به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۵۳۱۶۸
نوبخت:​ برنامه ششم سناریوی رویایی نیست

در اين يک سال حماسه اقتصادي خلق کرديم

گروه اقتصادی: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیش‌بینی دولت از رشد اقتصادی شش ماهه ابتدای سال را یک درصد عنوان کرد و گفت: اینکه برای 2 سال متوالی رشد منفی اقتصاد کشور به رشد مثبت تبدیل شود و تورم بالای 45 درصد را مهار کنیم به معنی ایجاد حماسه اقتصادی است.
در اين يک سال حماسه اقتصادي خلق کرديم
محمدباقر نوبخت در يک نشست خبری با ارایه گزارشی از این معاونت، افزود: این میزان رشد درآمد با وجود شرایط تحریم صورت گرفته که نشان می دهد تحریم های بدخواهان تاثیری در روند اداره کشور نداشته است. وی ادامه داد: این میزان درآمد خارج از عدد 4.2 میلیارد دلار از منابع مالی توقیف شده کشور می باشد که پرداخت شده و وارد بودجه نشده است. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: سال گذشته که دولت کار خود را آغاز کرد برغم آنکه بودجه سال 92 واقع بینانه نبود برای جلوگیری از کسری بودجه و تورم اصلاحاتی را انجام داد.

نوبخت افزود: آمار اعلامی وصولی خزانه که در اسفند سال 92 اعلام شد، نشانگر آن است که اصلاحات صورت گرفته در بودجه عملیاتی شده است. وی خاطرنشان کرد: براساس ضرورت و رعایت انضباط مالی بودجه سال 93 نیز به صورت لایحه در زمان مقرر تقدیم مجلس شد و مجلس نیز به موقع آن را به دولت ارجاع داد و آیین نامه های اجرایی آن هم در سال 92 به انجام رسید که برای نخستین بار بودجه در زمان تعیین شده قانونی به مرحله اجرا گذاشته شد. معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه سال آینده به پایان می رسد، گفت: تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه با توجه به سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در حال انجام است و پیش نویس آن با 14 جلد جهت ملاحظه و اعلام نظر تقدیم مقام معظم رهبری شده تا هر زمان مناسب بدانند ارائه و پس از اصلاحات مورد نظر به بخش های اجرایی ابلاغ شود.

نوبخت اظهار داشت: در بخش مدیریت تخصیص بودجه، سال گذشته 210 هزار میلیارد تومان تعیین شد که این رقم در نتیجه به 150هزار میلیارد تومان کاهش یافت زیرا توجه به طرح های عمرانی مهم تر از صرف هزینه های جاری بود. وی افزود: در سال 92 میزان تخصیص و اعتبارات عمرانی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان بود که با فروش 2000 میلیارد تومان اوراق مشارکت جمعا 23 هزار میلیارد تومان پرداخت شد که این رقم نسبت به سال 91 که 13 هزار و 600 میلیارد تومان بود 10 هزار میلیارد تومان افزایش نشان می دهد.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در زمینه اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر 56 هزار میلیارد تومان هزینه شده که این رقم نسبت به سال گذشته 1.3 درصد بیشتر بوده و افزایش 30 درصدی نشان می دهد. نوبخت گفت: در خصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یا طرح های عمرانی نسبت به دوره مشابه 378 درصد رشد داشته ایم، یعنی 3.7 برابر بیش از آنچه سال گذشته افزایش طرح های عمرانی بوده پرداخت شده است. معاون رییس جمهوری تصریح کرد: این آمارها نشان می دهد با وجود عدم تحقق کامل درآمدها، تا پایان سال اعداد بودجه محقق و از منابع به دست آمده تخصیص بهینه ای به بخش عمرانی پرداخت خواهد شد.

نوبخت توضیح داد: در بودجه سال 92، 85 درصد تخصیص به هزینه های جاری تعلق گرفته بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش شد ضمن صرفه جویی به منظور خروج کشور از رکود، منابع لازم به طرح های عمرانی تخصیص داده شود. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور مثبت 0.5 است که تلاش داریم تا پایان شهریور ماه به بیش از یک درصد افزایش دهیم و این نکته قابل توجه است که رشد اقتصادی کشور طی سالیان گذشته منفی بوده است. نوبخت اضافه کرد: جلسات برگزار شده در سفرهای استانی با استانداران نشانگر آن است که اعتبارات به خوبی تخصیص یافته و سیاست دولت بر این است که اعتبارات به صورت کامل عملیاتی و اجرایی شود.

** تا پایان سال صد درصد اعتبارات عمرانی عملیاتی خواهد شد
نوبخت گفت: اگر به همین روال به پیش برویم تمام اعتبارات عمرانی تا پایان سال صد درصد تخصیص خواهد یافت و همه طرح هایی که قابلیت اتمام در سال 93 را داشته باشند، عملیاتی خواهند شد. وی افزود: در حال حاضر 246 طرح در مرحله اتمام قراردارد که اعتبارات آنها صد درصد تخصیص داده شده است. وی اضافه کرد: در زمینه اعتبارات تبصره 22 مربوط به برقراری توازن میان مناطق مختلف نیز صد درصد اعتبارات تخصیص خواهد یافت و احکام مربوط به اعتبارات طرح های سفرهای رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری نیز صادر و اجرایی خواهد شد.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: صد درصد اعتبارات مربوط به واحدهای آموزشی که قصد بازسازی داشته اند تا مرداد ماه پرداخت شده و تعدادی طرح در مناطق سردسیر نیز در دست اجرا است که 70 درصد اعتبارات آنان تاکنون پرداخت شده است. نوبخت گفت: ضمن تشکر و تقدیر از توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع مهار آب های مرزی که حداقل دو میلیارد دلار یا بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص دادند، نسبت به اجرای این اعتبارات اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال گذشته و تا اسفند ماه چهار هزار و 810 میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران پرداخت شده است، گفت: بودجه سال جاری نیز در زمان قانونی به مجلس ارائه و در بودجه سال آینده تبصره های تکراری حذف خواهد شد. وی همچنین افزود: برای پرداختن به فرهنگ از همه دستگاه های مرتبط با موضوع فرهنگی و تمام افراد حقیقی وحقوقی در عرصه فرهنگ دعوت به عمل خواهد آمد تا دیدگاه های خود را برای تهیه و تنظیم برنامه ششم توسعه و اعتلای فرهنگی کشور ارائه دهند.

** سیاست های اقتصاد مقاومتی موهبت است/ برنامه ششم سناریوی رویایی نیست

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی موهبتی مناسب بود که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و همان تاکتیک مناسبی بود که می تواند کشور را به جایگاه واقعی در توسعه علم و فناوری برساند. نوبخت افزود: به همین منظور از دستگاه های اجرایی خواسته شد تا دیدگاهها و برنامه های خود را اعلام نمایند و این سیاست ها برای اجرا در سالهای 93 و94 مبنا خواهد بود بنابراین سیاست های ابلاغی و عملکرد نشان می دهد که در شرایط تحریمی قادر هستیم با تغییر سیاست ها کشور را به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: سیاست های تنظیم شده در برنامه ششم توسعه به هیچ وجه سناریوی رویایی نبوده و اصل بر استمرار سیاست های اقتصاد مقاومتی است تا بدون اتکا به خارج و با تکیه بر ظرفیت درونی برنامه ها را اجرایی کنیم. معاون رییس جمهوری گفت: در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز نظام اداری نیازمند اصلاح بوده و نقشه راه آن نیز تهیه شده که مبتنی بر سیاست های کلی نظام است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است. نوبخت توجه به ساختار دولت و توسعه دولت الکترونیک، خدمات محوری و فضای رقابتی مدیریت سرمایه انسانی، فناوری های مدیریتی توسعه، فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق مردم، سلامت اداری و نظارت و ارزیابی از عمده محورهای اصلاح نظام اداری است.
مرجع : ایرنا

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۳:۳۳
سؤال من اینست که طبق سند چشم انداز (4 دوره 5 ساله)ما کجای سند هستیم ,چقدر از اهداف عملیاتی شده ,چقدر عقب هستیم و این نکته که اگر هر رئیس جمهوری اهدافی از سند را پی ریزی کند کلنگ بزند و انجام ندهد, تکلیف رئیس جمهور بعدی و چالش بزرگ هزینه چیست و آیا مجلس در این سند و اجرای آن نقش دارد یا خیر.. (249498)
بازنشسته فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۴:۵۳
از دولت گذشته كه عمل كرد نمي خواستند. مردم از شما راضي ؛خداوند ازشما راضي باد. (249507)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۳:۳۶
عملكرد اقتصادي دولت قابل قبول بوده مهمترين كارى كه دولت تدبير و اميد انجام داده توجه و اهتمام به قانون و حفظ استقلال بانك مركزى است ، تنها نقد بنده با توجه به اجراى غلط و خلاف قانون هدفمندي در دولت گذشته كه همراه با آسيب هاى اجتماعى و فرهنگى و اقتصادي بود بايد با جسارت اصلاح ميشد ، حذف متمولين از ليست يارانه بگيران از ضروريات است ، هر چند كه به اعتقاد بنده پرداخت يارانه نقدي أساسا اشتباه است ، با هزينه اين مبالغ در عرصه توليد و بالاخص توسعه ميادين مشترك گازى و نفتى ، اشتغالزائى إيجاد ميشود، (249570)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۳:۴۵
بعضی نظرات نوبخت خوب ولی ماازاول هم چوب این ومیخوریم که تحریم تاثیری نداردواقعا برای نوبخت متاسفم اوهم همچین نظری دارد (249501)
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۲۶
آقای تفکر
یکی از شعارهای این دولت این بود که عدم مدیریت صحیح ضررش بیشتر از تحریمه

خیلی ها از جمله خود من به خاطر این بهشون رای دادیم
چون اصلا اومدیم مذاکرات به نتیجه نرسید و تحریمها موند

تحریمها از برخی جهات خیلی خوب شد ، برای مثال قبل از اون که دلار 1200 بود همه دلال بودن و یه آشغالی از چین یا .... میاردن و میلیاردی درمیاوردن و یه تولید کننده یا یه درس خونده باید با حقوق کم حسرت حقوق بیسوادهای دلال رو میخورد

تو ایران همه دلال شدن
البته هنوز هم زیادن ، امیدوارم نسلشون کنده بشه (249524)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۰:۱۹
الآن كه دلار ٣٢٠٠ هست توليد كننده داخلي زياد شد؟، من هم موافق دلار ارزان نيستم ولي هيچ برنامه اي براي گران كردن دلار نبود و هيچ بهره اي هم نبرديم چون متأسفانه در بسياري از مواد اوليه هم وابسته به خارج هستيم. (249562)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۷:۵۵
منظورش از تاثیری ندارد یعنی نمردیم. هنوز زنده ایم. (249544)
معترض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۰۲
حماسه اقتصادی خلق کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با این همه گرونی روزافزون از پارسال تا امسال!!!!!!!!!!!! خجالتم خوب چیزیه... بهار اگه انصاف داری منتشر کن ! (249511)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۰۳
هرچقدر كار انجام دهيد؛چون حرف مردم مي زنيد؛به ديدشان نمي آيد. بخاط مردم دلسرد نشويد. من يشكر المخلوق لم يشكر الخالق (249512)
کل درویش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۲۶
کاش حداقل نگاهی به وضعیت حقوقی معلمان می شد که افزایش حقوقی ناچیزی داشتند و با این تورم اقدامی برای انان نشده.اقتصاد مقاومتی گویی فقط برای فرهنگیان است. (249525)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۷:۰۸
ایکاش در دولت نهم و دهم از افرادی مثل اقای طیب نیا و نیلی استفاده میشد با ان درامد های افسا نه ای نفت به چه در جه ای از رشد اقتصادی و درامد سرانه میرسیدیم راه چهل ساله را میشد با ان درامدها در هشت سال پیمود شاید از کشوری مثل مالزی هم جلوتر میشدیم ولی رشد اقتصادی رسید به منفی 6.5 و همه فرصت های طلایی که برای توسعه پایدار وجهش اقتصادی وجود داشت با بی برنامگی ها به باد رفت صد حیف ......... (249540)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۰:۲۷
واقعا چه کسی جوابگوی عمر رفته،امیدنا امید،روحیه باخته،.ناخوشی جوانانی است که فرصتها برایشان سوخته (249550)
معترض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۱:۴۴
بهار سانسورچی! پیامهایی که خوشت نمیاد منتشر نمیکنی ! من میدونستم اینم از دیکتاتوریتونه ! برو سوت بزن نمیخواد سایت راه بندازین شماها اصلا مگه چیزی هم از عدالتو انصاف سرتون میشه؟! کامنت منو چرا سانسور کردی؟! یاد بگیرین از فارس و مشرق که کامنتهای مخالفهاشونم میذاره ولی شما ترسوها ... !!!!!!!!!!!! (249556)