به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۰۴
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۵۱۹۴۴
توسعه و تحصیل با رویکرد مقاله‌محوری!

نشرمقاله در ژورنال‌های‌خارجی يعني علمي‌شدن؟

...دانشگاههایی که تنها به ارائه مقاله در ژورنالهای بین المللی اکتفا نمایند و نتوانند مشکلات جامعه ایرانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، را حل کنند، مراكز علمي کاربردی برای کشور نخواهند بود...
نشرمقاله در ژورنال‌های‌خارجی يعني علمي‌شدن؟
عطا افشاریان
گروه علمي: تحصیلات عالیه و اشتغال، دو پارامتر مهم برای خانواده های ایرانی بخصوص در دهه هفتاد و هشتاد بوده است، به گونه ای که در دهه هشتاد و اواخر دهه هفتاد حجم عظیمی از داوطلبان کنکور کارشناسی وجود داشت. با بزرگ شدن جمعیت جوان کشور، این تقاضا به کارشناسی ارشد و دکتری منتقل گردید. 

در واقع مي‌توان گفت که جوانان کشور ما بهترین سالهای زندگی خود را روی نیمکت‌های درس و دانشگاه گذرانده اند، این در حالیست که اگر برنامه ریزی شغلی مشخص با درآمد مکفی از سمت دولت برای این افراد وجود داشت، شاید بسیاری از این دانشجویان به مقاطع بالاتر تحصیلی نمی رفتند و یا حتی از تحصیل در دانشگاه سر باز مي‌زدند. 

در واقع تحصیل به عنوان عامل اشتغال، خصوصا در رشته های فنی، دیده مي‌گردید که همین عامل سبب وجود ازدحام تقاضا در رشته های فنی و پزشکی بوده است. عدم وجود نظم مشخص در اشتغال و همچنین تورم افسار گسیخته در کشور و عدم وجود ثبات، همه به عاملی تبدیل شده است که در نهایت منجر به وجود تقاضای تحصیل بیهوده در دانشگاهها گردیده است. اگر نظر سنجی صحیحی صورت گیرد، شاید عده زیادی از دانشجویان در رشته ای تحصیل مي‌کنند که علاقه ای بدان ندارند و تنها از سر اجبارهای اجتماعی، سالهایی از زندگی خود را در دانشگاه مي‌گذرانند تا فردا چه آید. 

باید توجه داشت که این موارد هزینه های اجتماعی و مادی است که کشور و جوانان متحمل مي‌گردند. در واقع جوانانی هستند که اگر زمینه اشتغال و ایجاد کار برای آنها فراهم گردد چه بسا به دنبال تحصیل عالیه نباشند و یا ترجیح دهند تحصیلات را در کنار کسب و کار خود ادامه دهند. به طور حتم تحصیل پیوسته تا مقطع دکتری تنها برای عده ای خاص که واقعا طالب و جویای مطالعه و تحقیق هستند، جذاب است و برای عده بسیاری صرفا پلی است به سمت اشتغال. مسلما از جامعه دانشگاهی که برای اشتغال و دغدغه نان تحصیل نماید و یا همواره در فکر آینده کاری خود باشد، دانشمند و یا محقق تولید نخواهد شد و یا میزان آن بسیار پایین خواهد بود. 

در تاریخ ایران، مدارس نظامیه نمونه بارزی از نوع تفکر آموزش عمومی حاکم بر ایران بوده است. در این مدارس، که حوزه های علمیه بازمانده آنها هستند، تمام علوم تدریس مي‌گشت و در واقع حکم دانشگاههای امروزی را داشتند. همه این مدارس دارای درآمدها یا بودجه هایی از دولتهای بزرگ قرن ششم تا نهم بوده اند که سبب استقلال مالی اساتید و همچنین شاگردان مي‌شده است و حجره هایی نیز برای مسکن شاگردان در نظر گرفته بوده اند. 

این تدبیر از اندیشمندی چون خواجه نظام الملک به یادگار مانده است و طی چندین سال وزارت ایشان و در زمانی اتفاق افتاده است که اروپا در حال دست و پا زدن در خرافات قرون وسطایی بوده است. مدارسی که هزینه شاگردان و اساتید تا حد زندگی نسبی پرداخت مي‌گردیده است تا این افراد تنها غم تحصیل داشته باشند و از همین مدارس است که اندیشمندان قرن ششم تا نهم پا به عرصه مي‌گذارند و پس از آن با به روز نشدن این مدارس، خورشید علم و توسعه برای همیشه در کشور رو به غروب مي‌رود.

وظیفه دولتمردان است که تحصیل و تحصیلات عالیه را برای هر فرد ایرانی ممکن سازد و دغدغه معیشت و نیازهای اولیه را از جامعه حذف کند. دوران ثبات و رشد اقتصادی و همچنین آزادی فردی و اجتماعی، با شکوفایی استعدادها و رشد علمی همراه بوده است. بدون ثبات سیاسی و اقتصادی، شکوفایی علمی امکان پذیر نخواهد بود. ایران در شرایط ویژه ای به سر مي‌برد و با همکاری و تعامل با دانشگاههای دنیا، بخصوص اساتید و دانشمندان صاحب نام ایرانی در کشورهای غربی، مي‌تواند به قطب علمی کشورهای اسلامی تبدیل گردد و با توجه به وضعیت همسایگان آن، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مهاجرت علمی و تولید محتوا و علم گردد. این وضعیت به طور حتم نیاز به سیاستگذاری صحیح و تغییر شرایط اجتماعی دارد و لازمه آن برگشت به عقب و تداعی و بازسازی حکومتهای سلجوقی یا صفوی نیست بلکه لازمه آن حرکت رو به جلو با الگو گیری از کشورهای توسعه یافته همراه با حفظ فرهنگ و هنر ملی است. 

دانشگاههایی که تنها به ارائه مقاله در ژورنالهای بین المللی اکتفا نمایند و نتوانند مشکلات جامعه ایرانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، را حل کنند، مراكز علمی کاربردی برای کشور نخواهند بود بلکه پلی هستند برای تربیت کارگران متخصص برای جوامع توسعه یافته! رویکرد مقاله محوری بدون خروجی مناسب برای جامعه ایرانی که مشکلات آن نیاز به تدبر و تفکر و برنامه ریزی دارد تا تکنولوژی و فناوری و اختراع، تنها منجر به ایجاد آمارهای واهی خواهد شد.

آمارهایی که هر روز از رسانه ها مي‌خوانيم و مي‌شنویم که ما در فلان تکنولوژی بومی هستیم و یا در فلان فناوری در چند کشور محدود تولید کننده قرار گرفتیم اما با گذشت زمان مشخص مي‌شود که مونتاژی بیش نبوده است. وقت آن است که سر خود را از برف بیرون آوریم و حقایق دنیا را ببینیم و جایگاه خود در دنیای نوین را هر چه زودتر بیابیم.

ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۷:۵۵
این ارز است که بخاطر چاپ مقالات دارد از کشور خارج می شود...حسابش را کرده اید.....(خیلی ادبی شد) (248399)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۱:۰۹
ببسیاری از مقالات و تزها در علوم پزشکی توسط انترنها و رزیدنتها در کمال بی میلی و بی دقتی بر اساس خلاصه پرونده هایی که بسیار بی دقت نوشته شده اند تهیه میشوند و اغلب مقالات ارسالی حاصل این تزهاست که بسیاری از دیگر مطالبشان کپی کامل کتابها و حتی خریداری شده از مراکز کامپیوتری هستند ! و گاه بطور عمد آمار آنها دستکاری میشود تا نتیجه شبیه امارهای جهانی شوند !، تحقیقات بر اساس جراحیها و یا تصویر برداری ها و ازمایشهایی است که توسط رزیدنت های سال اول و دوم انجام شده استوارند که خود اینها اغلب اشتباه هستند (248459)
ایلاقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۷:۵۷
کاملا درست است. (248401)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۸:۲۶
من فقط يك مثال ميزنم، براي استفاده از تسهيلات سربازي بنياد نخبگان براي دوره كارشناسي، بايد حداقل يك مقاله با نمايه isi داشته باشيم، در رشته هاي مهندسي مخصوصا مجلات علمي پژوهشي داخلي رو قبول نمي كنن (248406)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۹:۴۷
واقعاً باید فکری به حال این مملکت و جامعه علمی آن نمود. (248413)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۲:۰۸
معلوم نیست چقدر ارز !! بابت این مقالات که در خیلی از موارد بی فاید و تنها جهت گرفتن جایگاه در مراکز علمی .. کشور از جمله مراکز اموز عالی !!! ارائه میشوند .. (248469)
اسی
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۰:۱۹
احححححسسسسسسسسسسنت درووووود واقعا همینه درود درود درود. (248417)
یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۱:۲۷
فعلا که همین یک راه برای برآورد علمی دانشگاهی ما باقی مانده چون متاسفانه فساد در همه ی عرصه ها بیداد می کند. وقتی پایاننامه و مقاله و تحقیق را می خرند و هیچ نظارتی بر سطح علمی واقعی دانشجویان نیست، فقط ژورنالهای خارجی می مانند که لااقل از یک سطح استانداردی برخوردارند و رشوه هم نمی پذیرند. خواهشا اول به فساد دستگاه علم و دانش داخلی بپردازید بعد سراغ پژوهش بومی و استاندارد بومی بروید. که ما هر وقت می خواهیم خودمان را راحت کنیم اتفاقا بازار بومی سازی را هم باب می کنیم. (248429)
فوق لیسانسی که نخواست اینجا دکتری بخواند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۱:۳۰
وقتی فساد در دستگاه دانشگاهی درست شود اینها هم درست می شود. فعلا که با این بورسیه ها و استخدامهای غیرقانونی گند زدن به علم و دانش در کشور. اتفاقا به نظر من باید ارزش چاپ مقالات در ژورنالهای خارجی بیشتر بشه تا معلوم بشه که کی با اسم پدرش دانشجو دکتری شده و کی سطحش در هر جای دنیا معلومه و نیاز به سفارش نداره. (248432)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۲:۱۵
اخه برادر این چیزی که شما ازش، ارزش علمی یاد میکنیدرو برید تو خیابان انقلاب خریداری نماید! .. یا یسرچ ساده تو اینترنت بزنید خودتون متوجه میشید ..
شما که فوق لیسانس بقول خودتون خودین .. من فکر کنم فقط هم سرتون تو درس بود .. کاش یکمم سطح روی اطلاعات عمومی خودتون هم کار میکردید! (248471)
یک اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۱:۵۱
من خواننده ی بهار هستم و اصلاح طلب. اما از طرز برخورد بهار در ارتباط با زاینده رود و کارون به شدت ناراحتم. چرا در مورد اشتباهات اصلاح طلبها صحبت نمی کنید. در مورد تصیمیم قومی آقای خاتمی عزیز که باعث خشک شدن زاینده رود شد. گرچه وزیر.... احمدی نژاد هم به این وضعیت دامن زد و با بذل و بخشش زاینده رود به شهرهای مسیر و تخصیص غیرکارشناسی زاینده رود باعث خشک شدن رودی شد که هیچ زمانی در طول تاریخ خشک نبوده است. حالا با طرح تقابل زاینده رود-کارون دارید از یک برخورد قومی اشتباه دفاع می کنید (248439)
یک اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۱:۵۶
با یکی از دوستانم در وزارت نیرو در مورد زاینده رود صحبت می کردیم و اون هم تاکید داشت که تصمیمات سیاسی باعث خشگسالی در اصفهان شده است یعنی تخصیص آب زاینده رود به مناطق دیگه به خاطر بده بستانهای سیاسی بوده و نه کارشناسی. دوستانی که از فضای سبز اصفهان شاکیند باید بدونند که بیشه های اصفهان همیشه معروف بوده اما الان با بلایی که سر زاینده رود آوردند اصفهان به یک شهر کویری تبدیل شده که آب شرب مردم را هم جوابگو نیست. درحالیکه آب را به شهر همیشه کویریی مثل یزد یا کرمان بردند و نتیجش را هم دیدیم! (248441)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۲:۰۲
جامعه ما مانند بسیاری از مسئولین خود شعار زده و برای نمایش خود دست به هر آرایش و بزکی میزند ... فرقی هم نمیکنه چه بخش علمی و غیره فقط نمایش ..!!
تا جایی که بنده میبنیم انقدر که نمایش هست ( دروغ و تزور ) عملی در کار نیست! (248466)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۷:۳۳
برنامه ریزی برای تمام نیازهای نسل جوان باید در هشت سال ریاست جمهوری آقای هاشمی و مخصوصا قبل ایشان!! استارت می‌خورد و در دوره های بعدی تکمیل میگشت. کشور با این پهناوری و استعداد و منابع باید اینچنین بی پول و بدبخت باشد که میبینید.... (248479)
رضا
۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ۰۷:۵۳
به خودم و عزیزان همه توصیه می کنم در تحصیل ، درمان درد را بجوییم.
بهتر آنست که در شرایط امروزی اولویت با کار باشد و البته تحصیل همراه آن .
وتحصیل نه فقط مدرک گرفتن که پیدا کردن ریشه های درد .که پیدا کردن درمان درد.
قدم کوچک من برای توسعه میهن کدام است؟ همراهان من چه کسانی هستند؟
نحوه همکاری ام با این همراهان چگونه است؟ (248481)