به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۳
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۵۳۷۷۱
جایزه بهترین فیلمنامه به قصه‌های بنی‌اعتماد رسید

افراطيون وطني تاختند، جشنواره ونيز جايزه داد

گروه فرهنگی: مراسم اعطای جوایز هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز درحالی برگزار شد که فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی معتبر شد.
افراطيون وطني تاختند، جشنواره ونيز جايزه داد
هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به ریاست «الکساندر دسپلات» آهنگساز سرشناس سینما  فهرست برندگان هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز را معرفی کرد و فیلم نامزد شیر طلای «قصه‌ها» از ایران جایزه بهترین فیلمنامه این رویداد سینمایی را از آن خود کرد. فیلم «قصه‌ها» در سال 90 با نگاهی به شخصیت فیلم‌های قبلی بنی‌اعتماد ساخته شده است و در آن بازیگرانی چون گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان، ریما رامین‌فر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی، مهدی هاشمی و... ایفای نقش کرده‌اند. 

و اين در حالي بود كه طي روزهاي اخير افراطيون وطني و در صدر آنها صدا و سيما خملات شديد و ناجوانمردانه اي عليه بني اعتماد  و فيلمش به راه انداختند و حتي بابت آن به وزارت ارشاد هم تاختند كه چرا مجوز حضور در جشنواره ونيز را به اين فيلم داده است! هفتادویکمین جشنواره‌ی فیلم ونیز از 27 اوت با نمایش فیلم «مرد پرنده یا فضیلت غیرمنتظره نادانی» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان سرشناس مکزیکی آغاز به کار کرد و تا با نمایش فیلم «عصر طلایی» ساخته «آنگ هویی» از هنگ‌کنگ پایان یافت.

قصه‌ی "قصه‌ها"ی رخشان بنی‌اعتماد!
حضور فیلم "قصه‌ها" به عنوان تنها فیلم ایرانی در جشنواره ونیز بحث‌ها و حاشیه‌های فراوانی در پی داشته که همچنان ادامه دارد. رئیس سازمان سینمایی سخنان منسوب به وزیر ارشاد علیه این فیلم را تکذیب کرد. خبرگزاری فارس، روز پنج‌شنبه ( ۱۳ شهریور) گزارش داد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دادن مجوز ساخت به "قصه‌ها" و حضور این فیلم در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به شدت انتقاد کرده است! و به نقل از علی جنتی نوشت: «الان داریم بحث می‌کنیم این فیلم نامناسبی است و چرا در صحنه بین‌المللی حضور پیدا می‌کند. بنده سئوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شد.»
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی اما روز شنبه اعلام کرد که سخنان وزیر ارشاد درست منتقل نشده و در ساخت فیلم "قصه‌ها"، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد همه موارد قانونی لازم رعایت شده است. "قصه‌ها" حدود سه سال پیش ساخته شد، و گرچه پس از مدت‌ها مخالفت مسئولان سینمایی دولت قبل در آذر ۹۲ پروانه نمایش گرفت هنوز به اکران عمومی در نیامده است. ایوبی می‌گوید انتشار خبر شرکت ساخته بنی‌اعتماد به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره ونیز اشتباه بوده و سخنان وزیر ارشاد نیز تنها به همین مسئله مربوط است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سینمایی، ایوبی گفت: «توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر بر این مسئله بود که برای انتخاب فیلم‌ها از سوی جشنواره‌های خارجی همانند همیشه، فرآیند مستقلی وجود دارد و جشنواره‌ها خودشان را مقید به مشورت با هیچ دولت و کشوری نمی‌دانند.» او می‌افزاید برخی از فیم‌هایی که اکنون چالش‌برانگیز شده‌اند مجوزهای لازم را در دولت قبلی گرفته‌اند و نکته‌ای که جنتی بر آن تاکید کرده این بوده که "چرا برخی رسانه‌ها از دولت فعلی درباره فیلم‌هایی سوال می‌کنند که در دولت قبل ساخته شده‌اند". "قصه‌ها" هفت فیلم کوتاه به هم پیوسته است که بنی‌اعتماد در آن‌ها به مرور حوادث زندگی شخصیت‌های فیلم‌های گذشته‌ی خود پس از نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ می‌پردازد.
جنتی: به هیچ فیلمی اشاره نکردم
رسانه‌های افراطيون اصولگرا، از جمله خبرگزاری فارس آذرماه گذشته، و در واکنش به انتشار خبر دریافت مجوز اکران فیلم بنی‌اعتماد، با طرح این اتهام نوشت: «فیلم قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد که بعد از فتنه ۸۸ ساخته شده بیشتر از فیلم، یک بیانیه سیاسی است؛ بیانیه‌ای ناشی از عصبانیت که به‌واسطه توهمات کارگردانش از اتفاقات سال ۸۸ تولید شده است.»
 
ایوبی می‌گوید در گفت‌وگویی که با جنتی داشته، او تاکید کرده است که سخنانش در مصاحبه اخیر به درستی منتقل نشده و در این گفتگو به هیچ فیلم خاصی اشاره نشده است. رئیس سازمان سینمایی گفت: «آقای جنتی بر این باور است که باید در صدور پروانه‌های ساخت فیلم‌ها در دوران جدید رعایت دقت را به عمل آوریم تا فیلم‌ها و پروانه‌های صادر شده مشکلی نداشته باشند.»
رخشان بنی‌اعتماد در نشست خبری نمایش "قصه‌ها" در ونیز تاکید کرد که اگر از اکران عمومی ساخته خود در ایران مطمئن نبود آن را به این جشنواره ارائه نمی‌کرد. "قصه‌ها" در آخرین جشنواره فیلم فجر در دولت دهم اجازه نمایش نگرفت اما با تغییر مسئولان سینمایی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در جشنواره سی و دوم فجر به نمایش درآمد. بنی‌اعتماد در تازه‌ترین ساخته‌ی خود از طریق پیگیری گذران شخصیت فیلم‌های پیشین خود، از جمله "گیلانه"، "روسری آبی"، زیر پوست شهر" و "خارج از محدوده" در سایه رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ به نمایش زندگی مردم ایران و مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری می‌پردازد.
بنی‌اعتماد شاخص‌ترین زن سینمای ایران در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود و روایت و نمایش معضلات جامعه امروز ایران در آثارش جایگاهی محوری دارد. وعده‌های دولت یازدهم برای باز کردن فضای فرهنگی کشور، به ویژه در حوزه‌هایی مانند سینما با مقاومت و مخالفت شدید محافظه‌کاران روبروست. فشار مخالفان سیاست‌های فرهنگی دولت تا کنون مانع نمایش عمومی فیلم‌هایی چون "قصه‌ها" شده که ماه‌ها پیش مجوز اکران گرفته‌اند و این قصه ظاهرا سر دراز دارد.
مرجع : ایسنا

۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۸:۰۶
وقتی وزیر ارشاد رو بر کنار کردیم می فهمید یه من ماست چقدر کره داره. حالا هی برید از صهیو نیستها به خاطر خوش رقصی جایزه بگیرید (250497)
محمدعلی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۴:۴۸
دقیقا شما برکنار میکنی؟شما چکاره هستین؟ (250570)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۹:۰۷
لباس شخصی. اسم ایشون لباس شخصیه. شخصیتی ساده که حضور قدرتمندی در تمام صحنه های کشور دارد. اسم و تصویر درست حسابی ای ندارد ولی حتی در راه دفاع از نظامی که متعلق به همه ی مردم است، ممکن است دست به سلاح، سلاحی غیر مجاز و بدون مجوز، شود و یا کسی دانشجویی را از طبقه ای به پایین پرت کند. برکنار کردن یک وزیر مودبانه ترین کاری است که از دست این شخصیت قدرتمند پنهان بر می آید، شخصیتی که تمایلی برای کشف هویت واقعی او وجود ندارد، (250629)
محاوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۷:۳۴
فعلا که استیضاح پاسخ عکس داده، ان شاء الله آقای نجفی ادامه ی راه خواهند داد و دانشگاه ها رو از افراط گرایی های مورد نظر شما پاک خواهند کرد جناب جنتی هم با قدرت انجام وظیفه می کنن. حفظهم الله جمیعا... (250607)
فریب خورده محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۸:۰۵
کاش خانم بنی اعتماد فیلم جدایی پول نفت از سفره.جدایی گوشت از غذا.جدایی پول از جیب فقرا .جدایی عقلانیت از محمود.جدایی جوانان از اشتغال.جدایی متکی از محمود.جدایی هلواز دولت.جدایی محموداز بیت المال را میساختی؟ (250614)
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۸:۳۲
34 سال هست که خودتون را بخاطر منافع شخصی به خواب زدین بیدار کردن شما سخت هست متاسفم (250623)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۲:۰۸
وقتی ما اون افرادی رو که خودشون رو نماینده "مردم" می دونن از مجلس ریختیم بیرون و بیکار کردیم، مثل همون آقا خوشگله تون، اون موقع می فهمی یه من ماست چقدر کره داره (250653)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۳:۲۰
یک وزیر باید برای مردمش کار کند نه کاسبان تحریم (250668)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۸:۱۲
نگران نباشيد آقاي حسيني صدا و سيما را تحويل بگيرد همه چي درست مي شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (250498)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۵:۴۳
اولا فایل تصویری آقای جنتی رو خودم در تلوزیون دیدم پس تکذیب یعنی چه؟؟؟؟
دوما چرا همه چیز رو سیاسی می کنید چرا دوست دارید سیاه نمایی از کشورتون بشه تا اونا خوششون بیاد
ایا اگه سیاه نمایی از وضعیت ایران نبود آیا جایزه می آورد (250584)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۲:۴۹
محمد که مشخص است کوچکترین اطلاعی از فیلم و سینمای جهان ندارید اگر فیلم های سال از تمامی کشور های جهان را ببینی همه آنها دقیقا با معیار شما سیاه نمایی است انها هم مشکلات و معضلات و مسائل از این قبیل جامعه شان را مانند فیلمساز های ما فیلم می کنند حتی در هالیوود هم که شکل بسیار متفاوت با سینمای دنیا دارد بسیاری از آثار به قول شما برچسب سیاه نمایی می گیرند لطفا کمی فیلم ببنید بعد اظهار نظرهای اینچنینی داشته باشید. (250658)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۲:۵۷
اسکار امسال را بیاد دارید؟ برنده جایزه اصلی اسکار چه فیلمی بود؟ 12 سال بردگی (سیاه نمایی مطلق از کشورشان با معیار شماها) نامزد های اسکار چه فیلم هایی بودند؟ خریداران باشگاه دالاس، فیلومنا، امریکن هاسل، گرگ وال استریت نبرسکا و ... همه اینها به جز فیلم جاذبه با معیار شما سیاه نمایی جامعه و کشورشان هستند متوجه می شوید؟! حتی در هالیوودی که فیلم ها به دنبال درامد مطلق هستند همه سیاه نمایی است، (لطفا هر دو کامنت را هم منتشر کنید.) (250661)
محمدوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۸:۲۶
شما عادت داريد همه چيز را از دريچه حب و بغض هاي سياسي ببينيد؟!!؟اين افراطيون وطني نگفتند جايزه نمي گيره اتفاقا اگر نگرفته بود بايد تعجب مي كرديم حرف از سياه نمايي اوضاع و احوال وطن عزيزمان ايران است (250499)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۸:۳۱
بهار نیوز: بنی‌اعتماد شاخص‌ترین زن سینمای ایران در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود و روایت و نمایش معضلات جامعه امروز ایران در آثارش جایگاهی محوری دارد.
خب آخه این مگه هنره؟؟؟
خب اگه این مشکلات وجود داره که خودمون داریم میبینیم دیگه چه نیازی به امثال بنی اعتماد هست؟؟؟
اگه هم وجود نداره چرا سیاه نمایی میکنه؟؟؟
نشون دادن مشکلات که هنر نیست اگه عرضه داره تو فیلمهای سیاهش- که کم هم نیست ماشاءالله- یه راهی برای حل مشکلاتی که تو فیلماش نشون میده ارائه کنه... (250621)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۹:۳۱
من نمیدونم چرااگریک فیلمی میاد از واقعیات جامعه میگه،میشه سیاه نمایی،چرانمیخواهیدقبول کنید،هیچ جا مدینه فاضله نیست،مملکت اونقدرها که شما فکرمیکنیدگل وبلبل نیست،اگرفیلمهای خارجی همین چیزهاروبگه،حق به جانبیدکه تواون کشورها اینا واقعیته،ولی نوبت به خودمون که میرسه میشه سیاه نمایی (250632)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۸:۵۵
چرا فیلمهایی رو که درباره دفاع مقدس هستند مثلا شیار 143، چ جایزه بین المللی اروپایی آمریکایی نمیگرن ولی فیلمی رو که مشکلات جامعه رو نشون میده همیشه میره و جایزه میگیره. منکر معظلات و مشکلات نیستم ولی گزینش اینجور جشنواره ها آدم رو اذیت میکنه که میخوان فقط سیاهی های ما رو ببینن. کارگردانی که فقط فکرش جشنواره باشه اونم جشنواره هایی این چنینی فیلمش هیچ ارزشی نداره همونطور که فیلم خانم بنی اعتماد در جشنواره بازتاب مناسبی نداشت. (250500)
سید
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۳:۱۱
چون اکثر فیلم ها از هر کشوری در جهان مشکلات جامعه شون را نشان می دهند ان افرادی هم که رای می دهند همین کارگردان و بازیگران و سینمایی های کشور های مختلف جهان هستند که مشکلات کشور و جامعشون را فیلم می کنند به همین راحتی، در ضمن اگر فیلم های دفاع مقدس هم خوب از کار در بیاند در دنیا جایزه می گیرند ولی متاسفانه فیلم های که تا به حال داشتیم کارهای با کیفیتی نیستند شما این ها را با کارهایی در سطح نجات سرباز رایان و خط نازک قرمز مقایسه کنید متوجه می شوید چرا این فیلم ها جایزه نمی گیرند. (250666)
اکباتان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۸:۵۶
همه باید فیلمی شبیه پایان نامه بسازند. اینجا کشور آزاد. فقط ما باید فیلم بسازیم. فقط روایت ما از سال 88 درست است بقیه نادرست است. این خانم چه حقی دارد روایت بکند. ما باید روایت کنیم. اینجا کشور آزاد است. (250501)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۹:۱۴
جناب آقای جنتی مامی خواهیم انقلاب رابه جهان صادر کنیم.الگوی مدیریتی8سا ل گذشته راکه کشوررابه گلستان تبدیل کردبه جهان صادرکنیم همه بیان یادبگیر ن مادرهمه زمینه هادردولتهای 9و10 اول شدیم.طلاق.بیکاری.اعتیاد.جرم وجنایت .فرزندکشی.مادرکشی.اعدام.کم کم ایدز.فقر.فحشا.ازدواجهای غیر رسمی.خود ارضایی جوانان.بالارفتن سن ازدواج.حالا شمافیلمی که بعضی ازاین افتخارات ذکر شده رانشون میده میفرستین ونیز.عزیزم خواستین معراحی هایا چ یاشیار143 روبفرستی تاخوششون بیاد.آخه چراعموعزت را این دم آخری ناراحت می کنید؟ (250502)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۷:۳۸
ما همیشه رکوردداریم،به هرقیمتی (250608)
دکان فتنه فروشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۹:۲۵
آقای ضرغامی این فیلم در وزارت ارشاداحمدی نژادپروانه ساخت گرفته چرا اون موقع صداتون در نیامد.اگه بده.اون موقع هم بدبوده.کدام سیاه نمایی شماکه هر اتفاق ریز ودرشتی رادرخارج ازکشور میگذاری زیر ذره بین کمی هم به جنایاتی که داخل کشوراتفاق می افته بپرداز.چندوقت پیش درشهرماپسری سرمادرش را بریدگذا شت روسینش ویاپدری پسر خودراکشت وخیلی اتفاقات ناجوردیگر.ایناتو آمریکا اتفاق نیفتاده توهمین ایران اتفاق افتاده.چرا میخواهیدروهمه چیز سرپوش بگذارید وچشم خودرا به حقایق ببندید. (250503)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۵
کدام رفتار افراطیون معقول بوده که این دومیش باشه (250506)
مدتقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۸
تواین مملکت مرغ همسایه غازه. (250508)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۰:۱۰
فیلسماز متعهدی که خار چشم دلواپسان است. (250509)
شیبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۰:۱۴
کاش جربزه مسئولان در پذیرش حق آزادی بیان عملا دیده شود. (250510)
دموکرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۹
تبریک میگم به خانم بنی اعتماد و همه ی ایرانیان :) دیگه جایزه ای نمونده اهل هنر ایران نگرفته باشند! اسکار،گلدن گلاب،خرس برلین،شیر ونیز ، نخل کن و...

امیدوارم رئیس بعدی صدا و سیما بر خلاف پیش بینی ها شخصی باشه که با دولت تعامل کنه و صفت ملی بودن رو به این رسانه برگردونه :) (250512)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۱:۲۶
تبریک به خانم بنی اعتماد (250518)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۱:۵۵
مبارکش باد (250521)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۷
چرا اهالی ایران، فیلم هایی که در دنیا باعث افتخار و اعتبار ایران و ایرانی می شوند را فقط با اجازهء ممیزهایی می توانند ببینند که بیشتر آن ها نه از سینما چیزی می دانند و نه شناختی از مقولهء هنر دارند؟!! (250522)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۲:۱۸
زنده باد شیر زنان ایرانی تبریک (250523)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۰
اگه نمیدادند باید شک میکردید
معلومه دیگه فیلم ضد ایران بیار
جایزه ببر (250525)
سخن گهر بار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۶:۴۱
به قول دکتر خودمون ابو بریز اونجا که میسوزه (250596)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۳:۱۸
فیلم های سفارتی تاریخ شهادت خواهد داد (250541)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۹:۲۷
اون فیلمها که مال دوره شما بوده،اخراجی ها،قلاده های طلا،تاریخ شهادت خواهد داد (250631)
سياوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۹:۳۳
بدون تعصب ميگم :چرا اون ورآبی ها به فيلم هايی که به سياه نمايی مي پردازن علاقه ويژه ای دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (250633)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۱۹:۴۴
همه دنیا مشکل داره ما ادم هسیتیم با خوبیها وبدیهامون . چه اشکالی در گفتن مشکلات است وما یه کشور کوچک در این دنیای بزرگ هستیم وحتی دشمن بزرگ امریکا . بادبگیریم که با کمک هم فساد وتباهی را ازبین ببریم وکشوری بسازیم دور از ذروغ وریا . دنیا ندونه بابا خدا که می دونه نیتهامون چیه (250636)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۳:۱۹
این اقایون دلواپس میگن مشکلات کشورهای دیگه رو جار بزنیم ولی حقایق تلخی که در کشور خودمون هست روی اون سرپوش گذاشته بشه فقط از مخالفین انتقاد بشه (250667)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۶ ۲۳:۴۴
به کارگردانی باید تبریک گفت که فیلمش بدون کمک اونطرفیها جایزه بگیره منم میتونم فیلم ضد نظام بسازم جایزه اسکار بگیرم (250671)