به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۸۱۸۹۷
کاخ سفید: پیشروی کردها در سوریه «نشانه‌ای» در نحوه نبرد با داعش

انتشار ویدئوی داعش از منفجر، غرق کردن و سوزاندن افراد

گروه بين‌الملل: سخنگوی کاخ سفید آمريكا، پیشروی‌های اخیر نیروهای کرد سوریه علیه گروه موسوم به «دوله‌الاسلامی» داعش را، به عنوان نمونه‌ای از نحوه نبردهای حمایت‌شده از سوی ایالات متحده علیه افراطیون توصیف کرد.
انتشار ویدئوی داعش از منفجر، غرق کردن و سوزاندن افراد
به گزارش راديو فردا به نقل از رويترز، جاش ایرنست، در واکنش به خبرهای منتشر شده از پیشروی‌های نیروهای عمدتا کرد ضد «داعش» در سوریه، گفت: «فکر می‌کنم این نشان می‌دهد، داشتن یک شریک قادر، موثر و دارای اراده، از چه اندازه‌ای از اهمیت برای آمریکا برخوردار است.» «یگان‌های مدافع خلق» همراه گروه‌های کوچک‌تری از شورشیان سوری (ارتش آزاد)، اول تیر ماه، در ادامه پیشروی‌های خود در مناطقی که در دست خلافت خودخوانده در سوریه است، به ۵۰ کیلومتری پایگاه اصلی گروه، یعنی رقه، رسیدند. پیشروی‌های نیروهای کرد با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا همراه است که نیروها، اماکن و تجهیزات «داعش» را در عراق و سوریه بمباران می‌کند.

پیشروی اخیر را سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، به نوعی «فروپاشی» افراطیون در مرکز اصلی حضور خود توصیف کرده است اما مقام‌های آمریکایی به روند این پیشروی‌ها و ادامه عقب‌نشینی نیروهای داعش، نگاهی محتاطانه دارند. خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایالات متحده که نامش را فاش نکرده، نقل کرده است، گروه موسوم به «دوله‌الاسلامی» پیشتر این قابلیت را از خود نشان داده است که قادر به تجدید قواست. نیروهای کرد نیز به زمان بیشتری برای ثبات بخشیدن به آنچه تصرف کرده است، نیاز دارند.

به گزارش رویترز، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته است این که نیروهای کرد بخشی از راه شمال به جنوب، متصل‌کننده رقه به مرز ترکیه، را در دست گرفته‌اند، کار افراطیون را برای گرفتن نیرو و تجهیزات مشکل می‌کند. در عین حال مشخص نیست که نیروهای گروه موسوم به «داعش» از راه‌های دیگری برای تجدید نیرو و تجهیزات برخوردار نباشند.

گفته‌های تازه کاخ سفید در توصیف روش نبرد با «داعش» در حالی‌ست که پیشتر مقام‌های دولت آمریکا در مواردی از نحوه برخورد ارتش عراق در مبارزه زمینی با نیروهای این گروه انتقاد کرده بودند. یک ماه پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته بود، نیروهای عراقی با وجود آنکه شمارشان در رمادی بیشتر از افراد «داعش» بوده، اما اراده خود را به نبرد و دفاع از دست دادند. رمادی، مرکز استان انبار، به تصرف خلافت خودخوانده اسلامی درآمده است.

داعش «ویدئویی» از منفجر، غرق کردن و سوزاندن آدم‌ها منتشر کرد

در همين حال، گروه تروريستي داعش ویدئویی منتشر کرده است که در آن نشان داده می‌شود، گروهی از مردان که از طرف افراطیون به کمک به ایالات متحده متهم شده‌اند، به دست پیکارجویان، غرق، سوزانده یا منفجر می‌شوند. برخی رسانه‌ها می‌گویند احتمالا این «دهشتناک‌ترین» ویدئویی‌ست که تا کنون افراد گروه موسوم به خلافت اسلامی منتشر کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید این ویدئوی تبلیغاتی که «یکی از مخوف‌ترین ویدئوهای منتشر شده است» در بر گیرنده یک پیام برای ستوانی در پلیس عراق؛ باسم محمد، است. ستوان باسم محمد مدت‌هاست در تلاش است تا برای گروهی از نیروهای سابق پلیس که می‌خواهند در نینوا علیه «خلافت اسلامی» مبارزه کنند، حقوق و تجهیزات جمع‌آوری کند. موصل در استان نینوا، بزرگ‌ترین شهری‌ست که در عراق به کنترل اسلام‌گرایان در آمده است.

گروه امنیتی «اس‌آی‌تی‌ای» می‌گوید ویدئوی تازه را دسته‌ای از اعضای گروه در نینوا منتشر کرده‌اند. نیویورک‌تایمز در تماسی تلفنی با ستوان محمد متوجه شده است که نیمی از کسانی که در ویدئو، «قتل فجیع» آنها نشان داده می‌شود، با او نسبت خانوادگی دارند. در میان کشته‌شدگان پدر و دیگر اعضای نزدیک خانواده او نیز حضور داشته‌اند. او گفته است کشته‌شدگان غیرنظامی بودند.

ظاهرا انتشار این ویدئو با هدف ایجاد هراس در میان کسانی‌ست که در مناطق تحت کنترل حکومت خودخوانده اسلامی، به مبارزه علیه این گروه می‌پردازند.گروهی از کسانی که در ویدئو، نشان داده شده‌اند در قفسی که اطراف آن دوربین فیلم‌برداری وصل شده، به زیر آب استخری برده می‌شوند تا غرق شوند. دیلی میل، چاپ بریتانیا، می‌گوید بخشی از ویدئوی غرق کردن شهروندان، داخل آب و برای نشان دادن جزئیات خفه شدن آنها فیلم‌برداری شده است.

گروهی دیگر در خودرویی بسته، سوزانده می‌شوند. سرهای گروهی دیگر که پدر ستوان عراقی هم در میان آن‌هاست با دستان و گردن‌های به هم بسته شده و گذاشتن مواد منفجره در آنها، منفجر می‌شود. ظاهرا ۱۶ شهروند عراقی در این ویدئو به قتل می‌رسند. هنوز منابع رسمی متحوای این ویدئو را تائید نکرده‌اند. با این همه ستوان محمد گفته است که اعدام غیرنظامی‌ها در ملاء عام، در مناطق تحت کنترل «داعش»، رایج است.