به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۳۵۲۱۵
سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه لغو شد

چنی خواهان اعمال گزینه نظامی علیه روسیه شد

گروه بين‌الملل: معاون اول جرج بوش رئیس‌جمهور پیشین امریکا از باراک اوباما به دلیل لحاظ نکردن «گزینه‌های نظامی» علیه روسیه انتقاد کرد.
چنی خواهان اعمال گزینه نظامی علیه روسیه شد
با افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر بحران اوکراین، دیک چنی که یکی از طراحان اصلی حمله سال 2003 به عراق بود، روز یکشنبه با شرکت در یک برنامه خبری شبکه سی بی سی گفت امریکا نباید «گزینه‌های نظامی» علیه روسیه را منتفی بداند. وی گفت: «این موضوع که در زمان رسیدگی به یک بحران (برخی) گزینه‌ها را حذف می‌کنیم، من را نگران می‌کند. فکر می‌کنم دولت نباید چنین کاری بکند.» چنی همچنین از دولت اوباما خواست که سامانه‌های موشکی خود در لهستان و جمهوری چک را ارتقا بخشد.

وی اظهار داشت: «گزینه‌های نظامی وجود دارد که شامل اعزام نیرو به کریمه نمی‌شود. ما می‌توانیم برنامه دفاع موشکی بالستیک در لهستان و جمهوری چک را که از بین رفته بود، دوباره برقرار کنیم.»
چنی به دلیل حمایت از روش‌های شکنجه سازمان سیا از جمله تکنیک القای حس غرق شدگی در زمانی که معاون اول رئیس جمهور امریکا بود، متهم به نقض کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه شده است. اظهارات چنی در حالی بیان می‌شود که 12 جت جنگنده اف-16 امریکا و 100 نیروی این کشور قرار است به دلیل بحران در اوکراین وارد لهستان شوند. همچنین یک ناوشکن موشک‌های هدایت شونده نیروی دریایی امریکا از هم اکنون وارد دریای سیاه شده است.
تونی بلینکن معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن «الحاق کریمه به روسیه» را به رسمیت نخواهد شناخت؛ حتی اگر ساکنین این منطقه خودمختار به جدایی آن از اوکراین رای دهند.

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه لغو شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گزارشی به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور اعلام کرد: قرار بود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه به مسکو سفر کند اما وی آن را به تاخیر انداخت. به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در آغاز این دیدار خطاب به لاوروف گفت: مي‌خواهم نتایج تماس های شما با شرکای اروپایی و آمریکایی در مورد وضعیت اوکراین را بدانم.

وی افزود: از شما خواستم از وزیر امور خارجه آمریکا که خواهان سفر به روسیه برای ادامه این رایزنی ها بود، دعوت کنید. وزیر امور خارجه روسیه گفت: طرف آمریکایی روز جمعه سندی را در مورد دیدگاه آمریکا در مساله اوکراین به ما ارایه کرد که برطبق آن، گویا روسیه و اوکراین با یکدیگر مناقشه دارند.

وی اضافه کرد: این سند را به همراه همکارانی از سازمان های دیگر بررسی و به کری پیشنهاد کردیم به مسکو سفر کند. قرار بود امروز به اینجا بیاید و با شما نیز دیداری داشته باشد اما کری با من تماس گرفت و سفر خود را به روسیه به تاخیر انداخت و سند دیگری درباره وضعیت اوکراین ارسال کرد و در این رابطه سووالات بسیار زیادی داریم.

واشنگتن دولت جدید کی یف را به رسمیت شناخت
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: دعوت باراک اوباما از آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین برای سفر به واشنگتن در واقع برسمیت شناختن دولت جدید این کشور است. وی افزود: دعوت رئیس جمهوری آمریکا از نخست وزیر اوکراین به معنای برسمیت شناختن نقش مسئولانه دولت جدید اوکراین است. کارنی همچنین تاکید کرد که اوباما در این خصوص خوشبین است که دولت جدید اوکراین مسئولانه خلا غیبت ناگهانی ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور سرنگون شده را پر کرده است. ابعاد بحران اوکراین کاهش نیافته و زور آزمایی میان روسیه از یک سو و کشورهای غربی از جمله آمریکا از سوی دیگر ادامه دارد.

اتحادیه اروپا اجلاس مشترک با روسیه را لغو مي‌کند

نماینده اتحادیه اروپا در روسیه هشدار داد که این اتحادیه در روزهای آینده ممکن است اجلاس مشترک سران با روسیه را لغو کند. ویگائوداس اوشاتسکاس در نشستی خبری در مسکو گفت: بروکسل در روزهای آینده ممکن است اجلاس آتی سران اتحادیه اروپا- روسیه را لغو کند.

وی افزود:حوادث کریمه اعتماد اتحادیه اروپا به روسیه را که بر اساس آن روابط دو طرف توسعه مي‌یابد، از بین مي‌برد. اجلاس سران روسیه-اتحادیه اروپا هر شش ماه یک بار و به نوبت در یک شهر روسیه یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام مي‌گیرد و در آن مهم ترین موضوعات مورد علاقه و مسایل دوجانبه و بین المللی مطرح و مورد بحث قرار مي‌گیرد.

نماینده اتحادیه اروپا در روسیه همچنین همه پرسی در کریمه را که قرار است روز 16 ماه مارس جاری برگزار شود و در آن ساکنان این منطقه به خروج از قلمرو اوکراین و پیوستن آن به روسیه رای دهند، غیرقانونی خواند و افزود: این همه پرسی مغایر با قانون اساسی اوکراین است.

اوشاتسکاس همچنین هشدار داد در صورتی که طرفین به توافق نرسند اتحادیه اروپا ممکن است تدابیر بیشتری برای تحریم روسیه اتخاذ کند که از آن جمله مسدود کردن حساب بانکی مقام های روس و منع سفر به کشورهای اروپایی است. وی گفت: رفتار روسیه در قبال قلمروی کشورهای همسایه چالشی برای امنیت اروپا محسوب مي‌شود.