به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب : ۵۱۳۹۵
توسط شورای امنیت سازمان ملل؛

صدور قطعنامه علیه‌داعش و جبهه‌النصره

گروه بين‌الملل: شورای امنیت روز جمعه با صدور قطعنامه‌ای تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل، هرگونه حمایت مالی از دو گروه «جبهه‌النصره» و «داعش» و همکاری با این گروه‌ها را ممنوع اعلام کرده و 6 نفر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
صدور قطعنامه علیه‌داعش و جبهه‌النصره
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را با هدف تضعیف دو گروه تروریستی «داعش» و «جبهه‌النصره» به تصویب رساندند. پیش‌نویس این قطعنامه را انگلیس، از اصلی‌ترین حامیان مخالفان سوری، به شورا آورده و آنطور که خبرگزاری فرانسه روز گذشته گزارش داد، توافق اعضا بر سر متن نهایی آن یک هفته زمان برده است.

متن مصوب شورای امنیت خواستار خلع سلاح و همچنین انحلال گروه‌های تروریستی «داعش» و «جبهه‌النصره» شده است. در بخشی از این قطعنامه آمده است که شورای امنیت «از همه کشورهای عضو می‌خواهد که اقدامات ملی‌ای برای متوقف کردن جریان انتقال جنگجویان تروریست خارجی» به داعش و جبهه‌النصره را به اجرا بگذارند. کشورهای ناقض این قطعنامه، به اعمال تحریم‌ تهدید شده‌اند. قطعنامه شورای امنیت همچنین به همه کشورها، اشخاص و نهادها نسبت به همکاری، تجارت یا حمایت مالی از این دو گروه تروریستی، هشدار داده است. این قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل نوشته شده، که این بدان معنی است که برای اجرای آن می‌توان از قوای نظامی استفاده کرد.

شورای امنیت در قطعنامه خود هم «داعش» و «جبهه‌النصره» را در فهرست تحریم‌های مربوط به گروه‌های وابسته به القاعده قرار داده است. این قطعنامه همچنین 6 نفر از جمله دو تبعه عربستان، دو کویتی و یک الجزایری را به دلیل همکاری، حمایت مالی، جذب نیرو یا عضویت در این دو گروه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این قطعنامه با محکوم کردن عضویت جنگجویان خارجی در این دو گروه، اعضای این گروه‌ها و یا افراد دخیل در جذب نیرو را به اعمال تحریم تهدید کرده است.