به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۴۳
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۵۸۵۳۲
باشگاه‌ها پشت كفاشيان: ضرغامي بايد حق فوتبال را بدهد

آينده مبهم 90؛ برنامه‌اي با 300 ميليارد درآمد سالانه از آگهي‌!

آينده مبهم 90؛ برنامه‌اي با 300 ميليارد درآمد سالانه از آگهي‌!
گروه ورزشي: سازمان صدا و سيما به پخش مجاني فوتبال ايران عادت كرده و اصلا و ابدا به پرداخت حق فوتبال رضايت نمي دهد. كاري كه در هر نقطه ديگر جهان جريان دارد: «پرداخت حق پخش مسابقات به صاحبان آن، يعني فوتبالي‌ها توسط مراكز پخش زنده و تلويزيون‌ها»، همان كاري كه صدا و سيما براي پخس مسابقات زنده اروپا تن به آن داده است (البته به جز مسابقاتي كه با زيرپا گذاشتن حق كپي رايت، از شبكه هاي ماهواره‌اي كارتي همچون الجزيره اسپورت، پخش مي‌كرد!!)

گفته مي شود درآمد صدا و سيما فقط از آگهي هاي برنامه 90 بالغ بر 300 ميليارد تومان {اينجا را بخوانيد}* در يكسال است! حالا بماند، درآمد ناشي از پخش زنده مسابقات (قبل و در بين دو نيمه مسابقات) كه در صورت حسابرسي دقيق به آماري عجيب و غيرقابل باور افزايش مي‌يابد اما همين صدا و سيما حاضر نيست حتي 100 ميليارد تومان از اين حجم درآمد را كه حداقل انتظار فدراسيون فوتبال است پرداخت كند و نهايتا و خيلي هم از موضع منت‌گذاري حداكثر پرداختي خود را 20 ميليارد تومان اعلام كرده است! اين در حاليست كه يك شبكه ورزشي ماهواره‌اي به فدراسيون ايران، رقم 200 (دويست ميليارد تومان) را براي حق پخش ليگ برتر پيشنهاد داده است.

ظاهرا خيال راحت صدا و سيما از انحصاري بودن تلويزيون و راديو در ايران و اينكه فدراسيون اجازه ندارد حق پخش را به شبكه‌هاي ماهواره اي واگذار كند، مي‌خواهد حق فوتبال را به همين راحتي ناديده گرفته و همچنان به پخش رايگان فوتبالي كه از 2 خصوصيت ويژه هم در بين برنامه هاي صدا و سيما برخوردار است ادامه بدهد:
1- برنامه هاي فوتبال، پربيننده ترين برنامه هاي سيما هستند.
2- پخش مسابقات فوتبال و برنامه هاي جانبي آن (خصوصا برنامه 90) پردرآمدترين برنامه‌هاي صدا و سيما هستند.

وقتي بدانيم تلويزيون بابت هر «دقيقه» برنامه هاي توليدي كم بيننده خود (مثلا سريال‌ها) بين 200 تا 500 هزارتومان هزينه پرداخت مي كند، جاي تعجب دارد مديران صداوسيما براي يك برنامه (پخش فوتبال) كه پردرآمدترين و پربيننده ترين برنامه هاي سيما هم هستند، حاضر به پرداخت حداقل هزينه ها هم به صاحبان آن (اهالي فوتبال) نيستند! احتمالا ريشه اين مقاومت، همان مزه دواندن پخش رايگان فوتبال در سيماست؛ هم رايگان است هم پربيننده و البته هم پردرآمدترين!

فقط مي ماند اينكه ضرغامي در روزهاي پاياني دوره مديريتش چگونه با اين چالش برخورد خواهد كرد و چه ميراثي براي مدير بعدي صداو سيما به جا خواهد نهاد؟ و ضمنا قرار است دوشنبه شب آينده، عادل فردوسي، برنامه 90 را كه سالانه براي صدا و سيما 300 ميلياردتومان درآمد دارد، چگونه اجرا كند؟ بدون داشتن فيلمي از مسابقات؟! ظاهرا همين دغدغه و احساس خطر بود كه در جريان ديدارهاي امروز خبرنگاران نود در ورزشگاه‌ها سعی داشتند با موبایل برای عادل تصاویری شکار کنند! كاري كه البته غيرقانوني بوده و قابل پيگيرد حقوقي هم است.

در همين حال؛ مدیرعامل باشگاه استقلال تهران با ابراز تاسف برای ورزش کشور می‌گوید نمی‌دانم صداوسیما چه فکری می‌کند که حق مسلم تماشای رقابت‌های فوتبال را از مردم گرفته است. بهرام افشارزاده پس از آنکه رقابت‌های هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران برای اولین بار به صورت زنده پخش نشد، اظهار کرد: این مساله باعث ضربه زدن به فوتبال و علاقه مندان به آن می‌شود. من نمی‌دانم صدا و سیما چه فکری کرده که این حق مسلم را از مردم گرفته است و حاضر نیست حق باشگاه‌ها را در این رابطه بپردازد.

وی ادامه داد: متاسفم برای افرادی که در این رابطه تصمیم‌گیری کردند و موجب ضربه زدن به فوتبال و مردم علاقه‌مند آن شدند. مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اینکه فدراسیون و صداوسیما باید خیلی زودتر از این کار را آغاز می‌کردند و با تعامل مساله را حل می‌کردند، گفت: مردم تا ساعت‌ 3 نیمه شب پای برنامه 90 می‌نشینند و مسائل فوتبال را دنبال می‌کنند، بنابراین باید بدانید که چه طیف زیادی از مردم به فوتبال علاقه مندند و به این مساله اهمیت می‌دهند.

افشارزاده با تصریح اینکه ضرغامی باید این موضوع را حل کند، بیان کرد: مسئول مستقیم این مساله آقای ضرغامی است. وی افزود: خیلی برای ورزش کشور متاسف هستم چرا که این مساله موجب یک ضربه روحی به ورزشکار و باشگاه‌ها می‌شود. به نظر من باید خیلی زودتر کار را آغاز می‌کردیم و نباید در این مساله توپ را به زمین یکدیگر بیاندازیم. مدیرعامل باشگاه استقلال همچنین خاطرنشان کرد: کفاشیان مجبور است که حقوق باشگاه‌ها را بپردازد، به همین دلیل این مساله پیش آمده است چرا که باشگاه‌ها نیز از حق پخش سهم دارند.

* درآمد صداوسیما از آگهی های برنامه نود
هفته پيش روزنامه دنیای اقتصاد نوشته بود: در حال حاضر روی صفحه اصلی سایت اداره بازرگانی صداوسیما، جدول پخش هفته سوم مهر دیده می‌شود. در بخشی از این جدول نرخ تعرفه‌های قبل از برنامه 90 این هفته آمده است. تعرفه همه آگهی‌های قبل و بین برنامه و نیز زیرنویس‌ها برای تمام طبقات با عدد «335» تعیین شده است. عدد «3» اول نشان‌دهنده اسم شبکه است و دو رقم بعدی یعنی «35» طبقه آگهی را نشان می‌دهد که گران‌ترین تعرفه موجود است.

در حال حاضر نرخ آگهی طبقه 35 برای هر ثانیه سه میلیون و 500 هزار تومان است. طبق ضوابط سازمان، به این رقم باید ضریب ماهانه را هم اضافه کرد که با توجه به ضریب 30 درصدی ماه مهر، این رقم برای هر ثانیه به چهار میلیون و 550 هزار تومان می‌رسد! بد نیست بدانید ضریب ماهانه در اسفند به 60 درصد خواهد رسید! جالب‌تر اینکه این نرخ برای آگهی‌دهندگان شش طبقه اول سه برابر می‌شود و طبقه هفتم هم باید دو برابر هزینه بپردازد.

به عبارت دیگر هر ثانیه تبلیغ برای صاحبان عادی کالاها و خدمات در حاشیه برنامه این هفته 90، حدود 9 میلیون تومان هزینه داشته است. اگر همین عدد را ملاک قرار بدهیم، با توجه به پخش نیم ساعت آگهی تصویری، درآمد تلویزیون تنها از برنامه پریشب 90 به عدد باورنکردنی 16 میلیارد تومان خواهد رسید که تازه به این رقم باید هزینه زیرنویس‌های متعدد، نرخ متفاوت تبلیغات خارجی و نیز تعرفه بالاتر آگهی تقدیم برنامه را هم اضافه کنیم!

به نظر می‌رسد حتی اگر از مجموع رقم حاصله، 50 درصد به مناسبت تخفیف‌های صداوسیما به برخی مشتریان کم کنیم، باز سود خالص باقی مانده از رهگذر پخش این برنامه، چیزی حدود 10 میلیارد تومان خواهد بود! به عبارت دیگر سازمان در حالی برای تهیه هر برنامه 90 حدود 10 میلیون تومان بودجه در اختیار عادل قرار می‌دهد که خودش هزار برابر چنین رقمی سود می‌کند. در صورتی که فردوسی‌پور 37 برنامه در سال داشته باشد، درآمد سازمان از این ناحیه به عددی حدود 370 میلیارد تومان خواهد رسید که می‌تواند نشان بدهد چرا «90» به این شکل بی‌نظیر در حاشیه امنیت قرار دارد! تازه فراموش نکنیم سازمان به‌طور جداگانه برای هر قسمت از این برنامه یک اسپانسر مسابقه پیامکی هم می‌گیرد که درآمدی چند ده میلیونی نصیب صداوسیما می‌کند.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۰:۱۹
انقدر سنگ فوتبالیست هارو به سینه نزن مگه چه غلطی برای این مملکت کردن یا مگه کم پول بیت المال رو به حروم میخورن؟ اگرم کسی نود نگاه میکنه برای اینه که تو کشور ما حاشیه همیشه مهم تر از متن بوده. بیچاره والیبالیست ها و کشتی گیرا و دیگر رشته های مدال اور..... (257302)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۱:۲۷
چطور باور کنیم درآمد نود 300 میلیارد باشد و درآمد عادل فردوسی پور 50 میلیون باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

فرض کنید این برنامه را آقای خیابانی یا آقای شفیع اجرا کند،آیا باز هم اینقدر بیننده داشت؟؟؟؟؟؟

یعنی آقای فردوسی پور برنامه ای دو میلیون میگیرد و اعتراضی نمیکند؟؟؟؟؟؟؟ (257378)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۰:۳۲
از صدا و سیمای انحصارگرای ضرغامی چه انتظاراتی دارید؟
مگر دوران انتخابات 88و 92 را فراموش کرده اید؟ (257305)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۱:۰۲
عادل فردوسی پور با بزرگ نمایی از حضور فرهاد مجیدی تو برنامه ش خواست حواس همه رو از سکوتش ناعادلانه ش پرت کنه ! که این بار موفق نشد ! در جواب اون دوستان که میگن اگه میگفت برنامه ش رو تعطیل میکردن باید بگم که هرگز فشارافکار عمومی اجازه نمیداد بخاطر گفتن این مطالب ضرغامی بتونه مانع پخش نود بشه (257307)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۱:۴۴
اقای فردوسی پور باید مثل قبل بر روی منافع سازمانی خودش پا بذاره و برنامه هفته بعد را به این مشکل اختصاص بده وگرنه رفته رفته از محبوبیت خودش و برنامش کاسته خواهد شد ....انحصاری بودن تلویزیون باعثه این مشکلاته ... حتی اگر کفاشین مجبور به زیر پا گذاشتن تصمیمش بشه .. اهالی فوتبال باید همگی لیگ رو تعطیل کنن (257310)
هیراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۵:۳۸
دوشنبه دیگه بجای ۹۰ یکی رو میارن که بگه تماشای فوتبال جزو مکروهاته. اصلا چه معنی داره ۲۲ تا بازیکن دنبال توپ بدون؟ (257313)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۷:۵۷
تاسف برای ضرغام تی وی.. (257324)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۸:۲۰
سیمای ضرغامی منهای فوتبال یعنی صدایی که هم اکنون میشنوید آزیر خطر است
دیشهارا روی من وتو ثابت کنید (257329)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۸:۳۴
اگه قراره اين پول صرف لوازم ارايشي اقايان!!!فوتباليست بشه كه هم ندن خيلي بهتره (257331)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۱۸
بحث سر این نیست که پول دریافتی کجا خرج میشه بحث سر گرفتن حق هستش. صدا سیما با این کارش رسماً داره ناحق کردن حق رو به صرف اینکه دارای قدرت بیشتری هستش در جامعه تبلیغ میکنه (قانون جنگل). (257387)
وحید
United States
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۹:۰۵
با اینکه از نحوه مدیریت أقای کفاشیان اصلا راضی نیستم ولی باید به ایشون آفرین گفت بالاخره یکی پیدا شد که جلوی ضرغامی بایسته (257339)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۹:۳۰
عزیزم ملک شخصی بعضی ها است دوست ندارند پولشو به دیگران بدن خودشون زحمت کشیدن کلنگ زدن پول پیدا کردن و صدا و سیما ساختن چه ربطی به مردم داره که بخوان مسابقه فوتبال ببینن . کاری میکنین که اقای ضرغامی آنتن های صدا سیما را بکنه ببره اونور آب صدا سیما بزنه . مال خودشو و شرکا است دوست نداره حق پخش بده > آش خالته بخوری پاته نخوری پاته (257341)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۹:۴۵
صدا سیما میخواد با زورگویی حرفش رو توی این موضوع پیش ببره و این اصلاً صحیح نیست توی سایت هایی هم که این موضوع رو به نظرسنجی گذاشتند مردم حق رو به فدراسیون دادند. امیدوارم فدراسیون بتونه تا زمانی که به حقش برسه این روند رو ادامه بده اما بعید میدونم ، اینقدر بهش از اطراف فشار خواهند آورد تا از آخر دست از پا درازتر بیخیال موضوع شه. (257347)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۰۹:۵۴
خدایی این کار کفاشیان ایول داره صدا و سیما تو این سالها پول مفت به جیب می زده باید حق فوتبال رو بده (257348)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۰۵
اگر کفاشیبان یک حرکت قاطع تا حالا انجام داده همینه که جلوی خودسری ها و انحصار صدا و سیما وایساده
مطمئن باشه ما اگر چه از دیدن فوتبال محرومیم ولی با این حال از فدارسیون دفاع میکنیم چرا که حق پخش همه جای دنیا یه درآمد واسه باشگاهها است (257350)
ابوالفضل
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۰۷
همه مشکلات ناشی از انحصار قدرته. (257351)
m.b.mahoor@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۳۲
خدائیش اگه اقای کفاشیان تو این رقابت مدیریتی بتونه پیروز بشه.یعنی با تمام خندهایی(خراب کاری ها)که تو این سال ها کرده به خاطر همین یک خدمت به فوتبال بهترین مدیر تاریخ فوتبال ایران خواهد بود. (257359)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۳۷
من بر خلاف بهار نیوز نظر صدا و سیما را قبول دارم اصلا فدراسیون فوتبال برای این که بازی های آنها پخش می شه باید به صدا سیما پول هم بده با این فوتبال مزخرفی که دارند باید بزارند فوتبال پخش نشه تا این بازیکنایی که 20 میلیون نمی ارزند ولی دو میلیارد می گیرند یکم حساب کار دستشون بیاد به جای این کارا صدا و سیما را باید برای این کار تشویق هم کنیم که می خواد فوتبال نابود شده ایران دوباره احیا کنه
اگه فقط یک سال بازی ها پخش نشه اوضاع این فوتبال خیلی بهتر میشه (257361)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۳۸
تا وقتی که انحصار دست صدا و سیما باشه و هیچ رقیبی نداشته باشه همین وضعه.اگه شبکه خصوصی وجود داشت اونوقت میدیدیم که صدا و سیما چه جوری حاضر بود سر کیسه رو شل کنه.
امان از انحصار دولتی(حکومتی)!!! (257362)
روح الله - مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۴۷
آقای کفاشیان!
بدان که تنها نقطه ی مثبت کارنامه ات شاید همین باشد و درتاریخ خواهدماند و شمارا فردی آزاده جلوه خواهد داد...
پس محکم سرمواضعت بایست و ضرغام تی وی رابه زانو دربیاور.
اینگونه شاید صداوسیما بیشتر پی به انزوای خودساخته اش ببرد! (257365)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۴۸
وقتی رسانه ملی تبدیل به رسانه میلی ضرغامی می شود از این بیش هم انتظار نیست. دیدن زنده فوتبال حق مسلم مردم ورزش دوست می باشد. (257366)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۰:۵۴
چطور باور کنیم درآمد نود 300 میلیارد باشد و درآمد عادل فردوسی پور 50 میلیون باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!................ (257369)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۶
چه ربطی داره 90 ملک شخصی عادل فردوسی پور نیست که بخواد ازش پول در بیاره، کار میکنه حقوقش رو می گیره. این حرف شما مثل اینه که بگی چون وزارت نفت سالانه n تومان درآمد داره پس وزیرش هم n/2 تومان درآمد داره!!! (257393)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۲
با وجود ماهواره کی میاد از سیمای میلی فوتبال ببینه؟ صد رحمت به شبکه های افغانی!!! (257390)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۴
این فوتبال ارزش ندار که برای حق پخشش یک ریال پول داده بشه
ضرغامی حق داره
فدراسیون داره زور میگه (257392)
نسیم صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۸
بقول ریاست اسبق سیمای ملی :
اینها کشک است. (257395)
علي رسولي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۳۲
چرا مسئولان مي ترسند كه شبكه تلويزيون يا راديويي خصوصي در ايران داير شود؟ چرا بودجه هاي كلان بيت المال در شكم صدا و سيماي ملي؟! كه هر ربطي به ملت ايران ندارد مي‌رود ............. (257397)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۲:۵۹
اگه عادل شجاع و عادل باشه و ترسو و دروغگو نباشه سوال برنامه هفته ایندش بایداین باشه: در دعوای حق پخش زنده فوتبال با کدام گزینه موافقید؟ 1-صدا و سیما 2-فدراسیون فوتبال (257404)
درود بر کفاشیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۳:۰۰
حالا ملت کم کم متوجه فردوسیپور میشن. از دیدن عبارت "عادل همیشه عادل" از سالها پپش در فیسبوک خنده ام میگرفت بر زود باوری ملت. (257405)
خنده رو
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۳:۱۵
درود بر کفاشیان امید است با پافشاری روی این موضوع ضرغام تی وی را به زانو در بیاورد برنامه نود هم هر چند با درایت عادل برنامه زیبایی است ولی برای شکستن انحصار رسانه میلی بهتره تعطیل بشه. (257412)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۳:۲۸
خدانگذره ازکسایی،که ماروازروند پیشرفت فرهنگی،اقتصادیمون دورانداختن،ودرعوضش،روندروبه سراشیبی،فقرفرهنگی،اخلاق حرفه ایی،رودربرنامه ملت ماقرار دادند،من شخصا نسل قبل رونمیبخشم که همه بدبختیهای ما ازبی تدبیری ورها کردن وبی تفاوتی انها به مسائل جامعه بوده است (257419)
خسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۳:۳۲
اقای مجیدی رادیدید پول بیت المال چکار کرده بیچاره نیروهای که درمرزها زحمت می کشند اینهاهمه جواب دارد (257420)
747
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۴:۳۶
اقا خودرو که انحصاریه استخدامم انحصاریه اون اداره ها هم انحصارین حالا این وسط حق پخش انحصاری نباشه یه وصله ناجوریه دیگه (257449)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۵:۰۵
همین صدا و سیما از این بازیکن های آماتور ، فوق ستاره هایی آنچنانی ساخته
اتفاقا خیلی هم خوبه که پخش نمیکنن
پخش نکن تا این آماتورهای میلیاردی حساب کار دست شون بیاد (257466)
عمو بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۵:۴۴
خوشم اومد مجیدی به عادل گفت : سالی 500 میلیون درآمد داری یه صندلی درست برا برنامه ات نمی خری!!! (257476)
شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۵:۴۶
تنها برنامه ای که از ضرغام تی وی می دیدم برنامه نود بود و بس . حالا دیگه خیالم راحت شد که برنامه نود با هیچ برنامه دیگه ای تداخل نداره. ممنون آقای هرهروووو (257477)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۷:۲۳
چم بگم؟ فایده هم داره؟؟ (257506)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ۱۷:۲۴
فدراسیون فوتبال میبایست همان کاری را که مهران مدیری وگروهش انجام دادند بدهند نمایش از طریق شبکه های خانگی (257507)