به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ - ۱۵:۵۰
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۶۸۲۱۶
همزمان با شکست‌های داعشي‌ها در کرکوک

مراسم کتاب‌سوزی داعش در موصل!

گروه بين‌الملل: شبه‌نظامیان داعش که کنترل شهر موصل را در اختیار دارند، کتابخانه‌های این شهر را هدف قرار داده‌ و کتاب‌های غیرمذهبی را با خود برده و بخشی از آن را سوزانده‌اند.
مراسم کتاب‌سوزی داعش در موصل!
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که نیروهای داعش حدود یک ماه پیش حدود دو هزار کتاب را از کتابخانه مرکزی خارج کردند. بنا بر این گزارش به جز متون اسلامی، کتاب‌های دیگر درباره فلسفه، فرهنگ، علوم و موضوع‌های دیگر توسط داعش از قفسه‌های کتاب‌ خارج شده‌اند. بیم آن می‌رود که مجموعه روزنامه‌های عراقی که حدود یک قرن پیش منتشر شده به همراه نقشه‌ها و کتاب‌های دوران عثمانی توسط داعش نابود شده باشد.

شاهدان گفته‌اند که داعشي‌ها با شکستن قفل مخازن کتاب، حتی کتاب‌های کودکان را هم برده‌اند.  بعد از حمله به کتابخانه مرکزی به مردم گفته شده که کتاب‌های "کفرآمیز" سوزانده خواهد شد و چند روز بعد از آن، کتاب‌های کتابخانه دانشگاه این شهر سوزانده شده است. داعش حدود یک سوم از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده است. موصل بزرگ‌ترین شهر این مناطقی اشغالی است.

بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و متحدانش به عراق، تعدادی از ساکنان شهر نسخه‌های دست‌نویس کتابخانه مرکزی را در خانه‌هایشان پنهان کردند تا در جریان هرج و مرج بعد از حمله آسیب نبیند اما به گزارش آسوشیتدپرس داعش تهدید کرده که چنین کارهایی این بار مجازات مرگ در پی خواهد داشت.

شکست‌های پی‌درپی تروریست‌ها در کرکوک

در همين خال پس از حمله ناموفق "داعش" به کرکوک، عناصر این گروه از میدان نفتی "خباز" نیز رانده شدند. میدان نفتی "خباز" در نزدیکی کرکوک تنها چند ساعت در دست تروریست‌های گروه داعش موسوم به "حلافت اسلامی" بود. آنها پس از حمله ناموفق خود به کرکوک توانستند روز جمعه میدان نفتی خباز واقع در غرب این شهر را به تصرف خود درآورند و شماری از کارکنان این حوزه نفتی را اسیر کنند. به گزارش خبرگزاری آلمان حمله گسترده پیشمرگه‌های کرد با کمک جنگنده‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی در روز شنبه (۱۱ بهمن) باعث رانده‌شدن تروریست‌ها از این میدان نفتی شد.

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که "داعش" ۲۴ تن از کارکنان میدان نفتی را در اتاقی زندانی کرده بود. نیروهای کرد پس از اطمینان از اینکه این اتاق مین‌گذاری نشده، آنها را نیز آزاد کرده‌اند. در حوزه نفتی خباز که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفت‌خیر کرکوک به شمار می‌رود، روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت خام تولید می‌شود.

به گزارش یک مقام امنیتی عراق، در جریان بازپس‌گیری میدان نفتی خباز دست‌کم ۴۰ تن از مهاجمان کشته شدند اما آمار قربانیان کرد اعلام نشده است. در حمله "داعش" به کرکوک نیز ۳ تن از عناصر این گروه، یک فرمانده ارشد کرد و ۴ پیشمرگه کشته و دست‌کم ۴۰ پیشمرگه زخمی شدند. تروریست‌ها هنگام فرار چند چاه نفتی را به آتش کشیدند.

سربريدن دو پيشمرگه

گروه تروریستی‌ داعش پس از شکست و عقب نشینی از کوبانی و سنجار در پی تصرف کرکوک است اما در حملاتی که از دو شب پیش به صورت ناگهانی به تحت کنترل نیروهای پیشمرگه در ۱۲ کیلومتری کرکوک آغاز کردند پس از درگیری شدید با شکست مواجه شدند. این گروه تکفیری که برای جبران شکست‌های پیاپی‌ در جبهه‌های جنگ دست به اقدامات وحشیانه می‌زند در تازه‌ترین جنایت خود دو تن از نظامیان کُرد پیشمرگه را ذبح کرد.

داعش اعلام کرده دو نفر از نیروهای پیشمرگه را که از آنها با عنوان «مرتد» نام برده است در شمال ولایت دیالی اعدام کرده است. در تصاویر منتشر شده از سوی این گروه وحشي، دو نظامی پیشمرگه که یکی از آنها افسر و ديگري درجه‌دار هستند به دست دو جلاد داعش سر بریده شدند. صفحات منتشر کننده تصاویر ذبح این نظامیان با ابراز خوشحالی از این اقدام داعش؛ از آن به عنوان الیتام شکست‌های داعش در جنگ با کُردها نام برده‌اند.