به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۸ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۴۹۸۵۲

گوجه‌فرنگی، معجزه پوست

گروه سلامت: وجه فرنگی به دلیل غنی بودن از آب و داشتن ۳ آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند محافظ، زیبا کننده و آبرسان خوبی برای پوست انسان است.
گوجه‌فرنگی، معجزه پوست
گوجه فرنگی یکی از آن مواد غذایی است که ما هر روز بدون اینکه مزایای آن را بدانیم مصرف می‌کنیم و به اندازه کافی نیز خوشمزه است. گوجه‌فرنگی به شکل گرد و مینیاتوری است و دارای تعداد گونه‌های نامعلوم و منافع بسیاری است؛ گوجه‌فرنگی تقریباً در همه جا قابل کشت است و بعد از سیب‌زمینی یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است؛ نام علمی آن Solanum Iyacopersicum L و بومی پرو است. فرانسوی‌ها معتقد بودند گوجه‌فرنگی یک گیاه سمی است و فقط تزئینی است؛ البته خوردن گوجه‌فرنگی به صورت کال و نرسیده می‌تواند سمی باشد زیرا گوجه فرنگی حاوی یک عنصر شیمیایی به نام سولانین است که در صورت کال بودن می‌تواند موجب ناراحتی معده و عصبانیت شود.

سلونین در داروسازی استفاده می‌شود و خوشمزه بودن سیب زمینی نیز به دلیل سولانین است اما این اثرات در صورت رسیده بودن گوجه فرنگی ناپدید می‌شوند از این رو انتخاب آن بسیار مهم است؛ و باید توجه داشت هر میوه و سبزیجاتی هنگام رسیده بودن باید مصرف شود و زودتر یا دیرتر مصرف کردن هر چیز شاید موجب بیماری شود. امروز حدود هزار نوع گوجه‌فرنگی در جهان وجود دارد. به نظر گیاه‌شناسان گوجه‌فرنگی نوعی میوه است و جزو سبزیجات نیست.

خواص تازه‌گی و مرطوب کننده
گوجه‌فرنگی از سبزیجات فصل تابستان است، بسیار غنی از آب است، یکی از 10 ماده‌غذایی است که موجب مرطوبیت بیشتری می‌شود به دلیل اینکه 90 تا 93 درصد ترکیبات آن آب است. برای افراد مسن که آب کمتری می‌نوشند بسیار مفید است چون آب بدن آن‌ها را تامین می‌کند و پزشکان توصیه می‌کنند روزانه یک گوجه‌فرنگی بخورید.

محافظ در مقابل نورخورشید
علاوه بر خوشمزه بودن، در مقابل اشعه خورشید از پوست محافظت می‌کند در ضمن به رشد ملانین کمک کرده و باعث برنزه شدن می‌شود؛ البته این به این معنا نیست که کرم ضدآفتاب فراموش شود.

موجب زیبایی پوست می‌شود
مصرف زیاد گوجه‌فرنگی موجب بهبودی در بافت و رنگ پوست می‌شود و پوست را زیبا می‌کند.

لاغر کننده است

100 گرم گوجه‌فرنگی دارای 15 کالری است و یک غذای کم انرژی است اما دارای ویتامین‌های بی شماری است؛ 100 کالری گوجه‌فرنگی دارای 60 میلی‌گرم کلسیم است، 67 میلی‌گرم منیزیم، 2.7 میلی‌گرم آهن و 1.3 میلی‌گرم روی است. برای زنان باردار، سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است.

موجب هضم غذا می‌شود
گوجه‌فرنگی غنی از فیبر است و برای تسهیل در عبور از روده شناخته شده است؛ بیشترین غلظت آن در پوست و دانه‌ها یافت می‌شود.

ضد سنگ کیسه صفرا و فشار خون بالاست
دارای پتاسیم است و میزان آب گوجه‌فرنگی می‌تواند در عملکرد کلیه مفید باشد؛ عملکرد درست کلیه‌ها موجب کاهش فشار خون بالا می‌شود.

آنتی اکسیدانی قوی در برابر پیری
گوجه‌فرنگی دارای سه آنتی‌اکسیدان شناخته شده ( ویتامین C ویتامین E و بتاکاروتن) است که باعث می‌شود یک آنتی‌اکسیدان قوی باشد.

ضد سرطان
گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن است که موجب پیشگیری از سرطان می‌شود و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است؛ گوجه فرنگی به رادیکال‌های آزاد مسئول پیری حمله می‌کند؛ برای بیماری‌های قلبی خاص و برخی سرطان‌ها مفید است؛ بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند مصرف منظم گوجه فرنگی ابتلا به سرطان را بسیار کاهش می‌دهد.

توصیه:
گوجه‌فرنگی دارای بسیاری از مزایا است پس خوردن آن را به فردا موکول نکنید و برای جلوگیری از خراب شدن حتماً در یخچال نگهداری شود تا طعم خود را از دست ندهد.

هشدار:
افرادی که روده حساس دارند، روده آن‌ها با خوردن گوجه فرنگی تحریک می‌شود بنابراین بهتر است گوجه‌فرنگی را بدون پوست و دانه میل کنند. گوجه‌فرنگی را در حالت‌های مختلف خام، پخته و کبابی می‌توان خورد و طعم خوبی به غذا می‌دهد. گوجه‌فرنگی را می‌توان برای صبحانه، عصرانه کودکان و حتی بزرگسالان و برای شامی سبک با نان و پنیر میل کرد.
مرجع : فارس