به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۵۵۴۷۲
آرمان در یک نگاه

هاشمی: اوباما دنبال توافق با ایران است

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز دوشنبه به بازتاب عنوان‌های هاشمی: اوباما دنبال توافق با ایران است و پیام امسال روحانی چیست؟ پرداخت.
هاشمی: اوباما دنبال توافق با ایران است
این روزنامه تیتر یک را به موضوع هاشمی: اوباما دنبال توافق با ایران است، اختصاص داد و نوشت: دوباره مذاکرات آغاز می‌شود و دوباره با خود نقد و حمایت‌ها را می‌آورد. از یک طرف دلواپسان وطنی و محافظه کاران خارجی روند مذاکرات را ناامید کننده می‌خوانند و از طرف دیگر فضای نوین مذاکرات نوعی امید و نوید را نسبت به آینده این مذاکرات ترسیم می‌کنند. اما این میان در بین هر موضع و سخنی بزرگان است که بیشتر نقشه راه مذاکرات و موضع کشورهای دخیل در آن را عیان می‌کند. واقعیتی که سبب می‌شود تا سخنان آیت ا... هاشمی متفاوت از دیگر اظهارنظرهای داخلی و حتی خارجی باشد. سخنانی که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی آن درباره نقش ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای گفته بود: اوباما به دنبال توافق با ایران است. درعین حال مسایل را باز نمی‌کرده و در ضمن تاکید صریح بر اسرار تاکید داشت که مسوولان نمی‌توانند همه مسایل سری را بگویند.

روزنامه  آرمان با انعکاس عنوان پیام امسال روحانی چیست؟، نوشت: راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل همان جایی است که حاشیه بر متن غلبه می‌کند، این روزها همه منتظرند ببینند در روز بعد از سخنرانی اوباما؛ در راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد گذشت. حسن روحانی در همان روز سخنرانی می‌کند. البته اگر اوباما نتواند دیداری را رقم بزند. نشستن پای سخنرانی، می‌تواند خود جذابیت‌های خبری دیگری هم داشته باشد. به هر حال چشم ناظران چهار گوشه دنیا به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دوخته شده است؛ اما این اجلاس برای ایران فراتر از آنچه در سال‌های گذشته رخ داد، دارد.

این روزنامه با انتخاب عنوان اشرف غنی رییس جمهور افغانستان شد، نوشت: نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را امضا کردند. محمد اشرف غنی احمدزی و عبدا... عبدا... دیروز 30شهریور در ارگ ریاست جمهوری افغانستان این سند را امضا کردند. بر اساس این موافقتنامه یکی از این نامزدها، رییس جمهور خواهد شد و پست ریاست اجرایی در اختیار تیم نامزد دیگر خواهد بود. این توافقنامه در چهار صفحه آماده شده که براساس آن احمدزی به عنوان رییس جمهوری اعلام می‌شود و عبدا... فردی را برای تصدی ریاست اجرایی معرفی می‌کند.

زورمان به قرارگاه خاتم الانبیا نمی‌رسد، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به پروژه‌های مهم عمرانی در مناطق آزاد، گفت: در حال حاضر بزرگترین پروژه‌ای که سازمان مناطق آزاد مجری آن شده، پروژه پل خلیج فارس جزیره قشم است. اکبر ترکان در گفت وگو با ایلنا، با بیان اینکه قرارگاه خاتم با ادعای جذب فاینانس توانست در مناقصه برنده شود، گفت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است، قرارگاه خاتم وقتی پروژه را به صورتEPCF گرفت که خودش هم طراحی کند و هم تامین مالی و فاینانس را خودش بیاورد. وقتی پروژه را به ما تحویل دادند که تنها 120 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود. به عبارت دیگر این 120 میلیارد تومان 3 درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد یعنی پروژه‌ای که قرار بود سال 92 به پایان برسد را با پیشرفت 3 درصدی به دولت جدید تحویل دادند. وی ادامه داد: ما هم در این مدت نتوانستیم به پیشرفت پروژه سرعت ببخشیم چرا که موضوع، جذب فاینانس است که فاینانس را باید پیمانکار بیاورد و پیمانکار هم قرار گاه خاتم است که زورش زیاد است و ما هم زورمان به قرار گاه خاتم نمی‌رسد.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع گشایش فصلی تازه در روابط ایران و عربستان، نوشت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات خود با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی، این دیدار را گشایش فصل تازه‌ای در روابط 2کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت بین المللی و منافع امت مسلمان توصیف کرد. محمد جواد ظریف پس از این دیدار یک ساعته که روز یکشنبه انجام شد، گفت: از نظر من و وزیر خارجه عربستان سعودی این دیدار سرفصل تازه‌ای در روابط 2 کشور خواهد بود.