به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۵
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۵۳۳۵۹
سه‌گانه «توطئه، توهم و تهمت»

سه اصل اساسي «کاسبی فتنه»!

گروه سیاسی: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و وقایع مربوط به آن فصل جدیدی در تاریخ ایران گشوده شد و سکه‌ای در عالم سیاست آن ضرب شد که نامش را «فتنه» نهادند. این سکه چنان ارج و قربی میان صاحبان رسانه و قدرت اصولگرايان، یافت که تا به امروز که ۵سال از ان جریانات می گذرد هنوز هم ضرب این سکه، در بين حاميان دولت مهرورز خواهان دارد.
سه اصل اساسي «کاسبی فتنه»!
 این سکه به اعتبار صاحبان خود روزی میلی منفرد و توفیقی را از توفیق خدمت باز می دارد و روزی دیگر فرجی دانای دانشمند را. به هر روی اگر بخواهیم در نگاهی کلی فتنه و ریشه های آن را در دو عامل اجتماعی و سیاسی بجوییم، شاید بتوان سه گانه «توطئه، توهم و تهمت» را از پشتوانه‌های اصلی ضرب این سکه تفرقه انگیز در عالم اجتماع و سیاست ایران برشمرد.
توطئه
ابتدا به «تای» توطئه می پردازیم تا به خوش بینی و تطهیر دشمن و ساده انگاری متهم نشویم. واضح و مبرهن است که هر کشور و دولتی همواره سعی دارد منافع و مطامع سرزمین خود را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تامین کند، و بسیاری از کشورهای دنیا به سبب نوع ایدئولوژی ها و دکترین راهبردی سرزمین شان، برای تامین منافع و منابع مورد نیازش از غارت، استعمار، و تحقیر سایر ملت ها ابایی ندارد. در این میان ایران عزیز هم به سبب تمدن هزاران ساله و قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلتیکی خاورمیانه و هم به لحاظ داشتن منابع غنی انرژی، همواره در تیررس دست اندازی کشورهای استعمارگر قرار داشته است.

در دو سده اخیر و تا قبل از پیروزی انقلاب، برخي حاکمانی كه بر این سرزمین حکم راندند موجبات دست درازی بیگانگان به آب و خاک و منابع ایران را فراهم ساختند تا بیگانگان با کمترین هزینه بیشترین منابع ایران را استخراج کنند و به یغما ببرند. نمونه های تلخ فراوانند:
۲۸مرداد۱۳۳۲ در تاریخ ایران چه کودتا نامیده شود، چه قیام، تفاوت چندانی نخواهد کرد، وقتی در هر دو حال تاثیر امریکا بسیار بیشتر از تاثیر ملت ایران در تاریخ ثبت شده است. دکتر محمد مصدق را چه پدر ملی کردن صنعت نفت ایران بدانیم، و چه او را پدر پوپولیسم نفتی بنامیم، چندان تفاوت نخواهد کرد زمانی که انگلیس نقش پررنگ تری نسبت به مردم و حاکمان ایران در مسئله نفت داشته است.

قرارداد ترکمانچای را معاهده ننگین بنامیم یا نه، واقعیت تلخ این است که خنجر روسیه بسیار زهراگین تر از دو رقیب خود بر پیکر ایران فرود آمده است، چه آن دو، دموکراسی و اقتصاد ایران را نشانه گرفته بودند و این خاک و آب این سرزمین را غصب کرد. نتیجه آنکه شاید بیگانه لزوما دشمن نباشد اما بیگانه بیگانه است و قطعا منافع اش را برهرچیزی ترجیح خواهد داد و تا ایران هست «تای» توطئه هم بوده و هست و خواهد بود، اما مهم نحوه برخورد با مقوله توطئه است.

در طول ۵سال گذشته مقابله با توطئه انقدر گسترش یافت که به مقابله به خود مردم ایران هم رسید، بسیاری از ایرانیان در سال ۸۸ به سبب اعتراضات خود، ابتدا خس و خاشاک، سپس توطئه گر و فتنه لقب گرفتند. بسیاری از مسئولین سابق و دلسوزان نظام و عاشقان ایران جاسوس و آشوب‌طلب و عوامل سیا و موساد قلمداد شدند، و صاحبان قدرت و رسانه در کنار بیگانگان، خود ایرانیان را توطئه گر معرفی کردند.

اعتقاد این عده براین اصل استوار است که بیگانه یا همان دشمن، در حال برنامه ریزی و توطئه علیه ایران است و مجریان و عوامل اجرایی این توطئه کسانی هستند که نظر و عقیده ای متفاوت با ما دارند، و نتیجه می گیرند، هر صدای متفاوت و معترضيی، جاسوس دشمن است و قصد براندازی دارد. گزاره اول این جمله با نگاهی بدبینانه درست به نظر می رسد اما گزاره دوم تنها نشان از خوی دیکتاتوری «کاسبان فتنه» دارد که با قراردادن دوستداران نظام یا حتی ایران در کنار دشمنان و توطئه گران خارجی، موجب یاس و ناامیدی مردم می شوند و هزینه اظهار نظر مخالف با صاحبان قدرت و رسانه را از ملت می گیرند و دانسته و ندانسته به جمهوریت و دموکراتیک بودن نظام ضربه می زنند.

توهم
شایداشاره به بخشی از کتاب ایرانیان نوشته دکتر همایون کاتوزیان، درباره پیشینه فکری و اعتقادی ایرانیان برای روشن تر شدن این بخش، خالی از لطف نباشد: «ایرانیان به ندرت ظاهر هر رویداد، پدیده، نظر یا پیشنهاد را باور می کنند. برعکس به احتمال زیاد معتقد خواهند بود که ظاهر امر گمراه کننده و حقیقت در زیر آن نهفته است. مشهورترین و علنی ترین جلوه این گرایش را در نظریه ی توطئه سیاسی می توان دید، در قرن بیستم به خصوص، این اعتقاد که حتی کوچکترین رویدادهای کشور نیز نتیجه دخالت و دسیسه دست نامرئی بیگانگان به ویژه بریتانیاست، چنان گسترش پیدا کرد که تقریبا همه، از وزیر و وکیل گرفته تا راننده تاکسی و آموزگار احساس می کردند که کشورشان بازیچه دست قدرت های خارجی است و انان با مهارت حتی برخی از ریزترین جزئیات و کم اهمیت ترین وقایع جامعه ایران را برنامه ریزی می کنند.»

بحث و تحلیل درباره چرایی، چنین نگرشی را به تحلیلی دیگر، یا به کتاب ایرانیان ارجاع می دهیم و در این نوشتار بدون آنکه قصد تطهیر هیچ بیگانه ای وجود داشته باشد، به چگونگی تبدیل شدن این توهم به چماق فتنه می پردازیم. این ظرفیت بالقوه فکری و روانی توهم، میان مردم و به خصوص جریان خاصی از سیاستمداران در این ۵سال به حد اعلای خود بالفعل شد و توهم توطئه از کوچکترین جزبه بالاترین سطح منتقل شد. کنار هم قرار دادن تکه‌های با ربط و بی ربط ارتباطات سیاسی، توسط متوهمان کار را به انگ و تهمت رساند و «تای سوم» فتنه هم خود را عیان کرد.

تهمت
تهمت های بی اساس و اثبات نشده همه مخالفان جریان صاحب قدرت را، از یک مدیر دبستان تا رئیس جمهور اسبق در بر گرفت، رنگ سبز نماد دشمن شد و از چراغ سبزها تا پیشانی‌های سبز بند اماج تهمت ها و هتک حرمت ها قرار گرفتند. عده ای که در ظاهر خود را ولایت‌مدار معرفی می کردند چنان غرق در مطامع سیاسی جناح های خود شدند که با رهبری هم زاویه گرفتند و حکم حکومتی را برنتابیدند. ۴ سال سکه فتنه با آبروی نظام در کهریزک و اوین و دانشگاهها و حتی خانه ها بازی کرد.

امید مردم را از رونق انداخت، با به رخ کشیدن خود در بازار مکاره سیاست ایران، به دلسوزان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اجازه اظهار نظر نداد و در آخر امید مردم را از رونق انداخت و اگر نبود تدبیر بزرگان نظام، سکه فتنه، ایران را فلج می کرد. مردم در خرداد۹۲ با حماسه سیاسی رهبری همصدا شدند تا این سکه منحوس را از رونق بیاندازند.

قطعا در این مسیر، آنان که ۴سال برای این سکه کیسه ها دوختنند و مال‌ها اندوختند و وجه کسب کردند، سنگ‌های بیشماری خواهند انداخت، کما اینکه نخستین سنگ هم وزرات علوم را نشانه گرفت و به هدف خورد اما دولت که مرز خود را با کاسبی فتنه، قانون قرار داده است باید بر استراتژی صحیح خود در قبال متوهمان و تهمت زنندگان که از هر توطئه بیگانه ای بیشتر به نظام ضربه می زنند، پای بفشارد تا شاید به همت دولت و مردم سکه منحوس فتنه از ضرب و رونق بیافتد.

و در خاتمه يك سئوال كليدي و مبهم: در كدام كشور و منطقه جغرافيايي ديگر اين كره خاكي، اگر مردماني از آن كشور و منطقه به هر دليل (اشتباه يا صحيح)، اعتراض و تظاهراتي كردند، فتنه‌گر، توطئه گر، عامل بيگانه و ... ناميده مي‌شوند و شرح ماجرايش تا سال‌ها مي‌شود سوژه اول و همه چيز آن مملكت؟ واقعا نمونه‌ي ديگري غير از مملكت گل و بلبل خودمان مي‌توان پيدا كرد! ما كه هرچه تاريخ را خوانديم و گشتيم ديديم نام اينگونه حوادث را تاريخ نويسان گذاشته‌اند: جنبش، انقلاب، خيزش، قيام، شورش و ... اما حكايتي دارد «فتنه» در ايران ما، خصوصا كاسبي‌اش!

ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۹:۴۴
خب هراعتراض بحقی اینگونه نامیده شودمعلومه هدف اینست که اعتراضی صورت نگیردنمیدانم درزمان شاه هم اعتراضات فتنه نامیده میشدیانه؟....اعتراض واعتصابات سراسری صنفی و...حق مردم تمام دنیاست.درضمن مخالفان به اصطلاح فتنه کشوررابه این وضعیت انداختندنه معترضان.. (249923)
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۴۱
اعتراض وراهپیمایی مسالمت آمیز بدون حمل سلاح از بدیهی ترین حقوق مردم هر کشوریست که در قانون اساسی ما هم به رسمیت شناخته شده است . . . (250122)
بسطام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۰۹:۴۹
لعنت بر فتنه گران که گویی دست شیطان را از پشت بسته اند انها جایگاهی در ایران ندارند (249924)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۴۵
بافتنه فتنه كردن مي خواهند گند خودرا سرپوش بدهند. غافل از آنكه بيشتر رسوا مي شوند. (249959)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۲۸
فكر كنم ؛منظور بسطام افراطيون فرا فانون بود. اشتباه منفي داديم.واضحتر بنويسيد. تا به دام كاسبان فتنه نيفتيد. (249990)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۰۶
حتی افرادی دست معاویه و عمرعاص را نیز از پشت بسته اند
امان از کاسبان فتنه (250011)
جهان
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۴۵
بله لعنت به فتنه گر باید تعریف شود و مردم قبول کنن فتنه گر کیه تو انتخابات مردم فتنه گر را شناسائی کردن همین فردا انتخابات بشه سید محمد بزرگوار 40 میلیون رای داره جناب بسطام واقع بین باش (250039)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۵:۱۰
تاریخ فتنه گران واقعی رو رسوا میکنه. اون روز خیلی دیر نیست... (250050)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۱
البته فتنه چیز جدیدی نیست وسرزمین ما فتنه های زیادی دیده است برای واکاوی فتنه باید به مصادیق ان واینکه توسط چه کسانی ابراز می شود دقت کرد برای محک زدن فتنه می توانید به سخنان امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه وسوره آل عمران و سوره اسرا مراجعه کنید متشکرم (249926)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۲
اگر ملاک قرآن و نهج البلاغه باشد ، کهریزک ، اختلاس ، باندبازی ، بورسیه دزدی ، بگم بگم ، دروغ ، بی ادبی و بی اخلاقی ، غصب رسانه های ملی توسط اقلیت وپشتیبانی از دولتی که مالک اشترش( م ر !!! ) باشد عین فتنه است . به شرطی که فقط اندکی انصاف یا وجدان در قدرت طلبی و قدرت طلبان یافت شود . (250001)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۵:۵۳
ممکن است تمام این چیزهایی که حضرتعالی نوشته اید "فتنه" باشد، اما آیا این دلیل میشود که فتنه بزرگتر را که سالها برای آن برنامه ریزی شده بود و هشت ماه این مملکت را به آشوب کشاند و حتی به عزاداری اباعبدالله علیه السلام هم رحم نکرد و هدف آن براندازی نظام بود، فراموش کنیم؟؟؟ (250057)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۱:۰۳
جناب امین
چرا در فیلم پخش شده روز عاشورا توسط تلویزیون تصاویر افراد را نشان ندادند فقط تصویر اهانت به امام را نشان دادند! همه فیلم کارنوال شادی تهیه شده در روز بعداز عاشورا پس از انتخابات سال 76که مشخص شد توسط صداوسیما تهیه شده ومتاسفانه آقای خاتمی از شکایت خود صرفنظر کردند ، بیاد دارند.!اگر جناب خاتمی از شکایت خود صرفنظر نکرده بودند قرت طلبان رسوا شده بودند وجرات تهیه فیلم سال 88 را نداشتند.ضمنا چرا فیلمهای کامل تظاهرات عاشورای 88 را نشان نمی دهند آنجا که مردم شعار میدادند ما هوادار حسینیم (250102)
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۲۷
در سال 88, چه کسی وچه جریانی برای ادامه ی حاکمیت خود بر دولت با بی اخلاقی های شرم آور در مناظره ها به ایراد اتهام علیه کسانی که در جلسات مناظره حضور نداشتند پرداخت و پس از التهاب آفرینی پای خود را کنار کشید و نیروهای انقلاب را مقابل هم قرارداد و برای حذف بزرگان نسل اول انقلاب نقشه کشید...؟! چه کسی و چه جریانی از وقایع سال 88 نهایت سوء استفاده را کرد و هر چه خواست در این کشور انجام داد و سپس کشور را با فساد های گسترده وشاخص های اقتصادی فاجعه بار تحویل آقای روحانی داد...؟! و... (250120)
مرس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۴۶
5ساله دارین میگین فتنه.8ماه؟؟؟؟؟؟ (250123)
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۵۲
نه آقای موسوی و نه آقای کروبی و نه طرفداران شان در پی براندازی نظام نبوده و نیستند واین نسبتهای ناروا و مضحک در این سالها ناجوانمردانه تکرار می شود ... (250126)
میکائیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۵
فتنه فتنه ؛ دل من شد اسیرت ... (249928)
حامد
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۰۲
یک چیزی امیدوارم فراموش نشه : طرفداران مهندس میرحسین موسوی هنوز هم بعد از 5 سال به رفتار کاملا جانبدارانه ی شورای نگهبان و رفتار نامناس و غیر شفاف آل محمود در برگزاری انتخابات و تخلفات گسترده اعتراض دارند. انتخابات سالمی نبود که بعدش یک عده از زور رای نیاوردن بریزن تو خیابون! (249940)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۰۳
بهار عزیز سپاس از نگارش و پخش این متن.
بر خردورزان دیندار است که از همه فرصت ها برای روشن شدن دلایل حرکت اعتراضی مردم و نیز بر ملا کردن اهداف کاسبان فتنه و صاحبان امپراتوری دروغ استفاده کنند.
کاش از فرصت استیضاح در بیان این حقایق استفاده میشد و بیان میشد چگونه عده ایی با دروغ بهترین و انقلابی ترین فرزندان ملت را از خدمت محروم می کنند. البته آقای رییس جمهور در کنفرانس خبری کمی خلا را پر کردند. (249942)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۰۶
شاید ریشه خیلی چیز ها در :
حسادت به سید محبوب باشد و کینه با سید محجوب (249944)
یا مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۵۱
آری این واقعیت تلخی است که شنیدنش کام نوادگان ما را در آینده بسیار تلختر خواهد نمود (250043)
رانتخور مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۵:۳۶
عزیزان اگر قول بدهید

دیگر به رانتخوری ما کار نداشته باشید ماهم دیگر به شما فتنه گر نمی گوییم

به منافع ما و آقازاده ها و کلا" خانواده ما کاری نداشته باشید تا ما هم به شما فتنه گر نگوییم

به مدیریت های بخور بخور وسفرای خارجی و حق ماموریتهای دلاری ما کاری نداشته باشید تا ما هم به شما فتنه گر نگوییم

کلا" حرف حق نزنید سرتان به کارتان گرم باشد (اگر کاری دارید) و اهسته بروید وآهسته بیایید ودر مورد ما در فضای مجازی وغیر مجازی جک نسازید تا ماهم به شما فتنه گر نگوییم.

بگذارید تا ابد قدرت و ثروت در دستان ... (250052)
ادامه رانتخوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۰:۰۳
بگذارید تا ابد قدرت و ثروت در دستان حریص و سیری ناپذیر ما و فرزندانمان باشد و شما هم رعیت سر به زیری باشید تا به شما فتنه گر نگوییم! (250098)
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۲۵
امیدوارم درج کنید؟فتنه یعنی یک چیز ناحق را حق جلوه دادن؟واقعاً در انتخابات سال 88 تخلفی صورت گرفته بود ؟ واقعاً نظام آراء مردم را دستکاری کرده بود؟اگر نشده بود چرا اسرار کردند؟خوب یعنی فتنه @@ اگرشده بود؟ وقتی دیدن دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی مردمی ما همه بسیج شدندبه حمایت از این آقایان وآشکارا هم اعلام کردند ما حمایت می کنیم وبعد هم گفتند کردیم؟چرا به دهن این دشمنان نزدند ؟ چراموضع بر علیه آنها نگرفتند؟شما در مصاحبه ی اخیر ریاست محترم جمهوری دکتر روحانی شیطنت یکی از خبرنگاران خارجی را دید که ... (249952)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۵۹
آنچه در وقایع 88 غفلت شد وجود گروهی سوم بود که در هر دو گروه اصولگرایان ( به خصوص در حلقه یاران نزدیک محمود ) و تا حد کمتری در بین اصلاحطلبآن رخنه کرده بودند و هدف اصليشان تحریک گروه مقابل به هدف بر هم زدن وضع کشور بود مثلا کسی که به احمدی نژاد مشورت داد که به معترضان خس و خاشاک بگوید و یا در فلان روزنامه بعد از ظهر انتخابات پیروزی وی را اعلام کردند و به ایرنا فشار اوردند که خبر پیروزی محمود را کار کند حتمالا از این گروه بودند (249965)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۷
اتفاقا تعریف فتنه را خوب امدی اما شاید در شناخت فتنه گران واقعی در اشتباه باشی.
چه کسانی تصویر حضرت امام را پاره کردند و گردن چه کسانی انداختند؟
همین سوال را صادقانه پی گیری کن به حقیقت های جالبی خواهی رسید (250002)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۳
احسنت بر شما بسیار عالی نوشته بودید
چرا اینها یک بار هم که شده از امریکا و اسراییل که از اونا حمایت میکردند اعلام برائت نکردند
یا چرا وقتی که گفته شد رای ها باز شماری شود قبول نکردند (250017)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۳۹
جالب بود (249957)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۱:۴۸
پول و ثروت و قدرت بسیار اغوا کننده هستند که اشخاص برای رسیدن به آن به هر کاری دست می زنند دروغ که چیز کوچکی است!! (249960)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۰۴
کاش مینوشتید که ایران عزیز هم به سبب "نفی " تمدن هزاران ساله به وسیله خودمان و قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلتیکی خاورمیانه و هم به لحاظ داشتن منابع غنی انرژی، همواره در تیررس دست اندازی کشورهای استعمارگر قرار داشته است. (249975)
iiu
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۰۷
دروغ تقلب با این متن ها پاک نمیشود.
مرگ بر کاسبان فتنه
مرگ بر فتنه گران (249976)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۱۳
متوهمان و تهمت زنندگان از هر توطئه بیگانه ای بیشتر به نظام و البته رهبری نظام ضربه می زنند، دعا میکنیم شاید به همت دولت و مردم سکه منحوس فتنه از ضرب و رونق بیافتد (249985)
محسن حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۲۰
در جواب سرور گرام بسطام باید عرض شود که:شما که حکم میدهید،احیانا یاد حرفهای شاه مخلوع نمی افتید که گفت:مخالفان پاسپورت بگیرند و............پس برای چی انقلاب کردیم؟ (249987)
جمشيد.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۳۸
بهار جان سلام. براي حدادو محسن و ساير از ما بهتران يا نظر خواهي مي گذاري؟يا خدا حافظ. (249993)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۸
بسيار عالي بود (250003)
رضا
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۹
کاسب کاران قدرت به هیج چیز پای بند نیستند لازم است متبط معرفی شوند. (250006)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۰۹
سلام ،
صاحب هر متاعی دائم از متاعش صحبت میکند. او که صاحب دانش است ،دائم از دانش میگوید. او که صاحب ملک و ساختمان و برج است،دائم از این مقوله ها صحبت میکند ، و کسی هم که صاحب فتنه است،صحبتی جز فتنه ندارد! حال اگر یک کسی
هم مثلا اقای خاتمی ،صحبت از مروت،صلح،تمدن،ازادی و انسانیت میکند،شکی نیست که او هم صاحب چنین متاعی است. (250013)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۲۹
بهار جان من اصلا منتسب به نظام نیستم ، ولی شما حاشیه ها رو گفتی ولی اصل موضوع رو نگفتی !!! اصل موضوع این بود که عده ای به خاطر غرور و کینه و خودخواهی کام مردم رو تلخ و دل مردم رو خون کردن ، ااتهام تغلبی رو به نظام زدن که هیچ گاه مدارکی نداشتن و بعدا هم توی جلسات خصوصی خودشون گفتن تغلبی نبوده !!!! انصافا اگه به لشکر کشی خیابانی ، هم پیاله شدن با بدترین دشمنان ، به بازی گرفتن جان مردم و آبروی نظام و توهین به امام حسین نمیشه فتنه گفت پس به چی باید فتنه بگیم ،؟!!!! (250026)
شمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۳۲
فک می کنم توهم تقلب در انتخابات 88 باعث شد یکسری شروع به تهمت زدن به سیستم انتخاباتی کشور و نظام بکنن چطور یک رئیس جمهور که زیر دستاش مثل اقای روحانی که روزگاری در شورای امنیت ملی از دستور احمدی نژاد که به نظر می رسید غیر قانونی هست سر باز می زند انوقت شما از گروه های فشاری صحبت میکنید که در نتیجه انتخابات تاثیر گذارند روی چه حسابی این حرفها رو زدید اگه این جور باشه باید به نتایج انتخابات دوره های گذشته شک کرد یا به نتیجه رای مردم به جمهوری اسلامی توطئه به این می گن (250028)
جعفری
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۴:۴۹
سلام. انهایی که تهمت میزنن به خدمتگذاران واقعی ایران وموجب عقب افتادن و کار شکنی میشوند در حقیقت بازیگران اصلی سیاست تفرقه بنداز و حکومت کن انگلستان هستن (250042)
حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۶:۰۷
سلام ایکاش دوستان یه کمی عمیقتر به موضوع نگاه میکردن کسانی می خوان از اسم فتنه برای خودشان هویت درست کنن اقای خاتمی در هشت سال ریاست جمهوریش کشوری را با تورم 50% سطح روابط با چند کشور درجه چندم وا با نفت 8 دلار تحویل گرفت ودر سال 84 موقع اتمام دوره ریاست جمهوریش چه به لحاظ سیاسی چه اقتصادی و فرهنگی یکی از بهترین دوره های شاید تاریخ این مرزوبوم را رقم زد و این ها اقای خاتمی را که بهترین و زیباترین خدمات را به این کشور داشت را فتنه گر میخوانند وقتی جای حق وباطل عوض شد همین میشه (250060)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۷:۲۵
سایت بهار مانن دیگر سایت های تجدید نظر طلب فقط هوچی گری بلد است . مملکت را در سال 88 به کثافت کشاندند حالا دم از توهم میزنند متوهم شما وامثال شما می باشد که تقلب را بدون مدرک و دلیل وارد انتخابات کردید لعنت خدا بر دروغ گویان و فتنه گران تا ابد (250075)
حسین کامنت طلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۱:۰۲
اصلا اجازه داده شد در یک فضای باز و شفاف و در پیشگاه ملت و رو در روی ناظران و مجریان انتخابات ادله و اسناد طرف مقابل مبنی بر عدم سلامت نتیجه اعلام شده بیان بشه و عادلانه مورد بررسی و قضاوت قرار بگیره؟ سورنا جان اگر دین نداری حداقل آزاده باش (250100)
حسین کامنت طلایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۱:۰۳
اصلا اجازه داده شد در یک فضای باز و شفاف و در پیشگاه ملت و رو در روی ناظران و مجریان انتخابات ادله و اسناد طرف مقابل مبنی بر عدم سلامت نتیجه اعلام شده بیان بشه و عادلانه مورد بررسی و قضاوت قرار بگیره؟ سورنا جان اگر دین نداری حداقل آزاده باش (250101)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۱:۱۳
آقا یا خانم سورنا
تحلیل شما را کاری ندارم .ایکاش اخلاق وادب وتحمل نظر مخالف را داشتید. مگر غیر از اینست که شما می گویید مهندس موسوی 13 میلیون رای داشته است . آیا به ایشان اجازه 13 دقیقه صحبت در رسانه متعاق به ملت رادادید؟ (250106)
سیدمحمد حسین موسویان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۱۸:۰۲
این واژه فتنه بهانه ایی میشه برای آنکه نماینده ایی که فوق لیسانس از پیام نور یا دانشگاه آزاد گرفته بدون کنکور یا تکمیل ظرفیت رفته یه دانشمند بزرگ که pHT را از کاندا گرفته رای عدم صلاحیت بده اینو بزارم کجای دلم خداااااااااااااااااااااااااا (250092)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۰:۴۲
سلام
نگارشی کاملا هوشمندانه!
مثلا با این کلی گویی خواستید بگید که سال 88 هیچ اتفاق خاصی نیافتاد و تازه اگر هم اتفاقی افتاد فقط جناح حاکم مقصر بود و بقیه آقایان حق داشتند هر کاری رو که صلاح دونستند انجام بدند از جمله این که :قبل از اعلام نتایج رسمی خودشون رو پیروز انتخابات اعلام کنن-پشت کنن به مجرای قانونی برای پیگیری مطالباتشون و قص علی هذا...
بابا انصاف هم خوب چیزیه بهار جون!
ضمن این که طرف مقابل هم به اندازه خودش مقصره و بنده قصد جانب داری ندارم (250099)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ۲۳:۵۱
شما اگه بتونید ثابت کنید تو انتخابات ۸۸ تقلب شده دیگه نیاز به این همه داستان سرایی ندارید (250125)