به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۶۱۶۶۵
نامه زیباکلام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای؛

۸ سال زمامداری‌شان را فراموش کرده‌اند

گروه سیاسی: صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی در نامه ای به هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان از زحمات آنان قدردانی کرد. متن کامل این نامه را در زیر می خوانید:
۸ سال زمامداری‌شان را فراموش کرده‌اند
حضرات آقایان دکتر محمد جواد ظریف، دکترعباس عراقچی و دکتر مجید تخت روانچی
اعضاء محترم تیم مذاکره کننده هسته‌ا‌ی ایران دامت عظمته
با سلام و تحیات از طرف خود و خانواده ام مراتب تشکر و قدردانی خودمان را از ۱۵ ماه تلاشهای بی وقفه وصدها ساعت مذاکرات با همتایان اروپایی و آمریکایی تان اعلام می دارم. دستتان درد نکند و یقین بدانید که بسیاری از ملت ایران هم بر تلاشهای شما ارج نهاده و به شما افتخار می کنند.

البته بسیاری هم برعکس تلاشهای شما را "وادادگی" ، "عقب نشینی"، "تسلیم" ؛ تلاش هایتان را ناموفق؛ ۱۵ ماه مذاکرات بی وقفه تان را بی نتیجه وشکست خورده و بالاخره توافقاتی را هم که تا به حال داشته اید "بدتر از ترکمنچای" می خوانند اما بدانید که آنچه شما کرده‌اید به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به ثبت خواهد رسید.

آنان که شما را شکست خورده می‌پندارند و سرزنش می کنند که از همان ابتداء هم نمی بایستی به عهد و پیمان های "کدخدا" اطمینان می کردید و با طناب پوسیده آمریکا به چاه می رفتید، دو نکته را ظاهرا فراموش کرده اند: معضلات سنگینی را که فعالیت های هسته ایی مان در غالب تحریم ها برای کشور به بار آورده بود؛ ثانیا، عملکرد بی حاصل ۸ ساله خودشان را در بازکردن گره هسته ایی و نجات کشور از غل و زنجیری که تحریم ها بر دست و پای اقتصاد کشور بسته بود. فراموش کرده اند که در ۸ سال زمامداری شان دریغ از ۸ میلی متر که توانستند در حل بحران هسته ایی کشور پیشرفت نمایند.

فراموش کرده اند که در آن ۸ سال به قول آقای دکتر ولایتی "میز مذاکرات را با میز وعظ و خطابه اشتباه گرفته بودند" و بجای تلاش در حل اختلافات هسته ایی تنها هنرشان این بود که با افتخار از ارائه بسته پیشنهادی ایران به ۵+۱ سخن می گفتند. بسته هایی که موضوعات آنها عبارت بودند از "خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ایی" ؛ "جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی"؛ " مبارزه با تروریزم و خشونت"؛ " عدالت جهانی و مبارزه با فقر" و سایر ژست های سیاسی بدون آنکه کوچکترین گام جدی در جهت حل مسئله هسته ایی مان بردارند.شما در این ۱۵ ماه چندین برابر آن ۸ سال مذاکره کردید؛ آنوقت از جانب همانها متهم می شوید که ۱۵ ماه اتلاف وقت کرده اید و هیچ گامی هم به جلو بر نداشته اید.

فراموش کرده اند که در حالیکه هسته ایی برایشان بیشتربه صورت یک بلند گوی تبلیغاتی و یک ابزار سیاسی در آمده بود کشور چه بهاء سنگینی برای تحریم ها می پرداخت. فراموش کرده اند که تحریم ها چگونه بسیاری از صنایع کشور را تعطیل کرده بود و مابقی با حد اقل تولید و به زحمت برسر پا بودند. فراموش کرده اند که تحریم ها چگونه صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی کشور را در آستانه زمین گیری قرار داده بود.

فراموش کرده اند که دور زدن تحریم ها چگونه باعث بوجود آمدن بزرگترین جریان فساد در طول تاریخ کشور شده بود. فراموش کرده اند که چگونه بواسطه تحریم ها و ناتوانی ما در پیشبرد پروژه های مادر در عسلویه وپارس جنوبی، قطربا دو میلیون جمعیت سه برابر ما از حوزه مشترک پارس جنوبی گاز برداشت می کند که ارزش مالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سال می شود.

یا در همین راستا سعودیها توانسته اند روزانه ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از ما از حوزه مشترک نوروز در خلیج فارس نفت استخراج نمایند که بر اساس بشکه ایی ۸۰ دلار سالیانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار می شود. مشابه همین وضعیت در آینده ایی نه چندان دور در خصوص چاه‌های نفتی مشترکمان با عراق بوجود خواهد آمد که باز ما بواسطه تحریم ها نتوانسته ایم پیشرفتی داشته باشیم در حالیکه عراقی ها با شرکت های بزرگ نفتی غربی بیش از دوسال می شود که حفاری را در قسمت خودشان شروع کرده اند.

اینکه شما در طی این ۱۵ ماه حتی یکبار هم حاضر نشده اید تا از هسته ایی بهره برداری سیاسی نمایید ودر عوض تلاش کرده اید تا با مذاکرات جدی و رسیدن به تفاهم با غرب جلوی تحمیل این هزینه ها برمنافع ملی مان را بگیرید و اقتصاد کشور را مجددا بر روی دو پایش بلند نمایید، یقینا از دید بسیاری از هم میهنانمان پوشیده نخواهد ماند.

رویکرد شما درجریان مذاکرات ۱۵ ماهه با آمریکایی ها که برای نخستین بار بعد از انقلاب در چنین سطحی دارد صورت می گیرد در عین حال نشان داد که این نگاه که همه آمریکایی ها را دشمن فرض بگیریم چقدر نادرست است. بخشی از حاکمیت سیاسی آمریکا خواهان برخورد جدی تر و سخت گیرانه تری با ماست، در حالیکه بخش دیگر بدنبال یافتن نقاط مشترک است.

بخش اول معتقد است به ایران نمی توان اعتماد و اطمینانی داشت در حالیکه بخش دوم بر عکس معتقد است که شاید بتوان با ایران به تفاهم هم رسید. بخش نخست ما را "محور شرارت " می داند اما برخلاف آنها خیلی ها هم هستند که نه ما را لزوما محورت شرارت می پندارند و نه پدر کشتگی با ما دارند. اینکه کدام گروه در قبال ما دست بالا را در واشنگتن پیدا کنند اتفاقا به میزان زیادی به رویکرد ما بستگی پیدا می کند.

رفتار امناء دولت قبل از شما بیشترین خدمت را به "ایران ستیزان" بخش اول نمود و هر دو گروه و همه را علیه ما بسیج نمود. در حالیکه رفتار شما بر عکس باعث ایجاد شکاف عمیقی در واشنگتن شده است. برای نخستین بار ظرف ۳۵ سال گذشته ترک هایی در دیوار بلند بی اعتمادی نسبت به ایران در واشنگتن ظاهر شده و یخ هایی در شرف آب شدن هستند. این نقطه عطف تاریخی بدون تردید حاصل ۱۵ ماه تلاش بی وقفه شما در مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی است.

شما نشان دادید که اگر چه مذاکره و رسیدن به توافق با آمریکا دشوار است، اما غیر ممکن نیست. این دستاورد شما در جهت خدمت به منافع ملی مان اگر بیشتر از موفقیت هسته ایی تان نباشد یقینا کمتر از آن هم نمی باشد. دعای خیر میلیونها نفر از هموطنانتان یقینا با شما و تلاشهای ارزنده آتان می‌باشد. ایام بکام باد
صادق زیباکلام
ششم آذرماه یکهزاروسیصد و نود و سه

۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۵:۴۴
همين كه ديدگاهمان نسبت به تحريم ها از كاغذ پاره به يك حركت غير انساني تعقير كرد جاي اميدواريست.اميدواريم كشور از اين نقطه انزوا به نقطه اي برسد كه رابطمان با جهان يك رابطه معقول و بي حصر و براي بالا بردن سطح اقتصادي كشور باشد. (265587)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۱۸
تا توافق نهایی هسته ایی،ما ازتیم مذاکره کننده حمایت میکنیم (265685)
1 میهن پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۵۶
توافق هسته ای نیست ، توافق سیاسی است.هیچگاه یک توافق جامع به دست نمی آید زیرا جمهوری اسلامی هیچگاه نمی تواند با آمریکا به توافق برسد.بحث بر سر جمایت از دولت سوریه ، نیروههای حزب الله و حماس است.حتی بحث حقوق بشر هم جدی نیست.یعنی اگر جمهوری اسلامی حاضر شود از حمایت گروههای یاد شده دست بردارد غرب کاری به حقوق بشر در ایران ندارد.پس توافق هیپگاه به ثمر نمی رسد. (265698)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۷:۳۸
باسلام به آقاي ظريف
لازم نيست هيچ اختلاف نظري وجود نداشته باشد
مگرآمريكانميدانسته عربستان در11سپتامبرنقش داشته؟ (265829)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۰
نامه اقای زیبا کلام با امضای ما مردم .کاربران عزیز لطفا" با رایتان این نامه را امضا کنید.+ (265705)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۵:۰۵
افرین من معلم از توجه وزیر محترم به معیشت منزلت و محوریت معلم در مدرسه نا امیدم و... (265823)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۵:۴۸
بسیار زیبا
درود بر آقای ظریف و همراهان خستگی ناپذیرشان (265589)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۵:۵۱
دست خداوند پشتیبان صادق زیباکلام و حدودا20نفردیگر که تنها افرادی هستند که درددل مردم را بی هیچ هراسی میگویند...بی هیچ هراسی
جمله ات خیلی زیبابود: کسانی که در8سال8میلی مترهم پیشرفت نکردند نتیجه ی این مذاکرات را هیچ میدانند و البته که روشن اندیشان میدانن اگرهمین امروزهم توافقات به هم بخورد چقدرمانسبت به خرداد92 پیشرفت در سیاست خارجه داشته ایم (265591)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۲۰
دکتر ظریف همه پشتیبان تو هستیم
و اگر خواستار حضور خیابانی هستید مجوز صادر کنید تا بیاییم. (265600)
ای بابا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۲۱
این دیگه از کجا پیدا شده!
هر روز و در همه چی تخصص داره (265602)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۱۶
تاکورشودهرانکس که نتوانددید (265683)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۳۶
حرف حق تلخه نه !؟
درود به صادق زیباکلام (265689)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۴
آقا یا خانم "ای بابا"
دکتر زیبا کلام مصداق واقعی یک روشنفکر است و این درست همان چیزی است که خیلی های دیگر همانند شما متوجه آن نیستند و اظهار نظراتی از این دست را دخالت در امور غیر مرتبط می دانند . این تفاوت یک روشنفکر با یک نظریه پرداز است. (265707)
ای بابابا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۰:۵۷
آقا راس میگن دیگه. در مورد دریاچه ارومیه نظر میده. در مورد رابطه با آمریکا نظر میده. در مورد مذاکرات نظر میده. در مورد پاشایی نظر میده. در مورد خبرگان نظر میده. در مورد انتخاب وزرا نظر میده. در مورد زندانی شدن مایلی کهن نظر میده
نظراتشم خودجوش هست کسی ازش سوال نمیکنه
یکمی سنگین باشه استاد دانشگاستا!!!! (265795)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۱:۳۲
این صدای رسای ملت ایران است. (265801)
امیر عباس م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۲:۴۱
آقای زیبا کلام به نمایندگی از ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ نفر که به آقای روحانی و مسیر اصلاح طلبی و طرز فکر اصلاحات رای داده ایم و به عنوان تحلیل گری بزرگ و منتقد با خرد و تجربه و نترس.... جواب شما تندروها که اکثر رسانه های مختلف که به ناحق وبا منابع و سرمایه های کلان در دسترس شماست را میدهد و باعث ایجاد ترس و احساس حقارت در وجود شما میشود. خداوند حافظشان باد (265819)
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۳۷
بسيار نامه شيوا و رسايي بود و حرف اكثريت جامعه را بيان كردند، اقاي دكتر زيبا كلام فردي روشنفكري هستند. (265608)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۴۴
بنظرمن روحاني بايد خيلي بيشتر شهامت به خرج بده و واسه يك بارم شده اولين رييس جمهورايران باشه كه تمام واقعيات روبه مردم رك وراست بگه حتي اگر ديگه رييس جمهورنشه  واگر مدركي داره از اونا نزد (( مردم)) شكايت ببره و جيب واپسان سنگدل رو رسوا كنه ،درغير اين صورت تلاششون وزحماتشون را بدون نتيجه بايد تحويل جليليون كنه ، تتها راه حل باقي مونده اينه والا اين اقايان خيييييييييييلي كلفتن كسي ديگه حريفشون نيست كشورو هرجور عشقشون بكشه (265609)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۴۷
درود براستاد عزیز صادق زیبا کلام (265611)
بوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۴۷
احسنت به اعتدال ..... (265612)
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۵۴
اصولگرایان دستاوردی که برای ایران و ایرانی نداشتند، هیچ؛ صدها میلیارد دلار هم ثروت کشور را به باد داده اند.
اصلا می دانند ثروت کشور یعنی چه!؟
می دانند مردم ایران در این سال ها چقدر بدبختی کشیده اند!؟

حجالت هم نمی کشند؛ حیا هم چیز خوبی است! (265613)
علي احمدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۵۴
من و خانواده ام هم يک کپي از نامه زيباي دکتر زيبا کلام را خطاب به دکتر ظريف با تآييدات و تحسين هاي مضاعف نثار مي داريم. و موفقيت ايشان و همکارانش را از خداوند توانا مي خواهيم. (265614)
ﻣﺤﻤﺪ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۶:۵۵
اﺯ اﻗﺎﻱ ﺩﻛﺘﺮ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﺎﺷﺠﺎﻋﺖ ﺣﺮﻑ اﻛﺜﺮا ﻣﺮﺩﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﻧﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ اﺯ ﻭﺯﺭا اﻗﺎﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺑﺎ اﻋﻼﻥ ﺑﺮاﻳﺖ ﺧﻮﺩ اﺯ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻗﺎﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺭاﻱ ﺩاﺩﻥ و ﮔﺮﺩﻥ ﻛﺞ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﻮ ﻣﺠﻠﺲ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ اﻗﻠﻴﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﻢ ﻛﻢ اﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﻓﺎﻋﻲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻬﺎﺟﻤﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻮﺿﻊ ﺑﺪﻫﻨﺪ (265615)
lمصطفی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۲۶
کاشکی نویسنده فقط یکبارهم که شده حق به جانب صحبت نمیکرد نمی نوشت خیلی بهتربودازخودش سوال میکردحالا چرااین مسایل اتفاق افتاده متاسفانه رویه حق به جانبی ایشون دربرخی کتابهاشونم یافت میشه چرابن بست فکری درانتهای مباحثشون وجودداره آیاسیاسیون آگاه به مسایل نیستن وفراموش کردن درچه حوزههای فعالیت کنن یااینکه توانایی انجام اموردرزمینه های مختلف روندارن موضوع هسته ای هم یکی ازهمون مواردیست که ایشون گوش فلک روکرکردندکه میدونند چه بندهای وجودداره که باعث شده توافقات بامانع روبروبشه جواب پرسشهاشون واضحه (265621)
مصطفی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۳۲
ایشون بدنبال راهکاری هستن که بافکرواندیشه ایشون جوردربیاد درحالیکه اگه اینطوربوددیگه پنهان کاری فایده ای نداشت صادقی وجودنداشت که همه روتخطئه کنه که ازبندهای بازگونشده خبرداره راستی کسی ازقضیه بوسیدن دستای جان کری خبرداره آخرش گفت.................. (265623)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۳۲
این نامه آقای دکتر زیبا کلام دقیقا حرف دل من و خانواده من هم می باشد. اعضای محترم مذاکره کننده واقعا خسته نباشید. (265624)
جمعه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۳۳
اگر همه چیز سرجای خودش بود تیم مذاکره کننده قبلی باید محاکمه می شد، چکار می کردند؟؟ یادشان نرفته، خودشان را به خواب زدن هر دفعه می رفتن و بر می گشتن حرفهای بر ربط و بی سر و ته می زدن که ما به زبان فارسی نمی فهمیدیم چی می گن چه برسه به 1+5، و بعد تحریم بیشتر.. البته ظاهرا تحریم بیشتر، فقر اقتصادی، تورم وحشتناک و ... اسمش از نظر آقاین سربلندی و افتخار بود (265625)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۵۱
همه باهم یک کلام
درود بر صادق زیبا کلام (265628)
ناشناس
Canada
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۷:۵۳
واقعا دستشون درد نكنه ولي اي كاش در همين مرحله تمامش مي كردند باز هم بلاتكليفي خيلي چشم انتظاريم و خسته شديم از تمديد مذاكرات (265629)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۰۱
اقای زیبا کلام در 8سال دوره اصلاحات که اون همه باج دادن چه گلی به سر ملت زدند؟ (265632)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۲
همین را بگم همه ی مردم ایران آرزو دارند وضعیت کشور به قبل از 84 برگرده . فکر کنم برای شما کافی باشه . در شاخص های کلان بعد از دوره ی 50تا57 بهترین دوره ی اقتصادی ایران 76تا84 بوده. تمام آمار و اسناد هم وجود دارذه (265706)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۵۴
شما جماعت (اصولگرا) عادت دارید که همیشه سوال را با سوال جواب بدید .دقیقا مثل داداش تون محمود جونتون. . . . (265735)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۳:۰۷
هر چی بود ما مردم بسیار راحت زندگی میکردیم و باجی هم داده نشد فقط اقای خاتمی و دولتش سر دو راهی بودند یا باید زندگی مردم را از دستشان میگرفتند یا انرژی هسته ای را کنار میگذاشتند که ایشان زندگی مردم را نگرفتند اما انرژی هسته ای را تا حدودی کنار گذاشتند. اما 8سال معجزه هزاره سوم انرژی هسته ای ناقص اوردند در قبال ان زندگی مردم را ازشان گرفتند . پس اقای خاتمی اولویت اولش زندگی مردم بود و تحریمی هم در کار نبود .حسین برو زندگی خودت را در دو زمان مقایسه کن اگروجدانت بیدار باشد فرقشان را میفهمی (265761)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۱۴
من هم امضا کننده این نامه میباشم.هموطن ایرانی (265634)
جیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۱۷
سلام
اقتدار گرایان که با تشبث به طناب هسته ای 8 سال حکومتی روی کار اوردند که چندین وچند نسل کشور را به عقب بردند و روز گار مردم را سیاه کزدند ستاد های نماز جمعه دستشان بود ده ها هزار نفر نیروهای انقلاب را با انگ وفتنه از گردونه خارج کردند ومشتی رمال را در ادارت استخدام کردند
دانشجویان نخبه را ازدور خارج کردند حالا هم در مجلس خف کرده وانچنان سنگهایی در راه دولت منتخب فرهیخته گان جامعه را زمین گیر کردند
کشور را با بحران روبرو کردند بجای مذاکره با امریکا به اکوادور رفتند انج خانه ساختند
چه پ (265635)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۲۳
دمت گرم و قلمت پاینده (265637)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۲۵
اينم شده كاسب همش يا در حال انتقاده يا درحال نامه نگاري.يه خورده هم منطق نداره.بابا روحاني يه سمتي به اين بدين بره دنبال كارش (265639)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۷:۰۹
نه زیباکلام از امثال نون به نرخ روز خورهاست و نه روحانی احمدی نژاده. (265826)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۲۹
منظور دکتر زیباکلام مدیریت نانوایی که نبوده؟ نه! (265640)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۴۳
درود بر زیباکلام که حرف دل مردم را زد (265644)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۸:۵۱
احسن بر آقای زیبا کلام که واقعا" هم صادق است و هم زیبا کلام ،مرقومه ایشان مورد تایید ما نیز هست.از صمیم قلب تشکر و قدرانی می نماییم امیدواریم همواره در این مسیر شاهد موفقیت نهایی باشیم ،البته بقین داریم تا حالا مسیر را در سمت و سوی منافع ملی پیش برده اید خسته نباشید (265645)
بانشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۰۳
اینکه تحریم ها را به مسئله هسته ای گره بزنیم درست نیست . اول انقلاب هم هسته ای داشتیم که تحریم می شدیم؟ (265649)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۱۴
دست مریزادبه تیم مذاکره کننده وآفرین به تحلیل زیبای استاد (265656)
کاریز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۱۵
ما هم به دکتر ظریف افتخار میکنیم (265658)
بنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۲۰
جوجه را اخر پاییز می شمارند .... (265661)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۲۹
عزیز الان هم می توانی جوجه را بشماری عزت ومنطق وارامش وازادی نسبی بیان وعقلومتانت و........وانشا الله با وجود روحانی ها وظریف ها وبا هدایت رهبری بزرگوار اینده روشنتر خواهد بود چه توافق بشود یانشود راه مقابله با دشمن نیز راه منطقی وعقلانی می خواهد نه راه احساسی ..ظریف عزیزی وعزیز تر می شوی (265718)
ناصر شاکری
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۰:۱۶
جوجه را اخر پاییز میخورند ههههههههههههههههههههه (265792)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۲۳
چرا جشــــــــــنتون یادتان رفت ؟ دانستن حق مردمه کجا رفت ؟ میخواستی 5 آذر را کم رنگ کنید ولی نفهمیدید که خدا بالاترین مکرهاست (265662)
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۲۸
اولا" مذاکره باعث از بین رفتن اجماع جهانی برای ایجاد و ادامه تحریم ها شد.ثانیا"باعث از بین رفتن دلالیسم در اقتصاد می شود.ثالثا"از فربه شدن اقتصاد کشورهای بوقلمون صفتی مانند روسیه و چین جلوگیری می کند.رابعا" بازار کاسبان تحریم را ازبین می برد.خامسا"اصل هزینه فایده مفید بودن مذاکرات هزینه دار بودن عدم مذاکره رانشان می دهد.از این همه گذشته یک گروه سیاسی اقلیت برای اقناع مطامع سیاسی واقتصادی خود در مقابل ملت قرار گرفته اند. (265663)
فاطمه. دبیر آموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۴۴
نامه کامل وگویاست. من نیز از تمامی کسانی در راستای احقاق حق مردم وباز گرداندن عظمت از دست داده مان که با تند روی های برخی مسئولان گذشته وبرای نماینده های مجلس. در حال حاضر.هنوز بر طبل ناامیدی میزنند. کمال تشکر رادارم وآرزوی عزت روز افزون. از آقای زیبا کلام نیز ممنونیم. (265673)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۴۸
ما هم از اقای ظریف و همکارانشان بسیار متشکریم . واز خدا ارزوی توفیق برای این عزیزان را داریم . (265675)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۱۹:۵۱
نامه اقای زیبا کلام با امضای ما مردم .کاربران عزیز لطفا" با رایتان این نامه را امضا کنید.+ (265677)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۳۶
احسنت جانانه به دکتر زیباکلام بابت این نامه پر محتوا و حرف دل مردم که در هیاهوی سیاسی گم شده ! و درود به شرف تیم مذاکره کننده و علی الخصوص دکتر ظریف دوست داشتنی! (265690)
دلدادگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۰:۵۰
درود براستاد پراوازه وشجاع عزیز دست مریزاد (265693)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۰۱
تندروها سخت پایگاه و جایگاه شان را بین مردم از دست داده اند. مجلس نهم ان شاءالله دیگر تکرار نخواهد شد. زیبا کلام و مطهری به تنهایی یک مجلس هستند. (265702)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۰۲
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری........
یقینا ملت ایران قدرجناب آقای دکتر ظریف وهیئت همراهشان را میدانند خداوند یار ونگهدارشان باد (265703)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۰
آفرین...خوشم میاد همیشه مردونه حرف میزنه (265704)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۸
دولت تمدید تحریم (265710)
میلاد
Canada
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۳:۵۵
هرچی باشه بهتر از دولتیه که فرق ماست و کشکو نمیدونه و در عین حال معجزه هزاره سوم هم هست.
به شما که تأثیری نداره شما مقاومتتو بکن این تحریما برای شما کاغذ پارس. (265777)
علی قلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۲۳
مردمی که از هیچ جناحی نیستند هم از آقای ظریف و تیم مذاکره کننده حمایت می کنند چون آنها خیلی خوب می دانند ظریف با مشخلفان ایران گفتگو می کند نه جنگ!
بی شک کاری که می شود با گفتگو انجام داد با جنگ و ستیز نمی توان انجام داد. (265714)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۱:۴۲
سلام ،
جناب دکتر زیبا کلام ! بنده به سهم خودم و به عنوان یک شهروند ایرانی،از شما تشکر میکنم ،و تشکرم فقط به خاطر نامه فوق نیست،بلکه از این جهت تشکر میکنم که فعلا و تا راه افتادن احزاب سیاسی در کشور،شما یک تنه دارید بار یک حزب را
که سخنگوی اکثریتی بزرگ از مردم است را بدوش میکشید. خسته نباشید ! (265726)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۲:۳۷
درود بر جناب ظریف و همکاران محترمشان که به جای یاوه گویی با کلام منطقی جوهره اصیل مردمان ایران زمین را به نمایش گذاشتند (265750)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۲:۳۹
از طرف خودم و خانواده ام از تیم مزاکره کننده حمایت میکنیم. وبا تشکر از نامه ی اقای زیبا کلام مثل همیشه با تفاسیر زیبایشان ما را شگفزده میکنند. واقعا دست مریزاد. (265752)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۲:۴۱
هیچ تحلیلگری نمی داند چرا دولت ایران تمدید مذاکرات را یک دستاورد می داند و آنرا تبریک می گوید! (265754)
منصفانه به موضوع نگاه کنیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۲:۴۵
نشنال اینترست :
چنانچه این مذاکرات تا ابد ادامه یابد ما از ایران شکایتی نخواهیم داشت درحالیکه ایران دلیلی برای احساس رضايت از تمدید مذاکرات ندارد. چون تحریم ها همچنان برقرارند و آنها هرآنچه برای محدود کردن برنامه های هسته ای لازم بوده انجام داده اند (265756)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۳:۳۵
پس چرا رهبری از تمدید مذاکرات حمایت کردند؟شما کدوم طرفی هستید؟ (265767)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۳:۳۷
اتفاقا ما هم می گوییم چرا احمدی نژاد با عث شد غربیها با 5 قطعنامه ایران را در وضعیتی نامناسب قرار دهند و هیچ شرکت خارجی جرات معامله با ایران را نداشته باشد و غربیها را اینطور در موضع قوی قرار داده که بنده خدا ظریف و روحانی بیش از یکسال است نتواسته اند سد تحریمهایی که احمدی نژاد آنها را برای ملت خرید بشکنند (265769)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۰:۰۰
ندانم كارى ٨ساله اين تحريمها رو بوجود آورده ،همونايي كه مى گفتند آنقدر قطعنامه صادر كنيد كه قطعناه دانتان پاره شود حالا جواب بدهند چه به سر اين مملكت اوردند (265783)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ۲۳:۲۱
نام تان برازنده کلام تان است "صادق زیبا کلام"-درود بر راستگوی زیبا کلام (265765)
حقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۰:۱۳
مگر دکتر محمودشما چی بلد بود که در همه زمینه ها خود را متخصص جلوه میداد.خیلی بهتر وبیشتر از گروه های افراطی شما که nptراmptرا........،بقول سرورتون آب را بریزید همون جایی که........ (265791)
اصلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۳:۵۴
احسنت،درودبرشما. (265820)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۴:۵۸
درود بر تیم مذاکره کننده هسته ای و عرض خسته نباشید؛ به واقع ضمن رسیدن به اهداف ذره ای هم از منافع جمهوری اسلامی کوتاه نیامدید؛ خداوند حافظ و نگه دار شما عزیزان باشد. (265822)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۷:۱۸
هشت سال مملکت را بر باد فنا دادن و تا خطر وقوع جنک سنگین پیش بردند.حالا انتقاد می کنند از کسانی که می خواهند کشور را ا این تحریم ها بیرون بیاورند.اینها م گند تحریم خوبه مگر فرزندان آنها چه خدمتی دارندبرای کشور انجام می دهند جز اینکه تو ناز و نعمت بزرگ بشوند و تا اتفاقی افتاد فرار رو بر قرار ترجیح بدهند. (265827)