف ما اين است اگر ۱۳۶ نفر از اين مؤسسه به بهانه‌ي چابك سازی مجموعه اخراج شدند، چطور ظرف سه ماه پس از آن نيروی جديد الورود وارد مجموعه شدند؟ "

و اما دلیل چنین اقداماتی که مغایر با سیاستهای کلی نظام در جهت کوچک نمودن نهاد دولت است و مضافاً ضربه‌اي است بر پیکر نحیف اقتصاد این آب و خاک ـ که البته ضعفش را نیز مدیون بی سیاستی های‌ي ۸ ساله‌ي دولت اخیر است ـ چه مي‌تواند باشد؟
به نظر مي‌رسد جریانِ حامی دولتِ احمدی نژاد در صدد اجرای طرحی دو سر باخت برای دولت منتخب است بدین معنا که با استخدام چنین افرادی و پذیرفته شدن اجباری آنها از سوی دولتِ منتخب، این جریان مي‌تواند سیاستهای پر و بال ریخته‌ي خود را توسط عناصرش دنبال کند و یا حد اقل در انجام برنامه‌هاي خواست مردم ایجاد اشکال نماید و اگر دولت جدید مصّر بر انجام مطالبات مردم و تعیین عناصر هماهنگ با خود در این راه باشد که مجبور است به اخراج عده‌اي از این افراد تن در دهد که نتیجتاً متهم به برخورد حذفی و دچار مشکلات فراوان دیگری خواهد شد.

دوّمین دلیل این که چنین استخدامهایی بار مالی زیادی را بر بیت المال تحمیل خواهد کرد که برای دولت جدید کمرشکن خواهد بود پس به نظر مي‌رسد دولت فعلی قصد ندارد جز زمینهای سوخته چیزی را برای دولت آتی باقی گذارد. در نهایت این که اقداماتی این چنینی در کنار حاتم بخشی‌هاي دولت در واپسین روزهای قدرت، جز تلقی سپاس و تشکر در مقابل کارکرد متلمقانه‌ي آنها نمی‌تواند به ذهن متبادر سازد. نماینده‌ي رئیس جمهور منتخب در امور انتقال دولت، نسبت به واگذاری نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما مي‌گوید: اگر واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما با این نیت (قدردانی متقابل) صورت نگرفته باشد باز هم ممکن است این گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رئیس جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلاً با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین المللی قصد جبران آن را داشته است.

به گفته آقای ترکان اگر "دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و مي‌توانستند مثلاً شش ماه قبل این کار را انجام دهند نه اینکه بعد از قدردانی از رئیس‌جمهور چنین کاری را انجام دهند." آخر سخن این که کارهای این چنینیِ دولتی‌ها با توجه به عواقب منفی آنها نشان مي‌دهد که جریانی خاص با سوء استفاده از قدرت تا واپسین روزها نیز سعی در انجام هوسهای خود دارد حتی اگر به قیمت نابودی منافع ملی تمام شود.

۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۰:۳۶
اين روزها مثل هميشه بخور بخور است! (91058)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۳:۵۶
البته با شدت بیشتر! (91109)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۲:۰۴
وزیر صنعت و معدن گفته پشت پرده گرانی ها را نمی توانیم افشاکنیم. این خود نشان می دهد که پشت پرده گرانی ها خود دولت و اطرافیانشان هستند. کیست که نداند احمدی نژاد حتی به شخصی مثل هاشمی و لاریجانی رحم نکرد و هرچه خواست گفت حال چطور ممکن است سکوت کند!!!!؟ خدایا ما را از شر چاپلوس ها و دروغ گو ها و فریبکاران نجات بده. (91084)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۳:۵۹
من اگه مسئول باشم
تمام كساني كه تو اين يك ماه استخدام شدن رو بيكار ميكنم !

يكي مث ما درس ميخونه تو هزار تا استخدامي شركت ميكنه
بعد اينجوري راحت و آسوده ديگران رو ميبرن سر كار !

عدالت ، عدالت كه ميگن همينه؟؟؟
شهيد مظلوم كه ميگن .... اي خدا ! (91110)
کارمند شهرداری
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۵:۴۱
متاسفانه این موضوع در شهرداری هم در حال انجام است.یک آقایی به نام....تازگیها لیست پانصد نفره ای رو میخواست جذب کنه که با مقاومت دکتر پورزرندی معاون مالی شهرداری تهران مواجه شده و فعلا موضوع مسکوت مانده است.این آقا به اندازه کل تاریخ شهرداری آدم آورد تو شهرداری و در مقابل انتقادها هم فقط میگه دستور قالیبافه و من کاره ای نیستم. خدا حفظظ کنه دکتر پورزرندی رو که تنها کسی هستن که هوای پرسنل شهرداری رو دارن
شک ندارم از اگر این لیست پانصد نفره رو نگاه کنید چهارصد نفرشون از خراسان هستن (91120)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۶:۳۱
آقای روحانی شما در میان پرسنل شهرداری بیشترین رای را داشتید
پس رییس جمهور ما هم هستید.لطفا به داد ما برسید.اینجا همه بعد از خدا چشم امیدشان به شماست لطفا کمک کنید یکی از آقایام محسن رضایی یا محسن هاشمی شهردار بشوند
ما دیگه لهجه مشهدی گرفتیم به خدا (91360)
۱۳۹۲/۰۴/۲۶ ۰۵:۳۷
من تو تهرانم ولي شهرداري مشهد كار ميكنم!!هركي نكته رو گرفت لايك كنه (91798)
توسی
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۷:۱۷
انشا... دولت جدید همه استخدامهای اتوبوسی را اتوبوسی اخراج و پالایش کند (91127)
حمید
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۹:۰۹
اینجا همه چی درهمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (91139)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۹:۳۳
اميدوارم آقاي روحاني تدبير درستي در مورد اينها بگيرد، بايد جلوي اينها ايستاد مطمئن باشند كه مردم اگر همه واقعيات را بشنوند از اخراج اينها ناراحت نميشوند و هيچ اعتراضي نميكنند. (91144)
حسین
United States
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۰:۲۳
خوبه که قانونی تصویب شود که قوه مجریه درشش ماه پایانی مصوبه ای نداشته باشد بلکه کارهای باقی مانده را دنبال نماید تا سیاست زمین سوخته احیا نشود . (91157)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۴:۰۴
+++++++++++++++++++++++++++++................ (91276)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۰:۳۱
من فكر ميكنم با يك ديدگاه ميشود مشكل را حل كرد و آن تنها "شايسته سالاري" است :
دولت روحاني ميتواند تنها در ظرف چند ماه كليه افراد بي صلاحيت را چه با غرض و چه بي غرض كنار گذاشته و يا به حاشيه ببرد نه با اين ديد كه از آنها بهانه بگيرد ، بلكه با اين ديد كه ايران براي آباد شدن واقعا نياز به افراد با صلاحيت و لايق دارد و چنين افرادي نه كاملا ؛ كه عمدتا نالايق و غير متخصص هستند . از سوي ديگر اعتدال خط مشي مشخص دولت روحاني است و هر گونه افراط قطعا بايد با حذف روبرو شود كه مورد تاييد همه مردم خواهد بود و چنانچه حقي از فردي ضايع گردد اين وظيفه برعهده قانون و رسانه هاي آزاد است كه رسيدگي و اطلاع رساني كنند و هر دوي اين موارد مورد تاييد روحاني و دولت او بوده و خواهد بود . لذا آنقدرها از اين عملكرد دولت دهم نبايد نگران بود. (91160)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۱:۳۲
اینجانب داری دوفرزند هستم که تحصیلات دانشگاهی شان را به اتمام رسامده اند و 3 سال است که بیکار هستند و به هرکجا که مراجعه می نمایند با پاسخ منفی برای استخدام مواجه می شوند - اگر عدالتی باشد..... (91175)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۳:۵۲
كل دوران دانشجويي وفارغ التحصيلم درزمان احمدي نژاد بود4سال درس خوندم مهندسي كامپيوتر گرفتم و4سال هم بيكارم هزارتا ازمون شركت كردم قبول ميشم ولي توي مصاحبه ردم ميكنن. . . . همه جا ردم ميكنن با اينكه ميتونم دروغ بگم ولي نميگم چون اعتقاد دارم همه دريك قبر دومتري قرار ميگيريم وعذاب اون دنيا رو براي خودم نمي خرم ولي واقعا تاسف برانگيزه. . . . (91268)
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۴:۵۹
باید از این دولت تقدیر کرد!!!!! (91305)
بی نوایان
۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۹
پدرم یک پایش را در حین خدمت در اداره راه آهن زیر قطار از دست داد 5برادر بیکاریم به همه جا سر زده ایم اما کاری نمی دهند چون پارتی نداریم حتی غرامت نقص عضو پدرم را نیز بالا کشیدند دوستان اگر در تهران راه و چاهی سراغ دارند تا احقاق حق نماییم لطفا راهنمایی کنید
قبلا از محبت شما سپاسگذارم (91311)