به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۶۷۵۹۹

همیشه پای آندو در میان است

گروه ورزشی: آندو تیموریان بدون شک یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان ایران در جام ملتهای 2015 بود.
بیشتر گل‌های تیم‌ ملی در جام ملت‌های آسیا با پاس‌های مستقیم آندرانیک تیموریان بوده است. تنها گلی که تیموریان در آن نقش مستقیم یا غیر مستقیم نداشت، گلی بود که وریا غفوری از جناح راست سانتر کرد و سردار آزمون با ضربه سر دروازه عراق را باز کرد ... این در حالی است که آندو هافبک تدافعی است و اولین وظیفه او پوشش عرض نیمی از زمین در جلوی خط دفاعی است. البته این همان بازیکنی است که در استقلال به بازی او معترض بودند و در نهایت رضایتنامه‌‌اش را برای تراکتور صادر کردند. همیشه پای آندو در میان است ... این با تفسیر 7 گل به ‌ثمر رسیده تیم‌ ملی در جام ملت‌های آسیا اثبات می‌شود.

آندو از روی نقطه كرنر سانتر می‌كند، مدافع قطر و دروازه‌بان این تیم سعی در دفع توپ دارند كه توپ می‌افتد زیر پای احسان حاج‌صفی. شلیك این بازیكن گل زیبایی را منجر می‌شود؛ گلی كه به طور قطع یكی از زیباترین گل‌های جام ملت‌ها بود.

آندو دوباره پشت نقطه كرنر می‌رود. ارسال دقیق او روی پای مسعود شجاعی می‌نشیند و این بازیكن با داخل پای راست گل دوم تیم ‌ملی در بازی با بحرین را به ‌ثمر می‌رساند. این گل نقطه عطف بازی‌های مسعود شجاعی در جام ملت‌ها بود.

یك گل استثنایی از سردار آزمون! توپ‌‌گیری آندو توپ و فضا را در اختیار اشكان دژاگه قرار می‌دهد. كار خوب آندو با پاس دقیق اشكان، استپ و چرخش خوب سردار آزمون و در نهایت با ضربه این مهاجم جوان تكمیل می‌شود و در نهایت تیم ‌ملی با همین گل قطر را شكست می‌دهد.

اشكان دژاگه ضربه كرنر را می‌زند. مدافع امارات توپ را برمی‌گرداند. آندو با نزدیك شدن خود به صحنه توپ را به محوطه شش قدم می‌برد و گوچی با ضربه سر خود شادی را به اردوی ایران ارمغان می‌آورد. این گل مانع از رویارویی ایران با ژاپن در مرحله یك چهارم شد.

گل اول تیم‌ ملی در بازی با عراق یكی از معدود گل‌هایی بود كه آندو در آن نقش نداشت. نفوذ وریا غفوری از جناح راست موقعیت خوبی را برای او به منظور سانتر فراهم می‌كند. توپ درست روی سر سردار آزمون می‌نشیند و ضربه سر او چاره‌ای جز تسلیم برای دروازه‌بان عراق باقی نگذاشت.
و دوباره آندو. ضربه كرنر این بازیكن با ضربه سر مرتضی پورعلی‌گنجی مدافع پیش تاخته ما توأم می‌شود و نتیجه بازی با عراق 2 - 2 مساوی می‌شود. مرتضی‌ پورعلی گنجی یكی از خوب‌های ما در جام ملت‌های آسیا بوده است. جوان دو پسته‌ای كه قابلیت بازی در پست هافبك دفاعی را هم دارد.

قانوناً باید گل هفتم تیم‌ ملی به نام سید جلال ثبت می‌شد اما امان از داوری‌های بد. آندو از روی نقطه كرنر توپ را می‌فرستد. ضربه سر جواد توسط مدافع عراق برگشت داده می‌شود. در برگشت ضربه محكم سید جلال به تیر دروازه برخورد می‌كند و وارد دروازه می‌شود اما داور گل نمی‌گیرد و در ادامه ضربه سر گوچی گل می‌شود ...

آندویی كه در جام ملت‌های آسیا دیدیم، با آندویی كه در استقلال بازی می‌كرد، تفاوت‌هایی داشت. اینكه اذعان كنیم آندو نمی‌خواست برای استقلال بازی كند و بیشتر به دنبال پول بود، یك نگاه غرض‌ورزانه است چون هیچ بازیكنی دوست ندارد‌ شأن فنی خود را زیر سؤال ببرد. این پرسش مطرح است كه چرا آندو در تیم ‌ملی بهتر از استقلال بازی كرد؟ بی‌شك فضایی كه كروش برای آندو در تیم‌ ملی مهیا كرده است، فضایی مطابق میل این بازیكن برای بروز قابلیت‌های فنی‌‌اش بوده است. به واقع كروش راه بازی گرفتن از این بازیكن را بلد است ...

 
چگونه بازی گرفتن از بازیكن یكی از هنرهای مربی است. گاهاً دیده شده است مربی حتی از بازیكنی كه به خاطر مشكلات مالی شرایط روحی و روانی خوبی ندارد، به گونه‌ای بازی می‌گیرد كه گویی هیچ اتفاقی در پشت پرده رخ نداده است ...
مربی خوب باید به بازیكن نزدیك شود و او را درك كند و اگر از مسیر خارج شده است، او را با ترفندهای روحی و روانی دوباره به مسیر برگرداند. طرد كردن بازیكن، پاك كردن صورت مسئله است. و اما پاس گل‌های آندو در جام ملت‌های آسیا نشان دهنده این مسئله است كه در فوتبال امروز هافبك تدافعی می‌تواند نقش تأثیر‌گذاری در گلسازی داشته باشد. وظیفه هافبك تدافعی فقط دفاع كردن نیست. شركت در حمله وظیفه هر بازیكنی از جمله هافبك تدافعی است ...
مرجع : خبرورزشی