به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۶۵۶۸۰

يك تحقيق اقتصادي: ممالك غیراسلامی "عدالت اسلامی" را بیشتر رعایت می‌کنند!

گروه اقتصادي: یک جدول رده‌بندی کشورها که توسط یک استاد ایرانی‌تبار علم اقتصاد تهیه شده می‌گوید که ایرلند، لوکزامبورگ، دانمارک و ... به لحاظ رعایت آنچه با "عدالت اسلامی" انطباق دارد از کشورهای اسلامی پیش‌تر هستند!
يك تحقيق اقتصادي: ممالك غیراسلامی "عدالت اسلامی" را بیشتر رعایت می‌کنند!
روزنامه آلمانی "زوددویچه" در مصاحبه با پرفسور حسین عسکری، استاد دانشگاه جورج واشنگتن، گزارشی درباره جدول رده‌بندی کشورهایی تهیه کرده که "ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنند".
در صدر جدول رده‌بندی مزبور، ایرلند، لوکزامبورگ و دانمارک واقع شده‌اند. هیچ کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان باشد در میان ۲۵ کشور اول این رده‌بندی نیست. اسرائیل در مکان ۲۷ و بدین ترتیب بسیار بالاتر از عربستان سعودی است که در مکان ۹۱ قرار گرفته است. آلمان در رده ۲۶ این جدول واقع شده است.

پرفسور حسین عسکری که ایرانی است اما در انگلیس بزرگ شده، سال‌هاست در این باره تحقیق می‌کند که تا چه حد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان همخوان با اصول قرآن هستند. عسکری با اتکا بر وجود یک ایده "جامعه اسلامی عادل" تحقیق می‌کند که در یک کشور درآمد ملی چگونه تقسیم می‌شود، چگون با فقر مبارزه می‌کنند، آیا به قراردادها عمل می‌شود و به قوانین احترام می‌گذارند؟ تا چه حد رشوه رد و بدل می‌شود، تا چه حد مدارس و بیمارستان‌ها از تجهیزات لازم برخوردار هستند.

پرفسور عسکری معتقد است که: "هسته اصلی اسلام سفر حج و اقامه پنج رکعت نماز یا روزه‌داری در ماه رمضان نیست". به عقیده او، "این‌ها همه مهم است، اما مهم‌ترین اصل در اسلام عدالت است". عسکری گفته‌ای از محمد عبده، فقیه مصری که یکی از اصلاح‌گران مهم دین اسلام در قرن ۱۹ میلادی به شمار می‌آید را نقل می‌کند: «به غرب رفتم و اسلام را دیدم، اما مسلمانی ندیدم. به شرق بازگشتم و مسلمان دیدم، اما اسلام را ندیدم.»

حسین عسکری در رشته الهیات تحصیل نکرده، بلکه دارای درجه دکترا در رشته علوم اقتصادی از موسسه تکنولوژی ماساچوست است. به نوشته "زود دویچه"، کشورهای عربی‌ نیز برای توانایی او در عرصه علم اقتصاد بسیار ارزش قائل هستند. عسکری در دهه ۱۹۷۰ رئیس هیئت نمایندگی عربستان سعودی در صندوق بین‌المللی پول بود. او در دهه ۱۹۹۰ میان کشورهای ایران، عربستان سعودی و کویت میانجی‌گری می‌کرد. عسکری گفته است: «بوروکرات‌های عربستان سعودی در محافل خصوصی که درباره هسته اصلی اسلام و وضعیت زندگی مردم در کشورهای عربی حرف می‌زنیم با من موافقت نشان می‌دهند اما اگر کسی در این کشورها چنین نظری را مطرح کند، به طور رسمی آن را خطرناک و مزخرف می نامند.»
مرجع : دويچه وله

کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۹:۲۰
مطلب بسیار خوب و قابل تاملی هست. (276367)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۶:۳۹
هر کشوری که قانونش منطبق بر انسانیت باشد مطمئنا عدالت بیشتری هم در آن کشور برقرار است.یعنی کشورهایی که قانونی مبتنی بر حقوق بشر،دموکراسی و . . . دارند.
البته این قاعده تنها در دوره ی غیبت امام زمان کاربرد دارد و با آمدن امام زمان انسانیت تکمیل می شود و آن وقت ما شاهد یک عدالت واقعی و اسلامی خواهیم بود. (276517)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۷:۰۹
در غرب اسلام را دیدم و مسلمان ندیدم و در شرق مسلمان دیدم و اسلام را ندیدم!
فکر کنم این جمله از مرحوم سید جمال باشه (276528)
مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۹:۳۳
رتبه ایران چی شد؟تحریمیم؟همش تقصیر خودمونه که جرعت اعلام یک تحقیق رو هم نداریم بعد از عدالت حرف میزنیم.مگر غیر از رسانه ها قراره کسی مملکتو اصلاح کنه؟ (276372)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۹:۳۴
به نظرم این موضوع اصلا به تحقیق نیازی نداشت چون مثل روز برای همه روشنه که در ممالک اسلامی چه میگذرد .
از دزدی های چند هزار میلیاردی تا ظلمهای ... (276373)
ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۹:۵۲
حيف چنين اشخاصي آن وقت ما از قحط رجالي شمس الدين حسيني را وزير اقتصاد كرده بوديم. (276378)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۹:۵۵
احسنت به هوشت.اینو که سید جمال الدین اسدآبادی هم فهمیده بود (276379)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۰:۰۹
چه ربطی به دین داره کشور های مسلمان که غالبا سکولار و لیبرال هستد و طبق قانون و دولت اسلامی اداره نمی شوند (276381)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۴:۴۱
ایران لایک و لیبراله؟ (276475)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۹:۳۶
ایران لائیک و لیبرال نیست هشت سال زمان آقای خاتمی اقتصاد ایران چجوری اداره می شد همین زمان آقای احمدی نژاد یکی از بزرگترین تئوریسین های اقتصادی دولت آقای جمشید پژویان بود استاد دانشگاه طباطبایی بود ایشون معروفه به اینکه استاد لیبرال هست چرا همه چی رو به دین ربط میدید شما حضر نیستید حرف طرف مقابل رو بشنوید من نوشتم کشور های اسلامی بر اساس قوانین اسلامی اداره نمی شه بیست و پنج تا منفی دادید (276567)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۹:۴۵
متاسفانه کسایی که تو این مملکت توهم روشنفکری زدند اولین کاری که می کنند میان دین اسلام رو زیر سوال می برن که بهشون بگن روشنفکر الان اقتصاد غربی که دوستان دارن از تمجید می کنند آقای ژوزف استیگلیتز برنده ی دو جایزه ی نوبل اقتصاد داخل کتاب سقوط آزادش میگه اقتصاد غرب و اقتصاد آمریکا داره می پاشه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی اعلام کرده که 52 تریلیون دلار بدهی امروز اقتصاد جهانه یعنی حدودا دو برابر کل درامد جهان این یعنی سقوط اقتصاد جهان (276569)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۹:۵۱
تقریبا صد و نود و شش کشور داخل جهان داریم متاسفانه دوستان میان فقط اقتصاد چند کشور خاص رو میبینند دوستان آهنگ داریوش و ابی گوش دادند جو گیر شدند اگر واقع بین باشیم اقتصاد ایران با سی پنج سال تحریم بازم اقتصاد خوبیه و اگر کشور ما تحریم نبود وضعیت ما از خیلی کشور های اروپایی هم بهتر بود (276570)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۲۲:۲۰
اگه میبینی ما همیشه تحریم هستیم برای اینه که اگه تحریم نباشه بزرگان ما بهانه از کجا بیارن برای وجود مشکلات .تازه تحریم برای اونا خیلی آب ونون داره.آمریکا اگه دلش هم بخواد بعضی آقایان نمیزارن تحریمها لغو بشه. (276608)
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۲۱:۰۵
آقا مهدی , فساد اقتصادی ایزان و افغانستان و پاکستان برای جهان اسلام بسه . (276578)
008
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۱:۰۹
چون هر چي برا مردم مانده شور دينه نه شعور / زير نيم درصد مردم شيوه حكومت داريه عليرو ميدونن زير نيم درصد قرانو يبار از رو خوندن زيرنيم درصد ميدونن اسلام چي ميخواد زير نيم درصدشون جاي سينه زدن تو محرم اومد كتاب مرطبتو خوندن. ازاد نيستن ولي برا ازاده سينه ميزنن عدالت ندارن ولي برا عدالت خواه گريه ميكنن امثال شريعتي جاي شور/ شعور به مردم ميدادن حيف كه چهره اين ادم بزرگ تاتونستن خراب كردن باساختن جوكو هزار چيز ديگه....................... (276395)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۱:۵۳
درکشورهای اسلامی اگرفرض براین باشد که هیچگونه تعدی وتجاوزی به حقوق هم(مردم نسبت به یکدیگر) انجام نمی گیرد بعد ازان درکنارهرکلمه نماز زکات هم درقران امده است پس ببینید چقدر زیباست .ولی درهمین کشورها علاوه براینکه (نمازفراوانه)زکاتی داده نمی شود .هرکس اگر دارای یک کوچلوقدرت بیشتر نسبت به کناردستی باشد یک لحظه ازظلم وتعدی به اون غفلت نمی ورزد.یعنی 180درجه عکس اسلام وقوانین ان (276413)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۴:۲۴
جناب محمود جان دین بدون عمل آیا یک ریال هم ارزش دارد؟؟؟؟!!!

به نظر من گناه کافر کمتر از دین دار بی عمل(ظاهری) است!!!!!!!!!!

چون فردای قیامت کافر فقط به جرم کفر محاکمه میشود ولی دین دار ظاهری هم به جرم کفر و هم به جرم فریب و ظاهر نمایی محاکمه میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!! (276467)
ماهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۳:۰۶
این نشون میده انسان بودن مهمه نه مسلمان بودن........ (276436)
کوثری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۲
آنها ظلمهای کلان به کردم جهان می کنند، اما غربگرایان خودمان بیشتر ظلم را به مردم خود می کنند! (276487)
کوثری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۵
با کمال معذرت سید جمال اشتباه فرمودند آنها ظلمهای کلان خود را قاعده مند کردند و اسم آن راتجارت جهانی و ... نامیدند (276488)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۸:۵۵
ظلم اونها ناشی از جهل و ضعف ماست (276550)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۶
میشه بگی برا چی نوشتی مگه خودشون نمیدونن (276489)
یاسر
United States
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۱۵
ایران در رتبه 139 این جدوله (276492)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۳۵
تازه به حرف سید جمال الدین اسد آبادی رسیدن!! که 100 سال پیش گفته بود: رفتم به غرب اسلام را دیدم ولی مسلمان ندیدم، برگشتم به شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم...... (276499)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۷:۱۱
با شما موافقم بهناز خانم (276529)
امید
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۸:۵۰
این سخن از جلال ال احمد نه سید جمال سید جمال تا مصر و ترکیه بیشتر نرفته بود غرب کجا بود (276549)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۸:۰۸
سلام ،
انجاها،هرکه،هرچه دارد،مال خودش است. اینجاها،هرکه،هرچه دارد، صاحبش کسی دیگر است و موقتا بصورت امانت بهر روزی نزد او است. انجاها با مفهومی بنام مصادره اموال چندان اشنا نیستند،اما اینجاها از قبل از طاهریان و غزنویان،مصادره اموال از طرف حکام امری عادی بوده است ! به همین خاطر انها تلاش در توسعه داشته اند ولی ما چون از اینده مان چندان مطمئن نبوده ایم،زیاد بفکر توسعه و این قبیل نظم و ترتیب ها نبوده ایم. (276541)
naser
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۲۲:۲۱
اگر واقعا ما در رتبه 139 هستیم این یک هشدار جدی هست .
هرچقدر فکر میکنم جور در نمیاد. آدمهای سالم مملکت ما کجایند ؟ (276610)