به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۵۳۵۹۴
راغفر:​ مصلحت در انتشار اسامی مفسدین است؛

دولت گذشته غارتگری را در حد کمال انجام داد

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت فاسد گذشته غارتگری را در حد کمال انجام داد، اما به دلیل برخی ملاحظات امیدی به برخورد جدی دولت با مفسدین و پرونده واگذاری‌ها نیست، زیرا آن‌ها به خوبی بر این امر واقف هستند که این مسئله دست کردن در لانه زنبور است و برای آن‌ها تبعات سیاسی به همراه دارد.
دولت گذشته غارتگری را در حد کمال انجام داد
حسین راغفر، کار‌شناس اقتصادی با بیان این مطلب که به گفته وزیر اقتصاد و دارایی تنها ۳ درصد واگذاری‌های دولت گذشته طبق قوانین اصل ۴۴ بوده است، گفت: البته واگذاری‌ها تنها در دولت گذشته نبوده که مشکل داشته است در همه دولت‌ها این مسئله بوده است، اما دولت گذشته بیشترین غارتگری را داشته است.

سرمایه‌داری خویشاوندی یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایران
وی یکی از ویژگی‌های اقتصاد کشور را سرمایه‌داری خویشاوندی دانست و افزود: ‌بسیاری از این واگذاری‌ها به آشنایان و نازل‌تر از قیمت واقعی صورت گرفته است که این امر یکی از مولفه‌های سرمایه داری خویشاوندی است. این کار‌شناس اقتصادی ادامه داد: فرآیندی که به دلیل ضعف نظارتی قانون منجر به ثروتمند شدن یک شبه قوم و خویش مسئولین می‌شود.

راغفر با انتقاد به نحوه عملکرد دستگاه‌های قضایی و نظارتی، گفت: ‌ این دستگاه‌ها آنگونه که انتظار می رود وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و در برخی موارد حتی زمانی که مسائل روشن می‌شود هم اقدام عاجلی نمی‌کنند. این کار‌شناس اقتصادی ادامه داد: مدعی العمومی برای اموال به تاراج رفته مردم وجود ندارد هر چند انتظار می‌رفت که دولت به غارتگری‌های دولت نهم و دهم رسیدگی کند. راغفر افزود: متاسفانه برخی از مسئولین دولت یازدهم هم تا حدودی دستشان در تجارت است و تعارض منافع بین افرادی که خود هم‌زمان سیاست‌گذار و فعال اقتصادی هستند وجود دارد که این مانع برخی پیگیری ها می شود.

جای خالی منافع مردم در سیاستگذاری‌های دولت

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به تضاد منافع شخصی و عمومی سیاستگذاران، تصریح کرد:در برخی مواقع شاهدیم که برخی از مسوولان تلاش می کنند مقررات را با منافع خود و تسهیل فعالیت‌های اقتصادیشان در آینده تنظیم کنند و در این میان حقوق مردم جدی گرفته نمی‌شود همچنین، در موضع سیاست گذاری به دنبال تامین منافع خود هستند. راغفر با بیان این مطلب که سیاستگذاران نباید سهام دار، عضو هیات مدیره و فعال اقتصادی باشند، افزود: در کشورهایی که حقوق مردم یک مسئله جدی است چنانچه جرمی اتفاق بیفتد صرف نظر از اینکه مدعی خصوصی وجود داشته باشد یا نه دولت برای حفظ منافع عمومی ورود پیدا می‌کند.

دولت به فساد ورود جدی نکرده و نخواهد کرد

وی با تاکید بر اینکه دولت به فساد ورود جدی نکرده و نخواهد کرد، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از اعضای دولت کنونی مستقیم و غیر مستقیم شرکت دار و یا بنگاه دار هستند و خیلی نمی‌توان از این دولت انتظار ورود به درگیری‌های اقتصادی داشت.

این کار‌شناس اقتصادی با تاکید بر اینکه این اقدام برای دولت تبعات سیاسی دارد، تصریح کرد: آن‌چه مسلم است مبارزه با فساد نیاز به اراده جدی و افرادی دارد که منافع خودشان درگیر نباشد و به منافع خود گوشه چشم نداشته باشند لذا امیدی به برخی اعضای کابینه دولت یازدهم برای مبارزه جدی با فساد در وزارتخانه متبوعشان و بخشهای تحت مدیریتشان نیست. راغفر با بیان این مطلب که مسئولین دولت یازدهم بر این امر واقف هستند که مسئله فساد دست کردن در لانه زنبور است، افزود: ورود به این امر برای آن‌ها می‌تواند عواقب داشته باشد، نگران واکنش‌های رقبا هستند که ممکن است پرونده‌هایی برایشان دربیاورند و یا پرونده‌هایی بسازند.

این کار‌شناس ارشد اقتصادی در خصوص انتشار اسامی مفسدین گفت: بعید می‌دانم دولت چنین کاری بکند، طبیعتا فساد‌ها به دست یک نفر صورت نگرفته است این‌ها شبکه‌ای هستند که در درون قدرت حضور دارند و یا به قدرت متصلند و به بهانه های مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرند. راغفر ادامه داد: مورد تعرض قرار گرفتن منافع مردم در بانک‌ها آشکار است، اما به بهانه‌های واهی هم در دولت گذشته و هم کنونی از انتشار اسامی این افراد خودداری شده است. وی مصلحت نظام را در انتشار اسامی مفسدین اقتصادی دانست و افزود: برای حفظ آبروی نظام باید برخورد جدی با این افراد شود و سلامت نظام به جامعه ثابت شود.
مرجع : ایلنا

روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۳:۱۷
عاشق این جملشم: "اما به دلیل برخی ملاحظات امیدی به برخورد جدی دولت با مفسدین و پرونده واگذاری‌ها نیست، زیرا آن‌ها به خوبی بر این امر واقف هستند که این مسئله دست کردن در لانه زنبور است و برای آن‌ها تبعات سیاسی به همراه دارد" (250249)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۷:۲۱
......وای بر این روز که گندیدس نمک!!!!!!!!!!! (250295)
دکاندارفتنه فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۹:۰۷
همون سال اول سازمان برنامه بودحه یا همان مدیریت وبرنامه ریزی راکه قلب دولت است وباید بودجه وبرنامه عملیاتی آن را سالانه تهیه کندمنحل کرد.برای چی ؟یعنی حساب وکتاب بی حساب وکتاب.برنامه بی برنامه.هرچی دلمون خواست وهرجا پول هاپولی کنیم.کسی ونهادی هم نباشه رسیدگی کنه.قصه وحجم اختلاسها وبذل وبخششهاخودش یک کتاب قطوره که 3تا4سال وقت میبره که دردسترس قراربگیره. روسای جمهور قبل ایشونم نمیدونستندکه بایداین سازمان رامنحل کنند. (250302)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۰:۱۸
منم عاشق این جمله شم :
در همه دولت‌ها این مسئله بوده است، اما دولت گذشته بیشترین غارتگری را داشته است.
ط (250304)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۱:۲۲
کاش امیدی به بازخواست بود!!!چه برسه به محاکمه (250312)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۳:۵۵
افسانه خانم مابایدخودمون روبازخواست کنیم بایدچشمانمونوبازمیکردیم وباز کنیم که که راسواربر اریکه قدرت می کنیم.تاگفتن دوزار توحسابتون میریزیم مثه گداهاخامشو ن نشیم. (250328)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۳:۲۴
به حق فاطمه زهرا(س)هرکس که به ناحق ؛حق وحقوق این ملت مظلوم راپایمال کردوغارت کردبه هفتادبیماری لاعلاج مبتلابشن (250251)
منتنظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۸:۳۳
این نفرینا فایده ای نداره.به جای نفرین فکرتو جمع کن .ایناروماخودمون به سرمون مسلط کردیم.گول کاپشن پوشی را خوردیم. (250298)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۳:۳۶
پروژه راهسازی مربوط به یکی ازمناطق شرق کشوردردولت گذشته کلیدخورده که باانجام زیرسازی ودوباندکردن مسیرباتمام هزینه هاش گفتند200میلیاردتومان می باشدامادولت قبلی باپیمانکار500میلیاردقراردادبسته یعنی300میلیارداین وسط میره توجیب پیمانکارورئیس اداره راه این منطقه.پیمانکارظرف2ماه تمام تجهیزاتش اعم از بلدوزر.غلطک.آب پاش.فنیشر.لودر.کامیون.گریدررانوسازی کرده.اینه دولت پاک.حالا830هزارمیلیاردروددست دولت فعلی بدهکاری به پیمانکاران باقی مانده و8000طرح وپروژه نیمه تمام. (250254)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۱:۳۱
یک داستان جایی خوندم گفتنش خالی ازلطف نیست،یک روز میخواستن رنگ کاری کاخ سفیدروبه پیمانکار بدن،سه تا پیمانکار امریکایی،ژاپنی،ایرانی میان،بهشون میگن قیمت وزمان اتمام کارروبگین انتخاب کنیم،امریکایی میگه ۱۰۰۰دلاریک ماهه،مکزیکی میگه ۱۵۰۰دلاربیست وپنج روزه،ایرانیه میگه ۲۵۰۰ دلارهروقت شما بگین،صاحب کار میگه این قیمت شما خیلی زیاده،میگه عیب نداره،۱۰۰۰دلارمال تو۱۰۰۰مال من ۵۰۰خرج رنگ،تاهروقت هم خواستی کشش میدم تو بودجه جدیدبگیر،طرف پروژه رو میده به ایرانی وبا خوبی خوشی همه چی تموم میشه (250315)
لولوخرخره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۳:۵۴
خدانکنه گدامعتبر شود/گرمعتبرشودازخدابیخبر شود.کی پژوه 504قدیمی رو2میلیارد فروخت.کی آخرکارش16میلیارد برای تاسیس دانشگاه ازبانک ربود.کی برای احداث کارخانه 3نان8میلیارد ازبانک پول گرفت؟کی 350نفررا برای شرکت در اجلاس سازمان ملل همراه خودنیویورک برد؟کی در سفرهای استانیش هرپرس غذاش168هزارتومان می شد؟شرکت اطلس مال ایرانیان.پدیده مشهدازکیست؟حالا گول کاپشنش را بخورید و20سال جور بکشید تا کشور برگرددبه سال84. (250258)
غمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۸:۱۵
نوش جانشان.ماخودمون سواری میدم.وجدانا اگه کسی خودشو ...کنه وبگه بیا سوا رم شو نمیشیم؟خوب ما مثه ...هستیم خودمون زین کردیم بایک کیک وساندیس زین میشیم چرا سوارنشن؟اونها فقط برای آموزش وپرورش بودجه ندارند اما برای کی روش وفوتبالیستا ودو در کردن مردم وبرای قوم وخویشان خود بودجه داشتند. (250297)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۴:۰۶
مگرحضرت علی نفرمودند:هرجاکاخی رادیدیدبدانیدکه درکنارش هزاران کوخ است ؟وای برکسانی که شعارعلی وعدالتشان گوش فلک راکرکرده ودرعمل دزدی کارشان شده ووای به ملت بدبخت ایران... (250261)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۲۲
اگر با یکی از عاملین حکومت مثل علی (ع) برخورد می شد همه دزدها در لانه شان می چپیدند ولی افسوس که عدالت باعلی رفت البته ادعا .... (250283)
ادریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۴
بدبخت ما ... مثله .... کار میکنیم که یه لقمه نون درآریم ... حالا اینا به همین راحتی میلیارد میلیارد میاد تو جیبشون میره ... ماکه جوونیمون داره تموم میشه اما وجدانن نمیگذرم ازشون...
و از همه بدبخت تر ما مردم ( جمع بستم ) که هیچ کاری غیر از نظر دادن در فضای مجازی نمیتونیم انجام بدیم ... یه واقعیته تلخ !

به امید فردایی بهتر ( هر چند خیلی دیر ... ! ) (250270)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۲۲
مبارزه بافقر رو برای بدبخت بیچارهها با بریدن انگشتان دست دارن خوب اجرا میکنند حالا نوبت اینا که رسید هر چند وقت یک بار با اسم مستعار که ابروی نداشته شون میریزه دارن به ما درس الفبا میدن دانش اموزان گوش کنید م مثل ر یا م مثل ی اگه اعتراض بشه دانش اموز رو به فلک میبندن (250285)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۴:۵۰
میشه گفت دست در دست هم داریم میهن خویش را ویران میکنیم در حالی که شعار ما ابادنی کشور با همکاری هم هست .
برخورد با فساد ازطرف مجریانی (که نمونش معاون اول رییس قوه مجریه قبلی)واقعا سرابی بیش نیست .
گویاست که مردم ما تا رفاه و حداقل های زندگی رو نداشته باشند فرهنگ مشخص و ثابتی که بشه در ان فرهنگ از انسانیت و کرامتش گفت را نخواهند داشت پس به ناچار مجبورند از راهها و فرهنگهای غلط مثل غرب و شرق پیروی کنند .
فرهنگ سردرگم ورانت دولتی وخویشاوندی باعث فساد هست ودر این میان ما همچنان فقیریم . (250271)
بازنشسته فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۴:۵۶
كدخدا را ببين؛ ده را بچاپ. (250272)
حرف آخر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۵:۰۴
خوشم اومد. حرف بسیار درستی زد. اسامی مفسدین اعلام نخواهد شد و با آنها نیز برخوردی نمیشود. الکی هم زنجانی و... رو سر زبونها انداختن. پس به این نتیجه میرسیم که هر مسئولی هر کار دلش خواست انجام بده، باهاش برخورد نمیشود .. . . (250274)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۵:۳۶
درمورد سد گتوند رییس جمهور وقت گفته بود کسانی که نمی دانند سد با چه حرفی نوشته می شود اظهار نظر می کنند اکنون سد شور شده وغیر قابل استفاده (250277)
بهداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۰۱
همین ملاحظات است که مردم ایران را خونه خراب کرده (250279)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۲۲
خدا کنه دلوت بعدی از فساد این دولت نگه! (250284)
دلشکسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۲۴
گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله ی توست ،آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.دلا غمین مباش که ظلم پایدار نمی ماند. (250287)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۳۵
به قول شاعر گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند! وای به روزی چون امروز ما که همه چیز برای ما عادی شده ، و این یعنی سقوط یک اجتماع. (250289)
چوپان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۶:۴۹
برادر جان شایعه دشمن است گوش نکنید دلسرد نشوید دولتمردان قبلی حتی از غذای بیت المال نمی خوردند غذای خود را که نان و پنیر و چند دانه ی خرما بود از منزل می اوردند (250291)
ناصر
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۷:۰۵
اگه حرفهای اقای راغفر درست باشه که از ظواهر امر هم درست بنظر میاد انشاالله خداوند که در جای حق نشسته حق همشون رو کف دستشون بذاره و حقوق این ملت ستمدیده رو که بنام اسلام چه ظلمهایی به انها شده از حلقومشون بیرون بکشه . (250292)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۱۸:۴۹
به نظر تون بهتر نیست آدم این طور در مورد دیگران صحبت نکنه ولو اینکه گناه کار باشن. به نظرم اگه کسی دزدی می کنی باید محاکمه باشه نه این که این طور در موردش صحبت بشه. (250300)
علي ياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۰:۵۲
به يزدان پاك گر ما خرد داشتيم كجا اين سرانجام بد داشتيم.خدا لعنت كنه هركسي رو كه به فكر مردم نيست (250309)
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۱:۳۰
بسه ديگه شوريه چيزي رودرنيارين...ديگه تواين سايت نميام هروقت ميايم ازدولت قبل يه چيزي مينويسين (250314)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۱:۳۲
بی صبرانه منتظراون روزم که اسامی چاپ بشه!!!! (250316)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۱:۳۳
آقا جان کلام را بگویید که ان دولت مملکت را هاپولی کرد و دزدید و رفت.بنظرم ایشان از گروه . . . بودند . . . !! (250317)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ۲۲:۳۰
باسلام یک مطلب هم درمورد برنامه مناظره بنویسید.بدجورصداوسیما وباشگاه خبرنگارچخان دارند به دولت ضربه میزنند.برنامه امروزمناظره درمورد مسکن یک شو ونمایش کاملا برنامه ریزی شده بود!!ویک نماینده ساده لوح از دولت بنام چگنی آورده بودند.همون اول که حیدری مجری برنامه به بیضایی گفت بیننده ای سووال کرده شما که طرفدار احمدی نژاد هستید......معلوم بود میخوان بعد دونفررا روبروی هم بزارند ویک پسر مسلط وپررو وعوام فریب که معلوم بود از استادش محمود خوب درس ها رو یادگرفته مناظره 2طرفه بخوان راه بندازندو 85درصد به ... (250321)