به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۴ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۷۶۷۲۶
معاون عمرانی استاندار خوزستان خبر داد:

ابلاغ 200‌میلیارد‌ریال برای مقابله با ریزگردها

گروه جامعه: معاون عمرانی استاندار خوزستان از ابلاغ 200 میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با ریزگردها در این استان خبر داد.
ابلاغ 200‌میلیارد‌ریال برای مقابله با ریزگردها
به گزارش ایرنا، احمد سیاحی در سومین نشست استانی کارگروه مقابله با ریزگردها در محل استانداری خوزستان افزود: این اعتبار به چند دستگاه اجرایی اختصاص داده شده تا اقدام های خود را در رابطه با ریزگردها اجرا کنند. وی ادامه داد: علاوه بر این اعتبار، 70 میلیارد ریال به منابع طبیعی برای مقابله با بیابان زایی و تثبیت کانون های گرد و غبار اختصاص یافته است.

سیاحی بیان کرد: مقرر شده شرکت نفت نیز مبلغ 300 میلیارد ریال برای بیابان زدایی اراضی اطراف تاسیسات نفتی اختصاص دهد. وی با تاکید بر تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها گفت: این سند تا یک ماه آینده در ستاد ملی مقابله با ریزگردها ارایه می شود.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به دومین نشست ستاد ملی مقابله با ریزگردها که 29 فروردین با حضور وزیر کشور تشکیل شد، اظهار کرد: در این نشست که با هدف ارزیابی اقدام های دستگاه های اجرایی برگزار شد، استان های درگیر با پدیده ریزگردها اعم از کردستان، کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

وی با بیان اینکه دو هزار و 450 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها در کشور از سوی هیات دولت مصوب شده است، افزود: مردم انتظار معجزه از مسوولان ندارند اما توقع دارند اقدام های کوتاه مدت یا سریع از سوی دستگاه ها انجام شود.

سیاحی اظهار کرد: سه میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش بادی است که 305 هزار هکتار آن در خوزستان قرار دارد و باید هر چه سریعتر راهکارهایی برای تثبیت آن ارایه شود. وی اظهار کرد: فرصت و زمان برای مالچ پاشی و نهال کاری را از دست دادیم چون ماه هایی که گذشت بهترین زمان برای اجرا بود.

معاون استاندار خوزستان شستشوی تاسیسات برقی پس از وقوع پدیده ریزگردها، تامین ماشین آلات شست و شو برای شهرداری ها، اعتبارات محیط زیست و تجهیز فرودگاه را از مهمترین اقدام ها برای مقابله با اثرات ریزگردها دانست که باید امسال اولویت بندی شوند.

وی اظهار کرد: امکان استفاده از زهاب های کشاورزی و انتقال آب بین مخازن برای تالاب هورالعظیم باید بررسی شود. سیاحی تاکید کرد: شرکت نفت نمی تواند مانع اقدام های استان در زمینه شکافت جاده های نفتی و ایجاد دریچه های تبادل آبی در تالاب هورالعظیم شود.

*برنامه مدون برای ریزگردها

مشاور استاندار خوزستان در امور محیط زیست و شیلات نیز در این نشست چالش اصلی مقابله با پدیده ریزگردها را نبود برنامه مدون و منسجم عنوان کرد. جاسم مرمضی گفت: در صورت تخصیص اعتبار و تفویض اختیار، برای مقابله با ریزگردها باید از اقدام های مقطعی جلوگیری و برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.

وی پیشنهاد کرد که گروهی از کارشناسان با همکاری سازمان های بین المللی کانون های تولید ریزگرد در داخل و خارج استان را شناسایی کنند. چند سالی است پدیده ریزگردها بیش از 20 استان کشور از جمله خوزستان را درگیر کرده که بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، بیشترین منشا آن خارجی و از کشورهای عراق، عربستان، اردن و بخشی از صحرای آفریقا است.