به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۸۴۹۵

آغاز صادرات نفت لیبی پس از ماه​ها

گروه اقتصادي: شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد: یک نفتکش قرار است یک میلیون بشکه نفت خام از بندر حریقه که به تازگی بازگشایی شده است بارگیری کند.
آغاز صادرات نفت لیبی پس از ماه​ها
به گزارش رویترز، این اولین محموله‌ صادرات نفت لیبی از زمان توافق بین دولت و شورشیان برای پایان دادن به ماه‌ها تعطیلی پایانه‌های نفتی شرق این کشور است. تعطیلی پایانه‌های نفتی باعث افزایش نگرانی‌ها درباره‌ عرضه نفت این کشور در بازار‌های جهانی و افزایش قیمت نفت شده است. نفت برنت به دلیل تحولات لیبی حدود 109 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

شرکت ملی نفت لیبی به نقل از یک مقام نفتی اعلام کرد: این نفتکش قرار است نفت بارگیری شده را به ایتالیا منتقل کند. بررسیهای خبرگزاری رویترز حاکی از این است که نفتکش مورد نظر در حال نزدیک‌شدن به سواحل لیبی است. شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته پس از توافق بین دولت و شورشیان که پایانه‌های شرقی و مرکزی کشور را طی هشت ماه گذشته به تعطیلی کشانده‌اند، فشار روی بندر حریقه در شرق کشور را کم کرد.

تعطیلی پایانه‌های نفتی باعث محروم‌ شدن دولت از درآمد‌هایی شده که به شدت به آنها نیازمند است. تولید میادینی که بندر حریقه را تغذیه می‌کنند حدود 30 هزار بشکه در روز است که حدود 20 هزار بشکه در روز در میدان مسلا برای تغذیه پالایشگاه تبروک و پنج الی 10 هزار بشکه در میدان سریر تولید می‌شود.

این میادین توسط شرکت نفت خلیج عربی اداره می‌شود که قادر به تولید روزانه 400 هزار بشکه نفت است. مقامات شرکت نفت لیبی افزودند که تولید این میادین تا زمانیکه انبارها از نفت موجود خالی نشوند، بیشتر نخواهند شد. ظرفیت صادرات نفت لیبی قبل از سال 2011 روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود که تعطیلی آنها باعث از دست رفتن روزانه 700 هزار بشکه و اعتراضات جداگانه در غرب کشور باعث اختلالات پراکنده شده است.

براساس توافق اخیر بین دولت و شورشیان موافقت کردند که بنادر حریقه و زویتینه همزمان با ادامه‌ی مذاکرات بازگشایی شوند. بندر زویتینه هنوز یک هفته پس از این توافق تحت کنترل دولت در نیامده است. شورشیان هنوز کنترل دو پایانه بزرگ السدر و راس لانوف را در اختیار دارند و سرنوشت آنها به گفتگوهای بیشتر درباره‌ مسائلی نظیر استقلال بیشتر مناطق شرقی بستگی دارد. تقریبا سه سال پس از سقوط معمر قزافی دیکتاتور سابق لیبی این بن‌بست نشان‌دهنده مشکلات دولت در کنترل شورشیانی است که به دنبال قدرت بیشتر هستند.
مرجع : ايسنا